Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å spare inn og lurer på hva som er deres tips og hva bør jeg tenke over i hverdagen. Her er det litt sånn kjøp hva man vil når man vil så må ta tak i dette. Vi er to voksne med to ungdommer annenhver uke 

Anonymkode: 5099d...48d

AnonymBruker
Skrevet

Handle en til to ganger i uka. Aksepter at dere ikke alltid har stort utvalg. Begrens mengden kjøtt og fisk, fyll på med mer grønnsaker. Dropp/begrens snacks, brus osv.

Anonymkode: eae83...46c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Handler inn stort ca en gang i uken. Kjøper gjerne litt ekstra om noe er på tilbud og har lang holdbarhet, slik at det kan lagres og vi har større beredskapslager. Det var feks en mnd vi hadde det litt trangt, så istedenfor å overføre fra sparekonto for å kjøpe mat, begynte vi å spise fra lageret (måtte kjøpe litt melk og ferskvare, men ikke mye).

Anonymkode: c3adb...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Handle på asiatiske og andre utenlandske butikker. Som oftest er frukt og grønt billigere der. 

Anonymkode: 552e1...0d6

Skrevet

Jeg føler at jeg er ganske god på det. Men så er jeg bare alene. Spørs om en man  og ungdommer hadde synte det var greit eller nok.

Til frokost bruker jeg ofte havremel (som jeg laver av havregryn og vann som jeg koker og blender. Det har jeg noen ganger på havre og frø som jeg blander. Eller jeg laver meg havregrøt på vannn.

Til lunsj lager jeg ofte noe som il frokost + litt frukt, og gratis bær som jeg har plukket. Mange villbringebær i grøften kan man finne nå.

Middag:

Tørkede linser og bønner i forskjellige slag. Dette bruker jeg alltid som supplement i gryteretter og mange flere retter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 23.07):

Jeg trenger å spare inn og lurer på hva som er deres tips og hva bør jeg tenke over i hverdagen. Her er det litt sånn kjøp hva man vil når man vil så må ta tak i dette. Vi er to voksne med to ungdommer annenhver uke 

Anonymkode: 5099d...48d

Lag ukesmeny for hele uka (middag) og sjekk hva dere trenger av pålegg, handle inn alt på mandag. På fredag handler dere inn det dere mangler av pålegg og lørdagsgodt. Skal dere kjøpe ferskvare som ikke tåler å ligge lenge, kan dere kjøpe det inn når det er behov (middag)

Dropp ferdigmat, brus, masse godteri. Bak heller brød/rundstykker, holde seg til handleliste. Hold øye med tilbud, og få oversikt lcer flere matbutikker. Kanskje det er noen varer som er billigere i den andre matbutikken? 

Anonymkode: 23709...700

Gjest Uføre Unni
Skrevet

Regn ut kaloriebehovene på alle fire. Og ikke spis mer enn dere må. Få også oversikt over hvilken type mat dere bør spise. Ungdom trenger antagelig mer protein? Jeg vet ikke, men det finner dere ut av. Spør chatgdp. 

Drikk vann til alle måltider. Ikke kjøp øl, kaffe, brus og saft. Ikke kjøp godterier. Om ungsommen ønsker ekstra kos har de kanskje lommepenger og kan kjøpe det selv? 

Ikke gå ut å spise. Ikke kjøp take away. Ikke bruk kantina på jobb og skole. 

Rydd og vask kjøleskapet hver uke. Er det noe der som er på tur å gå ut på dato så spiser dere det først. Spis opp rester. 

Dere som er voksne kan jo vurdere faste en gang i uka. Det kan jo være sunt for noen. Og penger spart. Selv spiser jeg ikke på mandager 

AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (3 timer siden):

Regn ut kaloriebehovene på alle fire. Og ikke spis mer enn dere må. Få også oversikt over hvilken type mat dere bør spise. Ungdom trenger antagelig mer protein? Jeg vet ikke, men det finner dere ut av. Spør chatgdp. 

Drikk vann til alle måltider. Ikke kjøp øl, kaffe, brus og saft. Ikke kjøp godterier. Om ungsommen ønsker ekstra kos har de kanskje lommepenger og kan kjøpe det selv? 

Ikke gå ut å spise. Ikke kjøp take away. Ikke bruk kantina på jobb og skole. 

Rydd og vask kjøleskapet hver uke. Er det noe der som er på tur å gå ut på dato så spiser dere det først. Spis opp rester. 

Dere som er voksne kan jo vurdere faste en gang i uka. Det kan jo være sunt for noen. Og penger spart. Selv spiser jeg ikke på mandager 

Ikke drikke kaffe ? Og totalfaste 1 dag i uka ?

Anonymkode: b983e...9d5

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke drikke kaffe ? Og totalfaste 1 dag i uka ?

Ja. 

Det er mange flere en ts som leser tråden så hvorfor ikke? 

Jeg har kutta og kutta siden inflasjonen steg så jeg ligger vel på 2-3000 i måneden fortsatt. Jeg bruker også mange av de tipsa som er nevnt over. 

AnonymBruker
Skrevet
Uføre Unni skrev (3 timer siden):

Ja. 

Det er mange flere en ts som leser tråden så hvorfor ikke? 

Jeg har kutta og kutta siden inflasjonen steg så jeg ligger vel på 2-3000 i måneden fortsatt. Jeg bruker også mange av de tipsa som er nevnt over. 

Nei jeg kutter aldri ut kaffen.  Koster meg max 100kr i måneden. Og spiser hver dag.  Baker mye da!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn i hva som er rimelige matvarer og lær deg å lage varierte og gode retter av det. Lag mat fra bunnen. Kjøp på tilbud. Aldri impulshandle.

Anonymkode: 514dd...c1b

Skrevet

Ukesmeny, handle èn dag i uka og bake brød selv har hjulpet meg mye 😊

Gjest Uføre Unni
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei jeg kutter aldri ut kaffen.  Koster meg max 100kr i måneden. Og spiser hver dag.  Baker mye da!

Det bestemmer du helt selv. Selvfølgelig. Kaffe er godt. 

Men jeg syntes den ble for dyr. Og så fikk jeg også kutta to airflow for tennene mine i året, for mine tenner suger til seg kaffe og blir gule. 

Jeg synes det er fint å faste. Jeg løper raskere på mølla og jeg leser lengre i de skjønnlitterære bøkerne jeg leser på tom mage. 

Men igjen. Dette er noe som passer for meg personlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å kjøpe feks kjøtt eller koteletter på tilbud, lage middag fra bunnen og ha middagen to dager, da kan man ha "dårligere"middag innimellom disse kjøttmiddagene. Kjøtt som man må koke eller behandle i rømertopf er billigere enn feks pølser.

Anonymkode: 513b1...198

AnonymBruker
Skrevet

Lag ukesmenyen etter hva som er på tilbud og hva dere har i skapene. 

Mange har unødvendige høye utgifter fordi de alltid tenker "hva har jeg lyst på?". Det koster å prioritere førstevalget hver dag, hele året.. 

Det meste frister og smaker godt når man først har lagd maten. Så her i huset er det tilbudene som bestemmer. Er det uker med ekstra gode tilbud, så fyller vi skap/fryser. Bruker sjeldent mer enn 4000 pr mnd. Er to voksne. 

Anonymkode: 94130...051

Annonse
Skrevet
Uføre Unni skrev (20 minutter siden):

Det bestemmer du helt selv. Selvfølgelig. Kaffe er godt. 

Men jeg syntes den ble for dyr. Og så fikk jeg også kutta to airflow for tennene mine i året, for mine tenner suger til seg kaffe og blir gule. 

Jeg synes det er fint å faste. Jeg løper raskere på mølla og jeg leser lengre i de skjønnlitterære bøkerne jeg leser på tom mage. 

Men igjen. Dette er noe som passer for meg personlig. 

Tar De kaffen fra et gennemsnitsmenneske, så tar De lykken fra ham med det sammen.

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Vegetar til middag et par ganger i uka. Evt. bland inn litt bønner/linser i kjøttet. Vi blander en pakke bønner i tacokjøttdeigen, da holder det med en pakke kjøttdeig istedenfor to. Sunt og billig med belgvekster 😊

2. En fast dag i uka med rester. Har ingenting å si om det ikke er nok av én rett til alle. Funker bra med litt blomkålsuppe til forrett, en halv porsjon wok og en halv porsjon fiskegrateng til middag. Evt lag en salat og hiv diverse rester oppi. 

3. Vann er tørstedrikk. 

4. Handle en dag i uka. Lag dobbel når du først lager en rett, og frys ned halvparten.  Ta vare på rester (se punkt 2, evt frys ned). 

5. Ikke kjøp inn mer av hver sort enn dere rekker å spise opp. Kanskje må du spise pære når du egentlig ville ha eple, eller ost når du egentlig ville ha skinke, men mye bedre enn å kaste mat. 

6. Kjøp råvarer, ikke ultraprossesert skvip. Kanskje dyrere der og da, men dere kjøper mat dere faktisk blir mett av! 

Anonymkode: 46c45...e2a

Gjest Uføre Unni
Skrevet
fru Alving skrev (1 time siden):

Tar De kaffen fra et gennemsnitsmenneske, så tar De lykken fra ham med det sammen.

Hehe! Hvem sa det? Søskenbarnet til Ibsen? 

AnonymBruker
Skrevet

Dyrker masse grønsaker og poteter selv. Kjøper opp en del skinkestek når det er på tilbud og legger i fryser. Kylling til middag når det er på tilbud i butikk sammen med brune bønner og mais. Elsker blomkålsuppe. Prøver å få kjøpt fisk av fisker på vestlandet når jeg er der, ellers er fisk altfor dyrt, spiser mye makrell i tomat da. Pannekaker og grønsaks-suppe nydelig. Tror jeg kommer billig ut på det meste.

Anonymkode: dfbf6...1c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...