Gå til innhold

Mannens økonomiske rot - krise i heimen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Denne er vel litt mellom samliv og økonomi...

Mannen og jeg er gift med et lite barn, og ett til på vei (1. trimester). Vi bor i en bolig vi har bodd et par år, som har vært meningen å ha som et mellomstopp (vår første bolig sammen). Grunnet noen upraktiske elementer som var litt verre enn vi trodde, og at vi har en til på vei, er vi nå interessert i å legge ut i høst og flytte.

Mannen er selvstendig næringsdrivende og har vært det så lenge vi har vært sammen. Det er jo en annerledes "livsstil" som jeg er blitt vant med, der han betaler skatt, mva, kassekreditt m.m. året deretter. Han har alltid vært flink til det han driver med og tjent godt, og har hatt en tilsvarende livsstil. Under covid endte han opp med å knapt tjene penger, og opparbeidet seg et skikkelig etterslep. Han har samtidig ikke klart å tilpasse forbruket til dette, og utsatt problemene.

Jeg var ikke klar over hvor slepphendt han kunne være med økonomi de første årene. Da han tok meg med ut på dyre middager og dyre ferier, regnet jeg jo med at han hadde ting "på stell". Vi har hatt en semi-felles økonomi, så det har tatt tid før jeg har innsett hvor rotete han kan være. Selv når han HAR penger på konto, går mange regninger til inkasso og mangedobles. 

Ved to ulike anledninger har jeg hjulpet ham. Første gang ved å bruke mine egne sparepenger på å betale utestående skatt for ham, andre gang ved å medsignere på å øke hans eget lån. Jeg har nok tenkt at siden han har en solid utdannelse, gode referanser og er en utadvendt og sosial fyr, så har han tross alt alltid "landet på beina" i arbeidsmarkedet.

Nå har det altså ballet så mye på seg at selv om han har høye utbetalinger, kommer han ikke i mål. Forskjellen mellom skatt og annen type gjeld, er jo som kjent at myndighetene ikke venter. Nå får vi et problem med å selge vår bolig, fordi vi ikke kan selge med pant/heftelser. Det er snakk om mer enn jeg har sjanse til å dekke. Han ønsker å refinansiere alt med Bank2, slik at vi kun har én kreditor. Jeg er sint og skuffet over alt dette, og ønsker i utgangspunktet ikke ytterligere refinansiering. Men skal han betale tilbake selv måned for måned, kommer vi ikke i mål i høst, og må utsette salg til nyåret. Da nærmer vi oss termin...

Jeg foreslo at jeg kan sjekke med banken om jeg kan låne opp selv for å dekke inn før vi selger. Men at jeg da som "kompensasjon" ønsker at vi endrer eierbrøken til at jeg eier 55% av boligen. Dette var uaktuelt for ham, han mener det er hans gjeld som han selv skal betale og ikke vil ende opp med å bo i "midt hus". Men han får uansett ikke refinansiert uten at jeg står som medlåntaker og signerer i tillegg.

Nå er vi helt låst. Han er stadig sur, går rundt og klager. Mener han ikke ønsket denne boligen i utgangspunktet, er sur for ting som vi har brukt penger på her (som møbler og annet), sur på myndighetene for at det er så høye skatter og så videre og så videre...Jeg har sagt at så lenge han ikke tar eierskap til egen økonomi og viser ydmykhet over at han har rotet det til, så skal jeg i hvert fall ikke signere. Jeg ønsker i hvert fall å vente et par måneder så jeg ser at han klarer å bruke begge de neste lønningene sine på nedbetaling. Jeg er redd at dersom jeg godtar en refinansiering og dekker inn alt nå, så har han neste lønn til "fri disposisjon". At han rett og slett bare spiser av egenkapitalen ved å skulle dekke alt av salgssummen.

Jeg har sendt min rådgiver i banken en epost for å sjekke mulighetene. Men jeg føler meg ekstremt i skvis når mannen går rundt og maser på meg, og jeg tross alt er avhengig av å bli kvitt hans pant for at vi begge skal komme videre. 

Noen erfaringer med slike menn? Eller råd?

Anonymkode: 2339d...b65

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omg, nå må du passe på deg selv og barna. Du har allerede tapt penger på dette, og mer kan det bli. 

Å eie hus sammen med noen som plutselig ikke betaler sin del kan bli katastrofe for deg. 

Ingen kommer gi lån til noen med hans historikk. Det sier vel noe om hvilken risiko du kommer til å ta 

Anonymkode: a4d4a...cf5

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

IKKE ta mer økonomisk risiko på hans vegne. Ikke vær naiv og dumsnill!

Jeg kjenner til andre snille damer som fikk tullet til økonomien sin pga mann med dårlig økonomisk sans. Selv flere år etter skilsmissen sliter en av dem…

Tenk nøye over hva du forplikter deg til ved å låne felles. Ved å være gift er du faktisk mer utsatt her.

Utrolig at han ikke kan gå må på forskjellig brøk på eierskap av bolig. Det er mange som har ulik brøk når det er mest økonomisk rettferdig.

Hvilken situasjon blir du og barna stående i hvis dere ender opp med å gå fra hverandre i fremtiden? Du må sikre deg selv. Ved å sikre deg selv sikrer du også dine barn.

Kanskje en prat med økonomisk rådgiver/ advokat for deg alene hadde vært smart? Slik at du forstår hvilken situasjon du står i og hvilket handlingsrom du har.

Anonymkode: 1f4f6...318

• Liker 13
  • Nyttig 18
AnonymBruker
Skrevet

Ikke under noen omstendighet refinansier i bank2, hvis det er snakk om å bake inn boliggjeld og eller annen høy gjeld. Husk at disse lånene som oftest har over 20% rente og det løper svært fort på høye summer. 

En annen ting er at du i hvertfall ikke må drive å være medlånetaker på hans lån, det er nå dine lån også. 

En forutsetning for at dere skal kunne gå videre må være at dere har helt separat økonomi og at han får sitt under kontroll før dere gjør noe mer. Først etter hans rot er under kontroll/ned betalt kan dere se om det er aktuelt med flytting/ ytterligere økonomiske forpliktelser.

Anonymkode: 999e9...a08

• Liker 20
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen kommer gi lån til noen med hans historikk. Det sier vel noe om hvilken risiko du kommer til å ta 

Anonymkode: a4d4a...cf5

lån historikk er borte med en gang du betaler alt gjeld ;) 

Anonymkode: 6a1a7...803

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. La han fikse opp i sitt eget. Her hadde jeg hatt 100% separat økonomi. Og er dere ikke gift så gjør det for all del ikke nå. Sitt stille i båten til han har ordnet opp og kommet seg ovenpå, helt på egenhånd. Dere kan fint bo der dere bor. Her må han virkelig bevise seg. Ikke la han ødelegge din økonomi også. 

Anonymkode: 459fb...cfd

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor i helvete er han sur? Han ødelegger økonomien for seg og familien, og dere kan risikere å bli stående uten bolig i det hele tatt!! Her må han slutte å sutre og ta ansvar for at han er en økonomisk slask!! 

Og vær så snill - gjør det du kan for å sikre din egen økonomi for å trygge barna! 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her kommer KG's sanne seg frem. Er det en kvinne så må hun passe på seg selv og sin økonomi, er det en mann så må han tenke på dama og bruke bufferkonto på hennes nettbestillinger. 

Anonymkode: 3da21...42b

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kommer KG's sanne seg frem. Er det en kvinne så må hun passe på seg selv og sin økonomi, er det en mann så må han tenke på dama og bruke bufferkonto på hennes nettbestillinger. 

Anonymkode: 3da21...42b

Her er kjønn helt irrelevant. Når man velger å skaffe seg barn, så må de komme først. Og økonomisk trygghet er et foreldreansvar. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her må førstepri være å få orden på økonomien, ikke å flytte. Legg hussalg på is.
Ikke skriv under på noe som gjør deg ansvarlig for hans gjeld, ikke under noen omstendighet. Ikke refinansier slik at hans lån havner sammen med dine/deres lån. 

Og så trenger dere nok hjelp utenfra for å få orden på kommunikasjonen dere i mellom. Det er mange røde flagg mtp din manns oppførsel her. 

Anonymkode: 2e1fc...c8a

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg ville ikke flytte nå. Bli boende og gå ham til å ordne opp i eget rot. Ikke ta noe som helst risiko for ham. Er han frisk og har utdanning så klarer han å fikse den økonomiske situasjonen. Jeg ville og tatt en prat med en økonomisk rådgiver i banken eller hos Nav. Det er gratis.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke være medansvarlig for hans lån, ikke ta opp lån for han, ikke betale noe for han og ikke ordne noe praktisk for han. 

Jeg anbefaler advokat. Dere må ha en kontrakt der det står tydelig at ved samlivsbrudd skal du ha x kroner (alt du har betalt for ham), at du skal fjernes fra alle felles lån og at du ikke på noe vis er ansvarlig for hans økonomi. Du bør også ha med en del der det står at dersom han ikke kan betale innen en gitt tidsfrist, skal du ha pengene fra salg av felles bolig. 

Dere må ikke gifte dere. 

Han har ikke lov å være sur. 

Etterpå disse papirene er i orden anbefaler jeg samlivsbrudd. 

Anonymkode: 833d7...811

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Ikke flytt, ikke refinansier, ikke ta på deg mer gjeld for å berge ham. Og for all del ikke gift deg med ham, om dere bare er samboere!

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har flere firma mannen og jeg, både alene, sammen og sammen med andre og vi har ALDRI etterbetalt skatt osv men satt av hver mnd som "normale folk" gjør selv om firmaet går så det suser.. Mannen din har null kontroll og den venen dere nå er inne på fører også deg ut i elendigheten, det er på tide å sette på bremsene og la han og firmaet hans ordne opp. Alternativt må du får medeierskap i firmaets avkastning også og innsyn i det økonomiske. Jeg ville IKKE under noen omstendighet tatt på meg gjeld for han, eller tatt noe ansvar for hans eledighet uansett hvor mye jeg elsket han. 

Anonymkode: c7e6b...800

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen er selvstendig næringsdrivende og har vært det så lenge vi har vært sammen. Det er jo en annerledes "livsstil" som jeg er blitt vant med, der han betaler skatt, mva, kassekreditt m.m. året deretter. Han har alltid vært flink til det han driver med og tjent godt, og har hatt en tilsvarende livsstil. Under covid endte han opp med å knapt tjene penger, og opparbeidet seg et skikkelig etterslep. Han har samtidig ikke klart å tilpasse forbruket til dette, og utsatt problemene.

Anonymkode: 2339d...b65

Som selvstendig næringsdrivende skal han betale mva seks ganger pr år og forskuddsskatt fordelt på fire terminer, inneværende år. Ikke året etter! Hvorfor gjør han ikke det? 

Anonymkode: 76dba...435

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Snakker vi om AS eller ENK her? Evnt DA/ANS?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror han bør skaffe seg en "vanlig" jobb, høres ikke ut som om han kan være selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 154c6...e89

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du bør ikke være medansvarlig for hans lån, ikke ta opp lån for han, ikke betale noe for han og ikke ordne noe praktisk for han. 

Jeg anbefaler advokat. Dere må ha en kontrakt der det står tydelig at ved samlivsbrudd skal du ha x kroner (alt du har betalt for ham), at du skal fjernes fra alle felles lån og at du ikke på noe vis er ansvarlig for hans økonomi. Du bør også ha med en del der det står at dersom han ikke kan betale innen en gitt tidsfrist, skal du ha pengene fra salg av felles bolig. 

Dere må ikke gifte dere. 

Han har ikke lov å være sur. 

Etterpå disse papirene er i orden anbefaler jeg samlivsbrudd. 

Å kontraktsfeste at du skal fjernes fra alle felles lån, vil ikke medføre at banken må akseptere det. Det er det banken som avgjør.

Anonymkode: 260ff...321

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å kontraktsfeste at du skal fjernes fra alle felles lån, vil ikke medføre at banken må akseptere det. Det er det banken som avgjør.

La du merke til den biten der jeg skrev «advokat»?

• Nyttig 1
Skrevet

Mannen din har gjentatte ganger vist at han ikke håndterer økonomien ansvarlig. Til tross for hans solide utdannelse, viser hans manglende evne til å betale skatt, mva, etc., at han faktisk ikke er flink til det han driver med. Enhver selvstendig næringsdrivende bør klare å håndtere  grunnleggende økonomiske forpliktelser.

De høye utbetalingene han får gir en «illusjon» av høy inntekt.  Han forstår åpenbart ikke at hans faktiske inntekt er mye lavere enn det som kommer inn på konto, fordi han ikke betaler skatt mva. etc. Setter han av penger til skatt og mva i år? eller forskyver han problemet til neste år…? 

Å refinansiere gir en falsk følelse av å ha “løst problemet”, mens det i realiteten bare utsetter det. Problemet med gjeld er fortsatt der, og han kommer til å falle tilbake i samme mønster.

Hans sinne og klaging er ikke bare et økonomisk problem…. 

Du har brukt egne sparepenger til å dekke mannens utestående skatt og har medsignert på hans lån, noe som gjør deg juridisk ansvarlig for det lånet. Hvis du medsignerer på refinansieringen, blir du også være ansvarlig for hele gjeldsbeløpet når han ikke betaler. Har du allerede fått betalings anmerkninger? 

• Liker 12
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...