bosve Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 (endret) Kjøpte en klokke på AliExpress nettbutikk og betalt som viser at den er fortollet og betalt 25% moms til norske myndigheter som står på fakturaen. Fått den levert og men etter noen dager fikk jeg sms fra DHL om å betale moms, trodde det var svindel umiddelbart etter å ha sett forsendelse nr skjønte jeg at det måtte være ekte. DHL mener pakken var merket feil og at jeg må betale moms/mva en gang til for så og få pengene tilbake fra selger. Seriøst, har man ingen rettigheter som kjøper for jeg har jo ikke gjort noe galt?. Aliexpress er jo til og med VOEC registrert på tolletatene sine sider og kjøpt der mange ganger også klokker uten at det har vært noe problem. Så jeg kan ikke forstå annet enn at dette ikke kan være lovlig ettersom jeg har betalt det jeg skal og det har jeg bevis på. Sendte DHL til og med fakturaen og de er enig i at jeg har betalt det jeg skal men siden den var merket feil så må jeg altså betale momsen en gang til. Noe sier meg at dette ikke kan være riktig - og at DHL i så fall må rette kravene til selger og ikke til meg. Endret 6. august 2024 av bosve
petterm Skrevet 8. august 2024 #2 Skrevet 8. august 2024 DHL - og Posten forholder seg til regelverket. Ingen merking med VOEC nummer - og du må betale moms (en gang til). Man kan visst søke om å få tilbakebetalt momsen - men gebyret til DHL (250kr?) får man ikke refundert.
AnonymBruker874626 Skrevet 8. august 2024 #3 Skrevet 8. august 2024 Det kan vært noe rot i kommunikasjonen mellom selger og DHL - og som de sier noe feilmerking på pakken. Normal praksis i slike tilfeller er at du får refundert mva fra selgeren, og betaler fakturaen fra DHL. Pengene selger har fått inn som mva må uansett rapporteres inn på momsoppgaven og betales ut til staten. De har dermed ikke noe å tjene på å beholde disse pengene. (Med unntak av at de sparer ryddejobben i regnskapet). Dette typen feil skjer av og til, men bruker å ordne seg med en e-post til selger. Se for øvrig info på skatteetatens sider om denne problemstillingen: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/tilbakebetaling-av-mva-kjop-fra-utlandet/
bosve Skrevet 8. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 8. august 2024 Dette er jo selgers ansvar, kjøper har jo ikke ansvar for merking av varen. Jeg kontaktet selger og han sa jeg måtte kontakte logistics provider og det er jo DHL. Ergo hvis jeg betaler dette beløpe så bidrar jeg til svindel siden jeg har betalt det jeg skal betale og selger ber meg kontakte DHL. Ser ut som om DHL nå har trekt kravet kravet er plutselig borte når jeg går inn på linken på sms der det stod en frist på 2 dager og den var borte før det hadde gått 2 dager. Mulig de tenker at de har dårlig sak juridisk. Kan jo ikke være sånn at jeg skal betale inn beløp som bidrar til svindel siden jeg har betalt alt jeg skal betale inklusive mom/toll og det har jeg bevist ved å sende inn faktura til DHL og der var de til og med enig i at jeg har betalt det jeg skal betale.
TBL12 Skrevet 8. august 2024 #5 Skrevet 8. august 2024 Dette er en kjent sak, se under for en lang tråd som omhandler AliExpress og dobbel mva krav. AliExpress virker ikke som de ønsker eller klarer å gjøre noe med det. De bruker å nekte å tilbakebetale selv om dokumentasjon på betalt mva sendes inn. Transportselskapet, DHL, Posten med flere er pliktige å innkreve mva om korrekt elektronisk VOEC mangler. https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/
bosve Skrevet 8. august 2024 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2024 (endret) AliExpress er til og med et VOEC reg selskap står jo på tolletaten sider nettsider at de er det. Så du mener kjøper har ansvar for VOEC nr?. Det er jo et sterkt rettsvern for kjøper, selger derimot har et helt annet ansvar og dette er jo selvsagt selger sitt ansvar. Er bare et beløp på rundt 300kr men dette er prinsippsak, helt uaktuelt for meg å bidra til selv å bli svindla. Og hvis pakken eventuelt er dårlig merka så må jo logistikk selskapet kontakte kjøper før de sender pakka - og ikke slik de har gjort sende pakka til kjøper for deretter 2 dager etterpå komme med et krav på sms. Jeg hadde jo da på nettsiden til Ali allerede registrert at jeg hadde fått pakka og alt var i orden. Trodde faktisk kravet jeg fikk på SMS var svindel for jeg visste jo at jeg hadde betalt beløpet +toll/moms men så sjekket jeg fraktnr og det viste seg å stemme med pakka jeg fikk et par dager tidligere. Jeg var borte i samme sak med posten men da jeg sendte inn faktura så var alt i orden og de ba ikke om å betale dobbelt slik DHL gjør. Endret 8. august 2024 av bosve
bosve Skrevet 8. august 2024 Forfatter #7 Skrevet 8. august 2024 (endret) - Endret 8. august 2024 av bosve
TBL12 Skrevet 8. august 2024 #8 Skrevet 8. august 2024 (endret) AliExpress er registert i VOEC register, og krever inn mva automatisk ved bestilling. Når en pakke ankommer Norge skal informasjonen medfølge elektronisk. Slik jeg har forstått hjelper det ikke med merking fysisk på pakken. Det var mulig før, men fra 1. januar 2024 kreves elektronisk "merking". Trolig for å gjøre håndteringen mest mulig automatisk og unngå feil avlesning. AliExpress har i en rekke tilfeller manglet denne informasjonen elektronisk, som automatisk fører til dobbelt mva krav. Slik jeg tolker er det ikke noe krav til at Posten eller DHL ettergir faktura. Feilen er på avsender siden. At de likevel noen ganger ettergir kravet skal jeg ikke uttale meg om. Endret 8. august 2024 av TBL12
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #9 Skrevet 8. august 2024 Jeg har opplevd dette på flere pakker fra Aliexpress, men da fått dobbelt krav på Posten. Kontaktet de, men ny prosedyre er at de ikke tar tilbake kravet selv om man kan bevise at momsen allerede er betalt.... Endte opp med at jeg har sluttet å bestille fra Aliexpress. Anonymkode: a053f...7d8
bosve Skrevet 8. august 2024 Forfatter #10 Skrevet 8. august 2024 (endret) TBL12 skrev (20 minutter siden): Dette er en kjent sak, se under for en lang tråd som omhandler AliExpress og dobbel mva krav. AliExpress virker ikke som de ønsker eller klarer å gjøre noe med det. De bruker å nekte å tilbakebetale selv om dokumentasjon på betalt mva sendes inn. Transportselskapet, DHL, Posten med flere er pliktige å innkreve mva om korrekt elektronisk VOEC mangler. https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/ Vet ikke om dette er samme sak, for han skriver ikke noe om at han har sendt inn faktura som viser at han har betalt moms/mva, for jeg var borti lignende sak med Posten men da jeg sendte inn denne løste den saken seg, i motsetning til DHL som mente jeg fortsatt måtte betale, men etter et par mailer frem og tilbake så har sms-kravet forduftet selv om de ikke har skrevet noe mere på mail. Enten har de kommet fram til at de har en dårlig sak eventuelt så er beløpet for lite til at de gidder å styre noe mer med det siden beløpet er såpass lavt og at de merker at jeg ikke vil gi meg i saken. Endret 8. august 2024 av bosve
TBL12 Skrevet 8. august 2024 #11 Skrevet 8. august 2024 Slik jeg forstår ettergir ikke Posten kravene lengre pga. det er så mange sendinger det er snakk om. Om DHL kommer til å ettergi kravet om det ikke betales er jeg usikker på. Blir det for mange ubetalte krav vil trolig DHL slutte å levere ut pakken før de har mottatt betaling.
bosve Skrevet 8. august 2024 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2024 (endret) Noe må jo ha skjedd når betalingslinken ikke funger lenger, tidligere stod det et som sagt at jeg må betale når jeg trykket på linken men nå står det bare at jeg har fått pakken og denne linken skulle være gyldig i 2 dager og jeg trykket siste gang før det hadde gått 2 dager.Jeg har heller ikke fått svar på epost første 2 mailene fikk jeg svar nesten umiddelbart, mens nå har det gått 1 døgn uten noe svar fra DHL. Jeg har også snakket med dem på telefon. Ingen som vet noe om det juridiske?. For jeg har jo lagt merke til siste årene at vernet for kjøper har blitt veldig sterkt i motsetning til tidligere. Eller er svakheten nå kjøp over landegrensene der man er uten rettsvern? For meg høres det helt merkelig ut at en kjøper er ansvarlig for merking av varen, det gir jo ingen mening. For det er jo svindel som er en realitet hvis jeg betaler siden selger ber meg kontakte DHL mens DHL ber meg betale og få tilbake penger fra selger. Ergo er det ingenting som tyder på at selger vil bidra til å betale og da blir jo faktum at man betaler dobbelt og ergo blir svindla. Og det skrev jeg tydelig til DHL også at jeg ikke betaler for å bidra til svindel. Endret 8. august 2024 av bosve
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #13 Skrevet 8. august 2024 Jeg har aldri handlet hos AliExpress, men har opplevd dette innimellom på Etsy og eBay fordi pakken ikke er meldt inn på korrekt måte. På begge disse plattformene er det mulig å få kontakt med kundeservice, laste opp kvittering for betalt MVA og fortollingsavgift og få dette refundert. Jeg har derfor begynt å skrive en lang «avhandling» i kommentarfeltet ved kjøp med tilhørende lenke til plattformens egen mal for hvordan selger skal utføre dette på korrekt måte. Anonymkode: c40fb...1ea 1
TBL12 Skrevet 8. august 2024 #14 Skrevet 8. august 2024 Flere (inkluderert meg selv) har forsøkt å overbevise AliExpress om de har feilaktig blitt belastet dobbelt mva. AliExpress nekter for at noe feil har oppstått, og det er ikke ført tilstrekkelig bevis. Se forum lenke jeg postet tidligere, en rekke forsøk uten hell der. Feilen ligger hos avsender.
Thomasine Skrevet 22. september 2024 #15 Skrevet 22. september 2024 AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 14.29): Jeg har aldri handlet hos AliExpress, men har opplevd dette innimellom på Etsy og eBay fordi pakken ikke er meldt inn på korrekt måte. På begge disse plattformene er det mulig å få kontakt med kundeservice, laste opp kvittering for betalt MVA og fortollingsavgift og få dette refundert. Jeg har derfor begynt å skrive en lang «avhandling» i kommentarfeltet ved kjøp med tilhørende lenke til plattformens egen mal for hvordan selger skal utføre dette på korrekt måte. Anonymkode: c40fb...1ea Akkurat i dette nå med Etsy. Endte opp med dobbel moms og når jeg kontaktet Etsy som selger ba om, så sier de at jeg får 60 € på kredit på Etsy jeg kan handle for, men ikke refusjon. Beleilig for Etsy…😳🙄 Heretter vil jeg alltid minne selgere på at de må registrere moms elektronisk før jeg evt handler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå