AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg har et kredittkort med en grense på 5000 kroner. Jeg har en tendens til å bruke kortet hver eneste måned, og jeg ønsker å komme ut av denne loopen. I utgangspunktet har jeg tenkt å fjerne kortet/slette det, men jeg ble plutselig usikker på om det er noen ulemper med det. Dersom jeg har kredittkort så har jeg en tendens til å bruke det som en slags buffer. Jeg betaler det alltid inn igjen, men det er en ond sirkel - spesielt med en relativt lav inntekt. 5000 er mye for meg. Burde jeg fjerne det? Anonymkode: ce5b2...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Del Skrevet 7. august 2024 5000 er jo ikke et spesielt stort beløp. De fleste burde ha et kredittkort til ferieturer osv. Men om du hver mnd bruker de 5000kr på tull og vet med deg selv at du ikke egentlig har de pengene å bruke på tull burde du kanskje vurdere og kutte det ut. Et tips kan være at du låser kortet bort, og kun henter det ut når du faktisk skal bruke det på eks ferie eller om du har en utgift du må dekke der og da. Anonymkode: 686b6...ceb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 7. august 2024 #3 Del Skrevet 7. august 2024 Det er 2 grunner til å bruke kredittkort. 1. Du kan få en del gode tilbud. 2. Kan vær en grei backup om du f.eks mister/ødelegger bankkortet. Men om du har en tedens til å bruke det forde du er tom på konto så er det en ond sirkel ja, da ville jeg klippet det i 2 om jeg var deg og prøvd å gjør om på forbruket, og prøve å spare opp en liten buffer i kontant. Det skal så lite til før det går galt, alle har kontroll til de ikke har kontroll lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 7. august 2024 #4 Del Skrevet 7. august 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom jeg har kredittkort så har jeg en tendens til å bruke det som en slags buffer. Jeg betaler det alltid inn igjen, men det er en ond sirkel Det er ikke et buffer, det er å leve på forskudd... Har du vurdert å ikke bruke opp alle pengene du har tilgjengelig hele tiden, og faktisk spare litt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 7. august 2024 #5 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg hadde kredittkort med 20 000 som grense. Gikk i minus hver eneste mnd pga det, høye renter etc. Brukte penger jeg ikke hadde, og klarte ikke slutte. Så jeg klipte kortet og refinansierte slik at jeg slapp unna de ekstreme rentene. Så ja, jeg ville slettet det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. august 2024 #6 Del Skrevet 7. august 2024 Dersom man merker at man ikke har kontroll på bruken, så er det ingen lur idè å ha kredittkort, nei. Det er veldig greit å ha så lenge man vet man kan styre bruken og betale det uten å havne i minus hver mnd. F.eks anbefaler alle økonomiekspertene at netthandel og kjøp på nett bør gjøres med kredittkort, pga svindelbeskyttelsen man har i kredittkort, og man dermed ikke gir evt svindlere et sugerør rett ned i bankkontoen sin (som man gjør ved å betale med bankkortet på nett...) Slik du beskriver din situasjon så ville jeg imidlertid sperret kortet, ja. Det kan komme en tid i fremtiden der du har bedre kontroll og kan få kredittkort på nytt, men nå er nok ikke tiden riktig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et kredittkort med en grense på 5000 kroner. Jeg har en tendens til å bruke kortet hver eneste måned, og jeg ønsker å komme ut av denne loopen. I utgangspunktet har jeg tenkt å fjerne kortet/slette det, men jeg ble plutselig usikker på om det er noen ulemper med det. Dersom jeg har kredittkort så har jeg en tendens til å bruke det som en slags buffer. Jeg betaler det alltid inn igjen, men det er en ond sirkel - spesielt med en relativt lav inntekt. 5000 er mye for meg. Burde jeg fjerne det? Anonymkode: ce5b2...c6d Du kan sperre kortet midlertidig i nettbanken, for å prøve å lære deg å begrense deg. Alternativet er at du kan overføre brukt beløp fra brukskonto og til kredittkortet straks du har brukt kredittkortet. Da lever du ikke på kreditt. Handler du på nett, så bør du handle med kredittkort og ikke debetkortet ditt. Du får langt flere rettigheter ved nruk av kredittkort på nett, enn med debetkort. Blir debetkortet ditt forsøkt svindlet/svindlet etter netthandel så risikerer du å ikke få tilbake pengene dine, men skjer tilsvarende med et kredittkort får du pengene (som regel) tilbakeført. (Har vært flere saker i flere land der folk har blitt svindlet på Kanariøyene, der de som har blitt svindlet gia kredittkort har fått pengene tilbak fra bankene mens de som har fått debetkort kopiert og svindlet sitter med hele tapet selv, og det er snakk om fem og seksifrede beløp). Så kredittkort bør du etter mitt syn ha, men du bør lære deg til å bli strengere med bruken av kortet. Og det er vel svaret på spørsmålet og problemstillingen din? (om du sperrer kortet midlertidig så skal du kunne åpne kortet ved behov, selv, i nettbanken). Anonymkode: 28d3b...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Del Skrevet 7. august 2024 Hololo skrev (3 timer siden): Det er 2 grunner til å bruke kredittkort. 1. Du kan få en del gode tilbud. 2. Kan vær en grei backup om du f.eks mister/ødelegger bankkortet. Men om du har en tedens til å bruke det forde du er tom på konto så er det en ond sirkel ja, da ville jeg klippet det i 2 om jeg var deg og prøvd å gjør om på forbruket, og prøve å spare opp en liten buffer i kontant. Det skal så lite til før det går galt, alle har kontroll til de ikke har kontroll lengre. Ja, det blir litt som å slutte å røyke. Det gjelder bare å ha litt selvdisiplin. Hender jeg bruker kortet selv, men jeg bruker det slik at det ikke koster meg en krone. Det er vel innbetaling den 20. i hver måned. Passer alltid på å betale inn slik at det står i null den første i hver måned. I praksis blir det fra den 1. til den 20. du på denne måten kan bruke kortet om du forstår. Anonymkode: 05ede...c61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det blir litt som å slutte å røyke. Det gjelder bare å ha litt selvdisiplin. Hender jeg bruker kortet selv, men jeg bruker det slik at det ikke koster meg en krone. Det er vel innbetaling den 20. i hver måned. Passer alltid på å betale inn slik at det står i null den første i hver måned. I praksis blir det fra den 1. til den 20. du på denne måten kan bruke kortet om du forstår. Anonymkode: 05ede...c61 Er jo den måten folk flest bruker kredittkort på? Og den måten det er anbefalt å bruke kredittkort på. De som ikke klarer å betale ned kortet på grunn av for lav inntekt og for høyt bruk av kortet og eller med for mye gjeld er de som sliter og bør klippe kortet i to, sperre seg for kreditt (noe alle bør gjøre for å unngå å bli svindlet). Men problemet til ts er ikke der at hun ikke klarer å betale tilbake, slik jeg oppfatter henne? Anonymkode: 28d3b...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå