Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest NordreSving

Jeg hadde ikke fått med meg denne: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-anklager-ekskjareste-juliane-snekkestad-for-vold/s/5-95-2073858

I forbindelsen med motanklagen så er Bratlien sitert på følgende: 

Høibys advokat Øyvind Bratlien har foreslått at politiet anmelder forholdet selv.

NTB har spurt Bratlien om hvorfor de ikke har anmeldt forholdet.

– Vi forventer at det er likhet for loven og likhet mellom kjønn. Da har ikke politiet noe annet valg enn å ta det på største alvor og opprette sak, svarer han.

Bratlien ønsker altså at politiet skal opprette sak mot JS for mishandling av MBH. 

Advokaten siteres på at JS ikke er overrasket over at han snur anklagene, og at det er en vane han har hatt. Det er vel klassisk for de som utøver vold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordreSving skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke fått med meg denne: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-anklager-ekskjareste-juliane-snekkestad-for-vold/s/5-95-2073858

I forbindelsen med motanklagen så er Bratlien sitert på følgende: 

Høibys advokat Øyvind Bratlien har foreslått at politiet anmelder forholdet selv.

NTB har spurt Bratlien om hvorfor de ikke har anmeldt forholdet.

– Vi forventer at det er likhet for loven og likhet mellom kjønn. Da har ikke politiet noe annet valg enn å ta det på største alvor og opprette sak, svarer han.

Bratlien ønsker altså at politiet skal opprette sak mot JS for mishandling av MBH. 

Advokaten siteres på at JS ikke er overrasket over at han snur anklagene, og at det er en vane han har hatt. Det er vel klassisk for de som utøver vold. 

Kan politiet bare gjøre det uten videre? Var ikke en av årsakene til at politiet siktet Høiby, at de selv tok ham inn på glattcelle, sikret bevis i leiligheten etter hendelsen osv? Det er jo mye mer å gå på enn at Marius nå plutselig sier at han har blitt utsatt for misbruk lenge etter at han selv er siktet for flere forhold.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Spent på om hun kommer til å gå med på det i så fall.

Det tror jeg hun kommer til å gjøre alt for å unngå, dette tyder jo på at Juliane vet at MM sitter på informasjon som styrker Juluanes sak, og ikke Marius sin.

• Liker 8
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Hun er syk, så det blir ihvertfall ikke med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (22 minutter siden):

Kan politiet bare gjøre det uten videre? Var ikke en av årsakene til at politiet siktet Høiby, at de selv tok ham inn på glattcelle, sikret bevis i leiligheten etter hendelsen osv? Det er jo mye mer å gå på enn at Marius nå plutselig sier at han har blitt utsatt for misbruk lenge etter at han selv er siktet for flere forhold.

Denne advokaten framstår så barnslig og uprofesjonell, at jeg tviler på noen tar dette seriøst.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg hun kommer til å gjøre alt for å unngå, dette tyder jo på at Juliane vet at MM sitter på informasjon som styrker Juluanes sak, og ikke Marius sin.

Godt poeng!

Svigermor skrev (3 minutter siden):

Hun er syk, så det blir ihvertfall ikke med det første. 

Nei, det var jo det da...

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Denne advokaten framstår så barnslig og uprofesjonell, at jeg tviler på noen tar dette seriøst.

Enig! Håper ingen tar det seriøst... 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (19 minutter siden):

Ja, dette er en ganske spennende utvikling i forhold til grunnlovsparagraf 37! Spennende å se hvordan konge og kongehus forholder seg til dette! Ellers rart at politiet ikke har tatt initiativ til det selv, og at bistandsadvokaten må be om det.

Edit: Egentlig helt krise at politiet har unnlatt å kalle henne inn til forklaring tidligere, slik det er omtalt i VG. Ikke helt umulig at kongehus og kronprinsesse har mer makt enn man skulle tro. Dersom det er slik det ligger an, at hun har blitt bedt om å forklare seg, men ikke villet. Så mener jeg at kongehuset er ferdig.

Endret av Déjà vu
  • Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er en ganske spennende utvikling i forhold til grunnlovsparagraf 37! Spennende å se hvordan konge og kongehus forholder seg til dette! Ellers rart at politiet ikke har tatt initiativ til det selv, og at bistandsadvokaten må be om det.

Interessant å følge med fremover, hvert fall! Kan jo være at politiet ikke har sett på det som et alternativ en gang.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke spesielt vanskelig å unngå. Alt hun trenger er å si nei. Dvs det er den formelle siden av det.

Men jeg synes det er manipulerende av bistandsadvokaten å gå så høyt ut med dette.

Det er gode grunner for at foreldre - ingen foreldre - har vitneplikt. At de ikke , er vel ikke ensbetydende med at de ikke kan, men han setter henne jo i en veldig vanskelig situasjon når han går ut på denne måten.

Hvis hun nå benytter sin selvsagte rett til å si nei, så vil hun bli diskutert, mistenkeliggjort, kritisert og spekulert om herfra til evigheten. 

Endret av MissLucy
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Déjà vu skrev (2 minutter siden):

Har ingenting med grunnloven å gjøre. Hun er mor. Ingen foreldre har vitneplikt.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i tvil om det blir noe avhør av henne, men det er jo en ganske effektiv måte for bistandsadvokaten å få ut i offentligheten at dette mener de at MM vet endel om. Så mye at hun kan belyse Julianes versjon av saken.

• Liker 8
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Interessant å følge med fremover, hvert fall! Kan jo være at politiet ikke har sett på det som et alternativ en gang.

Ikke sikker på alt rundt dette. Men fant :

"Nekter et vitne å forklare seg for politiet, kan politiet begjære rettslig avhør (§ 237), og for retten har vitnet som hovedregel møte- og forklaringsplikt, jf. § 108. Denne fremgangsmåten kan derimot ikke brukes overfor mistenkte som nekter å forklare seg for politiet, siden de heller ikke har forklaringsplikt for retten."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-66-2001-2002-/id168823/?ch=9

Edit: Så her er det altså ikke politiet, men bistandsadvokat, som begjærer. 

Endret av Déjà vu
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (13 minutter siden):

Dette var vi jo flere som lurte på helt i begynnelsen av denne saken; hva MM/HM visste og ikke  visste. Her kan det som du skriver, se ut som MM har hatt informasjon som styrker saken til JS. Dette er antagelig blitt mer aktuelt når MBH beskylder JS for vold. Håper virkelig hun lar seg avhøre for å belyse saken mest mulig. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke spesielt vanskelig å unngå. Alt hun trenger er å si nei. Dvs det er den formelle siden av det.

Men jeg synes det er manipulerende av bistandsadvokaten å gå så høyt ut med dette.

Det er gode grunner for at foreldre - ingen foreldre - har vitneplikt. At de ikke , er vel ikke ensbetydende med at de ikke kan, men han setter henne jo i en veldig vanskelig situasjon når han går ut på denne måten.

Hvis hun nå benytter sin selvsagte rett til å si nei, så vil hun bli diskutert, mistenkeliggjort, kritisert og spekulert om herfra til evigheten. 

Nå er det Marius og advokaten hans som er manipulerende. Vil si det er de som har satt MM i denne situasjonen. 

• Liker 10
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Déjà vu skrev (1 minutt siden):

Ikke sikker på alt rundt dette. Men fant :

"Nekter et vitne å forklare seg for politiet, kan politiet begjære rettslig avhør (§ 237), og for retten har vitnet som hovedregel møte- og forklaringsplikt, jf. § 108. Denne fremgangsmåten kan derimot ikke brukes overfor mistenkte som nekter å forklare seg for politiet, siden de heller ikke har forklaringsplikt for retten."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-66-2001-2002-/id168823/?ch=9

Edit: Så her er det altså ikke politiet, men bistandsadvokat, som begjærer. 

Ingen har plikt til å forklare seg for politiet. Man har derimot plikt til  å vitne i retten, men det er unntak bl.a. for foreldre.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Nå er det Marius og advokaten hans som er manipulerende. Vil si det er de som har satt MM i denne situasjonen. 

Men det foreligger vel ingen anmeldelse  av Snekkestad ref. "situasjonen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Men det er jo helt likt for alle kriminelle som har en mor.

Forskjellen her er at alle de andre foreldrene kan si nei uten at det blir noe mer snakk om det, men for MMs vedkommende har jo denne bistandsadvokaten fratatt henne muligheten til å si nei uten noe mer om men.

Som alle andre foreldre har rett til.  Hennes reeelle valg nå er å si ja, eller bli gjenstand for massiv offentlig debatt.

Sorry, men dette er akkurat like usympatisk manipulerende som sprellene til MBHs forsvarsadvokat. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (10 minutter siden):

Dette var vi jo flere som lurte på helt i begynnelsen av denne saken; hva MM/HM visste og ikke  visste. Her kan det som du skriver, se ut som MM har hatt informasjon som styrker saken til JS. Dette er antagelig blitt mer aktuelt når MBH beskylder JS for vold. Håper virkelig hun lar seg avhøre for å belyse saken mest mulig. 

Dersom hun nekter, så vil det i grunnen være det samme som å "si" at hun ikke ønsker å belyse saken med det hun vet, og hvertfall ikke belyse saken på et punkt som kan føre til høyere straff for sønnen. I mine øyne så er ikke det greit. Da gjør hun ikke det hun kan for at volden skal stoppes/ gjøre sitt til at MBH kan endre kurs. 

Jeg hadde aldri, som mor til barn, nektet å forklare meg sant om noe sånt. Enda så dritt det måtte føles. Vedr. vinningsforbrytelser osv., som ikke skadet msk direkte, hadde det kanskje vært litt annerledes.

Endret av Déjà vu
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...