AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 I så fall, fant dere ut hva det var? Vår på seks måneder gjør det, hver dag. Gråter og/eller lager «klagelyd». Det kan da ikke være tenner som kan være så vondt, så lenge? Har pågått særlig de siste to mnd, men også delvis fra han var 2 mnd. Har hatt perioder der han har vært fornøyd i 1-5 dager, så tenker derfor at vi kan utelukke ting som melkeallergi(men er ikke sikker) Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Mine to reagerte veldig på d vitamin dråper, fikk sikkelig magevondt. Gir dere dette, kan det være lurt å prøve noen dager uten, evt. bytte merke. Kjøpte ett fra danmark som var basert på solsikkeolje, som de ikke reagerte på. Anonymkode: c1b1f...013
lajlaj Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I så fall, fant dere ut hva det var? Vår på seks måneder gjør det, hver dag. Gråter og/eller lager «klagelyd». Det kan da ikke være tenner som kan være så vondt, så lenge? Har pågått særlig de siste to mnd, men også delvis fra han var 2 mnd. Har hatt perioder der han har vært fornøyd i 1-5 dager, så tenker derfor at vi kan utelukke ting som melkeallergi(men er ikke sikker) Anonymkode: 07d19...20b Om du ikke er sikker, hvorfor gjør du ikke mer for å finne ut av det? barnet ditt har det jo tydeligvis ikke bra? 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 lajlaj skrev (24 minutter siden): Om du ikke er sikker, hvorfor gjør du ikke mer for å finne ut av det? barnet ditt har det jo tydeligvis ikke bra? Leser og tester ulike ting veldig mye, og har vært hos manuell terapeut. Helsesøster er det lite hjelp i. Men takk for at du sier det, da vet jeg at jeg ikke overdriver ved å ha bestilt legetime (dessverre to uker ventetid). Det er så typisk å bli avvist med at det er vanlig babyoppførsel, eller? Har også lenge tenkt at hva kan egentlig legen gjøre? Antar sterkt at baby ikke har vindt i ørene, siden han sover godt. Hva annet kan legen sjekke for? Forrige gang vi var hos legen for noe annet, da baby var 1,5 mnd, ble det nevnt at baby bare sov oppå meg på dagtid (var ikke hos legen pga det, men ble nevnt i annen sammenheng). Da mente legen at det var det bare å slutte med med en gang. Synes det representerer dagens umoderne leger (noen av dem), og at man selv vet så mye mer om baby enn mange av legene Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Hos oss var det melkeproteinallergi. Trodde heller ikke det var det da den var i samme alder som din, men så ble det bare verre og verre. Begynte å få blødende eksem i tillegg til smertene. Fikk det påvist av allergologisk avdeling på sykehuset da barnet var rundt 16mnd. Tok et par måneder fra vi fjernet ALL melk fra kosten til vi merket særlig bedring. Og hvert lite feiltrinn (feks bruk av feil tannkrem) satte oss noen uker tilbake. Så var en langvarig prosess. Vi møtte også nyutdanna lege som mente at ungen skrek fordi vi hadde skjemt den bort..., mens helsepersonell som hadde egne unger, eller levd noen år, skjønte umiddelbart at ungen hadde store smerter. Anonymkode: dc60e...9e0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Mine to reagerte veldig på d vitamin dråper, fikk sikkelig magevondt. Gir dere dette, kan det være lurt å prøve noen dager uten, evt. bytte merke. Kjøpte ett fra danmark som var basert på solsikkeolje, som de ikke reagerte på. Anonymkode: c1b1f...013 Takk for svar, men er ikke det i vårt tilfelle! Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hos oss var det melkeproteinallergi. Trodde heller ikke det var det da den var i samme alder som din, men så ble det bare verre og verre. Begynte å få blødende eksem i tillegg til smertene. Fikk det påvist av allergologisk avdeling på sykehuset da barnet var rundt 16mnd. Tok et par måneder fra vi fjernet ALL melk fra kosten til vi merket særlig bedring. Og hvert lite feiltrinn (feks bruk av feil tannkrem) satte oss noen uker tilbake. Så var en langvarig prosess. Vi møtte også nyutdanna lege som mente at ungen skrek fordi vi hadde skjemt den bort..., mens helsepersonell som hadde egne unger, eller levd noen år, skjønte umiddelbart at ungen hadde store smerter. Anonymkode: dc60e...9e0 Tusen takk for svar! Var historikken lik som vår? Kunne deres også ha perioder på 1-5 dager (alt over tre svært sjelden) der han var fornøyd? Var avføringen normal? Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 Min gråt 100% av døgnet dersom jeg ikke bærte på babyen. Anonymkode: c9ad2...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Leser og tester ulike ting veldig mye, og har vært hos manuell terapeut. Helsesøster er det lite hjelp i. Men takk for at du sier det, da vet jeg at jeg ikke overdriver ved å ha bestilt legetime (dessverre to uker ventetid). Det er så typisk å bli avvist med at det er vanlig babyoppførsel, eller? Har også lenge tenkt at hva kan egentlig legen gjøre? Antar sterkt at baby ikke har vindt i ørene, siden han sover godt. Hva annet kan legen sjekke for? Forrige gang vi var hos legen for noe annet, da baby var 1,5 mnd, ble det nevnt at baby bare sov oppå meg på dagtid (var ikke hos legen pga det, men ble nevnt i annen sammenheng). Da mente legen at det var det bare å slutte med med en gang. Synes det representerer dagens umoderne leger (noen av dem), og at man selv vet så mye mer om baby enn mange av legene Anonymkode: 07d19...20b Det er ikke rart at helsesykepleier ikke kan hjelpe dere med dette, da helsesykepleier ikke er lege og kan ikke utrede barnet! Legen kan ta blodprøver for eksempel og utrede for allergi. Hvis du ammer kan det være noe du spiser som baby ikke tåler for eksempel. Anonymkode: 1c9b7...3df
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tusen takk for svar! Var historikken lik som vår? Kunne deres også ha perioder på 1-5 dager (alt over tre svært sjelden) der han var fornøyd? Var avføringen normal? Anonymkode: 07d19...20b Ja, avføringen var alltid helt lik de andre ungene mine. Og kunne absolutt ha fine dager. Melkeproteinallergi er en av allergiene som ikke slår ut på blodprøver. Man kan teste for det, men kan ha allergien uavhengig av hva prøven sier (kan også ikke ha allergien selv om prøven slår ut). Vi prøvde uten melk i flere perioder, men ikke lenge nok til å se resultater før sykehuset ble involvert. Anonymkode: dc60e...9e0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke rart at helsesykepleier ikke kan hjelpe dere med dette, da helsesykepleier ikke er lege og kan ikke utrede barnet! Legen kan ta blodprøver for eksempel og utrede for allergi. Hvis du ammer kan det være noe du spiser som baby ikke tåler for eksempel. Anonymkode: 1c9b7...3df Takk for svar! har ikke spurt henne om hjelp, nettopp pga det, og at andre ting leser jeg meg bedre til selv (av erfaring). Skal til legen, men trodde ikke de tok blodprøve for allergi, siden det ofte slår ut feil Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, avføringen var alltid helt lik de andre ungene mine. Og kunne absolutt ha fine dager. Melkeproteinallergi er en av allergiene som ikke slår ut på blodprøver. Man kan teste for det, men kan ha allergien uavhengig av hva prøven sier (kan også ikke ha allergien selv om prøven slår ut). Vi prøvde uten melk i flere perioder, men ikke lenge nok til å se resultater før sykehuset ble involvert. Anonymkode: dc60e...9e0 Tusen takk for hjelpen er stor sannsynlighet for at det kan være det da Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for hjelpen er stor sannsynlighet for at det kan være det da Anonymkode: 07d19...20b Foresten.. var det også slik at dere ikke merket noe særlig til det de første månedene? Foruten vanlig uro som er vanlig særlig mellom 4-8/12 uker? Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Foresten.. var det også slik at dere ikke merket noe særlig til det de første månedene? Foruten vanlig uro som er vanlig særlig mellom 4-8/12 uker? Anonymkode: 07d19...20b Barnet var utrolig rolig første ukene. I motsetning til søskena, så sov barnet fra 19 til 07 fra første uka. (Med unntak av amming selvsagt). Det var et par måneder gammelt før gråten og skrika kom. Husker ikke nøyaktig når, da det er noen år siden. Men det var et enkelt spedbarn, og så ble det bare verre og verre (der de andre ungene mine har bare blitt lettere og lettere). Barnet spiste/diet forøvrig utrolig mye, sikkert fordi morsmelka lindret smertene akkurat der og da, så det ble skikkelig tykt - og noen helsepersonell mente at det var den brå vektøkningen som førte til smertene. Samtidig som de var ekstremt tydelige på at så lenge barnet bare fikk morsmelk, så gjorde det ikke noe at det var så tykt. (Det er normalt magert barn nå, men var bæljefeit frem til det begynte å løpe 😂).. Anonymkode: dc60e...9e0
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Tusen takk igjen. Høres helt likt ut. Vår får bare mme, så er ikke bare bare å endre til melkefritt. Men skal gjøre det i samråd med legen Anonymkode: 07d19...20b
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk igjen. Høres helt likt ut. Vår får bare mme, så er ikke bare bare å endre til melkefritt. Men skal gjøre det i samråd med legen Anonymkode: 07d19...20b Nei, og det er visstnok en del babyer som ikke liker smaken av den melkefrie. (Er også dyrt om du ikke får det på blå resept). Fordelen er at det er enklere enn å endre alt av eget kosthold. For det er melk i mye jeg ikke hadde kommet på før vi brått måtte lese på alle varer. Lykke til! Og stå på kravet om du møter slike flinke-piker-leger som mener du overdriver. Har barnet mye vondt, så ikke la deg avfeie med bortskjemthet, byssing og hva enn annet jeg har blitt møtt med. Et barn på 6mnd gråter/skriker ikke i timesvis av trass. (De fleste vi har møtt har vært fantastiske, men det er jo de andre møtene som står igjen som sterkest minner). Anonymkode: dc60e...9e0
lajlaj Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Leser og tester ulike ting veldig mye, og har vært hos manuell terapeut. Helsesøster er det lite hjelp i. Men takk for at du sier det, da vet jeg at jeg ikke overdriver ved å ha bestilt legetime (dessverre to uker ventetid). Det er så typisk å bli avvist med at det er vanlig babyoppførsel, eller? Har også lenge tenkt at hva kan egentlig legen gjøre? Antar sterkt at baby ikke har vindt i ørene, siden han sover godt. Hva annet kan legen sjekke for? Forrige gang vi var hos legen for noe annet, da baby var 1,5 mnd, ble det nevnt at baby bare sov oppå meg på dagtid (var ikke hos legen pga det, men ble nevnt i annen sammenheng). Da mente legen at det var det bare å slutte med med en gang. Synes det representerer dagens umoderne leger (noen av dem), og at man selv vet så mye mer om baby enn mange av legene Anonymkode: 07d19...20b Jeg referer til melkeallergien. Du er ikke sikker, skriver du - og barnet er så ekstremt misfornøyd. Kutt ut melk over en måneds tid. Legene gjør ekstremt lite.
lajlaj Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fordelen er at det er enklere enn å endre alt av eget kosthold. For det er melk i mye jeg ikke hadde kommet på før vi brått måtte lese på alle varer. Vel, om barnet faktisk er allergisk mot melk så må hele familien tilpasse seg barnets kosthold. Så det kan være greit å begynne å se på dette allerede nå.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 Min gråt hele tiden. Hadde melkeproteinallergi men det hjalp mest på gulp. Selv melkefri så kunne hun ikke legges ned og måtte bæres 24/7. Så fikk hun ørebetennelse like før hun ble 1 år og trommehinna sprakk. Etter det var hun en helt ny baby så hun hadde vært plaget med væske og trykk i ørene. Så det kan være verdt å sjekke ut om det er noe i ørene? Anonymkode: e6329...929
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 lajlaj skrev (11 minutter siden): Jeg referer til melkeallergien. Du er ikke sikker, skriver du - og barnet er så ekstremt misfornøyd. Kutt ut melk over en måneds tid. Legene gjør ekstremt lite. Fordi jeg ikke ammer, og babyen liker ikke melkefri mme i det hele tatt. Derfor er det ikke bare å sjekke uten videre, det kommer jo til å innebære sulting av barnet. Er noe annet når det gjelder å utelukke ting fra sin egen kost, som jeg tror du tenker på. Anonymkode: 07d19...20b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå