Gå til innhold

Høstblomster til balkongkasse?

Gjest Goldenretriever

Anbefalte innlegg

Gjest Goldenretriever

Hei! 
Har en balkongkasse som ble litt fiasko i år og nå bare har noen triste stemorsblomst-rester igjen.

Har noen tips til blomster som holder fint godt ut i september, som jeg kan kjøpe nå? 

De må tåle litt vind og regn, og at det ikke er særlig dyp jord (kanskje 15 cm). Og helst ikke koste skjorta 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Feks: Alunrot (staude), krysantemum, pyntekål, høstasters (staude), høstanemone (staude).

Krysantemum kan du ofte få på tilbud typ 3 for 2 nå på sensommer/høst og staudene kan ofte være på halv pris nå så sent på sesongen 🙂  

Anonymkode: 8889f...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har samme situasjon her, så jeg prøver meg på asters.

Anonymkode: 625d2...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Feks: Alunrot (staude), krysantemum, pyntekål, høstasters (staude), høstanemone (staude).

Krysantemum kan du ofte få på tilbud typ 3 for 2 nå på sensommer/høst og staudene kan ofte være på halv pris nå så sent på sesongen 🙂  

Jeg har i likhet med TS noen ganske stakkarslige stemorplanter i mine kasser, og har aldri fått til annet i kassene!

Jeg har sett flere foreslå alunrot, og må si de frister når jeg ser på bilder! 
Men klarer de seg over vinteren i balkongkasser ute? 
Altså, hvis man kjøper og planter alunrot i balkongkasser nå, vil de overleve vinteren og bli fine igjen neste sommer? Eller er de mer ettårige planter når de står i balkongkasser? 

Anonymkode: c022e...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har i likhet med TS noen ganske stakkarslige stemorplanter i mine kasser, og har aldri fått til annet i kassene!

Altså, hvis man kjøper og planter alunrot i balkongkasser nå, vil de overleve vinteren og bli fine igjen neste sommer? Eller er de mer ettårige planter når de står i balkongkasser? 

Jeg har ikke balkongkasse, men mange krukker, og jeg antar at en balkongkasse blir som en krukke? ihvertfall overvintrer alunrot veldig greitt i krukke etter min erfaring. Det er jo en av de plantene som ofte blir trukket frem som eksempel på stauder som lett overvintrer i krukke.

Andre fine høstplanter til krukke er lyng, hortensia, hebe, alpefiol, og som flere har vært inne på så er det jo mange tilbud på frilandskrysantemum på denne tiden. Det er ofte litt store planter som gir litt volum i en kasse eller krukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alunrot er så fin 💚 Og ja, de kan klare seg i potte gjennom vinteren her jeg bor (Østlandet kyst, minste temp er -15 som regel). Men har merket at det er litt forskjell på typene. Mistet en som var limegrønn og en som var helt svart (den het obsidian tror jeg). Men alle de i mellom (rød/lilla/grågulbrun-toner) har gått supert her hos meg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...