Gå til innhold

Lavere libido uten hormonspiral?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fjernet spiral for en uke siden og har opplevd at libidoen er langt svakere enn normalt. Er dette tilfeldig eller er det normalt? Hvis det er en sammenheng her så vil jeg jo få satt inn ny, for dette er ikke gøy. Kan legge til at jeg er 44år og har fjerna spiralen for å se om det kan ha positiv effekt på andre helseplager. Mannen er steril så vil ikke tro at libidoen er svekket pga frykt for graviditet (mulig underbevisstheten spiller inn, men tror ikke det)

Anonymkode: d1732...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ukyndig her, så jeg svarer på generelt grunnlag. Alt som har med hormoner å gjøre, bør få mer enn en uke til å stabilisere seg. Gi det en måneds tid?

Anonymkode: 05d76...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ukyndig her, så jeg svarer på generelt grunnlag. Alt som har med hormoner å gjøre, bør få mer enn en uke til å stabilisere seg. Gi det en måneds tid?

Det tar mye lengre tid enn det for hormoner å stabilisere seg.

Anonymkode: 60415...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det tar mye lengre tid enn det for hormoner å stabilisere seg.

Anonymkode: 60415...fe1

Det kan være, men det er som regel det jeg har fått høre i.f.m medisinjustering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen her er mot abort, bør dere vite at kobberspiral ikke bare virker ved å redusere sannsynligheten for befruktning, men også som et abortmiddel ved å forhindre et eventuelt befruktet egg fra å feste seg på livmorslimhinnen. Den sistnevnte effekten er også en av flere måter både hormonspiral og spesielt inert spiral (spiral laget av et annet materiale enn kobber og uten hormoner) forhindrer graviditet. Se f. eks. artikkelen "Mechanisms of action of intrauterine devices: update and estimation of postfertilization effects" (Stanford, J. B. & Mikolajczyk, R. T.,  Am. J. Obstet. Gynecol. 2002, 187, 1699-1708). Det kan heller ikke utelukkes 100% at p-piller og andre hormonbaserte prevensjonsmidler kan virke på denne måten, dersom et egg blir befruktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...