Gå til innhold

Jeg betaler over 100 kroner per dag for å parkere på jobb på sykehuset. Er det lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor 20 minutter unna sykehuset Kalnes (Østfold). Hvis jeg velger buss tar det 1 time og 21 minutter å komme seg til sykehuset, og hvis jeg skal jobbe kveld og natt kan jeg glemme buss. Men det koster bare 21 kroner i døgnet å parkere, da...

Anonymkode: aa117...f68

Nettopp. Det er både billig å parkere og det er andre transport midler tilgjengelig. 

Anonymkode: ad26c...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes ikke det var så ille. Det er det samme som jeg hadde måttet betale hjemme om jeg hadde bil, og skulle jeg kjørt til jobb så hadde parkering kostet rundt 200 kroner per arbeidsdag.

Det er dessverre/heldigvis ingen lover som regulerer hva det skal koste å parkere på jobb. Jeg vil tro at de færreste har tilgang til gratis parkering på jobb, om du har det skulle det ikke forbause meg om du hadde måttet skatte av fordelen.

Anonymkode: cb46d...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koster 250 for en dag utenfor mitt sykehus. Hadde jublet for 100.

Anonymkode: 9cbb3...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det tar nesten en halv timelønn. Kan de bare bestemme seg for å heve prisene på den måten? Fortsetter det sånn kommer folk til å ringe seg inn syke fra jobb for å spare penger 

Anonymkode: 005b6...a86

Hadde spurt om det er ansattrabatt.  Hvis ikke, hadde jeg begynt å søke annen jobb. Du legger jo halve lønna der. Uten å være sur eller noe. Hvis ny arbeidsgiver spør, si om prisen for parkering som grunnen til at du søker ny jobb, og gjerne oppgi pris og kollektiv tilbud der. Tror det hadde vært forklaring nok

Anonymkode: bc242...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde spurt om det er ansattrabatt.  Hvis ikke, hadde jeg begynt å søke annen jobb. Du legger jo halve lønna der. Uten å være sur eller noe. Hvis ny arbeidsgiver spør, si om prisen for parkering som grunnen til at du søker ny jobb, og gjerne oppgi pris og kollektiv tilbud der. Tror det hadde vært forklaring nok

Anonymkode: bc242...cd6

Hvordan kan 100 kroner for en arbeidsdag bli halve lønna? Om bilen står der i 8 timer, og det koster kr 100 så er det kr 12,50 pr time.

Anonymkode: 8fc74...bb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, her var det mye sneversynte folk 😮 
Tydelig at folk ikke ser veldig mye lengre enn sin egen nese....
Om man jobber i helse eller andre steder med turnus er det MANGE steder det ikke går buss etter kveldsvakt eller tidlig på helg/helligdager. Jeg bor sentralt på Østlandet og kommer meg ikke hjem etter kveldsvakt uansett ukedag, eller til jobb før et par timer etter at vakten faktisk har startet på helg/helligdag om jeg skal ta bussen.

Og noen skriver at man kan skylde seg selv som har bosatt seg langt unna...Altså, mange har ikke råd til å bo mer sentralt eller å kjøpe noe nytt. Kanskje har man ufrivillig byttet arbeidssted pga. omstillinger o.l.
Om man ikke kan legge til rette for at man kan få parkert så ender det bare med at ennå færre velger å jobbe på sykehusene. Men det er kanskje det folk vil? At du eller dine nærmeste ikke får hjelp den dagen du trenger det? 

Og til slutt, selvfølgelig greit å betale for parkeringen, men 100 kr dagen synes jeg er drøyt mye. Det vil også gjøre at ansatte ser seg om etter andre jobber, nærmere hjemmet med muligens noe helt annet enn helsevesen. 500 i mnd. feks. hadde vært mer realt.

Anonymkode: 7bec1...82c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykepleiere tjener for dårlig til å bo i fks Oslo, så de må bo langt utenfor byen ( ref sykepleier indeksen), men utafor byen går det ikke buss til alle døgnets tider.....så da må de slutte eller kjøre bil.

Jeg jobber natt, har ikke råd eller lyst til å bo i Oslo sentrum, og jeg kan ikke sykle 40 km én vei kl 05 på morgenen i januar når jeg er ferdig etter 13 timer på jobb.

Anonymkode: 5dbe5...246

I Oslo har vi både innfartsparkeringer og busslinjer som går hele døgnet. I tillegg har alle bydeler gratis parkering etter klokka 20 på kvelden, og frem til 09 på morgenen, mange steder finner man også gratis plasser fra klokka 16. Da må du kanskje gå i 5-10 minutter, men sparer mye penger. 

Anonymkode: 99b1d...273

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Herregud, her var det mye sneversynte folk 😮 
Tydelig at folk ikke ser veldig mye lengre enn sin egen nese....
Om man jobber i helse eller andre steder med turnus er det MANGE steder det ikke går buss etter kveldsvakt eller tidlig på helg/helligdager. Jeg bor sentralt på Østlandet og kommer meg ikke hjem etter kveldsvakt uansett ukedag, eller til jobb før et par timer etter at vakten faktisk har startet på helg/helligdag om jeg skal ta bussen.

Og noen skriver at man kan skylde seg selv som har bosatt seg langt unna...Altså, mange har ikke råd til å bo mer sentralt eller å kjøpe noe nytt. Kanskje har man ufrivillig byttet arbeidssted pga. omstillinger o.l.
Om man ikke kan legge til rette for at man kan få parkert så ender det bare med at ennå færre velger å jobbe på sykehusene. Men det er kanskje det folk vil? At du eller dine nærmeste ikke får hjelp den dagen du trenger det? 

Og til slutt, selvfølgelig greit å betale for parkeringen, men 100 kr dagen synes jeg er drøyt mye. Det vil også gjøre at ansatte ser seg om etter andre jobber, nærmere hjemmet med muligens noe helt annet enn helsevesen. 500 i mnd. feks. hadde vært mer realt.

Jeg har svart flere ganger her i tråden. 

Og min egen nese er at jeg selv bor omlag 60 km fra daglig oppmøtested, jobber i en offentlig etat i nordnorge, har i lengre tid tatt offentlig transport fra og til jobb som betyr at jeg har måtttet gå omlag 5km og fått omlag 2 timer ekstra arbeidsdag. Oppmøtested i nærheten av mitt jeg ville betydd gateparkering og omlag 200/260 kr dagen. 

De på min arbeidsplass som kan bli beordret er påkrevd å bo sentralt ifht oppmøtested. 

Mulig det er fordi jeg bor i nordnorge å det er helt naturlig å legge inn en innsats her, men for meg virker det sjukt å forvente at arbeidsgiver skal tilrettelegge arbeidsveien til arbeidstakere. Da vil jo faktisk ingen bli fornøyd og man ville hatt store offentlige bygg i nabolaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nettopp. Det er både billig å parkere og det er andre transport midler tilgjengelig. 

Hvilke andre transportmuligheter er tilgjengelige, synes du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det jo ikke alltid at det er sykehusplasseringen som er ugunstig, men heller at ikke alle bor sentralt og har kollektiv tilbud.

Men 100kr dager for å parkere på egen arbeidsplass synes jeg er dyrt. Er heldigsvis heldig og har gratis parkering her jeg jobber, for kollektivt eksisterer ikke

Anonymkode: 8abd4...914

Så er det jo heller ikke sånn at kollektivt er gratis. Tar buss til min jobb, som vel koster meg ca 130kr pr dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zwish skrev (1 minutt siden):

Så er det jo heller ikke sånn at kollektivt er gratis. Tar buss til min jobb, som vel koster meg ca 130kr pr dag. 

Dert er jo langt billigere enn å eie bil!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det tar nesten en halv timelønn. Kan de bare bestemme seg for å heve prisene på den måten? Fortsetter det sånn kommer folk til å ringe seg inn syke fra jobb for å spare penger 

Anonymkode: 005b6...a86

Hvor langt unna jobb bor du? Kan du parkere et annet sted og gå resten? Sykle hjemmefra?  Har du mulighet til å flytte nærmere jobb?

Anonymkode: dbd22...901

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis prisen for parkering er så høy, så er det selvsagt fordi sykehuset ligger så sentralt at arbeidsgiver vet at det er plenty med kollektivtilbud tilgjengelig.

Anonymkode: 7cee9...40b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Zwish skrev (23 minutter siden):

Hvor er dette? Må jo være Norges dyreste periodebilett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange som tilsvarende summer på å reise kollektivt til jobb. Fra Bærum til Oslo koster det ca 1600 i måneden, og med en gang man bor litt lenger unna (feks Drammen og videre utover) blir det enda dyrere. Så syns egentlig ikke det er så ille pris i måneden for å kunne kjøre helt frem og slippe tog som ikke går, forsinkelser ol. 

Anonymkode: 0ebb9...55a

Dette er kun parkering, ikke de resterende utgiftene for transport. Det er ikke gratis å kjøre bil. Legg på bensin/diesel/strøm og bompenger,  så kommer man fort opp i 4000-5000 kr I mnd avhengig av hvor man bor

Anonymkode: efe3c...605

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har svart flere ganger her i tråden. 

Og min egen nese er at jeg selv bor omlag 60 km fra daglig oppmøtested, jobber i en offentlig etat i nordnorge, har i lengre tid tatt offentlig transport fra og til jobb som betyr at jeg har måtttet gå omlag 5km og fått omlag 2 timer ekstra arbeidsdag. Oppmøtested i nærheten av mitt jeg ville betydd gateparkering og omlag 200/260 kr dagen. 

De på min arbeidsplass som kan bli beordret er påkrevd å bo sentralt ifht oppmøtested. 

Mulig det er fordi jeg bor i nordnorge å det er helt naturlig å legge inn en innsats her, men for meg virker det sjukt å forvente at arbeidsgiver skal tilrettelegge arbeidsveien til arbeidstakere. Da vil jo faktisk ingen bli fornøyd og man ville hatt store offentlige bygg i nabolaget.

Ja, og dette funker ikke for alle. Noen har barn (ja, frivillig, men nå klages det jo også på at det fødes altfor lite barn her i landet)
Mener du at jeg skal gå 2 timer hjem etter kveldsvakt-være hjemme i 1 tiden på natta, for å så gå tilbake kl 5 på mårran?? Det er alternativet på kveld /helg for meg. Da hadde kvaliteten på jobben blitt god, håpe ingen pasienter blir akutt syke :P 
DA hadde jeg glatt jobbet på nærbutikken i stedet for på et sykehus. Og flere med meg.
Jeg betaler for parkering, med glede for å ha parkering tilgjengelig, men man trenger jo ikke å flås heller.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er kun parkering, ikke de resterende utgiftene for transport. Det er ikke gratis å kjøre bil. Legg på bensin/diesel/strøm og bompenger,  så kommer man fort opp i 4000-5000 kr I mnd avhengig av hvor man bor

Anonymkode: efe3c...605

Det er helt frivillig å eie bil. Det er ikke andres/arbeidsgivers ansvar å subsidiere folks bilbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt frivillig å eie bil. Det er ikke andres/arbeidsgivers ansvar å subsidiere folks bilbruk. 

Hva skal de som bor utenfor kollektivtilbudet gjøre da mener du, ta taxi? Gå? Haike? 

Anonymkode: e3cb6...88e

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og dette funker ikke for alle. Noen har barn (ja, frivillig, men nå klages det jo også på at det fødes altfor lite barn her i landet)
Mener du at jeg skal gå 2 timer hjem etter kveldsvakt-være hjemme i 1 tiden på natta, for å så gå tilbake kl 5 på mårran?? Det er alternativet på kveld /helg for meg. Da hadde kvaliteten på jobben blitt god, håpe ingen pasienter blir akutt syke :P 
DA hadde jeg glatt jobbet på nærbutikken i stedet for på et sykehus. Og flere med meg.
Jeg betaler for parkering, med glede for å ha parkering tilgjengelig, men man trenger jo ikke å flås heller.

Jeg kan ikke diktere hva andre skal. 

Men å forvente at arbeidsgiver skal legge tilrette for arbeidstakers valg blir helt feil. Det er ingen som tvinger xx til å søke på jobb xx. 

Jeg kunne selv fint bodd i nabohuset til min arbeidsplass men mitt valg er å bo i nærmeste "storby", med den ekstra belastningen det medfører privat ifht reise til arbeidplass. Det er jo mitt valg og selvfølgelig ikke noe arbeider skal belastes for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva skal de som bor utenfor kollektivtilbudet gjøre da mener du, ta taxi? Gå? Haike? 

Anonymkode: e3cb6...88e

De fleste store innfartsårer/bussterminaler osv har parkeringsplasser beregnet for nettopp dette formålet. Kjør dit og parker, ta kollektiv resten av ruten til jobb. 

Jeg tror heller ikke på at et sykehus plassert langt uti gokk har parkeringsavgift for ansatte på 100 kr med mindre det er godt kollektivnett i nærheten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...