Gå til innhold

El-sparkesykkel til 10 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

begge bestekompisene til min 10 åring har fått el-sparkesykkel, jeg trodde det var 12 årsgrense, men finnes det en el-sparkesykkel til 10 åringer? 

Skrevet

Alle andre har... Ville aldri gått med på det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er 12-årsgrense. Har holdt på å kjøre ned MANGE som bare kommer susende på elsparkesykkel. Vent så lenge som mulig.

Anonymkode: aeb26...2b6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 12 års aldersgrense på El-sparkesykkel itllegg til påbudt med hjem til alle under 15 år. Les loven. 

https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/elsparkesykkel/regler-for-a-bruke-elsparkesykkel-og-andre-sma-elektriske-kjoretoy/#dette-er-reglene-som-gjelder

Bryter du den, så kan du som foresatt bli bøtelagt. I tillegg så vet man jo skadeomfanget på el-sparkesykkel. Så du har valget som foresatt, være upopulær men smart, eller være populær. 

Uansett, barnet må følge trafikkregler, så dette må også drilles! :)

Anonymkode: cbe7a...c03

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det så masse styr i forhold til forsikringer og alt mulig, så hadde ikke latt en 10- åring ha dette nå. 

Anonymkode: 78e47...179

• Liker 5
Skrevet

aldersgrensa er 12 år, ikke gi dette til en 10 åring, er nok galskap ute

• Liker 1
Skrevet

Nop....for det første..bor han på landet slikt st det tar 30 minutter å gå til skolen eller butikk...

Om ikke kan de bruke beina...pluss om du noen gang skal gi en slik sykkel til sønnen din...lær han noen trafikk regler...hva han må passe på og har ansvar for...han bruker ringeklokke etc...han kjører da et kjøretøy 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om min 10 åring er moden nok til å håndtere en slik. Tviler på at han er det når han blir 12 også…

Anonymkode: b42d3...50f

Skrevet
Queen94 skrev (1 time siden):

Hei.

begge bestekompisene til min 10 åring har fått el-sparkesykkel, jeg trodde det var 12 årsgrense, men finnes det en el-sparkesykkel til 10 åringer? 

Det er 12 ja

Skrevet

Jeg har sakt nei! Men begge kompisene bruker el-sparkesykkel når de tre er ute, og da velger han å droppe å gå ut.

jeg trodde kanskje det hadde kommet en ny el-sparkesykkel siden plutselig de to har fått. 

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (2 timer siden):

Hei.

Det ER 12 års aldersgrense på EL sparkesykkel, men som alt annet er det ikke alle regler og lover folk bryr seg om. 

Anonymkode: b44f8...2a1

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (5 minutter siden):

Jeg har sakt nei! Men begge kompisene bruker el-sparkesykkel når de tre er ute, og da velger han å droppe å gå ut.

jeg trodde kanskje det hadde kommet en ny el-sparkesykkel siden plutselig de to har fått. 

Det er 12 års grense på de el-sparkesyklene som kan gå opp til 20 km/t.

MEN - barn under 12 år (men over 6) kan kjøre el-sparkesykler som kan kjøre maks 6 km/t:

Barn under 12 år har kun lov til å bruke elektriske sparkesykler som er definert som "leketøy". En slik sparkesykkel skal være sperret for fart over 6 km/t og kan ikke veie mer enn 50 kilo.

https://www.sikkerhverdag.no/leker-og-barneutstyr/leker/dette-ma-du-vite-om-elektriske-sparkesykler-til-barn/

Anonymkode: ca374...6a1

AnonymBruker
Skrevet
Queen94 skrev (2 timer siden):

Hei.

Det er 12.års grense så da melder su fra til politiet. 

Anonymkode: ecf39...9c3

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

MEN - barn under 12 år (men over 6) kan kjøre el-sparkesykler som kan kjøre maks 6 km/t:

Men det er jo leketøy du snakker om her? De skal i tillegg ha sete montert. Og tror neppe det er det Trådstarter snakker om? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men det er jo leketøy du snakker om her? De skal i tillegg ha sete montert. Og tror neppe det er det Trådstarter snakker om? 

Beklager, her har jeg lest feil :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er 12 års grense på de el-sparkesyklene som kan gå opp til 20 km/t.

Barn under 12 år har kun lov til å bruke elektriske sparkesykler som er definert som "leketøy". En slik sparkesykkel skal være sperret for fart over 6 km/t og kan ikke veie mer enn 50 kilo.

https://www.sikkerhverdag.no/leker-og-barneutstyr/leker/dette-ma-du-vite-om-elektriske-sparkesykler-til-barn/

Anonymkode: ca374...6a1

Sønnen min forteller at disse gutta har el-sparkesykkeler som kjører 20km/t.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er 12.års grense så da melder su fra til politiet. 

Anonymkode: ecf39...9c3

Hvordan melder jeg til politiet?

Skrevet
Stor pike skrev (2 timer siden):

Alle andre har... Ville aldri gått med på det. 

Selvfølgelig ikke. Forklar barnet aldersgrensene og at det er ulovlig og at onkel politi kan ta hele dritten og beslaglegge  det om det brytes. Ikke bare si nei, forklar hvorfor det er slik. Og om skader skjer ? Da stikker forsikringsselskapet og Pappa må betale alt og familien vil bli lutfattig :) Det virker helt garantert ! 

Skrevet
TomKrus skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig ikke. Forklar barnet aldersgrensene og at det er ulovlig og at onkel politi kan ta hele dritten og beslaglegge  det om det brytes. Ikke bare si nei, forklar hvorfor det er slik. Og om skader skjer ? Da stikker forsikringsselskapet og Pappa må betale alt og familien vil bli lutfattig :) Det virker helt garantert ! 

Jeg har forklart han det mange ganger. Han blir så sur bare. Jeg har sakt du får ikke før du er minst 12 år. Men gutta vil ikke henge med han fordi han ikke har el-sparkesykkel. De er for «kule» mener de. Sånn merkelig oppførsel egentlig. 

Skrevet

Barn under strafferettslig alder kan ikke ilegges bøter eller straff for ulovlig bruk av elsparkesykkel. Den generelle regelen i vegtrafikkloven § 17 kan imidlertid brukes for å holde foreldrene ansvarlig for barnas ulovlige bruk av elsparkesykkel som foreldrene eier eller disponerer.

Så du kan jo si til sønnen din at blir han tatt...eller noe skjer er det dere det går utover...

Og da kan du jo si at da blir det ikkje noe konfirmasjon/ bil el.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...