Gå til innhold

Er det feil å motta gratis tannlege når jeg kan betale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under 30 år, har frem til nylig klart meg veldig bra i hverdagen, før jeg ble syk. Jeg har aldri hatt en fast jobb da jeg har studert (har ikke klart å bli ferdig pga sykdom), men har hatt jobber i ferier der jeg har spart litt, og sparte en del da jeg var i førstegangstjeneste. Jeg har oppfølging fra kommunalt psykisk helseteam fire ganger i uken, og fordi dette regnes som hjemmesykepleie har jeg da rett til gratis tannbehandling. Jeg har jo litt penger på sparekonto og har relativt lite faste utgifter (husleie/strøm og studielån), men har også minstebeløp av AAP utbetalt. Jeg har ikke voldsomt mye penger liksom, er langt i fra til å ha råd til å kjøpe min egen bolig, men jeg er heller ikke fattig og slipper å egentlig bekymre meg over økonomien. 

Det at jeg slipper noe særlig økonomiske bekymringer (utover at jeg bekymrer meg over alt, uten saklig grunn) gjør at jeg føler meg veldig heldig i dag, når jeg ikke jobber og samtidig vet at mange sliter økonomisk med alle økte kostnader. Samtidig vil jeg jo gjerne spare det jeg kan, og hvis jeg da kan spare penger på tannlege så vil jeg jo på en måte det. 

Men jeg var hos tannlegen i forrige uke og fikk dette da altså gratis og siden det har jeg gått rundt med helt utrolig dårlig samvittighet. Det er garantert noen som trenger dette mer enn meg, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det at jeg mottar "hjemmesykepleie" gir meg retten til gratis tannbehandling. Det sier jo ikke noe om min økonomiske situasjon. 

Er det galt av meg å fortsette å bruke denne muligheten? Tannlegen satte opp en ny time, men jeg vet ikke om det er riktig av meg å benytte den eller om jeg burde avlyse. 

Dette er vel ikke direkte et spm om kropp og helse, kanskje mer et moralsk spørsmål, men jeg følte liksom at denne kategorien passet best. 

Anonymkode: 4b48a...dc5

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvfølgelig benytte deg av de tjenestene gratis så lenge du får det! Det er ikke noen andre som er dårligere stelt som automatisk får det hvis du sier nei. Det koster deg bare mer. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Benytt deg. Kan fort bli dyrt. Og det du har spart kan være greit å bruke hvis noe annet skjer

Anonymkode: cc675...95e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er garantert noen som trenger dette mer enn meg, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det at jeg mottar "hjemmesykepleie" gir meg retten til gratis tannbehandling. Det sier jo ikke noe om min økonomiske situasjon. 

Du stjeler ikke behandlingen fra noen andre, så bruk det med god samvittighet. 

Anonymkode: fe791...60c

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der selv. Jeg har psykiatrisk sykepleier og får da dekket tannlege. Jeg er ufør, men som deg klarer jeg meg bra til tross for lite utbetalt i forhold til mange andre. Jeg har heller ikke råd til egen bolig. 

Jeg har tenkt at jeg bare må ta i mot den hjelpen jeg kan få, mens jeg kan få den, og det bør du også. Tannlege kan bli fryktelig dyrt om det skulle bli noe ekstra hos deg, og da er det dumt å ha brukt om penger på tannlege i en periode du kunne fått det dekket. Det kan også skje andre ting i livet ditt, som gjør at du vil få annerledes økonomi, så spar det du kan og ta i mot gratis tannlege er mitt råd 💚

Anonymkode: 2ebae...cdd

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Dette skal du bruke. Jeg har det samme, men er i full jobb med god økonomi nå. Men helse gjør at jeg plutselig får uventede utgifter andre ikke får og vet at fremtidsøkonomiske utsikter ikke nødvendigvis er så lyse pga helsa. Så da kan jeg sette av penger til tøffere tider. Helse og penger er ikke et øyeblikksbilde, på sikt kan det bli dyrt. Bruk dette tilbudet med ren samvittighet😌

Endret av Frøkenfryden
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig gratis tannlege for de som har hjemmesykepleie? Så hvis jeg for eksempel får et sår eller noe som må stelles av hjemmesykepleien noen uker, så bør jeg bestille tannlegetime i samme slengen? 😅

Anonymkode: 3edd0...c51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det virkelig gratis tannlege for de som har hjemmesykepleie? Så hvis jeg for eksempel får et sår eller noe som må stelles av hjemmesykepleien noen uker, så bør jeg bestille tannlegetime i samme slengen? 😅

Det gjelder hvis man har hjemmesykepleie minst en gang pr uke i minst tre måneder. 

Tusen takk for svar alle ❤️ Veldig godt poeng det med at økonomien jo kan og vil forandre seg, og at jeg kanskje pga helse har dårligere utsikter til å ha god økonomi resten av livet også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er under 30 år, har frem til nylig klart meg veldig bra i hverdagen, før jeg ble syk. Jeg har aldri hatt en fast jobb da jeg har studert (har ikke klart å bli ferdig pga sykdom), men har hatt jobber i ferier der jeg har spart litt, og sparte en del da jeg var i førstegangstjeneste. Jeg har oppfølging fra kommunalt psykisk helseteam fire ganger i uken, og fordi dette regnes som hjemmesykepleie har jeg da rett til gratis tannbehandling. Jeg har jo litt penger på sparekonto og har relativt lite faste utgifter (husleie/strøm og studielån), men har også minstebeløp av AAP utbetalt. Jeg har ikke voldsomt mye penger liksom, er langt i fra til å ha råd til å kjøpe min egen bolig, men jeg er heller ikke fattig og slipper å egentlig bekymre meg over økonomien. 

Det at jeg slipper noe særlig økonomiske bekymringer (utover at jeg bekymrer meg over alt, uten saklig grunn) gjør at jeg føler meg veldig heldig i dag, når jeg ikke jobber og samtidig vet at mange sliter økonomisk med alle økte kostnader. Samtidig vil jeg jo gjerne spare det jeg kan, og hvis jeg da kan spare penger på tannlege så vil jeg jo på en måte det. 

Men jeg var hos tannlegen i forrige uke og fikk dette da altså gratis og siden det har jeg gått rundt med helt utrolig dårlig samvittighet. Det er garantert noen som trenger dette mer enn meg, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor det at jeg mottar "hjemmesykepleie" gir meg retten til gratis tannbehandling. Det sier jo ikke noe om min økonomiske situasjon. 

Er det galt av meg å fortsette å bruke denne muligheten? Tannlegen satte opp en ny time, men jeg vet ikke om det er riktig av meg å benytte den eller om jeg burde avlyse. 

Dette er vel ikke direkte et spm om kropp og helse, kanskje mer et moralsk spørsmål, men jeg følte liksom at denne kategorien passet best. 

Gratis tannlege er en rett du har, og ikke noe du skal tenke over at du mottar. 
Jeg bryr meg ikke en kalori over at jeg får reduserte tannlegeutgifter fordi jeg har en sjelden sykdom. Loven er slik og da krangler jeg ikke, står heller ikke med lua i hånda og takker. 

Anonymkode: 3bf84...cb1

AnonymBruker
Skrevet

Du må vel og gå til offentlig tannlege for å få dekket alt? Vanlig tannlege har Det gule heftet å forholde seg til ved refusjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gratis tannlege er en rett du har, og ikke noe du skal tenke over at du mottar. 
Jeg bryr meg ikke en kalori over at jeg får reduserte tannlegeutgifter fordi jeg har en sjelden sykdom. Loven er slik og da krangler jeg ikke, står heller ikke med lua i hånda og takker. 

Men med en sjelden sykdom har du jo en mer "legitim" grunn eller hva jeg skal kalle det.

Jeg har ikke noen sykdom som påvirker tannhelsen min (ikke direkte i alle fall), og ikke er den sjelden heller. Men ja, du har rett, jeg må bare prøve å være glad for at jeg får det og benytte meg av det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du må vel og gå til offentlig tannlege for å få dekket alt? Vanlig tannlege har Det gule heftet å forholde seg til ved refusjon.

Ja, er bare hos offentlig tannlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Men med en sjelden sykdom har du jo en mer "legitim" grunn eller hva jeg skal kalle det.

Jeg har ikke noen sykdom som påvirker tannhelsen min (ikke direkte i alle fall), og ikke er den sjelden heller. Men ja, du har rett, jeg må bare prøve å være glad for at jeg får det og benytte meg av det.

Ja, er bare hos offentlig tannlege. 

Jeg synes ikke det. Den sjelden sykdommen gir meg ikke dårligere tannhelse. Men nesten/alle med sjeldne sykdommer får refundert tannlegeutgifter hos privat tannlege. 
Din sykdom er verken bedre eller dårligere enn min. Loven er slik at vi begge skal ha hjelp, du får alt dekket jeg får ca 50% dekket avhengig av hva jeg gjør hos tannlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Benytt deg av gratis tannlege med god samvittighet❣️

Ikke tenk mer på det. 

Anonymkode: 5f4cb...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...