Gå til innhold

Baby vil ikke slutte gråte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Nybakt pappa her med baby på snart 3 uker. Baby har grått siden kl 0110 inatt til nå når dette innlegget skrives. Mor er utslitt og trenger hvile. Ammet i 40-45 min og var ferdig 0100, 10 min etter begynte gråtingen. Jeg tok en trilletur på 20 min med gråting av og på, gikk hjem og har vært av og på gråt der det virker som baby ikke finner roen eller klarer slappe av. Normalt sett ammer babyen hver 4-5 time på natten, så ca 1-2 ganger pr natt. Baby er frisk, ingen feber, fått rape, prumpe, bæsje og tisse. Så vet ikke hva som er galt eller hva jeg skal gjøre. Har latt baby ligge alene i sofan og gråte, holdt baby litt, latt han ligge på brystet + andre ting. Men han fortsetter og gråter. Er dette normalt hva jeg forklarer ? Han blir rolig i det jeg tar han på brystet, men starter gråte kort etter. Dette har vart 2 netter nå. Lege sier det er helt normalt.

Anonymkode: 89ecd...134

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte bære vår mye av natta i perioder. Roer barnet seg hvis mor går med det på armen?

Anonymkode: 0cb79...76d

Skrevet

Dere får bestille en moonie bamse til han og teste ut, Sofie Elise mener den funker. 

AnonymBruker
Skrevet

Har mor nok melk til barnet da?

Anonymkode: 0cb79...76d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det bare på natt baby er urolig? Roer baby seg etter en stund eller er det slikt dag og natt? Prøvd mme for å se at baby ikke er sulten? Kan det være luft i magen som plager? Prøvd å bært med kolikk grepet? 

Vi var plaget med kveldsuro en periode, varte i nesten 1 mnd. Gråt i noen timer, ingenting funket for å roe ned. Prøv å les om kveldsuro og les litt på ammehjelpen.no, er mye nyttig info der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig det, ja. Det kan være helt normal kveldsuro, eller det kan være starten på kolikk, eller baby kan være plaget av noe som gir smerter, f.eks. er melkeallergi den vanligste allergien hos småbarn som bla a gir vondt i magen, eller refluks/stille refluks som gir vondt i hals/brystet. Følg med på om gråting blir et mønster, og om barnet har andre plager som kan være symptom på sykdom/plager. 

Anonymkode: ffe45...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm.. det er ikke uvanlig, men veldig slitsomt for dere og den lille selvsagt 🩷 For vår del så var løsningen å spe på med mme etter amming. Ungen var ikke undervektig eller noe, men fikk tydeligvis ikke i seg det hun skulle likevel. Noen er redd mme ødelegger for amming og slikt da, så det er jo en overveielse man må gjøre i forkant. Men for min del var det det riktige å gjøre.

Anonymkode: ee3d5...50b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

det kan være så mye.

Har mor fått nok melk, eller kan det være at den fortsatt var sulten? 

Håper uansett at det har roer seg nå.

Eneste som er viktig er at dere trøsterIkke lar babyen ligge alene og gråte. Den er jo helt ny her i verden. 

Anonymkode: 1ef24...33d

Skrevet

Kan være rap eller fis som sitter fast, er stort sett derfor spedbarn hos oss har vært utrøstelig enkelte netter. Du kan prøve en fise-ventil (jepp), det letter ofte på trykket. For å få ut rap er det litt mer komplisert. Det kan hjelpe å ha baby litt over skulderen sånn at det trykker litt på magen, mens du går frem og tilbake på gulvet. Kan fort bli sliten av det, anbefaler øreplugger til alle mann. Det viktigste er at baby kjenner at du er der og at du holder deg rolig, noe som kan være vanskelig når de hyler og skriker. En yogaball kan også avlaste deg. Hold babyen og sitt og hump på den 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det ikke nok med amming, fikk MME i tillegg og ble mye mer fornøyd 😊

Noen babyer trenger mye kroppskontakt, husk at babyen har ligget i magen til mamma i 9 mnd.. Verden her ute er stor og ukjent enda. Ikke la en så liten baby ligge alene å gråte. 

Prøvd svøping? Trygg samsoving? 

Anonymkode: 12fde...363

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

En baby på 3 uker trenger sikkert pupp litt mer oftere enn bare hver 3-4 time. Ikke sikkert babyen får nok melk heller:/ selvom det er vanskelig for mor, så burde hun ha barnet nærme seg, noen barn reagerer skikkelig når de ikke er nærme mor. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt at en så liten baby ligger å amme kontinuerlig hele kvelden og natten i denne alderen. Jeg har en 4 uker baby nå og jeg har tilbringt veldig mye av tiden på kveld og natten sittende/liggende å amme.

Jeg har ikke nok melk og kontinuerlig amming er derfor det eneste som roer baby og som øker produksjonen. Eneste måten jeg får en pause på er å gi en flaske med morsmelkerstattning. Da blir baby rolig, avslappet og kan sove 2-3 timer. I den siste uka har jeg ammet hele kvelden, og når jeg er utslitt 24 tiden har mannen gitt baby en flaske og jeg sover til kl 3 før han gir baby til meg igjen når han starter å gråte.

Om dere er så slitne at dere bare lar baby gråte så ville jeg helle prøvd en flaske og se om han faktisk er sulten. I tillegg kjøp deg en bæresele. Ofte hjelper det på natten å gå rundt/gjøre knebøy i bæresele for å roe ned overstimulert baby og det er uansett bedre for baby med nærheten han får av å gråte i bæresele fremfor å gråte liggende alene.

Anonymkode: 18e2b...192

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en baby som også var våken hele natta. Vi sørget for at baby var mett, hadde tørr bleie-- og var det fremdeles gråt antok vi baby trengte nærhet 🙂 

Gikk med baby i bæresele fram og tilbake mens jeg hørte på musikk og nynnet. De fleste småtasser trenger mye nærhet.

Tarmen skal også modnes når de er så små, noe som kan gi ubehag. 

Anonymkode: 374e3...a49

• Nyttig 2
Skrevet

amme 24/7 og når dere går med ungen på armen, dype knebøy

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vet ikke hva som er prøvd ut og ikle. Men i alle fall så har våre også startet å gråte etter amming på kveld/natt, hvis de ble lagt over i egen seng. Nærhet er gull! Evt. så kan det være starten på kveldsuro eller kolikk, hvis ingenting hjelper. Kolikk kan ha en årsak bak seg, feks stramt tungebånd eller melkeallergi. Dette må dere bare se etter hvert. Per nå kan det være snakk om helt vanlig baby-oppførsel! 
Ikke vær redd for å lage «uvaner» i denne tiden, det går ikke ann når de er så små. Mer slitsomt for dere om dere prøver å unngå det! Nå vet jeg ikke hva dere tenker om det altså, bare nevner det. 

Anonymkode: ef405...24f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Nybakt pappa her med baby på snart 3 uker. Baby har grått siden kl 0110 inatt til nå når dette innlegget skrives. Mor er utslitt og trenger hvile. Ammet i 40-45 min og var ferdig 0100, 10 min etter begynte gråtingen. Jeg tok en trilletur på 20 min med gråting av og på, gikk hjem og har vært av og på gråt der det virker som baby ikke finner roen eller klarer slappe av. Normalt sett ammer babyen hver 4-5 time på natten, så ca 1-2 ganger pr natt. Baby er frisk, ingen feber, fått rape, prumpe, bæsje og tisse. Så vet ikke hva som er galt eller hva jeg skal gjøre. Har latt baby ligge alene i sofan og gråte, holdt baby litt, latt han ligge på brystet + andre ting. Men han fortsetter og gråter. Er dette normalt hva jeg forklarer ? Han blir rolig i det jeg tar han på brystet, men starter gråte kort etter. Dette har vart 2 netter nå. Lege sier det er helt normalt.

Det at barnet gråter masse er er veldig bra tegn og betyr at barnet ditt tør å gråte. Så det er bare til å slappe heeeelt av. 

Anonymkode: 86988...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Kan også nevne at det gjerne er rundt 3-4 uker at babyene «våkner» litt til live, og starter med mer gråting og urolighet. Så selv om baby har sovet fint for seg selv til nå, er det ikke sikkert det blir slik fremover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er lov å begynne med flaske om mor ikke henger sammen, på den måten får du også bidratt med MYE mer. 

Ikke uvanlig at babyene har økedøgn og trenger innimellom ekstra mye melk, da vil han bli sulten kort tid etter, og sult er sterk smerte for en baby.

Prøv pupp, eller flaske. ❤️

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaisada skrev (1 minutt siden):

Det er lov å begynne med flaske om mor ikke henger sammen, på den måten får du også bidratt med MYE mer. 

Ikke uvanlig at babyene har økedøgn og trenger innimellom ekstra mye melk, da vil han bli sulten kort tid etter, og sult er sterk smerte for en baby.

Prøv pupp, eller flaske. ❤️

Ut ifra det far skriver virker det som at dette bare har vart to netter, og at baby bare hadde grått i 10 min da far overtok? Jeg mistenker urealistiske forventninger her. Sikkert vanskelig å gå fra å være våken bare 1-2 ganger på natta til flere, men de aller fleste er våkne/ammer mye mer enn dette allerede fra starten av. Måtte selv amme hver halvannen/andre time på natta (og dagen) i åtte måneder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ut ifra det far skriver virker det som at dette bare har vart to netter, og at baby bare hadde grått i 10 min da far overtok? Jeg mistenker urealistiske forventninger her. Sikkert vanskelig å gå fra å være våken bare 1-2 ganger på natta til flere, men de aller fleste er våkne/ammer mye mer enn dette allerede fra starten av. Måtte selv amme hver halvannen/andre time på natta (og dagen) i åtte måneder. 

Ja men om barnet fortsatt er i underskudd av næring, vil han vel ikke bli tilfreds før han er ordentlig mett? 

TS: Baby ble ammet i 45 min, og gråt ikke under ammingen? Gråter baby når han er hos mor, eller kan han sove inntil henne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...