Gå til innhold

Jeg betaler over 100 kroner per dag for å parkere på jobb på sykehuset. Er det lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 21.30):

Merkelig, aldri opplevd et ikke sentral sykehus 

Anonymkode: 79d5a...bce

😂😂😂😂😂

Anonymkode: 9f624...04e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det handler KUN om penger. Sånn ble det på et senter der jeg jobber også. Det startet med at kommunen innførte parkeringsavgift på absolutt alle parkeringsplasser i hele byen. Jeg gikk fra å betale 0kr til å betale 7500kr i året for parkering. Dermed begynte folk å parkere på det eneste gratis stedet: Kjøpesenteret. De var kjapt ute med å innføre gratis parkering i to timer, deretter avgift. Betaler man ikke kjapt, blir det fakturagebyr på 70kr gangen også. 
Dette er et sted hvor veldig mange MÅ ha bil. Det finnes ikke én gratis parkeringsplass i hele byen, og mange av plassene er veldig dyre også. 

Anonymkode: 1b1a5...9cb

På "mitt" senter handler det kun om penger, for som jeg skrev i innlegget mitt ligger senteret "på landet" og det er ingenting i nærheten som gjør at folk som ikke er kunder eller ansatte på senteret benytte parkeringsplassen her. 

Men i tilfellet du beskriver kan jeg forstå at senteret innførte restriksjoner, det var jo en konsekvens av at parkeringsplassene rundt ble avgiftsbelagt og folk benyttet senterets plasser siden det var det eneste stedet med gratis parkering i området. Og da er det fullt forståelig at senteret tar grep så de faktisk har ledige plasser til kundene sine.

I kommunesentrumet her har de somlet med å få regulert parkeringen i årevis, så det har vært fritt frem uten tidsbegrensning eller noe. Konsekvensen er at det er helt håpløst å få parkert der. På hverdager er parkeringsplassene fylt opp av ansatte på rådhuset og i bedriftene i sentrum, til tross for at det er en stor parkeringsplass ment for de som jobber i sentrum ca. 10 minutters gange unna. Folk gidder åpenbart ikke å gå dit og står på de kommunale plassene langs gatene i stedet. 

Problemstillingen har vært på agendaen i årevis, uten at det har skjedd noe, noe som er til frustrasjon for mange. For eksempel de som har time hos lege og tannlege i sentrum, eller de som skal på biblioteket, og sliter med å få parkert fordi det er fullt overalt. Avgiftsparkering i sentrumsgatene burde vært innført for lenge siden. Om den store plassen som er ment for de som jobber i sentrum forblir gratis er det nok ikke så vanskelig å gå de 10 minuttene tenker jeg.😉

Anonymkode: 79c82...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det her er seriøst piss fra ende til annen. 

Selvfølgelig koster det penger for alle andre også, Selvfølgelig betaler de som arbeider i press områder for parkering på arbeidsplassen. 100 kr dagen og resten av de lavere prisene som nevnes her for parkering ifb sykehus er langt lavere en vanlig takst i hvilken som helst sentrumsgate i de aller fleste byer. 

Folk står som sagt 90 ganger nå helt fritt til å bo hvor enn de måtte ønske men da sier det seg jo for pokker selv at du gjør det dyrere for deg selv... en arbeidsgiver kan selvfølgelig ikke tilrettelegge for de flere tusen som for eksempel jobber på et sykehus. Det er jo helt urimelig opplegg dere fremsetter. 

Anonymkode: ad26c...243

Helt enig.

Min forrige jobb var langt mer sentralt beliggende og jeg måtte leie parkeringsplass i et P-hus for 1200 kr/mnd.  Det var helt uproblematisk og en utgift jeg tok høyde for da jeg søkte jobben. Jeg har valgt å bosette meg på et sted med dårlig kollektivtilbud og tar konsekvensen av det.

Jeg reagerte på innføringen av parkeringsavgift på senteret jeg jobber på nå fordi det IKKE ligger i et pressområde og senteret sliter IKKE med at folk utenfra "snikparkerer" her. Avgiften er kun innført for å tjene penger og siden snittkunden i følge senterledelsen er på senteret under halvparten av tiden som er gratis er det jo i hovedsak fra de ansatte som betaler parkeringsavgift inntektene vil komme fra. Det synes jeg er helt feil av senterledelsen, særlig siden kollektivtilbudet er dårlig og mange av de ansatte er avhengige av bil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du velger hvor du vil bo. Du velger hvor du vil arbeide. Eller du må ta arbeid et sted, som medfører en ekstra kostnad eller annet ubehag.

Det kalles å være voksen. 

Jeg og mannen kjøpte bolig med tanke på avstand til jobb, og klare oss med en bil. Så bytter min jobb lokaler.... Da har jeg tre valg; Bytte jobb, flytte, eller finne meg i å bruke mye mer tid på å pendle hver dag. 

Eller mener du man skal ta noen milliarder av skattepengene og gi gratis parkering til alle sykehusansatte? 

Anonymkode: 531e5...40b

Ja, jeg mener faktisk det. Og besøkende. 

Anonymkode: bc242...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg mener faktisk det. Og besøkende. 

Anonymkode: bc242...cd6

Ja, men da må du jo bygge om sykehusene, da... Haukeland Sykehus, for eksempel, der var det stor mangel på parkeringsplasser sist jeg var der. Sykehuset i Tønsberg ligger kliss inntil byen og der er det heller ikke nok parkeringsplasser. Skal du rive hele sykehuset og flytte det langt ut av byen, bare for at hundrevis av ansatte skal stå gratis med en bil hver hele dagen?

Skulle man gitt ansatte gratis parkering så må det jo gjelde alle de ansatte på sykehuset, og da vil jo mange flere benytte seg av tilbudet enn de som betaler for å parkerere i dag. Innfører man gratis parkering på sykehus bør jo også det samme gjelde for alle offentlige bygg, i rettferdighetens navn.

Du får selvfølgelig lov til å mene hva du vil, men å gi alle ansatte gratis parkering er i de fleste tilfeller ikke gjennomførbart.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Parkeringsautomater for pasienter føles tungvindt. Det er jo ikke alltid en vet hvor lenge en må vente på ulike poliklinikker.Og det må være stress for vordende fedre å stadig måtte løpe ut og  ordne parkeringen.

Her tar jeg buss eller taxi til sykehuset da vi ikke har bil. Jeg er spent på hvordan de løser kollektivtrafikken når det nye sykehuset åpner neste år.

Anonymkode: 49c36...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Parkeringsautomater for pasienter føles tungvindt. Det er jo ikke alltid en vet hvor lenge en må vente på ulike poliklinikker.Og det må være stress for vordende fedre å stadig måtte løpe ut og  ordne parkeringen.

Her tar jeg buss eller taxi til sykehuset da vi ikke har bil. Jeg er spent på hvordan de løser kollektivtrafikken når det nye sykehuset åpner neste år.

Du vet det finnes parkeringsapper? F.eks. EasyPark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg jobber har de økt prisene. Vi er mange som har fått oss jobb i kommunen og andre plasser og vil spare mye på det. Vi er i oppsigelsestiden nå, og intervjer er kommet i gang. Stillinger blir utlyst på nytt, og ingen vil ha dem. Merkelig. Vi som har sagt opp har fått lokketilbud for å bli, så ledelsen er litt desperat. Det er snakk om alle typer helsepersonell som har sagt opp. 

Anonymkode: 3eb6d...ed7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (På 8.8.2024 den 11.19):

Ja, men da må du jo bygge om sykehusene, da... Haukeland Sykehus, for eksempel, der var det stor mangel på parkeringsplasser sist jeg var der. Sykehuset i Tønsberg ligger kliss inntil byen og der er det heller ikke nok parkeringsplasser. Skal du rive hele sykehuset og flytte det langt ut av byen, bare for at hundrevis av ansatte skal stå gratis med en bil hver hele dagen?

Skulle man gitt ansatte gratis parkering så må det jo gjelde alle de ansatte på sykehuset, og da vil jo mange flere benytte seg av tilbudet enn de som betaler for å parkerere i dag. Innfører man gratis parkering på sykehus bør jo også det samme gjelde for alle offentlige bygg, i rettferdighetens navn.

Du får selvfølgelig lov til å mene hva du vil, men å gi alle ansatte gratis parkering er i de fleste tilfeller ikke gjennomførbart.

Hvordan klarte de det før?

Anonymkode: edc2e...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan klarte de det før?

Færre hadde bil? Flere kjørte sammen? Byene har også blitt tettere og det er mer kamp om tomtearealene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikkje så ofte eg heldigvis har behov for å dra til sykehuset, men de gangene eg har vert ved eit av våre lokale sykehus har  det vert  rikeleg tilgang på parkeringsplasser.  Skjønner derfor  ikkje poenget med at det skal koste noe idet heletatt å parkere der

Eit av  de andre  lokale sykehusene har begrenset parkeringsplasser, og har derfor  nyleg innført parkeringsavgifter, og har ein viss forståelse for der.  

Det koster minimalt  å drifte en parkeringplass, og griskheten har vist ingen ende, det meste av parkeringsgebyret går til administrasjon, og byråkrati. 

Anonymkode: 38a86...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 14.00):

Som tar gedigen serviceavgift, slik at det blir dyrere å parkere med app.

Anonymkode: de374...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 14.00):

Det aner jeg ikke da jeg kun kjører kollektiv eller taxi til sykehus av mangel på førerkort og bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 8.8.2024 den 11.19):

Synes du det er ok å betale 850 pr mnd når du ikke er garantert å få plass?

Betale for en vare du kanskje ikke får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Synes du det er ok å betale 850 pr mnd når du ikke er garantert å få plass?

Betale for en vare du kanskje ikke får?

Nei, man må jo betale for plassen og tiden man parkerer. Akkurat som på alle andre parkeringsplasser. Er det fullt så er det fullt.

Å ha egne ansattpriser i parkeringsappen hadde jo vært en god måte å løse det på. Problemet er jo at ansatte gjerne opptar plassen i 8+ timer, mens besøkende kanskje bare trenger 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Portia Catonis skrev (7 timer siden):

Nei, man må jo betale for plassen og tiden man parkerer. Akkurat som på alle andre parkeringsplasser. Er det fullt så er det fullt.

Å ha egne ansattpriser i parkeringsappen hadde jo vært en god måte å løse det på. Problemet er jo at ansatte gjerne opptar plassen i 8+ timer, mens besøkende kanskje bare trenger 2-3 timer.

De besøkende betaler for tiden de står. De ansatte betaler uansett om det er plass eller ei.

Uansett så er det mange ansatte som slutter nå og det er jo synd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet da jeg ikke fikk ansattparkering, 250,- dagen i parkering var umulig, buss var umulig halve tiden og den andre halve tiden det gikk buss så gikk det ikke opp med barnehage. Der jeg bodde før betalte jeg vel 250,- mnd eller noe slikt for ansattparkering, helt greit det, men omskolerte meg faktisk bort fra helsevesenet da jeg måtte slutte på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...