AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg var dessverre så dumt at jeg tok opp et billån for eksen i MITT navn. Jeg har en underskrevet, datert og skriftlig avtale om månedlig innbetaling på avdrag som ble underskrevet da vi skilte lag. Han var da i en vanskelig økonomisk situasjon og jeg ville være snill. Det er nå fem år siden. Han tjener nå godt. Har ved flere anledninger bedt pent om at han innfrir lånet, men det vil han ikke. Han betaler avdrag hver måned, men jeg må alltid mase. Betingelser i den opprinnelige avtalen gjelder ikke lengre, da renta har økt mye. Har jeg noen rettigheter eller kan han styre fritt? Det er snakk om 25000,- bare. Jeg skal ta opp lån til ny bil. Anonymkode: 0b68f...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Del Skrevet 7. august 2024 Står du som eier av bilen da? Helt eller delvis? Sjekk på skatteetaten.no. I så fall kan du vel kreve, med politiets/namsmannens/banken hjelp om nødvendig, at den selges og du får de kronene som din eierandel tilsier. Hva er renten på lånet? Hvis den er rundt 7% som jeg tror er vanlig så er du nok også eier, jeg tviler på at det finnes banker som godtar så lav rente uten sikkerhet i at bilen kan tvangsselges hvis lånet misligholdes hvis du bare slutter å betale på det. Jeg ville først ringt banken/finansinstitusjonen billånet står i og spurt: hva skjer til slutt om jeg bare slutter å betale på lånet til en bil jeg ikke disponerer? Noen banker vil også være behjelpelige med fremgangsmåte videre. Anonymkode: 968c8...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Del Skrevet 7. august 2024 1) undersøk om den skriftlige avtalen er gyldig mtp vitner og formkrav. Du sier betingelser i den opprinnelige avtalen ikke gjelder lenger, hvorfor? 2) sett at alt er ok, så er det bare å kreve det inn. Ville beregnet opp mot 2 år fra innlevering av begjæring til penger på konto. Anonymkode: bf6e8...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Del Skrevet 7. august 2024 Beklager; glemte å skrive at bilen ble solgt uten at jeg fikk pengene. Det er tatt som et forbrukslån. Så det å selge bilen er ikke et alternativ her. Den opprinnelige avtalen spesifiserer månedsbeløp, men renta har gått så mye opp at det beløpet ikke gjelder lengre. Ingen vitner på avtalen, bare signert av oss begge. Ts Anonymkode: 0b68f...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg var dessverre så dumt at jeg tok opp et billån for eksen i MITT navn. Jeg har en underskrevet, datert og skriftlig avtale om månedlig innbetaling på avdrag som ble underskrevet da vi skilte lag. Han var da i en vanskelig økonomisk situasjon og jeg ville være snill. Det er nå fem år siden. Han tjener nå godt. Har ved flere anledninger bedt pent om at han innfrir lånet, men det vil han ikke. Han betaler avdrag hver måned, men jeg må alltid mase. Betingelser i den opprinnelige avtalen gjelder ikke lengre, da renta har økt mye. Har jeg noen rettigheter eller kan han styre fritt? Det er snakk om 25000,- bare. Jeg skal ta opp lån til ny bil. Anonymkode: 0b68f...123 Som noen som har signert privat gjeldsbrev hos advokat, det er ikke mye som skal til før en slik avtale er ugyldig. Visste du at gjeldsbrev krav bare har 3 år varighet? Og blir ugyldig dersom eksen din gifter seg feks? En skriftlig avtale er ikke garantert deg pengene tilbake, vær glad han betaler noe, vær tålmodig. Anonymkode: e99dd...384 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Beklager; glemte å skrive at bilen ble solgt uten at jeg fikk pengene. Det er tatt som et forbrukslån. Så det å selge bilen er ikke et alternativ her. Den opprinnelige avtalen spesifiserer månedsbeløp, men renta har gått så mye opp at det beløpet ikke gjelder lengre. Ingen vitner på avtalen, bare signert av oss begge. Ts Anonymkode: 0b68f...123 Du kan ikke endre dette med mindre det eksplisitt står i avtalen at det reguleres av gjeldende rente( f.rente). Det kan høres ut som du har et gjeldsbrev ut fra hva du beskriver. Husk å foreta deg noe innen 10 år er gått. Anonymkode: bf6e8...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager; glemte å skrive at bilen ble solgt uten at jeg fikk pengene. Det er tatt som et forbrukslån. Så det å selge bilen er ikke et alternativ her. Den opprinnelige avtalen spesifiserer månedsbeløp, men renta har gått så mye opp at det beløpet ikke gjelder lengre. Ingen vitner på avtalen, bare signert av oss begge. Ts Anonymkode: 0b68f...123 Du kommer ingen vei med dette, vær glad han betaler, i verste fall kan det ende opp med at du ikke får resten hvis du skal ta ham til megling eller noe. Anonymkode: e99dd...384 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke endre dette med mindre det eksplisitt står i avtalen at det reguleres av gjeldende rente( f.rente). Det kan høres ut som du har et gjeldsbrev ut fra hva du beskriver. Husk å foreta deg noe innen 10 år er gått. Anonymkode: bf6e8...b0a Fristen for pengekrav er 3 år Anonymkode: e99dd...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som noen som har signert privat gjeldsbrev hos advokat, det er ikke mye som skal til før en slik avtale er ugyldig. Visste du at gjeldsbrev krav bare har 3 år varighet? Og blir ugyldig dersom eksen din gifter seg feks? En skriftlig avtale er ikke garantert deg pengene tilbake, vær glad han betaler noe, vær tålmodig. Anonymkode: e99dd...384 "Visste du at gjeldsbrev krav bare har 3 år varighet? Og blir ugyldig dersom eksen din gifter seg feks? " Hahah hvor i alle dager har du dette fra? Et gjeldsbrev foreldes etter 10 år, og sivilstatus påvirker selvfølgelig ikke det. Anonymkode: bf6e8...b0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 7. august 2024 #10 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg gjorde noe tilsvarende med en mobiltelefon og abonnement en gang. Ville være snill, men det var en dyr lærepenge. Jeg fikk igjen endel av pengene (flere titusener) fordi jeg truet med å fortelle bestemoren hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Visste du at gjeldsbrev krav bare har 3 år varighet? Og blir ugyldig dersom eksen din gifter seg feks? " Hahah hvor i alle dager har du dette fra? Et gjeldsbrev foreldes etter 10 år, og sivilstatus påvirker selvfølgelig ikke det. Anonymkode: bf6e8...b0a Jo, det har jeg fra advokaten som ordnet mitt, ekteskap oppløser faktisk gjeldsbrev. Anonymkode: e99dd...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #12 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fristen for pengekrav er 3 år Anonymkode: e99dd...384 Nei, ikke for gjeldbrev ref https://lovdata.no/lov/1979-05-18-18/§5 Anonymkode: bf6e8...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, det har jeg fra advokaten som ordnet mitt, ekteskap oppløser faktisk gjeldsbrev. Anonymkode: e99dd...384 Nei. Anonymkode: bf6e8...b0a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke for gjeldbrev ref https://lovdata.no/lov/1979-05-18-18/§5 Anonymkode: bf6e8...b0a Men det må vel være tinglyst da? Ellers går det som pengekrav? Anonymkode: e99dd...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det må vel være tinglyst da? Ellers går det som pengekrav? Anonymkode: e99dd...384 Nei. Et gjeldsbrev et et gjeldsbrev og har ingenting med tinglysing å gjøre. Anonymkode: bf6e8...b0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Del Skrevet 7. august 2024 Du har et billån, har solgt bilen og sitter igjen med gjelden? Anonymkode: d753a...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har et billån, har solgt bilen og sitter igjen med gjelden? Anonymkode: d753a...9d4 Jeg har et billån. Han har solgt bilen. Jeg sitter igjen med gjelden på papiret, men han betaler månedlige avdrag. Ts Anonymkode: 0b68f...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei. Et gjeldsbrev et et gjeldsbrev og har ingenting med tinglysing å gjøre. Anonymkode: bf6e8...b0a Da tok jeg feil der, beklager. Anonymkode: e99dd...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg var dessverre så dumt at jeg tok opp et billån for eksen i MITT navn. Jeg har en underskrevet, datert og skriftlig avtale om månedlig innbetaling på avdrag som ble underskrevet da vi skilte lag. Han var da i en vanskelig økonomisk situasjon og jeg ville være snill. Det er nå fem år siden. Han tjener nå godt. Har ved flere anledninger bedt pent om at han innfrir lånet, men det vil han ikke. Han betaler avdrag hver måned, men jeg må alltid mase. Betingelser i den opprinnelige avtalen gjelder ikke lengre, da renta har økt mye. Har jeg noen rettigheter eller kan han styre fritt? Det er snakk om 25000,- bare. Jeg skal ta opp lån til ny bil. Anonymkode: 0b68f...123 Ta en telefon til Namnsmannen der du bor. De er vant med slike saker, og kan rådgi deg på telefon om rettigheter og hva du kan gjøre her. Da får du en faglig vurdering, på forumet får du folks magefølelse. Anonymkode: 91954...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har et billån. Han har solgt bilen. Jeg sitter igjen med gjelden på papiret, men han betaler månedlige avdrag. Ts Anonymkode: 0b68f...123 Betaler han månedlige avdrag? Ah, trodde det sto at han ikke gjorde det men ser nå i hi at du har skrevet at han gjør det. Da har du ingen sak, han gjør jo som dere ble enige om. Anonymkode: bf6e8...b0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå