Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått innkallelse til ultralyd og nederst på brevet står det at de ikke skriver kjønn på en lapp. Hvorfor gjør de ikke det? Det er ikke noe vi hadde ønsket, men jeg er nysgjerrig på hvorfor de ikke gjør det 😅

Anonymkode: 4fae7...f86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan aldri være 100% sikre og vil vel derfor ikke love noe. 

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (4 minutter siden):

De kan aldri være 100% sikre og vil vel derfor ikke love noe. 

Men de sier det muntlig?

AnonymBruker
Skrevet

Spør dem hvorfor de ikke gjør det - så får du svar - mest sannsynlig fordi selv på ordinær UL så er kjønn "bare" 85% sikkert.

De kan ikke garantere at de har rett. Når de sier det muntlig - så garanterer de det heller ikke, de sier ting som: ganske sikker på at, ser ut som... , vil ant at det er, vil gjette på osv.. 

Anonymkode: 13fa8...e55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man sier noe muntlig kan man legge inn forbehold som man ikke får gjort skriftlig. Det er lett for en jordmor å si at hun er veldig usikker, men om hun må gjette tror hun kanskje det er en gutt/jente. Man kan jo ikke skrive hele den setningen på en lapp så da blir det jo skrevet bare enten gutt eller jente og det blir mye mer konkret enn å forklare muntlig til foreldrene at dette er en svært usikker antagelse. De ønsker ikke at skuffede foreldre skal komme i ettertid med lappen i hånd og hevde at man nærmest har lovet dem en gutt/jente som det ikke ble noe av. Ut fra trådene her på forumet om ønsker om kjønn tør jeg vedde ganske mye på at en god del foreldre er troende til nettopp det. 

Anonymkode: c895d...2af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok som andre sier, at det ikke er sikkert ja. Vi fikk ikke vite kjønn helt sikkert før i uke 32 da jeg måtte på ul pga noe annet. Det kan være veldig vanskelig å se hos noen.

Anonymkode: c65b3...f51

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis fordi det har blitt en trend med gender reveal party.

For å gjennomføre dette må mann få kjønn skrevet på en lapp slik at foreldrene ikke vet kjønnet. Antar at de har fått mange henvendelser om dette og nå tatt standpunkt om at denne lapp tjenesten ønsker ikke de tilby, da det ikke er sikkert de treffer riktig på kjønn.

Anonymkode: 2c709...9df

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke alltid er 100% sikkert å se kjønn på ultralyd og at de dermed ikke ønsker å være ansvarlig for et gender reveal-party gone wrong. 😅

Og helsevesenet er fullt av rutiner og protokoller som må følges. Å skriftliggjøre et «funn» som strengt talt ikke er en del av undersøkelsen er jo faktisk ikke lov. 

Anonymkode: b3c01...91f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

UL er i motsetning til hva mange tror ikke en "hvilket kjønn har barnet mitt"-undersøkelse, men en medisinsk undersøkelse for å finne evt sykdommer som må planlegges for ifm resten av svangerskapet/fødsel/nyfødttiden. Greit å ha fokus rett sted. 

Anonymkode: aa23d...0c9

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har fått innkallelse til ultralyd og nederst på brevet står det at de ikke skriver kjønn på en lapp. Hvorfor gjør de ikke det? Det er ikke noe vi hadde ønsket, men jeg er nysgjerrig på hvorfor de ikke gjør det 😅

Enten forblir kjønn hemmelig til fødsel, eller så snakker dere om det og får sannsynlighet for gutt/jente og en begrunnelse. Lapp og senere diskusjoner der jordmor har skrevet kjønn og noe Anne trommer ut, så blir det diskusjoner av det. De diskusjonene vil sykehuset unngå.

Anonymkode: 1e280...f04

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

UL er i motsetning til hva mange tror ikke en "hvilket kjønn har barnet mitt"-undersøkelse, men en medisinsk undersøkelse for å finne evt sykdommer som må planlegges for ifm resten av svangerskapet/fødsel/nyfødttiden. Greit å ha fokus rett sted. 

Anonymkode: aa23d...0c9

Er det jeg også har hørt. Kjønnet er helt uvesentlig, derfor vil de ikke bruke tid på det. Sikkert enormt mange som ønsker å få en slik lapp, så da har de bare tatt et standpunkt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...