AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Mannen og jeg vurderer seriøst å flytte til ett av nabolandene om et par år. Han er håndverker, og jeg er jurist. For hans del kan han jobbe hvor som helst, han har blant annet jobbet i Sverige, Finland og Tyskland tidligere. For min del er det noe mer vanskelig. Jeg har nok "nådd" taket i lønn her i kommunen, blant annet fordi alt av private stillinger som gir bedre lønn, går "under bordet" og aldri blir utlyst. Det er også en god del forskjellsbehandling ved ansettelser til offentlige stillinger, skjult under "personlig egnethet tillegges også vekt". Vi har nettopp kommet fra en lengre ferie i Danmark, og jeg har utrolig positivt inntrykk av forholdene der. Folk, været, tilrettelegging for barn. Har også hørt fra to studievenninner at lønninger for jurister, pluss karrieremuligheter, er mye bedre der enn i Norge. Prisnivået er lavere. Det samme ser ut til å være tilstanden i Sverige. Etter at dyrtiden i Norge har satt inn, føler vi at vi drukner i alle skatter, renter, prisøkninger, uten at lønna øker i det hele tatt. Språk er ikke et problem, da jeg snakker fire språk flytende, og greier nok å lære meg dansk eller svensk i løpet av ett års tid. Det er heller ingen problem å få jobb i andre nordiske land med juristdiplom fra Norge. Har noen her flyttet fra Norge til naboland, og hatt positiv erfaring med det? Kan dere dele? Anonymkode: 7686d...f76 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Ikke jeg, men min venninne flyttet den gang får ett år til Danmark. Mange år siden nå og hun er der forsatt. Du skatter endel mer, men vil allikevel komme billigere ut av det enn her. Hadde det ikke vært for mine gamle foreldre og tenåringene mine hadde jeg flyttet dit. Anonymkode: 5ef92...c2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå