Gå til innhold

14-åring som omtrent ikke har vært ute i ferien

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 14 vil bare være inne med skjermen. Han får veldlg lite frisk luft og mosjon, og det bekymrer meg. Jeg har snakket med ham om dette så mange ganger at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Han bare vil ikke, og nå er han så stor at jeg ikke kan tvinge ham. Jeg appellerer til fornuft, er streng, trygler. Ingenting hjelper. I mellomtiden har han lagt på seg i ferien, noe han er lei seg for. Men det er jo ikke noe rart når han ligger på senga mesteparten av tiden. Ellers er det ingenting i veien, sier han.

Noen ganger har jeg vært streng, røsket til meg telefonen og skrudd av nettverket. Det blir kamp av det og han er sint på meg lenge etterpå. Hva skal jeg gjøre? Nå har han ikke vært ute på tre dager, og sist gang var han bare ute og gikk en tur med meg i ett kvarter.

Anonymkode: fce76...0d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drit i at han blir sint på deg. Skru av nettet til han kommer seg ut. 

Anonymkode: 56efd...4da

• Liker 21
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Si at han må være med deg ut på tur minst en time hver dag. 

Hvis ikke, forsvinner nett og mobil. Enkelt og greit. 

Etter noen tvangsturer skal du se at han faktisk begynner å snakke mens dere går tur, win-win for alt. 

Men bli med, det er bra for dere begge. 

Anonymkode: 00a6d...8ea

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Han høres deprimert ut. Jeg tror ikke å tvinge han ut på tur kommer til å ha noe nytte. Prøv heller å åpne for samtale og vis heller bekymring for hans velvære. Det er en grunn til at han stenger seg inne på rommet, og det er grunnen her som er viktig. Å tvinge han til å gjøre noe han virkelig ikke vil kommer bare til å skape distanse mellom dere og vil få han til å føle at du ikke er på hans lag. Hvis dette vedvarer, ta han med til lege og evt psykolog. 

Anonymkode: 28db2...01a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Han har veldig mye vilje. Han er i stand til å føre en stille krig i dager om så skal være. Og så lenge kan ikke nettet være av, siden søsken også bruker det og jeg har hjemmekontor…

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Si at han må være med deg ut på tur minst en time hver dag. 

Hvis ikke, forsvinner nett og mobil. Enkelt og greit. 

Etter noen tvangsturer skal du se at han faktisk begynner å snakke mens dere går tur, win-win for alt. 

Men bli med, det er bra for dere begge. 

Anonymkode: 00a6d...8ea

Jeg er usikker på dette. Han nekter plent og blir stille og nekter å være med.

Jeg er gjerne med på tur, men han er i en fase hvor han ikke vil bli sett ute med meg. Et kvarter etter mørkets frambrudd er det meste jeg får ham til.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han høres deprimert ut. Jeg tror ikke å tvinge han ut på tur kommer til å ha noe nytte. Prøv heller å åpne for samtale og vis heller bekymring for hans velvære. Det er en grunn til at han stenger seg inne på rommet, og det er grunnen her som er viktig. Å tvinge han til å gjøre noe han virkelig ikke vil kommer bare til å skape distanse mellom dere og vil få han til å føle at du ikke er på hans lag. Hvis dette vedvarer, ta han med til lege og evt psykolog. 

Anonymkode: 28db2...01a

Jeg har snakket med ham mange ganger, men han avviser kategorisk at det er noe, og blir bare sint om jeg foreslår lege eller psykolog, for det oppfatter han som at jeg mener det er noe feil ved ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud som folk feiler som foreldre om dagen. En 14-åring skal da faen meg ikke bestemme skjermtid selv? Ta alle tekniske duppeditter fra ham inl mobil og internett, kjør de til jobben din og oppbevar de der til sommeren er over. Gi ham en uforbeholden unnskyldning for at du har sviktet som forelder og klar beskjed om at han må avruses for sin egen del. 

Så får han bli så sur han bare vil, og du får slutte å skade barnet ditt fysisk og psykisk. Kast ham ut og la han være utendørs til han roer seg ned. 

Jeg ville bare lese bøker i den alderen, men ble kastet ut daglig av mamma og pappa. Er ubeskrivelig takknemlig for det idag. 

Anonymkode: 72fcf...4ad

• Liker 32
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør alle vennene hans? Ingen som sykler, hopper trampoline eller spiller fotball?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Herregud som folk feiler som foreldre om dagen. En 14-åring skal da faen meg ikke bestemme skjermtid selv? Ta alle tekniske duppeditter fra ham inl mobil og internett, kjør de til jobben din og oppbevar de der til sommeren er over. Gi ham en uforbeholden unnskyldning for at du har sviktet som forelder og klar beskjed om at han må avruses for sin egen del. 

Så får han bli så sur han bare vil, og du får slutte å skade barnet ditt fysisk og psykisk. Kast ham ut og la han være utendørs til han roer seg ned. 

Jeg ville bare lese bøker i den alderen, men ble kastet ut daglig av mamma og pappa. Er ubeskrivelig takknemlig for det idag. 

Anonymkode: 72fcf...4ad

Hardt, men du har nok rett. Men «kaste ut» er liksom ikke mulig når jeg er mye mindre. En fyr på 180 som stenger seg inne på rommet og nekter er ikke bare-bare å rikke på.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør alle vennene hans? Ingen som sykler, hopper trampoline eller spiller fotball?

De er ute. Og ringer i blant sønnen min for å få ham ut, men han vil ikke.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er ikke at han sitter mye foran dataen, problemet er at du bekymrer deg så mye for det at du ender opp med å oppføre deg som en hysterisk drittkjerring. Mange sitter mye foran dataen i ungdommen, men det blir som regel folk av dem også.

Sett gjerne noen krav til fysisk aktivitet hvis du vil, men du må opptre forutsigbart når du gjør det, og du må forstå at din egen bekymring kanskje bare er ditt eget problem - ingen andres. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig blir han sint og sur. Vi har hatt streng skjermtid i 16 år nå (eldste er 16), og de er sure daglig/ukentlig. Men de må jo finne på noe, og det fungerer jo.

Om ikke annet går vi kveldstur, eller i butikken sammen. Han burde jo trene, kan ikke du eller faren trene sammen med ham, fast? 

Anonymkode: c9942...ec9

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (4 minutter siden):

Problemet er ikke at han sitter mye foran dataen, problemet er at du bekymrer deg så mye for det at du ender opp med å oppføre deg som en hysterisk drittkjerring. Mange sitter mye foran dataen i ungdommen, men det blir som regel folk av dem også.

Sett gjerne noen krav til fysisk aktivitet hvis du vil, men du må opptre forutsigbart når du gjør det, og du må forstå at din egen bekymring kanskje bare er ditt eget problem - ingen andres. 

Jøss, det var voldsomt. Hysterisk drittkjerring er jeg tross alt ikke. Men bekymret, ja. Selv om jeg prøver å ikke vise det for mye.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig blir han sint og sur. Vi har hatt streng skjermtid i 16 år nå (eldste er 16), og de er sure daglig/ukentlig. Men de må jo finne på noe, og det fungerer jo.

Om ikke annet går vi kveldstur, eller i butikken sammen. Han burde jo trene, kan ikke du eller faren trene sammen med ham, fast? 

Her har jeg fortsatt ikke opplevd at det fungerer. Sist jeg tok skjermen sperret han seg inne på rommet og ble der i to dager.

Et kvarters kveldstur er han med på. Trening med meg eller far er helt uaktuelt (vil ikke bli sett noe sted med oss).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hørt om 5G? Da må man ta fra de telefonen 

Anonymkode: 4af6e...4a3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hørt om 5G? Da må man ta fra de telefonen 

Anonymkode: 4af6e...4a3

Ja, og den gir han ikke frivillig fra seg. Må vri den ut av hendene hans.

• Liker 1
Skrevet

Driver han på med aktiviteter ellers i året da?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg fortsatt ikke opplevd at det fungerer. Sist jeg tok skjermen sperret han seg inne på rommet og ble der i to dager.

Et kvarters kveldstur er han med på. Trening med meg eller far er helt uaktuelt (vil ikke bli sett noe sted med oss).

Da må han avtale fast trening med en kompis. Ingen som trener på senter, jogger, skyter basket, fotball? 

Kutt wifi, fås tilbake etter en to timers tur ut, for eksempel å bade. 

Hele familien går langtur, ikke et valg. Dere gjør da vel noe sammen (middag?) daglig og i løpet av 8(!) uker sommerferie? Mine døtre ønsker skravle, vil finne på noe, blir med ut og gå tur, spise is, på besøk, se film med oss, kan spille spill osv. (merk: de har brukt opp skje tiden sin før de står opp). Hva gjør du og far hele dagene da? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Begrens skjermtid ved å gi han plikter i huset. Klippe plen, vaske bad, rydde garasje, klippe hekk, tømme oppvaskmaskin, vaske klær etc. Mine gutter på 13 og 16 har en liste over gjøremål hver uke. Det er ikke SÅ mye jobb altså, men nok til at de føler på at de må bidra hjemme. Ofte fører det faktisk til at de går ut for de gidder ikke jobbe mer, vinn-vinn! 😅 

Anonymkode: bdf16...dea

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Driver han på med aktiviteter ellers i året da?

Han har gått på judo til i fjor høst, men ingenting etter det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og den gir han ikke frivillig fra seg. Må vri den ut av hendene hans.

Og hvem betaler for 5g? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo skjermavhengig. Det er like avhengighetsskapende som annen rus. Dette er ditt ansvar som forelder. Han trenger hjelp. Avrusing og tvang er eneste som fungerer. Naturligvis vil han kjempe mot, det gjør alle rusavhengige. Han vil takke deg senere. 

Anonymkode: 999f1...813

• Liker 4
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...