Gå til innhold

Narsissisten vinner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser stadig vekk at kvinner ønsker en bestemt mann, som vet hva han vil, med ambisjoner og som tar styringen. Vet de ikke at de beskriver narsissisten? I tillegg skal han være snill og god mot med rundt seg. Men disse egenskapene er naturligvis med på å dempe og gjerne sette hindringer for de andre trekkene som er beskrevet over. Kan ta feil, men det jeg observerer er at veldig mange foretrekker narsissisten fem for den snille og varme mannen. Så blir kvinnen overrasket, til og med sjokkert når de innser at de har satset på en med sterke narsissistiske trekk. Hvorfor?

Anonymkode: f6f82...d49

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så det du mener er at alle som har ambisjoner, og vet hva de vil er narsissister?

Anonymkode: 1ac2f...215

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så det du mener er at alle som har ambisjoner, og vet hva de vil er narsissister?

Tror du skjønner hva jeg mener, og at det det du skriver her bare er støy

Skrevet

Jeg ser ikke på de kriteriene som narsissistisk nødvendigvis. Nå skal de også sies at narsissister kan være utrolig sjarmerende og viser kanskje ikke alle de sidene av seg selv før de har "kapret" damen, derav sjokket. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så det finnes ikke noen mellomting altså. Enten så er man narsissist eller en pusekatt?

Anonymkode: eff6b...d7d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser stadig vekk at kvinner ønsker en bestemt mann, som vet hva han vil, med ambisjoner og som tar styringen. Vet de ikke at de beskriver narsissisten? I tillegg skal han være snill og god mot med rundt seg. Men disse egenskapene er naturligvis med på å dempe og gjerne sette hindringer for de andre trekkene som er beskrevet over. Kan ta feil, men det jeg observerer er at veldig mange foretrekker narsissisten fem for den snille og varme mannen. Så blir kvinnen overrasket, til og med sjokkert når de innser at de har satset på en med sterke narsissistiske trekk. Hvorfor?

Kvinner beskriver ikke «stadig vekk» denne typen mann som en ideell partner, nei.

Menn som hater kvinner men likevel ønsker seg en kvinne som partner (uklart hvorfor?) påstår at kvinner ønsker denne typen menn som partner. Uten å se at det er problematisk at de som mann velger å snakke for noen kvinne som helst - langt mindre «flertallet» av dem.

Om du mener kvinner «stadig vekk» ønsker seg en slik partner: fremlegg bevis for påstanden. 

Anonymkode: 31158...ae2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en narsissist er hen den eneste som betyr noe i denne verden. Alle andre er muligheter til å oppnå sine mål, ambisjoner. De er fokusert på sine mål, og er urokkelig bestemt på å nå disse. De vet hva som skal til, og tilpasser seg, spiller skuespill for å nå dem. De er derfor veldig sjarmerende når de må, snill når de må. De tar alltid styringen, på grunn av et ekstremt kontrollbehov. Det koster dem ingenting å tråkke på noen for å komme seg opp og frem, og de kommer seg gjerne opp og frem, nettopp fordi de evner å blokkere ute alt av samvittighet. 
Jeg tenker jo at veldig mange kvinner kan synes det er spennende å være med på en sånn reise, under vingene til en som bare brøyter sin vei mot toppen. Helt til hun ikke er under vingene hans lenger (noe hun strengt tatt aldri var, da hun var et middel til å nå målet). 
Det jeg tenker er jo at det må være fantastisk å være denne narsissisten, for hen har tilsynelatende alle egenskapene man ønsker i en partner. Og ingen bryr seg at når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, åh, så dumt

selvtillit og ambisjoner er ikke lik narsissist, de færreste er det 

Anonymkode: 1b34d...85d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle vil faktisk ikke ha den mannen du beskriver. Spesielt dette med "ambisjoner" synes jeg er en veldig kunstig og banal forestilling. Ambisjoner skal liksom indikere at man har store mål og vyer om sitt liv. Min erfaring er at de som har veldig uttalte ambisjoner (og liker å understreke dette) egentlig ikke gjør annet enn å søke annerkjennelse fordi de ikke finner trygghet i seg selv. Man må ha noe konkret, målbart for å kunne heve seg over andre og regjere på toppen. 

Takke meg til med en som er trygg i seg selv, og følger sine ønsker uten å jage etter et mål for å smykke seg med status og makt. 

Anonymkode: de44e...9a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det finnes ikke noen mellomting altså. Enten så er man narsissist eller en pusekatt?

Anonymkode: eff6b...d7d

Ingen liker pusekatten, alle liker narsissisten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, dette er nok en trollpost ja. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan du vise til kilder for denne påstanden?

• Liker 1
Skrevet

For meg er det ikke en narsissist en mann med ambisjoner. En narsissist for meg kan like gjerne være en mann som ser litt hjelpeløs ut så når du er forelsket kommer narsissisten frem. Men det er min erfaring med en narsissist. Finnes nok narsissister i mange ulike varianter.

AnonymBruker
Skrevet

Nestemann ut, Høiby. 

Noe sier meg at kvinner glemmer denne saken like fort som de oppdager at de kanskje kan få et forhold med ham

Skrevet

Alle mennesker har snev av narsissistiske trekk, det er grunnleggende nødvendig for å utvikle en egen identitet og ta vare på egne behov. Det finnes faktisk noe som heter sunn narsissisme, fordi slike trekk i moderat og balansert grad (altså man har empati og selvbevissthet også) regnes som avgjørende for å klare seg greit her i livet og ha en sunn psykisk helse. Så et visst element av narsissisme er attraktivt, fordi det gir folk en bedre selvfølelse og mer glede i livet, det er personer som er klar over sin egen verdi, og klarer å uttrykke og  dekke egne behov, de er mer tilfredse og mindre redde for hva andre mener, fordi de føler at de er bra mennesker som fortjener å bli møtt med respekt og bli verdsatt for det de har å by på. Det trenger definitivt ikke å utelukke evnen til empati og ønsker om å ivareta andre sine behov også, i relasjoner. Det er veldig mye svart/hvitt tekning der ute....virkeligheten er nyansert. 

Det som er mye snakk om for tiden, der narsissisme blir beskrevet som noe utelukkende negativt, er når det bikker over i å bli en del av et diagnosebilde, enten som en personlighetsforstyrrelse, eller som trekk folk har utviklet som følge av lav selvfølelse, lav emosjonell bevissthet og kompetanse, og mangel på empati og evne til selvregulering.

Mennesker med sterke narsissistiske trekk er sjelden særlig suksessfulle, likt eller beundret av omgivelsene, det er mer vanlig at de blir håndtert, tålt og unngått. Unntaket er partner, barn de kommer under huden på, samt de i nær familie som blir dratt inn i edderkoppspinnet, og ikke ser personen som han/hun er. 

De kan ha masse penger, men kun fordi de har null skrupler med å forsyne seg med det som kommer deres vei, og fordi de liker å bruke penger og vise frem at de har penger, men pengene kommer ofte fra folk i nær krets som de hemningsløs og skamløst bruker som lommebok, fra forsikringssaker (svindel), fra kredittkort, ved å stjele eller lyve til seg penger, driver med skattesnusk, systemsnusk (nav) og er i stor gjeld til familie og partner. De fleste har hatt lederposisjoner, men av kortvarig art og gjerne med konkurs som utfall (en jeg kjenner ble betalt av eier for å slutte i jobben som daglig leder, de orket ikke mer), og de fremstår ikke som folk som lykkes i stort annet enn å sno seg unna loven og gjeldskrav, samtidig som de lever som om de har ubegrenset med penger.

Det er ingenting attraktivt med narsissistiske trekk som beveger seg inn i diagnosekriterier, og kvinner som faller for den typen som er mest skadet gjør det fordi de selv har lav selvfølelse eller har traumer som gjør at de tiltrekkes av menn som er kontrollerende, selvoppslukte og egosentriske.

Den mye omtalte sjarmen til narsissister er overdrevet, det er en reell greie i innledende faser i parforhold, eller i kortere møter med folk narsissisten vil imponere eller manipulere, men det er mer vanlig at folk som har slike trekk i store monner er i konflikt med alle som ikke gjør som de vil, når de vil det, eller kritiserer de eller setter grenser, så de er mer kjent som den typen andre folk rister på hodet av eller ruller med øynene over.  De fremstår umodne, har de høy IQ ( personlighetsforstyrrelser har ikke noe med intelligens å gjøre, men med emosjonelle forstyrrelser som påvirker tankegangen) så er de bedre til å maskere og fungerer som papegøyer (de lærer seg hva folk vil høre og skjønner hva som fremstår mest attraktivt og best), men de klarer ikke skjule barnet i seg særlig lenge i nære relasjoner eller hyppig eksponering (som på jobben), fordi de takler ikke litt å få et nei eller å bli kritisert. 

Alle mennesker med sterke narsisstiske trekk har en emosjonell forstyrrelse, med ulike grader av grandiose forestillinger av seg selv. Blant de som ikke har personlighetsforstyrrelsen er ikke det grandiose selvet like voldsomt og absurd løsrevet den virkeligheten alle andre lever i, men de kjennetegnes bl.a av en umoden og overdreven oppfatning av seg selv og egne rettigheter, mangler empati, skylder på andre når de gjør noe galt eller hensynsløst,  reagerer sterkt på kritikk og får alt til å dreie seg om de og deres  behov. 

Her er en liste over narsisstiske trekk hentet fra Store medisinske leksikon:

Typiske kjennetegn (diagnostiske kriterier) er at personen:

- har en overdreven oppfatning av egen betydning (grandiositet)

- er opptatt av fantasier om ubegrenset suksess og makt

- oppfatter seg selv som «spesiell» og enestående, og derfor helst bør omgås andre spesielle mennesker med høy sosial status

- krever overdreven beundring

- mener å ha spesielle rettigheter

- utnytter andre for egne behov

- mangler empati

- er opptatt av misunnelse

- er arrogant

Som sagt har alle mennesker med sterke slike trekk lav selvfølelse, de forsøker bare å skjule det for seg selv, og de har ALLTID lav selvinnsikt. Det er ikke mye sexy med det. Akkurat som at narsissister kan ha høy IQ, kan også kvinner som faller for denne typen menn ha det også, og "ofrene" kan faktisk ofte fremstå som oppegående, og slett ikke selvdestruktive eller særlig sårbare utad. Men for å falle for og være med denne typen menn (eller kvinner, for den del), så har man selv emosjonelle forstyrrelser og en lav selvfølelse i relasjoner (trenger ikke å ha det på andre områder). Det er egentlig mer vanlig at kvinner som jobber i helse og omsorg, eller som er særlig empatiske og emosjonelt kompetente, innleder forhold med narsissister (eller med særlig sterke trekk), ikke "normale" kvinner på jakt etter menn med penger og suksess.

Vel, TS; jeg forstår det slik at du stusser over at kvinner heller velger menn som vet hva de vil, har ambisjoner og tar styringen foran snille og varme menn. De karaktertrekkene du dro frem, er ikke den typen narsissisme som er diagnosekriterie, eller regnet som destruktivt for relasjoner. Du beskriver en mann som er trygg på seg selv, som anerkjenner og uttrykker egne behov, og trives med å ta ledelsen. Dette er sunn narsissisme, og utelukker ikke at han kan være varm og snill. Snarere tvert i mot. 

Jeg kan godt utdype hvorfor en del selverklærte snille menn sliter med å få napp, eller strever med å holde på kvinner om det først blir en relasjon. Og hvorfor tilsynelatende råtne epler av noen menn ikke har problemer med å få pløye åkeren. Men det hadde blitt en lang tekst, fordi det er mange myter og feilslutninger ute og går. 

Det er en del som regner seg selv som snille menn som føler seg urettferdig behandlet, tror at de ikke har sjans på damer fordi de ikke er ego nok. Det er for så vidt sant på ett vis, men de trenger å bli litt mer ego rett og slett for å få det bedre med seg selv og andre.  Ikke fordi de skal tilegne seg drittsekkfakter i håp om å bli bedre likt av det annet kjønn, men fordi litt sunn narsissisme er nødvendig for å kunne overbevise andre om at man er en catch. 

At selverklærte snille menn ikke får damer handler ikke om at damer ikke vil ha varme og snille menn, men at denne typen menn kommer i veien for seg selv i møte med nye kvinner. At menn med ambisjoner, som er trygge på seg selv og naturlige ledere ikke er empatiske, varme og snille, er ingen regel. Faktisk er det varmeste mennene jeg har møtt, menn som også virker å vite hva de vil, våger å si hva de føler og mener, og våger å ta risikoen for å feile, om og om igjen, til de lykkes.

Anonymkode: 18e9d...f4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...