AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Jeg vet at jeg er meldt til barnevernet pga rus. Hva skjer videre nå? Hvor lang tid tar det før de kontakter meg? Holder det med hjemmebesøk? Må jeg ta prøver osv? Ringer de slolen? Legen? Og ikke minst ringer de jobben?Jeg har vært rusfri i 3 mnd nå... jeg er ikke redd for at de skal ta ungen, jeg har tenkt til å samarbeide. Anonymkode: 6877a...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Bv lager en undesøkelsessak og tar kontakt innen 12 uker. De vil nok i ditt tilfelle ha hjemmebesøk og samtale med deg og barnet før de evnt setter inn tiltak. Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en saksbehandler som er fornuftig Anonymkode: 84a55...3bc 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 https://www.bufdir.no/barnevern/nar-barnevernet-far-en-bekymringsmelding/ Du får nok hjemmebesøk. Du vet du kan ringe til barnevernet og høre? Anonymkode: e180e...53b 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Hjemmebesøk ja, og så må du nok ta urinprøve i forsterket helsestasjon og følges opp der. Anonymkode: cf614...58f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Ok 💛 urinprøver og oppfølging er bare fint 😊 men vil de uansett kontakte skole, jobben min osv? Anonymkode: 6877a...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 De tar kontakt for et møte/hjemmebesøk først og så avtaler de videre tiltak. Ett av de kan være testing, men ikke alltid. Så er det relativt vanlig i undersøkelsessaker at bv ønsker mer info. De kan da sende anmodning om informasjon til skolen, skolehelsetjenesten eller andre offentlige institusjoner du eller barnet ditt har kontakt med. Selve anmodningen er en ganske standard greie der enten kontaktlærer eller andre på skolen som kjenner ditt barn skal fylle ut en slags rapport etter en mal. De kan for eksempel bli spurt om å kommentere på barnets matpakke, påkledning, humør etc. Så lenge bv ikke tenker at det er umiddelbar fare for barnets liv og helse så får ikke skolen utvidet informasjon, men du kan samtykke til dette hvis du vil. Om det er noe på skolen som er eller blir vanskelig for barnet kan også barnevernet bistå ved å for eksempel komme på møter med skolen. Du har rett til innsyn i disse dokumentene og du får forklare deg om det er ting du synes er feil fremstilt. I tilfeller der det er forelder som sliter litt mens barnet har det greit kan det hende at du blir tildelt en kontaktperson som forelder. Altså en person som bistår deg og gir råd mot veien videre. I slike tilfeller er ikke barnet med på disse møtene. Jeg har selv fått mye god støtte fra barnevernet. Det kan føles ganske skremmende å bli meldt, og man kan kjenne på utrolig mange følelser med skam og depresjon, men for min del har ting helt klart blitt lettere. Barnevernet er ikke tjent med at barnets foreldre bryter sammen, tvert imot. Om det er noe mer du lurer på må du gjerne spørre Anonymkode: 7f834...9a6 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok 💛 urinprøver og oppfølging er bare fint 😊 men vil de uansett kontakte skole, jobben min osv? Anonymkode: 6877a...dbb Anbefaler deg å ta kontakt med fastlege og be om henvisning til poliklinikk for rus og avhengighet. Det tar litt tid å komme i gang med utredning og behandling, men det er viktig å få behandling! Veldig bra at du har vært rusfri nå, men om du ikke får hjelp til å finne årsaken og jobbe med denne så kan du fort havne tilbake igjen. Det er normalt å ha opptil flere tilbakefall, så det er viktig med støtte og hjelp. Anonymkode: c61b6...4f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Du har vært rusfri i 3 mnd? Hvor gammelt er barnet og hvor lenge har du ruset deg? Ditt barn har kanskje skader etter at du har gått ruset. Du vil nok måtte ta en del rustester i lang tid, og de vil innhente informasjon fra skolen, legen osv ja. Men jobben din tar de ikke kontakt med. Anonymkode: d525c...2fd 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 Er du i behandling da? I så fall hva slags? Hvor gammelt er barnet ditt? Anonymkode: 6805b...f48
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Jeg er ikke i behandling. Barna er 9 og 17... jeg vil gjøre alt for å komme ut av dette 💛 Anonymkode: 6877a...dbb 2
Gjest .Daniel. Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 (endret) Det er skadelig for barn å ha en forelder som ruser seg. Når viljen er der så er alt mulig. Det at du faktisk har tanke om å samarbeide er bra. Lykke til. Hilsen en sønn som vokste opp med en mor som ruste seg mye, hun samarbeidet veldig lite, det gjorde alt vanskeligere for alle. Endret 7. august 2024 av .Daniel.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke i behandling. Barna er 9 og 17... jeg vil gjøre alt for å komme ut av dette 💛 Anonymkode: 6877a...dbb Ja det må du gjøre. Men hvordan har du klart å holde deg rusfri i 3 mnd ? Du ser selv det er skadelig for barn å ha en forelder som ruser seg? veldig bra bv er inne, der du kan få hjelp. bestem deg for aldri å putt rus i kroppen din igjen, uansett hvor kjipt du har det eller tenker at det er kun for denne gangen osv. Anonymkode: d525c...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke i behandling. Barna er 9 og 17... jeg vil gjøre alt for å komme ut av dette 💛 Anonymkode: 6877a...dbb Dette går fint. Det er positivt at du ønsker hjelp og endring. Vær ærlig og takk ja til tilbud. De ber nok om informasjon fra skolen, men de skriver ikke hva meldingen gjelder. De kontakter nok ikke jobben din, med mindre du er til fare for noen, men da er det politiet som tar seg av den biten. Anonymkode: ba930...4b0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det må du gjøre. Men hvordan har du klart å holde deg rusfri i 3 mnd ? Du ser selv det er skadelig for barn å ha en forelder som ruser seg? veldig bra bv er inne, der du kan få hjelp. bestem deg for aldri å putt rus i kroppen din igjen, uansett hvor kjipt du har det eller tenker at det er kun for denne gangen osv. Anonymkode: d525c...2fd Fult mulig å holde seg rusfri om man vil og klarer, uten hjelp utenfra. Har selv vært rusfri i 11 år. Aldri mottatt hjelp til det. Bare sluttet. Anonymkode: ba930...4b0 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Jeg tror nok ikke at barnevernet tar kontakt med jobben din, men de vil nok sende en henvendelse til skolen for å sjekke diverse forhold. Anonymkode: 84a55...3bc
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 Vet ikke hva som er verst, å bli sendt rundt i forskjellige fosterhjem, noen voldelig eller oppleve en ruset foreldre. Desverre mye dårlige foster/beredskapshjem. Ikke noe jeg har lest, desverre opplevd. Anonymkode: 45cf8...e06 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 Rusmisbruk og vold taes veldig alvorlig, så de vil kontakte skole og alle arenaer hvor de kan si noe om hvordan barna dine og kanskje du fungerer og hvordan barna har hatt det. Du får hjemmebesøk og oppfølging på høyt nivå, og det er bra at du vil samarbeide! Du må ta jevnlige urinprøver selvfølgelig, og så ser de på hvilke belastninger barna dine har vært utsatt for, og tar beslutninger om hvilken øvrig hjelp de trenger. Anonymkode: 8830f...af7 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 Spørs hva du jobber med, hvis du kan være en fare rusa så kan de kontakte jobben din. Og det kan nok godt hende de vil kontakte skole og fastlege og slikt ja, for å innhente informasjon. Anonymkode: c9f7e...3e0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 Nå vet jeg ikke gangen når det gjelder rus, for vi ble meldt for vold. ( Miljøterapeut på skolen som la ord i munnen på barnet). Ubegrunnet heldigvis, så vi var i møter hos BV og hadde ett hjemmebesøk. Gikk noen måneder og så sa saksbehandler at de kunne avslutte saken om VI ønsket det🙄 Tok en del av tiden til bv og oss, men er da bare til å samarbeide. Anonymkode: 9e886...67d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå