AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #21 Skrevet 7. august 2024 Etter å ha vært (er) pårørende til to demente, så har jeg bestemt meg for å ikke lide samme skjebne selv. Jeg ønsker heller ikke å sitte med bæsj i buksa fordi ingen har tid til å hjelpe meg på do, eller å måtte ta kvelden klokka 19.00, for det var da hjemmesykepleien hadde tid. Og så ikke komme opp av senga før 11 dagen etter, for det var da de rakk å komme. Men mest av alt ønsker jeg ikke at mitt eneste barnet skal gå igjennom det samme som jeg gjør nå, med ørten telefoner hver dag og konstant dårlig samvittighet fordi tiden ikke strekker til. Så ved første tegn til slike symptomer foreldrene mine har, så er det takk og farvel på en verdig måte for min del. Anonymkode: dad47...a14 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #22 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Etter å ha vært (er) pårørende til to demente, så har jeg bestemt meg for å ikke lide samme skjebne selv. Jeg ønsker heller ikke å sitte med bæsj i buksa fordi ingen har tid til å hjelpe meg på do, eller å måtte ta kvelden klokka 19.00, for det var da hjemmesykepleien hadde tid. Og så ikke komme opp av senga før 11 dagen etter, for det var da de rakk å komme. Men mest av alt ønsker jeg ikke at mitt eneste barnet skal gå igjennom det samme som jeg gjør nå, med ørten telefoner hver dag og konstant dårlig samvittighet fordi tiden ikke strekker til. Så ved første tegn til slike symptomer foreldrene mine har, så er det takk og farvel på en verdig måte for min del. Anonymkode: dad47...a14 Ja, jeg har bestemt meg for det samme. Jeg blir ikke så gammel. Anonymkode: 90bde...acc 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #23 Skrevet 7. august 2024 Som pårørende i flere runder (besteforeldre og foreldre) så kan jeg love deg at det ikke er bedre i stor-Oslo. Har selv måttet sette meg på flyet på dagen for å ordne opp, mens mannen igjen må bære lasset hjemme. Anonymkode: b4c35...409
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #24 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Etter å ha vært (er) pårørende til to demente, så har jeg bestemt meg for å ikke lide samme skjebne selv. Jeg ønsker heller ikke å sitte med bæsj i buksa fordi ingen har tid til å hjelpe meg på do, eller å måtte ta kvelden klokka 19.00, for det var da hjemmesykepleien hadde tid. Og så ikke komme opp av senga før 11 dagen etter, for det var da de rakk å komme. Men mest av alt ønsker jeg ikke at mitt eneste barnet skal gå igjennom det samme som jeg gjør nå, med ørten telefoner hver dag og konstant dårlig samvittighet fordi tiden ikke strekker til. Så ved første tegn til slike symptomer foreldrene mine har, så er det takk og farvel på en verdig måte for min del. Anonymkode: dad47...a14 Jeg sparer til privat helsehjelp, og har helseforsikringer. Regner med det tibudet vil eksplodere fremover. Anonymkode: b4c35...409
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #25 Skrevet 7. august 2024 Da må man stemme på andre partier, og gå inn i partiene og forbedre valgprogram rundt eldreomsorg. Det nytter ikke å sitte på kg og klage. Anonymkode: e3c45...a1a
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #26 Skrevet 7. august 2024 Det er helt ufattelig at norske politikere med Ap og Høyre i spissen ikke klarer å prioritere helsevesenet. Derimot er det ubegrenset med penger til meningsløs og naturødeleggende klimapolitikk og penger som sendes ut av landet. Anonymkode: 91a6b...f28
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #27 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg sparer til privat helsehjelp, og har helseforsikringer. Regner med det tibudet vil eksplodere fremover. Anonymkode: b4c35...409 Ja, vi kan jo håpe at det finnes folk der ute som ønsker å gjøre disse jobbene etterhvert, men pr i dag er det umulig. Min far var formuende og jeg forsøkte å kjøpe tjenester til han privat, men det viste seg veldig vanskelig. Ingen bedrifter i nærheten av han (sentral kommune på Østlandet) tilbød noe av hjelpen han trengte. Da var alternativet å opptre som arbeidsgiver selv, og ta seg av alle forpliktelser det medfører, og det ble rett og slett mer enn jeg rådde over. Nå har jeg arvet han og er selv formuende, men kommer til å holde meg til min opprinnelige løsning like vel. Anonymkode: dad47...a14
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #28 Skrevet 7. august 2024 Det hjelper ikke å bygge flere sykehjem, det er ingen som vil jobbe der. Jeg er sykepleier med over 20 års erfaring, og kommer aldri til å jobbe på sykehjem. Jeg orker ikke en hverdag der jeg går med ufaglærte som ikke kan norsk, og jeg orker heller ikke forholde meg til alle de ufyselige pårørende som er der ute. At man har en syk foreldre er ingen blankofullmakt til å oppføre seg som man vil, si hva man vil, kommer med de mest absurde beskyldninger og tilnærmelser. Alle pårørende er ikke sånn, men at det er godt over halvparten, og at det er de som gjør mest utav seg er ingen tvil om. Det er ganske stor enighet innad i helsevesenet (men som ingen kan si høyt) at det beste med pandemien var at man slapp å forholde seg til pårørende. Trist for de som ikke fikk sagt farvel til døende og den type ting, men det å slippe pårørende f.eks i besøkstiden på sykehus- megagull. Nei folk må nok i større grad belage seg på å ta vare på sine egne fremover. Det er også svært lite man kan kjøpe av private tjenester fordi uansett betaling er det ingen orker demente Dorris som kaster avføring på veggen, slår og klorer, med pårørende som skjeller deg ut uansett hva du gjør. Ingen pengekåt bedriftseier kan tjene penger på det, og ikke vil de ha ansvar for det heller. Anonymkode: c0251...da7 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #29 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi må ha en helse reform i eldreomsorgen. Antallet sykepleiere må halveres og antall omsorgsarbeidere må dobles og vel så det. Sykepleiere må få være pleiere og pleie de syke, men det er bortkastede ressurser og bruke en sykepleier til å følge på legekontor, løpe rundt med mat eller hjelpe folk på toalettet. Det må mer folk inn i omsorgen. Når vi jobber med mennesker så trenger man god tid. Sykepleierene gjør en kjempe jobb etter min mening! Men de har alt for mye på alt for kort tid. For å ikke snakk om alt for mye som egentlig ikke hadde trengt å være deres jobb, men som de må gjøre likevel på grunn av mangelen på folk. Anonymkode: 4c99e...e37 Er sykepleierforbundene selv som har skviset pleieassistenter utav sykehus og sykehjem, så om de tenker litt selv, og ønsker de velkommen tilbake i stillingene som behøvs, så kan sykepleierene nok få gjort jobben sin, og slippe alt dette "ekstra" Anonymkode: ab204...c56
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #30 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det hjelper ikke å bygge flere sykehjem, det er ingen som vil jobbe der. Jeg er sykepleier med over 20 års erfaring, og kommer aldri til å jobbe på sykehjem. Jeg orker ikke en hverdag der jeg går med ufaglærte som ikke kan norsk, og jeg orker heller ikke forholde meg til alle de ufyselige pårørende som er der ute. At man har en syk foreldre er ingen blankofullmakt til å oppføre seg som man vil, si hva man vil, kommer med de mest absurde beskyldninger og tilnærmelser. Alle pårørende er ikke sånn, men at det er godt over halvparten, og at det er de som gjør mest utav seg er ingen tvil om. Det er ganske stor enighet innad i helsevesenet (men som ingen kan si høyt) at det beste med pandemien var at man slapp å forholde seg til pårørende. Trist for de som ikke fikk sagt farvel til døende og den type ting, men det å slippe pårørende f.eks i besøkstiden på sykehus- megagull. Nei folk må nok i større grad belage seg på å ta vare på sine egne fremover. Det er også svært lite man kan kjøpe av private tjenester fordi uansett betaling er det ingen orker demente Dorris som kaster avføring på veggen, slår og klorer, med pårørende som skjeller deg ut uansett hva du gjør. Ingen pengekåt bedriftseier kan tjene penger på det, og ikke vil de ha ansvar for det heller. Anonymkode: c0251...da7 Helt enig med deg angående pårørende! Folk har absolutt et forbedringspotensiale når det kommer til hvordan man tar opp ting. Selvfølgelig er det kjipt å finne sin pårørende i senga klokka 11, full av avføring fordi ingen har hatt tid til å stelle enda, men kjeft nå ikke på den stakkaren som faktisk kommer for å stelle. Skriv klager til ledelsen i stedet og behandle de englene som gidder å jobbe med disse menneskene med respekt! Selv om jeg har skrevet mye negativt om eldreomsorgen i denne tråden vil jeg nevne at jeg har sett mange ansatte som har strukket seg langt utenfor hva som kan forventes av dem, for å forsøke å gjøre hverdagen til faren min levelig. Det har faktisk vært litt rørende å se hvor mye de har fått til, med lite resurser. Det er ikke de ansatte sin feil at det blir sånn, det er et ledelsesproblem Anonymkode: dad47...a14 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #31 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, vi kan jo håpe at det finnes folk der ute som ønsker å gjøre disse jobbene etterhvert, men pr i dag er det umulig. Min far var formuende og jeg forsøkte å kjøpe tjenester til han privat, men det viste seg veldig vanskelig. Ingen bedrifter i nærheten av han (sentral kommune på Østlandet) tilbød noe av hjelpen han trengte. Da var alternativet å opptre som arbeidsgiver selv, og ta seg av alle forpliktelser det medfører, og det ble rett og slett mer enn jeg rådde over. Nå har jeg arvet han og er selv formuende, men kommer til å holde meg til min opprinnelige løsning like vel. Anonymkode: dad47...a14 Det er derfor jeg sier "etterhvert". Jeg har 30 år igjen til 70. Men det finnes veldig gode løsninger i utlandet allerede, med de fordeler og ulemper det medfører. Anonymkode: b4c35...409
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå