AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Hei, Jeg er nysgjerrig på hvilke norske arbeidsgivere eller bedrifter som har avdelinger i USA? Eller om du vet om noen amerikanske arbeidsgivere / bedrifter som ansetter nordmenn? Har du jobbet for en norsk arbeidsgiver eller bedrift og fått muligheten til å reise til USA for å jobbe? Isåfall, hvordan var det? Anonymkode: ccb8c...951
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Equinor, KPMG, Deloitte osv har avdelinger overalt. Kan det være no? Anonymkode: e0608...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Tja ville tro oljefondet, forsvaret og våpenidustrien hvertfall. Eneste annet kommer på er vel Disney og au pair ordning Anonymkode: a5a2a...43f 1
endo Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Det er mange norske bedrifter som har avdelinger i usa. Det betyr likevel ikke at de ansetter nordmenn. Det er også utrolig mange amerikanske arbeidsgivere som ansetter fra utlandet. Har man de riktige visaer og utdannelse så får man jobb i usa. På samme måte som ikke nordmenn får jobb i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Equinor, KPMG, Deloitte osv har avdelinger overalt. Kan det være no? Anonymkode: e0608...fbb Norske, så da må man reise på internship, om man fortsatt ønsker norsk arbeidsgiver. Equinor har nok heller ikke avdelinger. Men datterselskap. Så vil være som å være ansatt i USA. Anonymkode: 37fd1...801 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har du jobbet for en norsk arbeidsgiver eller bedrift og fått muligheten til å reise til USA for å jobbe? Isåfall, hvordan var det? Anonymkode: ccb8c...951 For å svare på dette og. Ja. Internship. To år. Bindingstid etter opphold. Beholdt norsk lønn, ingen bonus. Forsikringer og rettigheter ble dekket. Bolig ble skaffet via arbeidsgiver, på ingen måte noen luksus. Arbeidsmiljø og arbeidstider er noe helt annet, det er mange og lange dager. Og en mye mer hierarkisk struktur. Utover det, en opplevelse man vokser enormt på, selv det som er krevende. Anonymkode: 37fd1...801 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 Nordmenn er sykt mye billigere enn amerikanere, men vanskelig med green card og slikt. Jeg endre opp med jobb i USA og hjemmekontor i Norge. Litt dumt med tidsforskjell, men 3x norsk lønn er ganske sweet. Anonymkode: 0ad87...d1f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For å svare på dette og. Ja. Internship. To år. Bindingstid etter opphold. Beholdt norsk lønn, ingen bonus. Anonymkode: 37fd1...801 Hvorfor gikk du med på det?! Anonymkode: 0ad87...d1f 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Hvordan gikk dere frem for å finne jobb i USA? Har lest at man må være svært attraktiv for en bedriften for at de skal satse på en nordmann kontra en amerikaner? Anonymkode: ccb8c...951
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å svare på dette og. Ja. Internship. To år. Bindingstid etter opphold. Beholdt norsk lønn, ingen bonus. Forsikringer og rettigheter ble dekket. Bolig ble skaffet via arbeidsgiver, på ingen måte noen luksus. Arbeidsmiljø og arbeidstider er noe helt annet, det er mange og lange dager. Og en mye mer hierarkisk struktur. Utover det, en opplevelse man vokser enormt på, selv det som er krevende. Anonymkode: 37fd1...801 Kan jeg spørre hvilken stilling du hadde? Usikker på om jeg har interessant nok bakgrunn/utdannelse Anonymkode: ccb8c...951
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Jobbet i Los Angeles i 3 år for noen år siden, kunne helt ærlig aldri tenke meg å dra tilbake. Tenk godt over de faktiske forskjellene på Norge og USA før du drar over dammen.. er ikke bare fryd og gammen. Men ønsker deg selvfølgelig lykke til 😙 Anonymkode: c4664...294 1
jane78 Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 1. **Aker Solutions** - Etablerte seg i Houston, Texas, som en del av deres globale ekspansjon innen olje- og gassindustrien 2. **Jotun** - Har kontorer i USA som en del av deres internasjonale tilstedeværelse innen maling og belegg 3. **Equinor** - Tidligere kjent som Statoil, har en betydelig tilstedeværelse i USA, spesielt innenfor offshore vindprosjekter og oljeproduksjon i Mexicogulfen 4. **Kongsberg Gruppen** - Har flere datterselskaper og kontorer i USA som støtter deres forsvars-, luftfarts- og maritimsektorer 5. **DNB** - Norges største finanskonsern har også en filial i New York for å støtte sine internasjonale banktjenester 6. **Nordic Semiconductor** - Har etablert seg i USA for å utnytte veksten i IoT-markedet og teknologiindustrien 7. **Strise** - Et av de norske AI-selskapene som har ekspandert til USA med mål om børsnotering der 8. **Airmont** - En startup som har opprettet et samarbeid med Minnesota Brand Agency for å øke sin tilstedeværelse i USA 9. **Vizrt** - Et programvareselskap som spesialiserer seg på grafikk og video, har flere kontorer i USA for å betjene medieindustrien 10. **Schibsted** - Det norske mediekonsernet har også en avdeling i USA for å støtte sine digitale tjenester og plattformer 1
SPOCA Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 Jeg jobbet i mange år for et amerikansk konsern i Norge. De kjøpte opp det norske firmaet jeg jobbet i. Jeg hatet det, og etter åtte år omskolerte jeg meg og gikk over fra finansbransjen til læreryrket. Amerikansk arbeidskultur er ikke noe for meg. De hatet fagforeninger, prøvde å holde lønna så lav som overhodet mulig, kunne ringe til alle døgnets tider og forventet svar med én gang - utenfor arbeidstid, forventet jobbing i ferier, tok vekk alle goder, man ble rangert og evaluert hver eneste måned - uten sjanse for å få bedre karakter, bonusordningen ble endret på slik at den var umulig å oppnå, forventninger om å gjøre 10 manns arbeid osv. Og den derre fake corporate-greia og town hall meetings. Til å bli kvalm av. Da jeg sluttet (som var en stor overraskelse for dem), fikk de plutselig et stort problem. De har fremdeles ikke klart å erstatte meg fullt ut, for delingskultur fantes ikke. De erstattet deler av stillingen min med 5 stykker i Romania. Vet at de har mistet store kunder (ikke bare i Norge) fordi ingen kunne erstatte deler av min kunnskap. Men, sånn er det når man ikke verdsetter sine medarbeidere og driver rovdrift med dem. Jeg gav dem 3 måneders oppsigelse, selv om jeg fikk den nye jobben seks måneder før (til pass for dem), og allikevel klarte de ikke å sikre god overgang for de etter meg. Stakkars dem sier jeg bare. At noen ønsker å jobbe i et amerikansk arbeidsmiljø er for meg en gåte. Norske selskaper i USA derimot kan kanskje være mer attraktivt, kommer an på hva slags arbeidslivsmodell de går for. 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvorfor gikk du med på det?! Anonymkode: 0ad87...d1f Fordi lønnen på tilsvarende nivå var nesten halvparten i landet jeg var. Anonymkode: 37fd1...801
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #15 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan jeg spørre hvilken stilling du hadde? Usikker på om jeg har interessant nok bakgrunn/utdannelse Anonymkode: ccb8c...951 Jeg er siviløkonom, og er snakk om bransje tilsvarende eksemplene du nevner. Var forresten ikke i USA, beklager at jeg ikke spesifiserte i første innlegg, men vet at andre har vært der på tilsvarende opplegg. Anonymkode: 37fd1...801 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #16 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fordi lønnen på tilsvarende nivå var nesten halvparten i landet jeg var. Anonymkode: 37fd1...801 Er det lenge siden? Nå er det neppe sånn. I mitt yrke er lønna 2-4 ganger høyere i USA enn i Norge. Og mange av dem jobber bare 30 timer i uka, og i tillegg kan man få sign on bonus på 100 000 dollar (som nyutdannet!). Mao helt andre lønnsforhold enn i Norge. Anonymkode: 55c66...7bf
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #17 Skrevet 8. august 2024 Det første jeg tenker på er disneyworld . Uten at det er norskeid. Ja, det finnes mange firmaer, mannen min jobbet 2 år i Statoil i usa, men det har jo ingenting med at han var norsk og gjøre . Anonymkode: ce0f5...786
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #18 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det lenge siden? Nå er det neppe sånn. I mitt yrke er lønna 2-4 ganger høyere i USA enn i Norge. Og mange av dem jobber bare 30 timer i uka, og i tillegg kan man få sign on bonus på 100 000 dollar (som nyutdannet!). Mao helt andre lønnsforhold enn i Norge. Anonymkode: 55c66...7bf Presiserte i senere innlegg. Dette er mange år siden, og et annet land, beklager at sentral informasjon ikke var med i første innlegg. Poenget mitt er uansett det samme; gode muligheter for å reise ut om man jobber i et internasjonalt konsern (krever ofte en viss utdannelse eller nivå), og da står man også friere til å forhandle betingelser. Anonymkode: 37fd1...801
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #19 Skrevet 8. august 2024 Hvilke yrker og utdannelse har dere som har jobbet i USA? Anonymkode: ccb8c...951
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #20 Skrevet 8. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det lenge siden? Nå er det neppe sånn. I mitt yrke er lønna 2-4 ganger høyere i USA enn i Norge. Og mange av dem jobber bare 30 timer i uka, og i tillegg kan man få sign on bonus på 100 000 dollar (som nyutdannet!). Mao helt andre lønnsforhold enn i Norge. Anonymkode: 55c66...7bf Hvilket yrke? Anonymkode: 5aac0...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå