Gå til innhold

Hva spiser kaniner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått 2 kaniner. Trodde jeg hadde forberedt meg, men den gang ei… 

Jeg har kjøpt inn høy, gulrøtter og pellets. De går også på friskt gress. 
Men de spiser ikke annet enn pellets og gulrøtter. 
virker som om de ikke engang rører gresset de går på eller høyet, og de virker veldig sultne når jeg gir dem pellets og gulrot.  

Hva gjør jeg galt? Og hva slags mat skal de ha mest av? 
De har en løpegård på ca 20m2, men de spiser ikke gresset der…

Anonymkode: 8332b...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å gi de løvetann blader

Anonymkode: bde77...7b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å gi de løvetann blader

Anonymkode: bde77...7b6

Gjør det, og det går også ned, men det er grenser for hvor mye løvetann jeg har her… 

Har plukket litt hver dag, men det er som om de fortsatt er sultne…

AnonymBruker
Skrevet

Du må kutte ned på pellets og gulrøtter.

Dropp det helt til de er godt i gang med høyspising. Og gi det så bare litt hver dag.

Høy er hovednæring og viktigst at de spiser. 

Gir du dem alternativer velger de det i stedet for høy. Ha alltid masse høy tilgjengelig. 

Anonymkode: 56ddc...462

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pellets er høyenergifôr, og mange liker det mye bedre enn høy, og spiser mest av det. Men det er ikke bra for dem å leve bare på det! Kutt ned på pellets og gulrøtter. Tilby litt varierte friske grønnsaker og frukt i blant, men la dem stå med bare høy i perioder også, så spiser de det. Det er viktig at de får i seg høy/gress/planter. Suppler evt med grener og bladverk, og sørg for at høyet er friskt og av god kvalitet. 

Anonymkode: 41769...7ac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar 😊 

har forsøkt en annen løsning med høy i dag og det ser ut til å fungere litt bedre! 
Har til nå bare lagt det i buret, men nå hang jeg det opp i et nett på veggen. Ser at de forsyner seg da 😃 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Kaninene spiser ikke høy som er tråkket ned, eller gårsdagens høy. Lurt å henge opp, eller ha det i en kant av buret så de ikke tråkker det så mye ned. Gi friskt høy minst en gang daglig og kast gammelt høy to ganger i uken ca, samtidig som du rengjør buret. 

Høy, blader og grønt er hovednæring for kaniner. Pellets, gulrøtter, brokkoli osv er snack og skal gis i begrensede mengder, ellers kan de blir forstoppelse. Fint å bruke til håndmating for å få kaninen tam, eller koseglad, men ellers bare litt hver dag, feks en liten håndfull pellets per kanin per dag. 

Anonymkode: 1bbec...83b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger til et tips nå i sommerhalvåret: Kaniner elsker seljeblader. Bruker å plukke hele grener og legge i buret, vokser overalt. De liker også skvallerkål godt! Og selvfølgelig løvetann da. 

Anonymkode: 1bbec...83b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler boka/nettsiden/faceb siden «Den store kaninboka»

Anonymkode: 44e4a...2dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har nylig fått 2 kaniner. Trodde jeg hadde forberedt meg, men den gang ei… 

Jeg har kjøpt inn høy, gulrøtter og pellets. De går også på friskt gress. 
Men de spiser ikke annet enn pellets og gulrøtter. 
virker som om de ikke engang rører gresset de går på eller høyet, og de virker veldig sultne når jeg gir dem pellets og gulrot.  

Hva gjør jeg galt? Og hva slags mat skal de ha mest av? 
De har en løpegård på ca 20m2, men de spiser ikke gresset der…

Gullerot er ikke bra for kaniner.

En spiseskje pellets per kg kanin.

Anonymkode: 44e4a...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Lurt å gi dem kvister med blader,de liker å gnage litt. Min kanin var veldig glad i jordbær,salat og agurk,men de skal ikke ha for mye av dette da det er mye vann og lite næring. Har lest at ananas er bra for kaniner. 

Anonymkode: 78cdf...612

AnonymBruker
Skrevet

De skal i hovedsak spise høy, de bæsjer stort sett mens de spiser så for å dotrene kan du gjerne ha høyet over doen og hvis de tisser på gulvet har du papiret du tørker med oppi doen. Gulrot skal de helst ikke ha, gi gjerne friske urter, paprika, løvetann. Kjøp «den store kaninboka» hvis du ønsker å gi kaninene best mulig liv. 

Anonymkode: 64f20...ceb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skal i hovedsak spise høy, de bæsjer stort sett mens de spiser så for å dotrene kan du gjerne ha høyet over doen og hvis de tisser på gulvet har du papiret du tørker med oppi doen. Gulrot skal de helst ikke ha, gi gjerne friske urter, paprika, løvetann. Kjøp «den store kaninboka» hvis du ønsker å gi kaninene best mulig liv. 

(Ang do, det gjelder hvis du skal ha de inn så klart). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...