AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #1 Skrevet 6. august 2024 Nærmeste skole er 9 minutter unna med sykkel, men den er dårlig. Den vi ønsker og der alle fra barnehagen skal gå er 12 minutter unna med sykkel. I gåavstand skiller det 8 minutter fra skolene. Blir man automatisk satt på den skolen som er nærmest bostedsadresse eller kan man søke seg inn på den man vil? Man kan jo velge hjemmeskole om man vil i såfall. Anonymkode: 17d9a...a74
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #2 Skrevet 6. august 2024 Man kan søke, men det skal tungtveiende grunner til å få det gjennom - hvertfall om det et like fullt som på skolene rundt hos oss. Anonymkode: a2aa2...504 5
Stor pike Skrevet 6. august 2024 #3 Skrevet 6. august 2024 Barnet blir plassert, og så må dere evt søke overflytting. Her i området har "får ikke gå sammen med vennene sine" hatt lite gehør. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #4 Skrevet 6. august 2024 Barnet blir automatisk plassert på skolen adressen deres sogner til. Det er ikke alltid den nærmeste. Oslo, og muligens enkelte andre kommuner, har fritt skolevalg - gitt at skolen man ønsker har ledig kapasitet. Anonymkode: 85595...92d 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #5 Skrevet 6. august 2024 En kan søke Vi ser her vi bor så blir ingen sendt til den skolen som i prinsippet er nærskole. Årsak det går ikke buss den veien. Så i stede for å busse ungene 10 min, så kjører de buss 45 min🙈. Og dette er samme kommune Anonymkode: f6486...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #6 Skrevet 6. august 2024 Det kommer an på hvilken ordning kommunen har for fritt skolevalg. Hvis kommunen har åpning for det, kan du søke om en annen skole enn nærskolen. Om du får plass, kommer an på om det er ledige plasser der du søker. De fyller opp klassene til et makstall, men hvis klassene har nådd maks, blir nok søknaden avslått. Nå høres det ikke ut som det er behov for skoleskyss/buss til de aktuelle skolene, men dersom det er nødvendig med skoleskyss, dekker som regel ikke kommunen skolebuss til annet enn den nærmeste skolen. Velger du en annen skole, må du betale bussen selv. Anonymkode: 7b17d...442 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #7 Skrevet 6. august 2024 Du må sjekke hvor skolegrensene går. Ikke sikkert at den som ligger nærmest nødvendigvis er den man tilhører. Man får tildelt skoleplass basert på folkeregistrert adresse. Dere kan søke om skoleplass på en annen skole, men må da ha en begrunnelse for det. Anonymkode: 3ff81...295 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #8 Skrevet 6. august 2024 Sjekk skolegrensene. Man blir automatisk plassert i den skolekretsen man tilhører. Noen bor på grensa mellom to skoler og får velge. Man kan uansett søke om å få en annen skole enn den man sogner til. Kapasiteten på skolen Man ønsker seg, kan også være viktig og spille inn på om det blir innvilget eller ei. Anonymkode: eb591...5a5 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #9 Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nærmeste skole er 9 minutter unna med sykkel, men den er dårlig. Den vi ønsker og der alle fra barnehagen skal gå er 12 minutter unna med sykkel. I gåavstand skiller det 8 minutter fra skolene. Blir man automatisk satt på den skolen som er nærmest bostedsadresse eller kan man søke seg inn på den man vil? Man kan jo velge hjemmeskole om man vil i såfall. Anonymkode: 17d9a...a74 Man blir automatisk ført opp på det som regnes som sin nærskole. Man kan søke om å benytte annen skole, men de kan si nei avhengig av kapasitet etc. Anonymkode: b712f...706 3
Arkana Skrevet 6. august 2024 #10 Skrevet 6. august 2024 Man får automatisk skoleplass på den skolen man sokner til (skolegrensene er vanligvis lett tilgjengelige på nett). Man kan søke om å gå på en annen skole, men det er opp til skolen og kommunen om dette er noe man får lov til. Her vi bor er det flere barneskoler. Vår er helt stappfull og tar derfor ikke inn noen som ikke bor i skolekretsen så fremt det ikke er snakk om et barn som f.eks. ønsker å komme vekk fra mobbing eller andre tungtveiende grunner. Jeg vet flere som har flyttet bare så vidt ut av skolekretsen og som ikke fikk fortsette på skolen så her er de strenge fordi det viktigste er å ha plass til de som faktisk sokner til skolen. Jeg vil også legge til at alle mine barn gikk i en barnehage hvor så godt som alle barna soknet til en annen skole enn våre barn gjorde. De fikk med andre ord ingen av barnehagevennene sine med seg da de begynte på skolen og det var virkelig helt problemfritt. De skaffet seg nye venner på null komma niks (selv den av barna våre som er stille og sjenert) og skolene er veldig opptatt av det sosiale og å legge til rette for å skape nye vennskap den første tiden. Jeg så at de aller fleste barnehagevennskapene raskt oppløste seg fordi med flere å spille på fant de fleste nye venner de hadde mer til felles med. Så jeg skjønner at du ønsker å gi barnet ditt tryggheten av å ha kjente venner på skolen, men prøv å tenk at dette ikke er avgjørende for at barnet ditt skal trives eller ha et rikt sosialt liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå