Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kønn skrev (Akkurat nå):

https://jusinfo.no/strafferett/vold/strafferamme-vold-og-legemsfornaermelse/ I tillegg er han tiltalt for skadeverk. Hvis noen får all den hjelp som finnes for dette er det MBH. Ikke mange som kan skilte med å være stesønn av vår fremtidige konge og sønn av en fremtidig dronning. Så får vi håpe at dommerne er 100% objektive når og om saken kommer for retten. Det skulle ikke forundre meg om partene blir enige om et forlik på bakrommet og offentligheten får aldri vite hva forliket gikk ut på. Tiden vil vise. 

Det kan hende det blir slik

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spitzy skrev (6 minutter siden):

Jo, men da må det jo være noe og gi rabatt på. Så vidt vi vet har han ingen voldssaker fra før så noe voldsom straff får han ikke. Hadde han drept henne, kunne han fått strafferabatt ved og tilstå og samarbeide. 

Han kan få strafferabatt ved å erkjenne det han er siktet for, per i dag kroppskrenkelse og skadeverk

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Jepp. En del av kongefamilien, men ikke en del av institusjonen kongehuset.

Det må rojalistene gjerne få hevde. Faktum er at han er sønnen/stesønnen til vår neste dronning og konge og broren til den påfølgende dronningen. Da hjelper det ikke at han ikke representerer.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 minutt siden):

https://jusinfo.no/strafferett/vold/strafferamme-vold-og-legemsfornaermelse/ I tillegg er han tiltalt for skadeverk. Hvis noen får all den hjelp som finnes for dette er det MBH. Ikke mange som kan skilte med å være stesønn av vår fremtidige konge og sønn av en fremtidig dronning. Så får vi håpe at dommerne er 100% objektive når og om saken kommer for retten. Det skulle ikke forundre meg om partene blir enige om et forlik på bakrommet og offentligheten får aldri vite hva forliket gikk ut på. Tiden vil vise. 

den artikkelen du lenker til der ser ut til å omhandle den gamle straffeloven fra 1902, som ble opphevet i 2015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (2 minutter siden):

Det skulle ikke forundre meg om partene blir enige om et forlik på bakrommet og offentligheten får aldri vite hva forliket gikk ut på. Tiden vil vise. 

Nei. Norsk strafferett åpner ikke opp for forlik. Det er reservert for sivile saker

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (1 time siden):

Du må gjerne ta side du, men du kan ikke ta folk på at de stiller seg nøytral til de får begge sider av saken. Synes det er merkelig å mene det er feigt at andre ønsker å få begges side

Greit at man kan ønske å få begges side av saken. Men det er aldri greit å utøve vold.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det må rojalistene gjerne få hevde. Faktum er at han er sønnen/stesønnen til vår neste dronning og konge og broren til den påfølgende dronningen. Da hjelper det ikke at han ikke representerer.

Neida, han har jo helt klart en rimelig klar rolle her, uansett hvem han er og ikke er i blodsslekt med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Greit at man kan ønske å få begges side av saken. Men det er aldri greit å utøve vold.

Men det har da heller ingen påstått 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Nei. Norsk strafferett åpner ikke opp for forlik. Det er reservert for sivile saker

Ok, takk for svar. Men om hun trekker anmeldelsen da? Da kan vel politiet opprette sak? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 minutter siden):

den artikkelen du lenker til der ser ut til å omhandle den gamle straffeloven fra 1902, som ble opphevet i 2015

Se der ja. Jeg mener å ha lest at strafferammen er 6 år, men det tror jeg var for begge tilfellene, altså kroppsskade og skadeverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 minutt siden):

Ok, takk for svar. Men om hun trekker anmeldelsen da? Da kan vel politiet opprette sak? 

Er det ikke politiet som allerede har siktet? Da er ikke anmeldelsen hennes uansett?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Er det ikke politiet som allerede har siktet? Da er ikke anmeldelsen hennes uansett?

Har det kommet frem? At hun ikke har anmeldt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (9 minutter siden):

Har det kommet frem? At hun ikke har anmeldt han.

Mener jeg leste det ja, mulig jeg tar feil. Leste så mye fra forskjellige aviser i går. Skal se om jeg finner det. Tar høyde for at jeg har blingset.
Edit: Jeg finner det ikke, har sikkert lest med kryssede øyne og forvekslet noe. Men jeg finner heller ikke noe om at fornærmede har siktet ham. Står kun at han er siktet.

Endret av PusheenPusheen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fingeravtrykk kan knytte Marius Borg Høiby til kniven funnet hjemme hos offeret i voldssaken (seher.no)

Nå har de fingeravtrykkene til Marius på kniven. Betyr sitatet nedenfor at det har vært flere til stede? 

"Også Se og Hør har fått bekreftet knivhendelsen fra en uavhengig kilde, som forteller at det var Marius som skal ha plantet kniven i veggen."

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (52 minutter siden):

Enig. Hvor psykisk syk han er kan sikkert leses ganske åpent på sosiale medieer han benytter utad. Dersom de virker adekvate ifht mental tilstand,så er det andre underliggende faktorer. 

En person som han kommer først i køen ifht psykiatri..og det tror jeg moren hans og Kronprinsen ville fanget opp for lengst. 

Jeg tror det er dop og partykultur..ingenting annet.  Og har man holdt på med i 5 + år,så går det utover hjernen...psyken ...evnen...etc...

Det er nærmest umulig å få  fysisk friske narkomane til å søke hjelp . Det må gå 30 år til ...og organene svikter. 

Først i køen ja, om han ønsker hjelp. Skal mye til å tvangsinnlegge noen. Nå vet jeg ikke hva som er tilfellet her, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (21 minutter siden):

Så får vi håpe at dommerne er 100% objektive når og om saken kommer for retten. 

Med den medieoppmerksomheten som denne saken har vil selvsagt dommeren/-ene være maks skjerpet og objektive

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Thyra skrev (29 minutter siden):

Stråmann, det er nenlig ingen som har sagt noe i nærheten av at det er greit

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (3 timer siden):

Så lenge ingen er dømt så tar jeg ikke parti med noen. Jeg spør derimot om han skal dømmes som deg og meg? Å hvor mye straff får mann for dette i Norge 

Vold burde gi livstids i fengsel.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (30 minutter siden):

Og utøve vold kan også være selvforsvar. 

nå tror jeg ikke at det var selvforsvar i denne situasjonen, men vi vet ikke alt ennå. Generelt så kan og har hjernerystelse vært resultat av selvforsvar , så generelt kan « å utøve vold « være greit, men det og starte er ikke greit. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Vold burde gi livstids i fengsel.

Sånn er det ikke, så nei man får ikke livstid for vold i Norge . 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...