AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Flytter nå til min egen leilighet etter å ha bodde i leide leilighet i 10 år. Når vi overta boligen var den ikke nymalt, langt unna, den hadde mange flekker i veggene og små huller, men var akseptabelt for oss. Nå skal vi flytte, og vi ønsker å forlate leiligheten i en god stand, god vasket og alt, men huseier mener at vi må male hele leiligheten fordi vi har vedlikeholdsplikt. De viser denne delen av kontrakten for å vise oss at vi må male hele leiligheten: "Leier skal med normale intervaller forestå det indre vedlikeholdet. Til indre vedlikehold hører blant annet vedlikehold og fornying av gulvbelegg, maling og tapet på og innenfor de vegger som omgir boligen. Det samme gjelder innvendige dører samt dør til og den innvendige del av balkong, terrasse og veranda. Blir leiligheten overlevert nymalt, skal leiligheten tilbakeleveres i samme stand. Det betyr at leiligheten skal være nymalt ved tilbakelevering." Jeg har egentlig tenkt å male et par vegg, men må man virkelig male hele leiligheten pga jeg har bodd så lenge her? Må også nevne at vi hadde 3 ulike kontrakter i løpet av de 10 årene. Noen som kan hjelpe oss å bestemme hva vi skal gjøre? Anonymkode: 40e36...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Flytter nå til min egen leilighet etter å ha bodde i leide leilighet i 10 år. Når vi overta boligen var den ikke nymalt, langt unna, den hadde mange flekker i veggene og små huller, men var akseptabelt for oss. Nå skal vi flytte, og vi ønsker å forlate leiligheten i en god stand, god vasket og alt, men huseier mener at vi må male hele leiligheten fordi vi har vedlikeholdsplikt. De viser denne delen av kontrakten for å vise oss at vi må male hele leiligheten: "Leier skal med normale intervaller forestå det indre vedlikeholdet. Til indre vedlikehold hører blant annet vedlikehold og fornying av gulvbelegg, maling og tapet på og innenfor de vegger som omgir boligen. Det samme gjelder innvendige dører samt dør til og den innvendige del av balkong, terrasse og veranda. Blir leiligheten overlevert nymalt, skal leiligheten tilbakeleveres i samme stand. Det betyr at leiligheten skal være nymalt ved tilbakelevering." Jeg har egentlig tenkt å male et par vegg, men må man virkelig male hele leiligheten pga jeg har bodd så lenge her? Må også nevne at vi hadde 3 ulike kontrakter i løpet av de 10 årene. Noen som kan hjelpe oss å bestemme hva vi skal gjøre? Anonymkode: 40e36...4f2 Noe verre skal du lete lenge etter. Om den kontrakten er lovlig, er heller tvilsomt. Hvilken type bolig er det? Selveier? Teksten virker kopiert ut av borettslagsloven, og den gjelder ikke ved utleie. Ville tatt en telefon til en advokat, og spurt. Noen vil nok kunne svare på dette enkelt og uten å ta betalt. Anonymkode: c69a4...603 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noe verre skal du lete lenge etter. Om den kontrakten er lovlig, er heller tvilsomt. Hvilken type bolig er det? Selveier? Teksten virker kopiert ut av borettslagsloven, og den gjelder ikke ved utleie. Ville tatt en telefon til en advokat, og spurt. Noen vil nok kunne svare på dette enkelt og uten å ta betalt. Anonymkode: c69a4...603 Jeg søkte etter kontrakten til Huseiernes landsforbund, og der sto dette, under punkt 11, leiers vedlikeholdsplikt. Det kan se ut som at TS ikke har en spesielt god sak her? Anonymkode: 85109...db1
frivis Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Gud jeg er glad jeg ikke er slaven til en eller annen maktsyk utleier 😱 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #5 Skrevet 7. august 2024 Trodde husleie skulle dekke vedlikehold.🥶 Anonymkode: e6fbf...7d9 6
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #6 Skrevet 7. august 2024 Ikke nok med at de får skattefradrag for materialer, kommunale avgifter, salg og Gud vet hva, så skal de i tillegg få leietakere til å jobbe gratis for seg??? Nei, vet du hva. Utleierne må reguleres! Anonymkode: fa2c4...16f 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #7 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg søkte etter kontrakten til Huseiernes landsforbund, og der sto dette, under punkt 11, leiers vedlikeholdsplikt. Det kan se ut som at TS ikke har en spesielt god sak her? Anonymkode: 85109...db1 Det betyr jo ikke at alt skal byttes? Hadde fortsatt å lese litt rundt, virker urimelig om du må male hele leiligheten. Kun der det er ekstra slitt. Anonymkode: c85ef...a53
Portia Catonis Skrevet 7. august 2024 #8 Skrevet 7. august 2024 (endret) Hvis du ikke har tatt i en malekost på 10 år, så er det vel på sin plass å ta i et tak nå før dere flytter? Du kan ikke sluntre unna alt av vedlikehold bare fordi du leier. Huseier får heller ikke gjort noe med leiligheten så lenge du bor der, og verdien på leiligheten synker jo mer du sliter på den. Jeg har bodd i samme hus i 8 år, og jeg har både malt og lagt nytt gulvbelegg, samt pusset opp badet. I år skal det males utvendig. Huseier dekker materialkostnadene, selvsagt. Endret 7. august 2024 av Portia Catonis spørsmålstegn 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #9 Skrevet 7. august 2024 Wow, dette må være de dårligste betingelse ved leie jeg har lest. Utleier har klart å få inn at leier skal pusse opp leiligheten for egen regning ved utflytting. Personlig hadde jeg bestridt det og vist til hvordan den var ved innflytting. Men har du ikke noe bevis på det blir det en vanskelig diskusjon. Anonymkode: 160dd...f85 4
Snublefot62 Skrevet 7. august 2024 #10 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Wow, dette må være de dårligste betingelse ved leie jeg har lest. Utleier har klart å få inn at leier skal pusse opp leiligheten for egen regning ved utflytting. Personlig hadde jeg bestridt det og vist til hvordan den var ved innflytting. Men har du ikke noe bevis på det blir det en vanskelig diskusjon. Anonymkode: 160dd...f85 Utleier har ikke "fått inn" dette, det er en helt standard formulering du finner i mange andre leieavtaler. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #11 Skrevet 7. august 2024 Eg forstår bestemmelsen slik at dersom ein leiger i meir enn 6 år så skal leigetakaren sjølv sørge for å pusse opp eller vedlikeholde innvendige veggar, tak og golv. Altså at du maler for å vedlikeholde og slik som du synes blir fint når du skal bu der lenge. Eg tolkar ikkje bestemmelsen som at leigetakaren skal avlevere nyoppussa bolig ved utflytting. Utleiger skal normalt måtte forvente å måtte gjere noke arbeid med boligen i forbindelse med bytte av leigetakar. Anonymkode: 0f3c5...73f 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #12 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det betyr jo ikke at alt skal byttes? Hadde fortsatt å lese litt rundt, virker urimelig om du må male hele leiligheten. Kun der det er ekstra slitt. Anonymkode: c85ef...a53 Hvis man eier leilighet, hvem er det som ikke maler noe som helst på ti år? Hvis det er slitt, noe det gjerne blir? Det var en viss slitasje da TS flyttet inn også. Men jeg er enig i at man bør prøve å komme til enighet med huseier her, kanskje holder det å male enkelte rom, slitte lister etc. Pluss at TS må vise til at leiligheten faktisk ikke var nymalt da hen flyttet inn. Anonymkode: 85109...db1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #13 Skrevet 7. august 2024 Som huseier må jeg si at jeg ikke hadde ønsket at «hvemsomhelst» malte leiligheten, så jeg forstår ikke riktig at noen ønsker å ha dette i kontrakten? Jeg synes personlig ikke det er vanskelig å male nøyaktig og pent, men har registrert at det er utfordrende for en del mennesker. Anonymkode: d9740...900 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #14 Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Wow, dette må være de dårligste betingelse ved leie jeg har lest. Utleier har klart å få inn at leier skal pusse opp leiligheten for egen regning ved utflytting. Personlig hadde jeg bestridt det og vist til hvordan den var ved innflytting. Men har du ikke noe bevis på det blir det en vanskelig diskusjon. Anonymkode: 160dd...f85 Hei, ja vi har bevis, det er masse mangler som ble skrevet i overtakelses protokoll, blant annet mange hull i vegger, sliten her og der, osv. Jeg har fortsatt disse dokumentene hos meg. Anonymkode: 40e36...4f2
qwerty123 Skrevet 7. august 2024 #15 Skrevet 7. august 2024 Om det inte står speciellt vilken färg det ska vara så finns det många intressanta färger att välja. Mörkbrunt och en rosa fondvägg är ett förslag. 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #16 Skrevet 7. august 2024 Jeg flyttet en gang inn i en leilighet, og noe av det første jeg spurte om, var om det var greit at jeg malte kjøkkenet. Utleier var litt skeptisk, for forrige leietaker hadde jo fått gjøre det, så det var jo "nymalt". Vel, utleier bodde langt unna og hadde ikke fått inspisert malejobben, som var så jævlig det kunne bli. En grell farge, og kjøkkenskapene var malt med samme veggmaling, UTEN å ha blitt rengjort først ("oj der ligger det visst en tablett.... jaja, da maler vi den også..."). Kan trygt si at den leilgheta så bedre ut når jeg flyttet igjen et år senere. Har bodd i min nåværende leilighet i åtte år. Det var langt fra nymalt når jeg flyttet inn, og jeg tviler på at min utleier vil forvente det når jeg flytter ut. Anonymkode: 3e102...6ac 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #17 Skrevet 7. august 2024 qwerty123 skrev (2 timer siden): Om det inte står speciellt vilken färg det ska vara så finns det många intressanta färger att välja. Mörkbrunt och en rosa fondvägg är ett förslag. Og ett rom med regnbuestriper over det hele. Anonymkode: d9740...900 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå