Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan sikkert søke og lete i forumet, men gidder ikke det nå :sjenert:

Noen som har oppskriftene på disse brødene?

Endret av Remyline
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heter faktisk Ingers Rugbrød - og Speltbrød.

Er nemlig ikke sikkert at man får "treff" på feil navn :sjenert:

Ja, jeg har oppskriften jeg. :sjenert:

Å fanken - skulle du ha den og :overrasket:

Skrevet

Ingers Rugbrød:

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann (37 grader)

ev. 1 l søt eller sur skummet melk, pluss 8 dl vann

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

(Jeg bruker litt mindre sammalt hvete jeg, også fikk jeg tips av en proff om å bytte ut sammalt hvete med spelt)

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan ikke eltes på bordet. Hev deigen i underkant av en time i bakebollen. Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca 30 min. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former, og sett deretter brødene inni varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i ca 1 time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem. Slik skal de være. Når man har et fuktig brød, så klarer man seg med mindre pålegg. Brødene kan mugne om de ligger for lenge i romtemp. Derfor bør du fryse dem, eller oppbevare dem i kjøleskapet.

Skrevet

Det går fint å bytte ut litt av den sammalte hveten med sammalt spelt, så blir det enda sunnere :)

Skrevet
Heter faktisk Ingers Rugbrød - og Speltbrød. 

Er nemlig ikke sikkert at man får "treff" på feil navn  :sjenert:

Ja, jeg har oppskriften jeg.    :sjenert:

Å fanken - skulle du ha den og  :overrasket:

Derfor ja, var usikker gitt, men nesten helt sikker på Ingrid, og der bomma jeg gitt. :ler:

Takk jeg har hatt den før og bakt den en del ganger, men lenge siden nå. Fikk så lyst til å prøve det igjen.

Men leste en plass at hun har etnny oppskrift også med spelt? Er jeg helt på jorde nå?

Skrevet

Det er riktig - hun har lansert Ingers Speltbrød. Men jeg ha'kke den oppskriften............ enda :)

,,,,

Skrevet
Derfor ja, var usikker gitt, men nesten helt sikker på Ingrid, og der bomma jeg gitt. :ler:

Takk jeg har hatt den før og bakt den en del ganger, men lenge siden nå. Fikk så lyst til å prøve det igjen.

Men leste en plass at hun har etnny oppskrift også med spelt? Er jeg helt på jorde nå?

Den får du ikke noen oppskrift på. Det får ikke vi som jobber som kursledere for henne engang, men vi kan kjøpe en ferdig kornblanding gjennom et firma vi også kjøper krydder og annet fra..

Gjest Fruktfat
Skrevet

hvordan slår man ut luften av deigen? bare banker løs, eller?

Skrevet
Den får du ikke noen oppskrift på. Det får ikke vi som jobber som kursledere for henne engang, men vi kan kjøpe en ferdig kornblanding gjennom et firma vi også kjøper krydder og annet fra..

Oki, er dette til salgs for oss som ikke går på kurset også ?

Jeg var ikke klar over at hun hadde egene kurs det oppdaget jeg i går da jeg søkte litt på nettet. Rugbrødet vet jeg er veldig effektivt for det har jeg bakt og spist en del av før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...