AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Hei! Jeg hørte fra en jordmor at etter fødsel kan lese en detaljert rapport fra fødselsforløpet (den jordmor skriver underveis). Typ: «kl 15.34: Står ved prekestol», «kl 16.12: Får 10ml oxytocin intravenøst» osv osv. MEN: Er det noen som vet hvor man finner den rapporten? Kunne ikke finne den blant epikrisene på Helsenorge. Anonymkode: 7b40e...b7a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Jeg fikk den av jordmor etter ene fødselen. Husker ikke hvorfor jeg fikk den.. Anonymkode: 74d54...fe4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk den av jordmor etter ene fødselen. Husker ikke hvorfor jeg fikk den.. Anonymkode: 74d54...fe4 Du fikk den printa ut på papir liksom? Anonymkode: 7b40e...b7a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Jeg fikk også et ark av jordmor, printet ut ja. Det var egentlig en oversikt over åpning og hvor baby sto i bekkenet, men jordmor hadde skrevet på ekstra opplysninger for hånd. På helsenorge ligget bare epikrisen, og der står det ikke tidspunkt eller de samme opplysningene. En jordmor kom innom en dag eller to etter fødsel, for å gå gjennom arket med meg. Da fikk jeg fortelle litt om hvordan jeg hadde opplevd det og. Anonymkode: d2bf8...c3a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 Jeg kunne be om å få min tilsendt i posten fra sykehuset. Mange ark, men likevel ikke fått med det jeg lurte på. Kostet meg 100 kroner eller noe. Men jeg fikk tilbud om en samtale om fødsel også med førstemann, mener jeg å huske. Anonymkode: 5cf65...47d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk også et ark av jordmor, printet ut ja. Det var egentlig en oversikt over åpning og hvor baby sto i bekkenet, men jordmor hadde skrevet på ekstra opplysninger for hånd. På helsenorge ligget bare epikrisen, og der står det ikke tidspunkt eller de samme opplysningene. En jordmor kom innom en dag eller to etter fødsel, for å gå gjennom arket med meg. Da fikk jeg fortelle litt om hvordan jeg hadde opplevd det og. Anonymkode: d2bf8...c3a Virkelig! Så utrolig bra. Hvilket sykehus var dette? Jeg fikk ikke en sånn samtale om hendelsesforløpet. Anonymkode: 7b40e...b7a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 Jordmødre skriver ikke en detaljert fortelling av fødselen slik du ser ut til å tro, det skulle tatt seg ut. Hvorvidt du står med prekestol er fullstendig irrelevant for absolutt alle, det er kun vesentlig informasjon som noteres. Jordmødre bruker et partogram hvor framgangen i fødselen føres inn som en slags graf og hvor det kan noteres detaljer om f.eks. medisiner som er gitt eller at det utføres en vakuumforløsning, men ikke hvordan mor står eller oppfører seg da dette selvsagt ikke er viktig. Jeg fikk disse papirene under utskrivingssamtalen på barsel etter alle fødslene. Da gikk jordmor/lege gjennom forløpet og papirene og vi snakket litt om min opplevelse. Har du ikke hatt en slik samtale? Du kan evt ringe barsel og høre hvordan du får tak i partogrammet ditt. Anonymkode: 481fe...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jordmødre skriver ikke en detaljert fortelling av fødselen slik du ser ut til å tro, det skulle tatt seg ut. Hvorvidt du står med prekestol er fullstendig irrelevant for absolutt alle, det er kun vesentlig informasjon som noteres. Jordmødre bruker et partogram hvor framgangen i fødselen føres inn som en slags graf og hvor det kan noteres detaljer om f.eks. medisiner som er gitt eller at det utføres en vakuumforløsning, men ikke hvordan mor står eller oppfører seg da dette selvsagt ikke er viktig. Jeg fikk disse papirene under utskrivingssamtalen på barsel etter alle fødslene. Da gikk jordmor/lege gjennom forløpet og papirene og vi snakket litt om min opplevelse. Har du ikke hatt en slik samtale? Du kan evt ringe barsel og høre hvordan du får tak i partogrammet ditt. Anonymkode: 481fe...3c6 Jeg tok med prekestoleksempelet fordi jeg vet at det står i mitt partogram(?) at jeg står ved prekestol. Jordmor viste meg det mens hun skrev det:) Jeg hadde en veldig lang fødsel der barnet brukte laaaang tid på å komme langt nok ned i bekkenet, så da noterte jm ulike stillinger jeg inntok. Fødsler er ulike, jordmødre er ulike og tradisjoner ved ulike sykehus antar jeg er ulike, så mitt partogram kan inneholde andre opplysninger enn ditt. Anonymkode: 7b40e...b7a 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hei! Jeg hørte fra en jordmor at etter fødsel kan lese en detaljert rapport fra fødselsforløpet (den jordmor skriver underveis). Typ: «kl 15.34: Står ved prekestol», «kl 16.12: Får 10ml oxytocin intravenøst» osv osv. MEN: Er det noen som vet hvor man finner den rapporten? Kunne ikke finne den blant epikrisene på Helsenorge. Anonymkode: 7b40e...b7a Journalen din ligger på Helse-Norge.no bare å logge seg inn. Der ser du og hvem som har åpnet journalen din. Anonymkode: 1826b...229 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Virkelig! Så utrolig bra. Hvilket sykehus var dette? Jeg fikk ikke en sånn samtale om hendelsesforløpet. Anonymkode: 7b40e...b7a Elverum sykehus. Synes alle burde få det ja! Anonymkode: d2bf8...c3a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #11 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jordmødre skriver ikke en detaljert fortelling av fødselen slik du ser ut til å tro, det skulle tatt seg ut. Hvorvidt du står med prekestol er fullstendig irrelevant for absolutt alle, det er kun vesentlig informasjon som noteres. Jordmødre bruker et partogram hvor framgangen i fødselen føres inn som en slags graf og hvor det kan noteres detaljer om f.eks. medisiner som er gitt eller at det utføres en vakuumforløsning, men ikke hvordan mor står eller oppfører seg da dette selvsagt ikke er viktig. Jeg fikk disse papirene under utskrivingssamtalen på barsel etter alle fødslene. Da gikk jordmor/lege gjennom forløpet og papirene og vi snakket litt om min opplevelse. Har du ikke hatt en slik samtale? Du kan evt ringe barsel og høre hvordan du får tak i partogrammet ditt. Anonymkode: 481fe...3c6 På mitt partogram står det når jeg gikk på do, og at jeg sto på alle fire. Da er det vel ikke umulig at det også kan stå "bruker prekestol"? Uansett om slikt noteres eller ikke, så er det ikke et dumt spørsmål å stille. Anonymkode: d2bf8...c3a 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #12 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du fikk den printa ut på papir liksom? Anonymkode: 7b40e...b7a Ja det var et ark (heter partiorgan)der det står klokkeslett, tidspunkt for når jeg fikk akupunktur, tok bad, fremgangen under fødsel, hjerteslag/fosterlyd, hvor mange pressrier o.l. Men fikk det bare med mellomste barnet. Men hun var den beste jordmoren jeg har hatt og hun var veldig hyggelig og flink. Vet ikke om det er vanlig at en får det. Anonymkode: 74d54...fe4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #13 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det var et ark (heter partiorgan)der det står klokkeslett, tidspunkt for når jeg fikk akupunktur, tok bad, fremgangen under fødsel, hjerteslag/fosterlyd, hvor mange pressrier o.l. Men fikk det bare med mellomste barnet. Men hun var den beste jordmoren jeg har hatt og hun var veldig hyggelig og flink. Vet ikke om det er vanlig at en får det. Anonymkode: 74d54...fe4 Og det skulle stå partogram 🤣 Anonymkode: 74d54...fe4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #14 Skrevet 6. august 2024 Fikk bare partogram med jordmors notater og et notat om hvordan jeg ble lappet sammen igjen etterpå fra fødselslegen. Fastlegen fikk tilsendt et brev med alle notatene fødselslegen tok underveis. De notatene inkluderte også babys puls, laktat-verdier, når ting skjedde og ble gjort, og hvordan ting ble gjort. Anonymkode: a3794...c32
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Min epikrise ligger i helsenorge under pasientjournal. Anonymkode: 7f964...36e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Fikk partogram og gjennomgang av denne av jordmor før utsjekk. Veldig detaljert med når jeg var på do, hvilken stilling jeg lå i osv. Dette var på KK i Bergen. Anonymkode: 21d89...14e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 Etter andre fødsel fikk jeg også printet ut på arket av jordmor. Bl a sto det at jeg fikk lystgass siste 20 min osv.. Levanger sykehus 😊 Anonymkode: 8959f...ffa
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #18 Skrevet 7. august 2024 Fikk kopi av den 2 år etter fødselen, fordi vi hadde flyttet, og jordmor på nytt sted ville ha den. Da ventet jeg barn nr 2. Dette var i 2006, så det er sikkert mer fancy digitale løsninger nå. Anonymkode: 0b177...a11
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #19 Skrevet 7. august 2024 Fått den utskrevet etter alle mine 3 fødsler. Gått gjennom alt av notater og hendelser på disse papirene med jordmor dagen etter fødsel. Mine ligger også i journalen min på helsenorge Anonymkode: 487e8...270
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #20 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Virkelig! Så utrolig bra. Hvilket sykehus var dette? Jeg fikk ikke en sånn samtale om hendelsesforløpet. Anonymkode: 7b40e...b7a Jeg fikk det på Lillehammer. Har oppfatning om at det er normalen og bør gjøres Anonymkode: 1e3ae...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå