AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #1 Skrevet 7. august 2024 Jeg er fra en liten kommune i Nordland og her har i mange år lokalpolitikerne ikke prioritert eldreomsorg, noe som nå virkelig straffer seg for innbyggerne. De har ikke råd til å bygge sykehjem og kapasiteten er nå sprengt alle steder og mange hjelpeløse eldre må bo hjemme med en hjemmesykepleie med sviktende kapasitet. De følger ikke eldre til legetimer. Demente bor hjemme selv om ting begynner å bli kritisk. Det er en håpløs kamp for pårørende. Eldreomsorgen svikter her på alle nivå. Anonymkode: 90bde...acc 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #2 Skrevet 7. august 2024 og da hjelper det med et innlegg på KG? Anonymkode: 0eb4c...3f1 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #3 Skrevet 7. august 2024 Eldreomsorgen er dårlig, og verre kommer den til å bli. Er forventet et større antall eldre som trenger hjelp om noen år. Og færre vil jobbe i omsorgsyrker. Har en syk, gammel mor, og er ganske forskrekket over eldreomsorgen. Vi pårørende må være vaktbikkjer på alt. Syns forferdelig synd på de gamle som ikke har pårørende i nærheten som kan følge opp og passe på. Anonymkode: c3026...62f 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #4 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eldreomsorgen er dårlig, og verre kommer den til å bli. Er forventet et større antall eldre som trenger hjelp om noen år. Og færre vil jobbe i omsorgsyrker. Har en syk, gammel mor, og er ganske forskrekket over eldreomsorgen. Vi pårørende må være vaktbikkjer på alt. Syns forferdelig synd på de gamle som ikke har pårørende i nærheten som kan følge opp og passe på. Anonymkode: c3026...62f Ja, jeg er en alvorlig utslitt pårørende som er redd jeg nesten ikke klarer å hjelpe min forelder så mye mer. Eldreomsorgen er jo utrolig elendig. Stakkars eldre. Anonymkode: 90bde...acc 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Det er en ond spiral. Eldrebølgen kommer samtidig med yngrebølgen, og hvis man tror eldrebølgen er ressurskrevende og har lukket øynene for den, så har man virkelig ikke åpnet øynene for yngrebølgen. Det er blant de yngre at ressursene virkelig løper. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/tfo.9.2.8 https://sykepleien.no/2023/12/yngrebolgen-blir-dyrere-enn-eldrebolgen-sa-mye-mer-koster-en-hoykostnadsbruker Anonymkode: 5e179...0df
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 Vi må ha en helse reform i eldreomsorgen. Antallet sykepleiere må halveres og antall omsorgsarbeidere må dobles og vel så det. Sykepleiere må få være pleiere og pleie de syke, men det er bortkastede ressurser og bruke en sykepleier til å følge på legekontor, løpe rundt med mat eller hjelpe folk på toalettet. Det må mer folk inn i omsorgen. Når vi jobber med mennesker så trenger man god tid. Sykepleierene gjør en kjempe jobb etter min mening! Men de har alt for mye på alt for kort tid. For å ikke snakk om alt for mye som egentlig ikke hadde trengt å være deres jobb, men som de må gjøre likevel på grunn av mangelen på folk. Anonymkode: 4c99e...e37 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, jeg er en alvorlig utslitt pårørende som er redd jeg nesten ikke klarer å hjelpe min forelder så mye mer. Eldreomsorgen er jo utrolig elendig. Stakkars eldre. Anonymkode: 90bde...acc Føler sterkt med deg, jeg var nærmeste pårørende til en forelder med sterk demens intill de gikk bort av en annen sykdom. Det var ikke snakk om plass på sykehjem, det var vedkommende for frisk til (klarte ikke annet selv enn å ligge/sitte og de tv hele dagen), jeg og andre i familien flokket oss om og gjorde alt annet. Hjemmesykepleien sa flere ganger at de var helt kjørt i kapasitet og takket oss pårørende for støtten og hjelpen. Klart man vil være der for sin foreldre, liksom. Men foruten om hjemmesykepleie 2 ganger i uken, gjorde vi alt selv, tyngste jeg har vært med på, men ville gjort det igjen, ikke det jeg mener. Min forelder fikk et verdig liv til slutten fordi det var folk rundt. Mine tanker går til de som blir sittende alene. Anonymkode: d95c1...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, jeg er en alvorlig utslitt pårørende som er redd jeg nesten ikke klarer å hjelpe min forelder så mye mer. Eldreomsorgen er jo utrolig elendig. Stakkars eldre. Anonymkode: 90bde...acc Føler med deg. Har vært pårørende i en kommune med elendig eldreomsorg, og det er utmattende. Nå er jeg pårørende i en kommune som bruker mer penger på eldre, og det er mye bedre. Noe av det mest frustrerende er folk som ikke har hatt eldre pårørende selv, og tror at systemet fungerer og regler blir fulgt. "Nei, selvfølgelig har ikke din far ligget på gulvet med brukket lårhals i 6 timer, han har jo trygghetsalarm! Hvis det var så ille ville noen plukket han opp!" "Nei, selvfølgelig mister ikke faren din kreftbehandling bare fordi du ikke kunne følge han, det er jo livsviktig behandling, de sørger for å få han dit" "Selvfølgelig får han sykehjemsplass dersom han sitter i rullestol, er blind og dement, alle skjønner at han ikke klarer seg selv" "Hvis hjemmesykepleien har sagt at de kommer 4 ganger i døgnet, så kommer de 4 ganger i døgnet" Uff, disse menneskene er like naive som jeg var en gang i tiden. Virkeligheten kommer til å treffe dem ganske brutalt. Anonymkode: dad47...a14 5 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler med deg. Har vært pårørende i en kommune med elendig eldreomsorg, og det er utmattende. Nå er jeg pårørende i en kommune som bruker mer penger på eldre, og det er mye bedre. Noe av det mest frustrerende er folk som ikke har hatt eldre pårørende selv, og tror at systemet fungerer og regler blir fulgt. "Nei, selvfølgelig har ikke din far ligget på gulvet med brukket lårhals i 6 timer, han har jo trygghetsalarm! Hvis det var så ille ville noen plukket han opp!" "Nei, selvfølgelig mister ikke faren din kreftbehandling bare fordi du ikke kunne følge han, det er jo livsviktig behandling, de sørger for å få han dit" "Selvfølgelig får han sykehjemsplass dersom han sitter i rullestol, er blind og dement, alle skjønner at han ikke klarer seg selv" "Hvis hjemmesykepleien har sagt at de kommer 4 ganger i døgnet, så kommer de 4 ganger i døgnet" Uff, disse menneskene er like naive som jeg var en gang i tiden. Virkeligheten kommer til å treffe dem ganske brutalt. Anonymkode: dad47...a14 Godt innlegg, realiteten er brutal. Anonymkode: d95c1...d3c 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Føler sterkt med deg, jeg var nærmeste pårørende til en forelder med sterk demens intill de gikk bort av en annen sykdom. Det var ikke snakk om plass på sykehjem, det var vedkommende for frisk til (klarte ikke annet selv enn å ligge/sitte og de tv hele dagen), jeg og andre i familien flokket oss om og gjorde alt annet. Hjemmesykepleien sa flere ganger at de var helt kjørt i kapasitet og takket oss pårørende for støtten og hjelpen. Klart man vil være der for sin foreldre, liksom. Men foruten om hjemmesykepleie 2 ganger i uken, gjorde vi alt selv, tyngste jeg har vært med på, men ville gjort det igjen, ikke det jeg mener. Min forelder fikk et verdig liv til slutten fordi det var folk rundt. Mine tanker går til de som blir sittende alene. Anonymkode: d95c1...d3c Jeg er pårørende til en dement som knapt klarer å gå og hjemmesykepleien orker ikke engang smøre mat til personen. Den eldre er så utsultet av og til at jeg er helt oppgitt. Jeg er her nå for å lage masse god mat, men fungerer dårlig selv for jeg er så utbrent. Jeg har klaget men det hjelper ikke. Anonymkode: 90bde...acc 1 3
Hololo Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: og da hjelper det med et innlegg på KG? Anonymkode: 0eb4c...3f1 nå er KG et diskusjonsforum da, om du ikke vet hva det er så gjerne google det 1 1
Hololo Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 Ja helt enig, dette tror jeg gjelder stort sett hele landet. NRK hadde en fin dokumentar om dette, hjertekjærende og se hvor dårlig eldreomsorgen fungere i dette landet. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er pårørende til en dement som knapt klarer å gå og hjemmesykepleien orker ikke engang smøre mat til personen. Den eldre er så utsultet av og til at jeg er helt oppgitt. Jeg er her nå for å lage masse god mat, men fungerer dårlig selv for jeg er så utbrent. Jeg har klaget men det hjelper ikke. Anonymkode: 90bde...acc OK, du skal få et råd fra en som har gått løypa før deg: Klag! Klag! Og så klager du igjen! Sørg for at alle klagene blir journalført. Vær konkret. Gjelder det mat, så be om at de loggfører vekt. Gjelder det stell, så vær konkret på hva som ikke blir gjort. Men ta den telefonen hver eneste gang og sørg for at de noterer det ned. Dette er viktig for fremtidige vedtak. De må vise til et grunnlag for å få mer resurser til din pårørende. Enten det er flere besøk av hjemmetjenesten, mer tid på besøkene, og ikke minst fremtidig sykehjemsplass. Dessverre får eldre med resurssterke pårørende bedre omsorg, men hvis vi alle tar den kampen, så løfter vi eldreomsorgen under ett. Anonymkode: dad47...a14 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er pårørende til en dement som knapt klarer å gå og hjemmesykepleien orker ikke engang smøre mat til personen. Den eldre er så utsultet av og til at jeg er helt oppgitt. Jeg er her nå for å lage masse god mat, men fungerer dårlig selv for jeg er så utbrent. Jeg har klaget men det hjelper ikke. Anonymkode: 90bde...acc Min erfaring er at hjemmesykepleie kan ikke bidra med matlaging, men jeg kom frem til et kompromiss i min situasjon, jeg laget til på forhånd og så ga hjemmesykepleien det til min forelder når jeg ikke kunne være der til frokost eller mat generellt. Det var ikke alltid jeg kunne, de dro innom på ruta si og ga mat, jeg måtte bare be om hjelp. Så jeg laget mye som var mulig å tine kjapt i mikro eller var klart til å sette frem. Kan det være noe? Anonymkode: d95c1...d3c
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Som sykepleier har jeg ikke annet en ekstremt dystre utsikter for hva fremtiden bringer på den fronten. Samfunnet kommer aldri til å klare og dekke kapastieten som vil kreves om noen år. Det vil ikke være nok mennesker til og ta vare på de eldre uansett. Vi må isåfall finne alternativer som kan erstatte menneskene. Ikke har vi råd til at 4 av 5 i arbeidslivet skal pleie de eldre heller. Det fødes knapt barn i Norge å de som er middelaldrende i dag vil bli eldre enn de som er gamle i dag. Eldreomsorgen er allerede sprengt og mye være skal det bli. Anonymkode: bd9e3...780 1
Brunello Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Problemet er at det verken er nok ansatte i helsesektoren eller betalingsvillighet i befolkningen til å gjøre noe med dette. En sykehjemsplass koster rundt en million i året. De aller fleste som er på sykehjem dekker under 40% av kostnaden selv. I det en person kommer på sykehjem, blir ofte alt av verdier overført arvingene, slik at kommunen ikke får 85% av kapitalinntektene slik loven foreskriver.
Kristin70 Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er fra en liten kommune i Nordland og her har i mange år lokalpolitikerne ikke prioritert eldreomsorg, noe som nå virkelig straffer seg for innbyggerne. [...] Det er en håpløs kamp for pårørende. Eldreomsorgen svikter her på alle nivå. Anonymkode: 90bde...acc Det er mange kommuner i Norge som har veldig lite penger, resulatet blir at de ikke kan levere tilfredsstillende tjenester, dette gjelder blant annet eldreomsorg og skole. Hvilke tilbud du får avhenger av hvor i landet du bor. Det er best å bosette seg i en rik kommune.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 Kristin70 skrev (13 minutter siden): Det er mange kommuner i Norge som har veldig lite penger, resulatet blir at de ikke kan levere tilfredsstillende tjenester, dette gjelder blant annet eldreomsorg og skole. Hvilke tilbud du får avhenger av hvor i landet du bor. Det er best å bosette seg i en rik kommune. Sørg i så fall for at den kommunen bruker pengene på eldreomsorg. Faren min var bosatt i en av de rikeste kommunene i sitt distrikt, og eldreomsorgen gikk for lut og kaldt vann. Min andre forelder bor i en kommune med store økonomiske utfordringer, men eldreomsorgen er langt bedre. Anonymkode: dad47...a14 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring er at hjemmesykepleie kan ikke bidra med matlaging, men jeg kom frem til et kompromiss i min situasjon, jeg laget til på forhånd og så ga hjemmesykepleien det til min forelder når jeg ikke kunne være der til frokost eller mat generellt. Det var ikke alltid jeg kunne, de dro innom på ruta si og ga mat, jeg måtte bare be om hjelp. Så jeg laget mye som var mulig å tine kjapt i mikro eller var klart til å sette frem. Kan det være noe? Anonymkode: d95c1...d3c Her smører hjemmesykepleier brødskive, og varmer Fjordland (som vi kjøper inn). De er innom min mor i 10-tiden og i 17-tiden. I helgene ordner vi med (skikkelig) middag. Anonymkode: c3026...62f
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 Hvilke kommuner er det som er «best» da? jeg er kroniker og 55 år, uten nærme/pårørende. Er begynt å lure på om jeg må bosette meg i et annet land snart, mens jeg ennå er i stand til det. Et sted der det er billig å bo, og billig å kjøpe omsorgen som trengst🫣🫣🫣Norge går jo bare en vei, og det er ikke opp. Anonymkode: 03e54...f78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå