AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Det ødelegger søvnen da jeg sliter med å sovne igjen. Har prøvd å drikke mindre vann om kvelden, men det er så vanskelig da jeg må drikke fordi jeg er tørst. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 35087...cbe
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 Hvor gammel er du? Er du relativt ung burde du vurdere en tur til legen da blæra burde klare seg gjennom en natt uten problem. Hyppig vannlating og høy tørstefølelse kan være tegn på diabetes eks. Er også mulig at du har "trent" blæra til at den må tømmes lenge før den er full. Slet med dette før. At jeg lenge gikk på do før jeg egentlig måtte og dærmed følte jeg måtte tisse lenge før jeg egentlig trengte. Dette kan trenes opp igjen. Anonymkode: 9c607...b54 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Blæra vil krympe hvis du tisser ofte eller drikker lite. Hvis du tror det kan være en sammenheng der, så er løsningen å prøve å vente litt lenger før du tisser, eventuelt prøve å sove videre, selv om det er litt ubehagelig. Da vil blæra strekke seg littegrann og du vil ikke trenge å stå opp om natten lenger. Hvis du plutselig har blitt veldig tørst så kan det være lurt med en sjekk hos legen, slik AB over her sier. Anonymkode: cba84...15f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 Er du kvinne, ta en tur til gynekolog for å sjekke bekkenbunn. Hyppig vannlating kan også være stress. Utelukk andre fysiologiske årsaker hos lege. Anonymkode: abead...e61 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor gammel er du? Er du relativt ung burde du vurdere en tur til legen da blæra burde klare seg gjennom en natt uten problem. Hyppig vannlating og høy tørstefølelse kan være tegn på diabetes eks. Er også mulig at du har "trent" blæra til at den må tømmes lenge før den er full. Slet med dette før. At jeg lenge gikk på do før jeg egentlig måtte og dærmed følte jeg måtte tisse lenge før jeg egentlig trengte. Dette kan trenes opp igjen. Anonymkode: 9c607...b54 Er 27 år. Har allerede blitt sjekka for diabetes, men vi har kommet fram til at jeg er veldig glad i vann 😅 Huff, må det virkelig trenes opp? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blæra vil krympe hvis du tisser ofte eller drikker lite. Hvis du tror det kan være en sammenheng der, så er løsningen å prøve å vente litt lenger før du tisser, eventuelt prøve å sove videre, selv om det er litt ubehagelig. Da vil blæra strekke seg littegrann og du vil ikke trenge å stå opp om natten lenger. Hvis du plutselig har blitt veldig tørst så kan det være lurt med en sjekk hos legen, slik AB over her sier. Anonymkode: cba84...15f Drikker mye og tisser ofte 🙈 prøver alltid å sove videre fordi jeg er så ekstremt trøtt midt på natta 😴 men får det ikke til og må opp og tisse. Våkner jo av at blæra er full. Og så må jeg ta meg en matbit fordi jeg ble sulten av å våkne og ikke få sove igjen. Sykt stress. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du kvinne, ta en tur til gynekolog for å sjekke bekkenbunn. Hyppig vannlating kan også være stress. Utelukk andre fysiologiske årsaker hos lege. Anonymkode: abead...e61 Er helt frisk og fin. Er bare veldig glad i vann 🙈 Anonymkode: 35087...cbe
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er helt frisk og fin. Er bare veldig glad i vann 🙈 Anonymkode: 35087...cbe Men har du vært hos gynekolog og sjekket bekkenbunnen? Svak bekkenbunnsmuskulatur påvirker blærefunksjon. Okey, sånn for å gjøre behovet ditt for vann mindre: Spis mindre krydret mat, og prosessert mat. Jeg tørster og må drikke mye når jeg spiser særlig ultraprosessert mat, pizza, potetgull, og mat som er tilsatt mye salt i tillegg til andre dårlige ingredienser. Kutt ned på koffeinholdig drikke. Anonymkode: abead...e61
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men har du vært hos gynekolog og sjekket bekkenbunnen? Svak bekkenbunnsmuskulatur påvirker blærefunksjon. Okey, sånn for å gjøre behovet ditt for vann mindre: Spis mindre krydret mat, og prosessert mat. Jeg tørster og må drikke mye når jeg spiser særlig ultraprosessert mat, pizza, potetgull, og mat som er tilsatt mye salt i tillegg til andre dårlige ingredienser. Kutt ned på koffeinholdig drikke. Anonymkode: abead...e61 Nei, men jeg har ikke noe problemer med det. Tisser mye rett og slett fordi jeg drikker mye vann. Jeg spiser ikke ultraprosessert mat og spiser for det aller meste rent. Men blir tørst av nesten alt jeg spiser 😅 eksempler på middager er bakt potet, kylling teriyaki, koteletter og poteter. Men til kveldsmat spiser jeg som regel bare knekkebrød med skinke og ost. Jeg drikker mye likevel, er bare et behov jeg har. Og ja, jeg liker også å trene på kveldstid, da blir jeg jo tørst og drikker. Litt dumt hvis jeg skal slutte å trene også. Anonymkode: 35087...cbe
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, men jeg har ikke noe problemer med det. Tisser mye rett og slett fordi jeg drikker mye vann. Jeg spiser ikke ultraprosessert mat og spiser for det aller meste rent. Men blir tørst av nesten alt jeg spiser 😅 eksempler på middager er bakt potet, kylling teriyaki, koteletter og poteter. Men til kveldsmat spiser jeg som regel bare knekkebrød med skinke og ost. Jeg drikker mye likevel, er bare et behov jeg har. Og ja, jeg liker også å trene på kveldstid, da blir jeg jo tørst og drikker. Litt dumt hvis jeg skal slutte å trene også. Anonymkode: 35087...cbe Teryiaki har veldig høyt saltinnhold. Kutt kraftig ned på saltet. Anonymkode: abead...e61 2
exictence Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Jeg opplever at kroppen "husker" veldig. At dersom jeg våkner og går på do klokken 3 på natten, så våkner jeg neste natt ca på samme tidspunkt og må på do. Dersom jeg holder meg noen netter blir kroppen vant til dette, og jeg må ikke lenger holde meg. Det samme gjelder faktisk mat og drikke også. Kroppen "husker" at jeg er vant med å spise mye/lite på tider av døgnet, og dermed føler eg på mye sult på de tidspunktene kroppen er vant med å spise, og om den er vant med mye eller lite. Men dette er noe som jeg har merket på meg selv. Andre gjelder gjerne noe annet. 1
Novella Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 27 år. Har allerede blitt sjekka for diabetes, men vi har kommet fram til at jeg er veldig glad i vann 😅 Huff, må det virkelig trenes opp? Drikker mye og tisser ofte 🙈 prøver alltid å sove videre fordi jeg er så ekstremt trøtt midt på natta 😴 men får det ikke til og må opp og tisse. Våkner jo av at blæra er full. Og så må jeg ta meg en matbit fordi jeg ble sulten av å våkne og ikke få sove igjen. Sykt stress. Er helt frisk og fin. Er bare veldig glad i vann 🙈 Anonymkode: 35087...cbe For det første, ikke drikk for mye vann - spesielt ikke før leggetid. Begrens inntaket i hvert fall én time før legging. Hvis du tisser blankt hver gang, har du drukket altfor mye. Urin skal være lysegrønt. Da er det balansert. Dette er riktig nok ingen fasit, men en pekepinn. Sørg for å drikk jevnt gjennom dagen. Drikker du for mye? Sjekk det ut! At du er glad i vann er selvsagt helt ok, men du må ha disiplin til å regulere og begrense. Tren opp bekkenbunn. Google. Dette styrker musklene rundt urinblæra. At du har problemer med å sovne etter dogåing er ikke uvanlig. Men her må du gjøre minst mulig. Gå på do, og gå rett ig legg deg igjen. Glem å spis! Du har ikke behov for mat på natten. Det er mentalt! Venner du kroppen til å spise på natten, kan du være helt sikker på at dette blir en (u)vane! Det samme gjelder dogåing. Det er både kroppslig vane, men også mentalt. Bestem deg for at du skal sove gjennom hele natten. Stå foran speilet hver kveld og fortell seg selv at du skal sove gjennom hele natten. Deretter utsetter du dogåingen hver natt. Våkner du og må på do, drøyer du noen minutter hver gang. Til slutt vil du se at du ikke må på do før det er morgen. Men dette krever vilje. Du må gjøre en innsats! Sover du generelt dårlig på natten, har du lettere for å våkne. Da er det lettere for kroppen å sette i gang prosesser som gjør at du må på do. Sørg for at du har gode søvnrutiner. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Teryiaki har veldig høyt saltinnhold. Kutt kraftig ned på saltet. Anonymkode: abead...e61 Er så glad i det 🙈 spiser det ikke så ofte. Spiser ikke mye salt ellers. exictence skrev (27 minutter siden): Jeg opplever at kroppen "husker" veldig. At dersom jeg våkner og går på do klokken 3 på natten, så våkner jeg neste natt ca på samme tidspunkt og må på do. Dersom jeg holder meg noen netter blir kroppen vant til dette, og jeg må ikke lenger holde meg. Det samme gjelder faktisk mat og drikke også. Kroppen "husker" at jeg er vant med å spise mye/lite på tider av døgnet, og dermed føler eg på mye sult på de tidspunktene kroppen er vant med å spise, og om den er vant med mye eller lite. Men dette er noe som jeg har merket på meg selv. Andre gjelder gjerne noe annet. Jeg våkner nesten til samme tid hver batt, men blæra er sprengfull altså Novella skrev (6 minutter siden): For det første, ikke drikk for mye vann - spesielt ikke før leggetid. Begrens inntaket i hvert fall én time før legging. Hvis du tisser blankt hver gang, har du drukket altfor mye. Urin skal være lysegrønt. Da er det balansert. Dette er riktig nok ingen fasit, men en pekepinn. Sørg for å drikk jevnt gjennom dagen. Drikker du for mye? Sjekk det ut! At du er glad i vann er selvsagt helt ok, men du må ha disiplin til å regulere og begrense. Tren opp bekkenbunn. Google. Dette styrker musklene rundt urinblæra. At du har problemer med å sovne etter dogåing er ikke uvanlig. Men her må du gjøre minst mulig. Gå på do, og gå rett ig legg deg igjen. Glem å spis! Du har ikke behov for mat på natten. Det er mentalt! Venner du kroppen til å spise på natten, kan du være helt sikker på at dette blir en (u)vane! Det samme gjelder dogåing. Det er både kroppslig vane, men også mentalt. Bestem deg for at du skal sove gjennom hele natten. Stå foran speilet hver kveld og fortell seg selv at du skal sove gjennom hele natten. Deretter utsetter du dogåingen hver natt. Våkner du og må på do, drøyer du noen minutter hver gang. Til slutt vil du se at du ikke må på do før det er morgen. Men dette krever vilje. Du må gjøre en innsats! Sover du generelt dårlig på natten, har du lettere for å våkne. Da er det lettere for kroppen å sette i gang prosesser som gjør at du må på do. Sørg for at du har gode søvnrutiner. Har prøvd å drikke mindre men jeg klarer ikke å stoppe meg selv fra å drikke når jeg føler meg tørst eller vil ha vann er min svakhet. Har ikke svak bekkenbunn så trenger ikke. Orker ikke trene mer enn jeg allerede gjør 🙈 Ja, innimellom så går det. Men det er ikke sånn at jeg stopper innom kjøkkenet etter doturen. Jeg går alltid rett til sengs, men bruker kanskje to timer på å sovne og da kjenner jeg sulten gnage i magen. Har prøvd å ignorere sulten men da ender det bare med at jeg ikke får sove i det hele tatt fordi jeg er så sulten 😅 Ja jeg drøyer alltid en liten stund før jeg faktisk går på do, fordi jeg er så utrolig trøtt når jeg våkner kl 3 på natta med full blære og det er så utrolig frustrerende jeg går aldri med en gang fordi jeg er for trøtt til det 😅 men kan godt prøve å snakke til meg selv foran speilet på kvelden og se om det funker Anonymkode: 35087...cbe
Novella Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er så glad i det 🙈 spiser det ikke så ofte. Spiser ikke mye salt ellers. Jeg våkner nesten til samme tid hver batt, men blæra er sprengfull altså Har prøvd å drikke mindre men jeg klarer ikke å stoppe meg selv fra å drikke når jeg føler meg tørst eller vil ha vann er min svakhet. Har ikke svak bekkenbunn så trenger ikke. Orker ikke trene mer enn jeg allerede gjør 🙈 Ja, innimellom så går det. Men det er ikke sånn at jeg stopper innom kjøkkenet etter doturen. Jeg går alltid rett til sengs, men bruker kanskje to timer på å sovne og da kjenner jeg sulten gnage i magen. Har prøvd å ignorere sulten men da ender det bare med at jeg ikke får sove i det hele tatt fordi jeg er så sulten 😅 Ja jeg drøyer alltid en liten stund før jeg faktisk går på do, fordi jeg er så utrolig trøtt når jeg våkner kl 3 på natta med full blære og det er så utrolig frustrerende jeg går aldri med en gang fordi jeg er for trøtt til det 😅 men kan godt prøve å snakke til meg selv foran speilet på kvelden og se om det funker Anonymkode: 35087...cbe Dette høres ut for meg som en mental greie. Om du drikker for mye vann vet jeg ikke, så du burde faktisk måle om du drikker for mye. Drikker du tilstrekkelig, er det garantert mentalt - med mindre det er noe medisinsk. Hvis du drikker tilstrekkelig, men har lagt deg til en vane å dunke nedpå med vann, så må du faktisk bestemme seg for å slutte å drikke så mye. Du skal være i væskebalanse, ikke overbalanse. Så før du begrenser drikking, må du finne ut om du drikker tilstrekkelig. Du har allerede sagt til kroppen din at du skal på do på natten ved å lage et innlegg om det. Det er altså noe du tenker på. Tankeprosessen forsterker vanen med å gå på do. Du må snu den, og det er ingen enkel jobb. Det tar tid. Alle råd jeg ga deg i mitt første innlegg må henge sammen. Det nytter ikke å fortelle deg selv at du skal sove hele natten, hvis du heller i deg 4 liter vann (overdrivelse) rett før legging. Og det er viktig å si det du skal gjøre, ikke det du ikke skal gjøre. Så ikke si til det selv at du ikke skal på do, for da fokuserer du på dogåing. Fokuser på det du skal gjøre. Sove! Også må du faktisk skjerpe deg. Jeg mener det godt. Du må ha disiplin. Og om bekkebunnen din er sterk nok, bør du sjekke ut før du sier at du ikke gidder. For meg høres det ut som du egentlig ikke orker å gjøre en innsats. Du vil bare at dogåingen skal ordne seg på magisk vis. Du må gå all in. Du må gjøre en innsats. Og, jeg snakker om erfaring. Ikke bare personlig. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 Jeg har tisset en gang hver eneste natt hele livet. Har innfunnet meg med at det er slik jeg er. Anonymkode: c55ac...255
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 Novella skrev (7 minutter siden): Dette høres ut for meg som en mental greie. Om du drikker for mye vann vet jeg ikke, så du burde faktisk måle om du drikker for mye. Drikker du tilstrekkelig, er det garantert mentalt - med mindre det er noe medisinsk. Hvis du drikker tilstrekkelig, men har lagt deg til en vane å dunke nedpå med vann, så må du faktisk bestemme seg for å slutte å drikke så mye. Du skal være i væskebalanse, ikke overbalanse. Så før du begrenser drikking, må du finne ut om du drikker tilstrekkelig. Du har allerede sagt til kroppen din at du skal på do på natten ved å lage et innlegg om det. Det er altså noe du tenker på. Tankeprosessen forsterker vanen med å gå på do. Du må snu den, og det er ingen enkel jobb. Det tar tid. Alle råd jeg ga deg i mitt første innlegg må henge sammen. Det nytter ikke å fortelle deg selv at du skal sove hele natten, hvis du heller i deg 4 liter vann (overdrivelse) rett før legging. Og det er viktig å si det du skal gjøre, ikke det du ikke skal gjøre. Så ikke si til det selv at du ikke skal på do, for da fokuserer du på dogåing. Fokuser på det du skal gjøre. Sove! Også må du faktisk skjerpe deg. Jeg mener det godt. Du må ha disiplin. Og om bekkebunnen din er sterk nok, bør du sjekke ut før du sier at du ikke gidder. For meg høres det ut som du egentlig ikke orker å gjøre en innsats. Du vil bare at dogåingen skal ordne seg på magisk vis. Du må gå all in. Du må gjøre en innsats. Og, jeg snakker om erfaring. Ikke bare personlig. Er altfor glad i vann til å gi det opp. Og vil heller tisse en gang per natt enn å nekte meg selv vann når jeg vil ha det, hvis det er det det står på 💦🥺 Kan i hvertfall gjøre to ting du har gitt meg råd om da, og det er å fortelle meg selv hver kveld at jeg skal sove natta gjennom, og sjekke hos legen om det er noe galt med bekkenbunnen min. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har tisset en gang hver eneste natt hele livet. Har innfunnet meg med at det er slik jeg er. Anonymkode: c55ac...255 Okey, ikke bare meg altså ☺️🫶🏻 Anonymkode: 35087...cbe
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er altfor glad i vann til å gi det opp. Og vil heller tisse en gang per natt enn å nekte meg selv vann når jeg vil ha det, hvis det er det det står på 💦🥺 Kan i hvertfall gjøre to ting du har gitt meg råd om da, og det er å fortelle meg selv hver kveld at jeg skal sove natta gjennom, og sjekke hos legen om det er noe galt med bekkenbunnen min. Okey, ikke bare meg altså ☺️🫶🏻 Anonymkode: 35087...cbe Skjønner ikke hvorfor du lagde denne tråden, når du ikke er villig til å gjøre endringer. Bekkenbunnen sjekker du best hos gynekologen. Anonymkode: abead...e61 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Har lært meg at om jeg går så fort jeg kjenner litt på det, i stedet for å ligge og vente og prøve ignorere, så slukner jeg med en gang igjen. Er riktignok i 40-årene, og glad i vann. Anonymkode: 89717...e61
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det ødelegger søvnen da jeg sliter med å sovne igjen. Har prøvd å drikke mindre vann om kvelden, men det er så vanskelig da jeg må drikke fordi jeg er tørst. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 35087...cbe Jeg tisser ikke om natten, og kan sove mange timer uten å gå på do. Jeg anser meg faktisk for å ha svært dårlig blære, og er mye på do. Er ren humor for de rundt meg faktisk 😅 Blir mye ertet for min «ekornblære». Så hvis det plager deg så mye at du må opp om natten, ville jeg gjort som andre foreslår og sjekke dette hos en fastlege som kan henvise videre til evt. urolog (tror det er noe som heter det). Det kan være mye! Enten diabetes, stress, noen kan ha fødselsskader eller muskulatur som må øves. Håper du finner ut av det og får hjelpa du trenger! Dårlig søvn er jo ekstremt utmattende over tid…❤️ Anonymkode: 1cd58...ed6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du lagde denne tråden, når du ikke er villig til å gjøre endringer. Bekkenbunnen sjekker du best hos gynekologen. Anonymkode: abead...e61 Skjønner ikke hvorfor du er så salty, har jo sagt at jeg skal gjøre to av tingene du har gitt råd om? Gidder ikke gjøre det hvis du skal være sur, mamma 😝 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har lært meg at om jeg går så fort jeg kjenner litt på det, i stedet for å ligge og vente og prøve ignorere, så slukner jeg med en gang igjen. Er riktignok i 40-årene, og glad i vann. Anonymkode: 89717...e61 Det er så ubehagelig!😭 men kan prøve å ligge litt lengre enn jeg pleier. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tisser ikke om natten, og kan sove mange timer uten å gå på do. Jeg anser meg faktisk for å ha svært dårlig blære, og er mye på do. Er ren humor for de rundt meg faktisk 😅 Blir mye ertet for min «ekornblære». Så hvis det plager deg så mye at du må opp om natten, ville jeg gjort som andre foreslår og sjekke dette hos en fastlege som kan henvise videre til evt. urolog (tror det er noe som heter det). Det kan være mye! Enten diabetes, stress, noen kan ha fødselsskader eller muskulatur som må øves. Håper du finner ut av det og får hjelpa du trenger! Dårlig søvn er jo ekstremt utmattende over tid…❤️ Anonymkode: 1cd58...ed6 Jeg blir også ertet av vennene mine 😂 Jepp, kan snakke med legen ☺️ takk for svar 🫶🏻 Anonymkode: 35087...cbe
exictence Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg våkner nesten til samme tid hver batt, men blæra er sprengfull altså Anonymkode: 35087...cbe Ja, det opplevde jeg også. Men det er utrolig hvor lange kroppen klarer å holde på det hvis den sover. Men det hjelper jo selvsagt å ikke drikke så mye også.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor du er så salty, har jo sagt at jeg skal gjøre to av tingene du har gitt råd om? Gidder ikke gjøre det hvis du skal være sur, mamma 😝 Anonymkode: 35087...cbe Wow...sagt av en voksen 27 åring. Lykke til! Anonymkode: abead...e61 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå