Gå til innhold

Hvor lenge vente å se før sjekk om tidlig overgangsalder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det siste halvåret/året fått kortere og mindre blødninger ved menstruasjon. Og lengre syklus. Tidlig i sommer uteble 1 menstruasjon. Neste kom ca der den skulle (altså 2 sykluser etter forrige).

Hatt noen runder med svettetokter. Har først i ettertid tenkt særlig over disse. Generelt økt svette og mye, mye mer svettelukt enn tidligere. Har gått ned i vekt, men blitt mindre frossen. Har alltid vært en skikkelig frossenpinne.

Er 35 år, så bør absolutt ikke være overgangsalder. Men ser at dersom det skulle være, bør jeg starte med hormoner snarest mulig.

Sjekket med min mor, og da hun som 45 åring sjekket, ble det estimert at hun kom i overgangsalderen rundt 40 år. Hadde spiral, så fant derfor ikke ut dette før.

Hvor lenge bør jeg logge menstruasjonen før jeg går til legen å ber om at det sjekkes med blodprøver?

Anonymkode: d8b18...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er det, og ikke bare påvirkning fra utsiden som kan minne om det?

AnonymBruker
Skrevet
Hoia skrev (3 minutter siden):

Er du sikker på at det er det, og ikke bare påvirkning fra utsiden som kan minne om det?

Aner ikke. Hadde jeg vært sikker ville jeg gått til legen umiddelbart. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner ikke. Hadde jeg vært sikker ville jeg gått til legen umiddelbart. 

ts

Se om det flyter forbi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har det siste halvåret/året fått kortere og mindre blødninger ved menstruasjon. Og lengre syklus. Tidlig i sommer uteble 1 menstruasjon. Neste kom ca der den skulle (altså 2 sykluser etter forrige).

Hatt noen runder med svettetokter. Har først i ettertid tenkt særlig over disse. Generelt økt svette og mye, mye mer svettelukt enn tidligere. Har gått ned i vekt, men blitt mindre frossen. Har alltid vært en skikkelig frossenpinne.

Er 35 år, så bør absolutt ikke være overgangsalder. Men ser at dersom det skulle være, bør jeg starte med hormoner snarest mulig.

Sjekket med min mor, og da hun som 45 åring sjekket, ble det estimert at hun kom i overgangsalderen rundt 40 år. Hadde spiral, så fant derfor ikke ut dette før.

Hvor lenge bør jeg logge menstruasjonen før jeg går til legen å ber om at det sjekkes med blodprøver?

Går du jevnlig til gynokolog? Hadde heller tatt opp problemstillingen der i såfall, mye mer nyttig. Alle damer har fall i hormoner fra 40 års alder, noen sikkert før det også. En gynekolog kan gi deg bedre veiledning en en fastlege. 

Anonymkode: 42f9f...bae

AnonymBruker
Skrevet

Perimenopause?

Anonymkode: d2dcf...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bestill time hos fastlegen, og ta med det du har logget til nå. Det kan være andre ting i kroppen som forstyrrer det hormonelle.

Jeg trodde selv jeg var kommet i overgangsalderen, men det viste seg å være høyt stoffskifte.

Anonymkode: 3fe74...ddb

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke helt vanlig å ta blodprøver av hormonene ved blødningsforstyrrelser? Du kan vel bare sende en melding til legekontoret og be om å få ta blodprøver? Eller så er det vell flere muligheter til å ta det uten henvisning og gjennom blodsjekk.no evt fürst

Jeg fikk tidlig eggstokksviktsvikt i en alder av 25 og opplevde ikke at noen var vanskelige på å ta blodprøver hvertfall

Anonymkode: c438a...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...