Gå til innhold

Burde jeg kjøpe mindre leilighet uten lån, eller større leilighet med lån?

anon_ww_ww

Mindre leilighet uten lån, eller større leilighet med lån?  

22 stemmer

1. 1. Hvilken burde jeg velge?

• Nummer 1: Mindre leilighet uten lån
      9
    • Nummer 2: Større leilighet med lån
      13

Anbefalte innlegg

Jeg har litt over 4 millioner kr etter salg av bolig i Oslo, og lurer på om det lønner seg å kjøpe en leilighet til:

1. Ca. 4-4.5 millioner uten lån, med 1 soverom. Muligens da flytte til en større leilighet etter minst 5 år.

2. Ca. 6-6.5 millioner med ca. 2 millioner i lån, og 2 soverom. Jeg kan da evt. leie ut det siste soverommet.

Jeg er usikker, fordi uten lån, så trenger jeg ikke å betale renter. Og mindre leiligheter, vil det være mer kamp om, så det skal være en større prisstigning enn på større leiligheter. Men en større leiligheter vil jo sikkert totalt ha mer prisstigning; det eneste som bekymrer meg er at rentene vil være veldig høye.

Hva lønner seg mest økonomisk? 

Endret av anon_ww_ww
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en større leilighet så kan du om du må leie ut et rom. Du betaler da ned på noe til deg selv som stiger i verdi og trenger ikke å flytte med en gang. 

I en større leilighet har du og bedre plass om du skulle få deg en partner og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som lønner seg mest økonomisk vil være så liten og rimelig leilighet som mulig? 

At det selges større leiligheter og hus er at det er flere i husstanden, og kjøper ønsker og har råd til det.
Å leie ut kan være smart, men når det er bare snakk om et rom må vil det være viktig å finne riktig person å leie ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

om du ikke trenger mer plass, alternativ 1.
Da kan du spare ganske mye hver mnd slik at du har endel egenkapital i tillegg til salg av leilighet den dagen du evt. trenger noe større. Mindre å rydde/vaske osv. Å leier ut et rom ser jeg for meg som litt slitsomt? må finne noen med god match da hvertfall.

Anonymkode: fa809...fc2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

og, du slipper å stresse med renteøkninger osv. Tenk den friheten :)

Anonymkode: fa809...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har god inntjening, hvorfor kjøper du ikke to små leiligheter med lån, der du leier ut begge? I et eller to strøk som vil bli mer og mer populært? Begge vil stige i verdi, og du kan leie ut. Kjøpe leiligheter der det ikke skal gjøres noe på en lang stund, typisk bad etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk deg godt om før du leier ut et rom. Det blir lite ordentlig privatliv, og du er ikke garantert at du og leietaker går godt overens. (Jeg kjenner noen som leide ut et rom og fikk dårlige erfaringer med det..)

Anonymkode: 02148...240

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett etter leiligheter opp til 6 mill da, og så tatt en vurdering ut i fra hva som er tilgjengelig. 

F.eks er beliggenhet og uteområdet veldig viktig for meg. Hvis det kunne blitt oppfylt uten lån, så ja gjerne. Men jeg hadde heller tatt opp lån for å få ønsket beliggenhet og uteområde, enn å fire på de kriteriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med inflasjonen vi er i nå lønner det seg å ha lån . Tar du 2 mill i lån vil lånet ditt være mindre verdt om 8 år også uten nedbetaling av lånet.

Har man råd til det lønner det seg å ha mest mulig i lån 

Anonymkode: 1e890...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...