Gå til innhold

Hvor kan man få hjelp med kronisk forstoppelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært plaget med kronisk forstoppelse siden jeg var barn, er nå i slutten av 20-åra. Har testet alt fastlegen har å tilby (i flere runder), vært til undersøkelser hos gastro og gynekolog. Undersøkelser av tarmen viser veldig lite. På koloskopi så de tegn til at tarmene er/har vært lett betente, og konkluderte med at tarmene naturlig jobber for sakte og blir lett betente av at avføringen blir stående over lengre tid. På grunn av betennelsene blir klarer ikke tarmene å ta opp næring som de skal (jeg er undervektig og sliter med å legge på meg). De sendte meg så til gynekolog fordi livmor fulle tarmer presser livmor ned i skjeden, men gynekolog sendte meg tilbake igjen fordi de ikke kunne gjøre noe med grunnen til at det skjer. Gastro mener likevel at det er gynekologen sitt "problem". Har prøvd Constella, men måtte slutte pga. bivirkninger. Gastro vil ikke ha meg tilbake fordi de mener de har funnet ut av hva problemet er. Fastlegen har landet på at vi skal holde oss til det snilleste avføringsmiddelet som fungerer her og nå, og for tiden er det Laxoberaldråper. Tar en dose for å tømme meg når det har gått mer enn 14 dager siden sist jeg var på do. Nå har det gått så langt at jeg ikke klarer å gå på do uten avføringsmiddel i det hele tatt.

Noen med lignende erfaringer? Hva hjalp? Hvor kan man få hjelp?

Vil legge til at fastlegen min er kjempeflink og gjør så godt han kan for å hjelpe meg, men det er bare så mye han får gjort.

Anonymkode: c02fe...34d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Jeg tar laxoberal oftere siden ingenting nytter.

Anonymkode: 8f457...d99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig forstoppelse, og det som har fungert er tilskudd av mineraler i perioder. Kalsium, magnesium, kalium, og innimellom litt natron. I tillegg er kosthold veldig viktig. Jeg kan ikke spise særlig melkeprodukter, og særlig korn er ille forverrer. Jeg diskuterte disse tilskuddene i forkant med legen, og vi ble enige om å teste det ut selv om prøver var normale. Det hadde veldig god effekt. 

B-12 og andre b vitaminer er også veldig viktig for fordøyelsen. Mine nivåer av b12 var normale, men ganske lavt innenfor normalen. Så vi valgte å behandle dette med injeksjoner, og det har også vært positivt. 

Anonymkode: ffd24...340

AnonymBruker
Skrevet

Prøv antiinflammatorisk kosthold. Kutt melk og gluten. 

Anonymkode: c5b35...36d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har alvorlig forstoppelse, og det som har fungert er tilskudd av mineraler i perioder. Kalsium, magnesium, kalium, og innimellom litt natron. I tillegg er kosthold veldig viktig. Jeg kan ikke spise særlig melkeprodukter, og særlig korn er ille forverrer. Jeg diskuterte disse tilskuddene i forkant med legen, og vi ble enige om å teste det ut selv om prøver var normale. Det hadde veldig god effekt. 

B-12 og andre b vitaminer er også veldig viktig for fordøyelsen. Mine nivåer av b12 var normale, men ganske lavt innenfor normalen. Så vi valgte å behandle dette med injeksjoner, og det har også vært positivt. 

Takk for tips. Har prøvd oss fram med mat og ikke klart å finne noen triggere der utover at jeg er laktoseintolerant (påvist som barn). Har også tatt prøver for å sjekke allergier. B-12 var i øvre normal sist jeg sjekket. 

Går på kalsium-tilskudd og har blitt verre etter jeg begynte på det. Fullt mulig at det bare var tilfeldig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har testet. Ingen effekt, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en autoimmun stoffskiftesykdom som påvirker fordøyelsen, opptak og gir meg kronisk forstoppelse. Har alltid vært livredd for jerntilskudd av frykt for å bli enda mer forstoppet. Jeg har derfor utviklet jernmangelanemi og en ferritin under 5. I høst var jeg så sliten av jernmangel at jeg måtte begynne med store doser jern (200 mg niferex) annenhver dag. Aldri gått så mye på do😳

Anonymkode: cd9bb...983

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Har prøvd oss fram med mat og ikke klart å finne noen triggere der utover at jeg er laktoseintolerant (påvist som barn). Har også tatt prøver for å sjekke allergier. B-12 var i øvre normal sist jeg sjekket. 

Går på kalsium-tilskudd og har blitt verre etter jeg begynte på det. Fullt mulig at det bare var tilfeldig. 

Dietter må følges over tid, og kan være vanskelig å finne ut av. Sammensetningen av mat spiller også en rolle. Jeg føler lav fod map diett i stor grad, dvs jeg rører ikke belgfrukter, korn, gjær, visse grønnsaker, etc. 

Tilskudd av kalsium kan gjøre ting verre hvis du har for lite d vitamin og magnesium. Hva ligger d vitamin på? Jeg ville heller fokusert på magnesium og kalium. Trener du/svetter regelmessig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kom for å si dette. Det hjalp meg veldig å kutte disse to.

Anonymkode: 3cee0...e4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å, never mind 😪

Anonymkode: 3cee0...e4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor mange måneder ungikk du alt av sukker, inflammatorisk mat, gluten og melk? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke bare maten (og drikken) man kutter ut som er viktig, men maten man spiser mer av. 

Rent vann, ikke kaffe. Mat rik på kalium og sunt fett. Varmebehandlede grønnsaker fremfor rå, hvit ris fremfor fullkorn, for å nevne noen eksempler. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er heller ikke bare maten (og drikken) man kutter ut som er viktig, men maten man spiser mer av. 

Rent vann, ikke kaffe. Mat rik på kalium og sunt fett. Varmebehandlede grønnsaker fremfor rå, hvit ris fremfor fullkorn, for å nevne noen eksempler. 

Det vet jeg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg! Har vært plaget av forstoppelse i mange år, på do en gang i uka, måtte ofte bruke hansker og "grave ut" proppen som sto og hemmet avføringen. Men nå til det positive: plutselig nå i sommer var forstoppelsen borte! Er på do nesten hver dag og det er fantastisk! Har ikke endret på noe i kostholdet, men har fått det bedre psykisk, sover bedre også. Så det kan faktisk plutselig bedre seg! 

Anonymkode: fd7e8...d2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tenkte og dette. Ser du har prøvd forgjeves, dessverre. 

Jeg tror også det er viktig å ikke spise mellom måltider, og spise så rutinert som mulig. 

Antiflammatorisk kosthold tror jeg veldig på. Jeg tror og det er forskjellig syn på hva det er for noe.

AnonymBruker
Skrevet

Har moderat/alvorlig forstoppelse og funksjonell dyspepsi. Må bytte litt på hva som hjelper, men siden jeg hadde «full stopp» i fordøyelsen i vinter og gikk ned flere kilo, så har lever jeg på å ta lactulose morgen og kveld, kjøleskapsgrøt med havregryn, chiafrø og linfrø og mandelmelk. Drikker sellerijuice og spiser svisker. Spiser masse salat til middag i løpet av uka og grove knekkebrød utenom. Da kommer jeg på do hver dag og holde mer el mindre normal flyt. 

Anonymkode: 85fd7...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har moderat/alvorlig forstoppelse og funksjonell dyspepsi. Må bytte litt på hva som hjelper, men siden jeg hadde «full stopp» i fordøyelsen i vinter og gikk ned flere kilo, så har lever jeg på å ta lactulose morgen og kveld, kjøleskapsgrøt med havregryn, chiafrø og linfrø og mandelmelk. Drikker sellerijuice og spiser svisker. Spiser masse salat til middag i løpet av uka og grove knekkebrød utenom. Da kommer jeg på do hver dag og holde mer el mindre normal flyt. 

Glemte å skrive har også forsøkt Constella men det ble så hemmende å føltes lite naturlig ut å gå på do, var bare diaré og man ble ikke ferdig før det gikk ett par timer. Har også forøkt «alt» av helsekost og div preparater fra apoteket. Men dette jeg har lagt om til nå av kost -har hjulpet på. Jeg har også forsøkt Lav fodmap dietten ett pr ganger over flere uker hver gang men ikke hatt spes effekt. 

AnonymBruker
Skrevet

her må jeg i stor grad faste minst 18.00-09.00,

jeg spiser lite rent rødt kjøtt,  rå grønnsaker, frukt, hele korn, vanlige kumelksprodukter (melk fra feks rørosmeieriet kan gå) jeg kan ikke innta soya, løk, hvitløk, tåler purre og vårløk, samt gressløk og ramsløk. spiser i tillegg lite kål og bønner...

i tillegg spiser jeg få måltider ila dagen slik at magen får mye hvile.

jeg tåler også kunstig søtning veldig dårlig.

høres kjedelig ut, men jeg spiser bare god mat, og det meste fra bunnen av.

i tillegg funker trening veldig fint, om så bare en gåtur. stillesitting er killer for tarmene mine.

men alt er individuelt, og ja plutselig en kveld går en biffmiddag helt fint, ofte fordi jeg har vært flink i perioden før måltidet.

Anonymkode: c0905...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Et litt på kanten tips: Jeg har fått perfekt fordøyelse etter jeg startet å snuse. En kaffekopp og snus på morgenen gjør at jeg må på do hver dag. Kjekt å gjøre seg ferdig med denslags før man starter dagen. Litt kjipt om man overnatter hos en ny date, men bedre å bare gå på do enn å være forstoppet. 

Anonymkode: ff2d4...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har det på samme måte. Jeg tar laxoberal oftere siden ingenting nytter.

Anonymkode: 8f457...d99

Ikke bra å ta i lengre perioder. Duphalac kan man ta hver dag resten av livet (om nødvendig). Har en lett for å bli forstoppet, bør en faktisk ta det HVER dag.

Anonymkode: e9930...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...