Gå til innhold

Dyrt å bruke mobildata på Kiel-ferga?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal til Kiel i dag, og lurer på om det fortsatt er sånn at det er kjempedyrt å bruke mobildata til havs? 

i så fall - er løsningen å skru av mobildata bare? 

Hilsen uvitende kvinne (56)

Anonymkode: 51904...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal til Kiel i dag, og lurer på om det fortsatt er sånn at det er kjempedyrt å bruke mobildata til havs? 

i så fall - er løsningen å skru av mobildata bare? 

Hilsen uvitende kvinne (56)

Anonymkode: 51904...65d

SMS og telefoni (også å motta) koster også en formue. Jeg pleier bare å sette den i flymodus.

Anonymkode: 4c13c...b3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. bare skru av dataroaming, så har du data så lenge du har kontakt med norske basestasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pris for mobildata på "Telenor Maritim" som er det man får på Kiel båten, er 48,75kr pr MB. 

Jeg har et abonnement der jeg kan velge å sperre databruk på skip/satellitt. 
Men ellers er løsningen å skru av roaming (som er at telefonen aktivt søker etter ny info som mail og annen data.) Men skal man være helt sikker, må man skru av mobildata helt. 

Det er også ganske stive priser på å ringe, motta telefoner, og å sende meldinger. Så om man virkelig ikke ønsker uforutsette utgifter, så er nok flymodus det beste.

Anonymkode: 560ce...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaming funksjonen er at telefonen kan koble seg til andre mobilnett enn sitt hjemmenett. 

Ved å la roaming være av tillates ikke telefonen å koble til "Telenor Maritim" som har en stiv pris. Oslofjorden er lang, så da kan en benytte Norsk nett en periode.

Når en kommer frem til Tyskland kan en innen EU/EØS slå på dataroaming igjen. Det er ikke noen ekstrakostnader innenfor EU/EØS da de aller fleste abonnement har inkludert trafikken.

Flymodus (eller å slå av telefon) kan være smart for å unngå telefonen tappes for strøm. Inne på lugaren mottar ofte ikke telefonen noe signal, og vil gjerne øke effekten for å få "svar", og batteri går raskt tomt.

Husk å slå av roaming igjen om en skal tilbake med Kiel fergen.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer ett tips jeg lærte av noen som jobber på Kiel fergen.

Skru av "automatisk nettverksopratør", dermed unngår du at telefonen kobler seg til sattelitt automatisk og du kan selv velge norsk/dansk/tysk operatør om det er tilgjengelig, og ifølge henne var det ofte mulig👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt tips, har selv benyttet det. Forbindelsen blir gjerne avbrutt innen noe tid da fergen beveger seg. Men, det går fint å sjekke noe på telefonen på denne måten.

Da må roaming være på skal en benytte nett i annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier her: Å benytte Telenor Maritimes mobilnett er svindyrt uansett hva du bruker det til.  Jeg pleier å sette telefonen i flymodus og kjøper nettilgang ombord, så har kun på wifi. 

Anonymkode: 6810f...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...