AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Synes det er så mange steder de setter sprøyter som ser vonde ut, har pasienten lov til å si nei om de ikke ønsker det og har en fobi for sprøyter? Anonymkode: 22667...610
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Ja, man er ikke påtvungen behandling. Men da kan det være at det er undersøkelser eller prosedyrer man ikke får utført og konsekvensen kan bli stor for den som er syk. Alt etter hva man feiler da selvsagt. Anonymkode: f4aa3...59f 19 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 De burde vel helst be om behandling for fobi? Ellers kan man få både bedøvende krem og beroligende medisin hvis det er helt krise. Stikk varer bare ett sekund, så er det over. Det greier man. Anonymkode: fa887...03a 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Det kan de, men hvor lurte er det egentlig? Er man på sykehus så er det en grunn for det og de kan ikke trylle deg frisk. Anonymkode: 195ff...5ec 11 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Ja, men da avslår du behandling på eget ansvar. Anonymkode: 42dfc...86d 14 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 Ja, jeg ble innlagt på sykehuset å de kom for blodprøver. For det var en prosess alle måtte ta. Jeg sa ikke uten bedøvelseskrem. Nei, det ble sykepleieren usikker på om jeg kunne få. Da vil jeg ikke! Sa jeg. Jeg har bedøvelseskrem med meg.Da måtte han høre på avdelingen. Kom tilbake å det var greit for avdelingen. Så da ble det bedøvelse og prøver. Anonymkode: 3c45e...535
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De burde vel helst be om behandling for fobi? Ellers kan man få både bedøvende krem og beroligende medisin hvis det er helt krise. Stikk varer bare ett sekund, så er det over. Det greier man. Anonymkode: fa887...03a NEI! DET er ikke noe ALLE GREIER. Et stikk er ikke noe alle klarer. Kan være mange grunner til det. Det bør respekteres! Anonymkode: 3c45e...535 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 Jeg forstår tankene dine. Jeg er livredd sprøyter selv. Jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger og måtte ta mange sprøyter da. Det som hjelper meg er at jeg sier at dem ikke skal vise meg sprøyten. Og heller ikke telle en to tre nå stikker jeg. Det er bare å gjøre det. Det har gått veldig bra da. Slik var det med barna å. Jeg sa dem måtte bare stikk dem. Men ikke vis meg sprøyten. Jeg besvimer når jeg ser den. Anonymkode: 8c748...2da 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Man kan nekte, men hvor lurt er det? Man kan gi beskjed om at man har en sterk frykt for sprøyter så man kan samarbeide med å finne en løsning pasienten er komfortabel med (eller komfortabel nok til at de klarer å komme seg gjennom det). Tror det er viktig at man er tydelig på at dette er en sterk frykt, og ikke bare en "sprøyter gjør meg litt svimmel" greie. Anonymkode: e60b9...9b6 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 selvfølgelig. Man kan ikke tvinges til noe så lenge man er samtykkekompetent. Men da er dette på eget ansvar og man risikerer å ikke få riktig behandling. Anonymkode: d8c67...348 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Du kan nekte behandling, inkludert sprøyter. Da får du informasjon om hva som kan skje når du avstår fra anbefalt behandling og det noteres i journalen din. Viktig at du tar innover deg at dette i ytterste konsekvens kan bety at alvorlig sykdom ikke oppdages og ikke behandles (tidlig død) Anonymkode: 72f06...1e3 8 1 1
Petra200 Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 Du kan jo bare nekte, men det er jo bare tøys. Det er jo ikke som om vi stikker pasientene for moro skyld … 3 1 2
K.B. Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Synes det er så mange steder de setter sprøyter som ser vonde ut, har pasienten lov til å si nei om de ikke ønsker det og har en fobi for sprøyter? Anonymkode: 22667...610 Da kan du kanskje dra hjem da, så noen som trenger behandling uten alt dramaet kan få plassen din.. 14
SpaghettiHatten Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 Har litt sprøyteskrekk selv så jeg forteller dette til behandler også bruker jeg noen jordnings- og pusteteknikker før og under stikket. Jeg ser alltid i gulvet/veggen og aldri på selve sprøyten eller nålen og det hjelper litt. Det er ubehagelig, men jeg har lært å bare stå i det til det er over, for det er jo som regel nødvendig og ikke noe man gjør på gøy. Jeg har alltid tenkt etterpå at "det var jo ikke så ille!". En liten medisinball å knipe på, eller holde hånden til noen kan kanskje hjelpe også. Lykke til, dette går helt fint skal du se! 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Du kan fint nekte, men da trenger du ikke kommer på sykehus heller. Bare å droppe oppmøte eller reise hjem igjen på eget ansvar. Anonymkode: 2d624...ae1 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 All behandling er frivillig i Norge. Sprøyter også. Men det er kanskje en grunn til at du er på sykehuset og de ønsker å bruke sprøyte? Anonymkode: be79c...419 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: NEI! DET er ikke noe ALLE GREIER. Et stikk er ikke noe alle klarer. Kan være mange grunner til det. Det bør respekteres! Anonymkode: 3c45e...535 Selvfølgelig respekteres det hvis man absolutt sier nei, man blir ikke holdt fast og tvunget til å ta sprøyte. Men hvis sprøyte er nødvendig for å utføre undersøkelsen/inngrepet og man dermed ikke kan få behandling, så sier man nei på eget ansvar. Anonymkode: f4aa3...59f 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 Man kan ikke nekte hvis det foreligger tvangsvedtak. Anonymkode: 5cb1f...12a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes det er så mange steder de setter sprøyter som ser vonde ut, har pasienten lov til å si nei om de ikke ønsker det og har en fobi for sprøyter? Anonymkode: 22667...610 De fleste behandlinger på sykehus er frivillig. Jeg har bedt om tabletter der det har vært mulig. Jeg har sagt nei til smertestillende sprøyte satt i låret, fordi de er vonde og fått sprøytene satt i mageskinnet. Både lege og sykepleier er mulig å snakke og diskutere med på sykehus. Langt verre er det når medisinen ikke finnes i flytende form eller tabletter. Å skulle stikke seg selv, er en terskel både fysisk og psykisk å tråkke over, men det går det og. Anonymkode: 18dbf...d08
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): NEI! DET er ikke noe ALLE GREIER. Et stikk er ikke noe alle klarer. Kan være mange grunner til det. Det bør respekteres! Anonymkode: 3c45e...535 Herregud. Nei, jeg respekterer ikke voksne mennesker som velger å gå rundt med fobier når det finnes behandling og medisiner mot det. Anonymkode: fa887...03a 5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå