Gå til innhold

tollere!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg ble stoppa i tollen engang, måtte kle av meg og de gravde seg igjennom all bagasjen min.... (slapp heldigvis å få de indre deler av meg selv sjekket!!!) de fant ingenting, men naturligvis en ikke koselig situasjon!!!!

skal til norge til jul og lander på gardermoen fra utlandet. jeg har derfor med meg noen julegaver og en del av disse vil være innpakket i julegavepapir. mitt spørsmål er da om tollerne har lov til å åpne opp gavene og se hva de inneholder?? og de finner naturligvis ingenting ulovlig men de har jo ødelagt den fint innpakkede pakken!!

og en ting til, du skal fra gardermoen direkte videre med et annet fly og det går om 20 min så du har knapt tid til å sjekke inn igjen! og tollerne vil likevel gå igjennom bagasjen din!!! og de er trege og du mister flighten din!!! har de lov til dette??? og de finner jo ingenting ulovlig heller!! og hva skjer? de sier ikke unnskyld engang!!!!! og du har mistet flighten!!! og ja du slipper å betale for ny billett (det slapp jeg) men tenk om det ikke er ledige plasser resten av dagen eller dagen etterpå!!! hva da???? alt pga de dumme tollerne som valgte ut en ikke-smuglende person!!!!

Skrevet

Jeg lurer nesten på om du tuller, jeg? Hvordan skal tollerne vite at du er av de 67 % som ikke smugler et eller annet? Hvis du er mørkhudet er sjansene for å bli plukket ut større - sies det - men hvis du ikke har noe so what?

Ja, selvfølgelig har de lov til å åpne dine fint pakkede presanger; ja, selvfølgelig har de lov til å holde deg tilbake selv om du har ny flight (er det forresten ikke ikke en eller annen "regel" som sier man bør beregne minst 1 time mellom landing og ny flight?).

Det er ikke tollerene som er ditt problem, det er de som smugler. :( Klag over dem i stedet.

Skrevet

Enig med Anne Mona her.... du kan ikke i ramme alvor mene at en toller skal ta hensyn til papiret rundt gavene dine?

Om du kun har 20 minutter til neste fly... hva gjør du da dersom det er forsinkelse på den flyplassen du er på før du ankommer Gardermoen? Sikkert lurt å beregne en litt bedre margin enn det.

Tollere kan ikke ta hensyn til alle mulig vikarierende unnskyldninger fra folk som ønsker å slippe kontroll, og de har ingen som helt grunn til å be om unnskyldning for at de sjekket deg heller, det er jobben deres å gjøre det, men de skal selvsagt være høflige i tjenesten, men kan som sagt ikke ta hensyn til julepapir... da få rman heller la være å pakke ned gavene til man har kommet igjennom tollen da.

Skrevet

Må si meg helt enig med Kristian og Anne Mona her. Synes virkelig ikke synd på deg!

Jeg reiser veldig mye til utlandet i forbindelse med jobb, og har blitt stoppet i tollen flere ganger. Jeg blir da vel ikke sur på tollerene av den grunn, selv om jeg ikke har smuglet eller kjøpt mer enn kvota på tax-free. I stedet for å blir sur eller irritert, smiler jeg og sier "næmen, skal dere sjekke meg nå igjen", holder frem tax-free posen og viser passet eller annen ID. Så spør de meg hvor jeg har vært og hvor lenge jeg har vært borte, og så får jeg gå. Det hele tar omtrent to minutter, og det tåler jeg.

Tror folk virkelig at tollere har radarsyn eller noe, og kan se nøyaktig hvem som smugler og hvem som ikke gjør det. De plukker ut et mer eller mindre tilfeldig utvalg og sjekker dem. De fleste har vært i jobben såpass lenge at de har utviklet en magefølelse og velger folk ut i fra det. Velger en å være aggressiv eller sur overfor tollerene, så tror jeg sjangsen for at seansen tar mer enn to minutter er veldig stor, for da tror de at du blir sinna fordi du har noe å sjule.

Skrevet

Hurra for tollerne som passer på at ikke alt for mye dop og drit kommer inn i AS Norge!

De fortjener ros og ikke ris. Skjønner jo at det er kjedelig å bli forsinka men det får vi vel tåle.

God tur til Norge forresten!

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Må si meg litt uenig med de svarene som er kommet hittil.

Det er jo greit nok at man må regne med å kunne bli stoppet -og at julepresangene blir åpnet - og det er alt for lite tid med 20 minutter til neste transfer.

Det jeg reagerer på er at norske tollere er ekstreme til å plukke ut folk med annen hudfarge, eller såkalte "utlendinger" uansett om de er norske statsborgere eller ikke.

Jeg reiser mye og dette er noe som er et ganske spesielt problem i Norge.

Jeg har en bekjent som opprinnelig er fra Iran, men norsk statsborger.

Han reiser mye i forbindelse med yrket sitt og ser forøvrig ganske så "ordentlig" ut, dvs reiser ofte i dress.

Han kan fortelle at han blir stoppet omtrent 50% av de gangene han ankommer Norge.

Og det er ikke den "hyggelige" kontrollen som en av dere andre snakket om her, dvs at tolleren titter litt i kofferten og i tax-free posen.

Derimot er det langvarig utspørring, avkledning foran fremmede og nitidig gjennomgang av eiendeler - og i verste fall kroppshuleundersøkelse og måtte gjøre sitt fornødne på en glassboks.

Om dere som har svart tidligere synes dette er "helt greit" og noe man må akseptere - virkelig hadde gjort det om dere hadde opplevd dette selv

Tviler på det...

Skrevet

Mannen min, som er utlending, må gjennom hele rutinen (den værste) omtrent hver gang han skal ut å reise. Det er ganske kjedelig at han alltid blir plukket ut, og det er ikke noe hyggelig følelse å bli mistenkeligjort hele tiden. Jeg har reist innmari mye, men har kun blitt stoppet en gang, og da var det bare for å kikke i bagen min (en flaske kontaklinsevæske så litt mistenkelig ut på røntgenen). Bagen var skikkelig hardpakket, og alt ble lempet ut. Låsen på bagen ble ødelagt, og jeg fikk ikke noe hjelp til å pakke oppi igjen. Jeg måtte sitte å tviholde bagen hele reisen så ikke alt skulle ramle ut. Da ble jeg skikkelig sur! Skjønner godt at de må gjøre jobben sin, men litt høflighet kan man jo spandere på seg.

Skrevet

Klart tollerne har lov til å stoppe deg. Det er jo jobben deres!

Når du planlegger transfer må du alltid ta med i beregningen at du kan bli stoppet av tollere (og eventuellt passkontroll hvis du ikke lander i Norge).

Det er faktisk ditt ansvar og ikke tollerne, at du rekker ditt neste fly.

Jeg har noen ganger pakker inn julegavene før jeg reiser. Spesielt når jeg lander bare et par dager før jul..Blir for liten tid til å pakke inn etter landing!

Er selvsagt klar over at tollere har rett til åpne pakkene og at papiret kan bli ødelagt. Har bare blitt stoppet med julegaver en gang. Tolleren var faktisk veldig snill og åpnet papiret pent og leverte det tilbake sammenbrettet slik at jeg kunne bruke det om igjen. Vet ikke om det er kotyme, men regner med at det kommer ann på hvor travelt de har det.

Tolleren syntes forresten at jeg hadde kjøpt fine julepresanger! :ler:

Er forøvrig enig med de som forteller at det er ubehagelig å bli dratt inn til avhør i toll eller passkontroll. Det har også skjedd meg et par ganger. (Tror det skjer med de fleste av oss som reiser ofte). Trikset da er å samarbeide med den som har tauet deg inn, - og ikke å virke sur og tverr.

Som tidligere sagt, - de gjør faktisk bare jobben sin!

:briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...