Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

De har sagt de ikke kan uttale seg nå pga hensyn til  ALLE de involverte.  Og at det ikke betyr at de ikke har tenkt å si noe å et senere tidspunkt. 

Er du litt utålmodig og vil at det skal være NÅ.

De sier noe når det er riktig tid å sted for å utale seg, og det er ikke nå. Midt i etterforskning av saken. Det vilke ha vært feil iht ofrene , rettstatwn og marius. De har også uttalt seg noe.

Og ytret sympati med ofrene hans

Jeg dømmer folk ut ifra handling ikke ord. Den shoppingturen er strategisk for å VISE standpunktet hun tar.

MM sine ord er like mye verdt som hennes sønn, som beklager seg offentlig til offeret for å terrorisere henne etterpå.
Marius har nok lært denne falskheten ett sted…… 

Ingenting MM vil SI i ettertid kan endre hvordan vi ser at hun agerer NÅ. 

Så nei, jeg er ikke «utålmodig», jeg ser jo fint hva slags person MM er nå, og ingen formell uttalelse skrevet av en medieperson fra kongehuset, kan endre det. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Doris Becker
  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Jeg dømmer folk ut ifra handling ikke ord. Den shoppingturen er strategisk for å VISE standpunktet hun tar.

MM sine ord er like mye verdt som hennes sønn, som beklager seg offentlig til offeret for å terrorisere henne etterpå.
Marius har nok lært denne falskheten ett sted…… 

Ingenting MM vil SI i ettertid kan endre hvordan vi ser at hun agerer NÅ. 

Så nei, jeg er ikke «utålmodig», jeg ser jo fint hva slags person MM er nå, og ingen formell uttalelse skrevet av en medieperson fra kongehuset, kan endre det. 

Jeg dømmer også folk etter hva de gjør og ikke sier. Å kjøpe madrass sier ingenting,  å bryte besøksforbud sier mye.

Det sier mye om folk som legger mye i bagateller også.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Ja det kan det da være. Kjøpte seng til sønnen min tidligere i år jeg. Han er voksen. Et bonus barn på samme alder som marius fikk nytt sengetøy tidligere i år. Så hva er unormalt med det?

Av og til  får de penger, andre ganger noe de trenger.

Ok, så da synes du det er normal. Ville du kjøpt madrass til sønnen din, med ham, på samme tidspunkt, dersom deres situasjon var akkurat lik MM og MBH? 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å spørre en gang, for jeg vet svaret. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Tid til å shoppe med mamma, men ikke tid til å stille i politiavhør for å få fremgang i saken og lette presset på alle damene han har banket de siste ti årene. 

Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Rettelse, han skrev også at det ikke umskyldte hans handlinger.  Så det påpekte han selv, at hverkenndiagnosene eller rusbruken var en unnskyldning 

Dersom MBH ikke anså psykiske lidelser som en unnskyldning, så hadde han heller ikke nevnt det. En uforbeholden legge-seg-flat- unnskyldning til ofre er ikke å skylde på øvrige faktorer i samme åndedrag.

Endret av Rastebenk
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Korpsnerden skrev (Akkurat nå):

Ok, så da synes du det er normal. Ville du kjøpt madrass til sønnen din, med ham, på samme tidspunkt, dersom deres situasjon var akkurat lik MM og MBH? 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å spørre en gang, for jeg vet svaret. 

Ja hvis ha trenger madrass, så absolutt. 

• Liker 7
Gjest Svigermor
Skrevet

Når man står midt oppe i en vanskelig situasjon som de kongelige gjør nå, så bør de gjøre risikovurderinger mtp om handlingene deres vil gjøre situasjonen bedre eller verre. I deres situasjon, vil det vi gjør skade eller bedre kongehuset omdømme? Vil vi få mer juling i media hvis vi gjør dette? Da gjør vi det ikke. Det virker som om denne tankegangen er helt fraværende og det må jeg si jeg synes er veldig rart.

Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (28 minutter siden):

Hva forventer du (og dere andre i kongefamilien-politiet som roper korsfest MM) at hun skal gjøre: gråte på slottsbalkongen, heise det hvite flagget, og si unnskyld til folket fordi hun har født et barn som helt på egenhånd har dritt seg ut som voksen i likhet med en haug andre med samme løpebane?

Jeg forstår ikke logikken bak å henge ut moren for noe den myndige sønnen har gjort.

Hun og bare hun (og HM) har ansvar for hvor lite profesjonelt hun (de) har taklet denne situasjonen. 
Dette har de begge vist ved flere offisielle opptredener: "Jeg står godt i kritikken", de snur ryggen til - og de later som om de ikke hører folk snakker til dem. 

Jeg av alle vet at ingen foreldre har ansvar for at barna sine begynner å ruse seg - det beror mest på miljø og til dels gener. Ingen er skånet fra dette - det kan skje i alle familier. 
Det som imidlertid skiller denne saken utifra min og de flestes andre familiers er den alvorlige voldsbruken - det er ikke like normalt og vanlig. 

MM og HM - som norges kronprins og kronprinsesse har et særlig ansvar for hvordan de fremstår. Etter mitt syn burde de gått ut og sagt noe allerede når det kom ut i pressen. At de tier og svarer arrogant som nevnt tidligere stiller de i et utrolig dårlig lys. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet
~ Ada ~ skrev (34 minutter siden):

Da regner jeg med at alle i hviskeleken er voksne mennesker som tar det fulle og hele ansvaret for leken, liksom den siktede har det fulle ansvaret for egne handlinger. 

Stilleleken fremstår nå som en total ansvarsfraskrivelse, de velger strutsens løsning. MBH lever på kronprinsparets økonomiske velvilje som medhjelpere til hans livsførsel. 
Spørsmålet er om de er voksne. 

Skrevet

Å være voldelig handler ofte om å ha kontroll og styre situasjoner. Hvis man er oppvokst med å alltid få viljen sin støter man fort på problemer senere i livet.

Er man da disponert for å ty til vold og ikke har empati eller følelser som styrer unna vold, så vil vold være løsningen ved motgang. Det kan være fysisk eller psykisk vold.

Så jo, miljø kan absolutt ha noe å si for hvordan man blir som voksen.

De må slutte å stryke mbh med silkehansker, få ham i behandling (for både rus og sinne/vold) og la ham ta ansvar for eget liv.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Rastebenk skrev (34 minutter siden):

Tid til å shoppe med mamma, men ikke tid til å stille i politiavhør for å få fremgang i saken og lette presset på alle damene han har banket de siste ti årene. 

Dersom MBH ikke anså psykiske lidelser som en unnskyldning, så hadde han heller ikke nevnt det. En uforbeholden legge-seg-flat- unnskyldning til ofre er ikke å skylde på øvrige faktorer i samme åndedrag.

Å påstå at det å bruke tid med familien som er en naturlig del av en persons liv er både urimelig og unødvendig. Alle har rett til et privatliv. Det er heller ingen indikator på mangel på ansvarlighet eller respekt for den juridiske prosessen som foregår. 

Oppfatter heller ikke MBH uttalelse om psykisk sykdom som en unnskyldning, men heller som en forklaring. 

• Liker 9
Skrevet
Stargaze skrev (5 minutter siden):

Å være voldelig handler ofte om å ha kontroll og styre situasjoner. Hvis man er oppvokst med å alltid få viljen sin støter man fort på problemer senere i livet.

Er man da disponert for å ty til vold og ikke har empati eller følelser som styrer unna vold, så vil vold være løsningen ved motgang. Det kan være fysisk eller psykisk vold.

De må slutte å stryke mbh med silkehansker, få ham i behandling (for både rus og sinne/vold) og la ham ta ansvar for eget liv.

Mye enig i det. Men det er han som har ansvaret for seg selv som må ta imot hjelp. Fordi man får rett og slett ikke hjulpet noen som ikke vil.

Hvis man sliter med diagnoser man ikke vet noe om. Så har barn lett for å finne måter å overleve negative tilbakemeldinger  og slutter å ta de til seg. I tillegg  kan da grensene iht egen adferd presses litt og litt. 

Mitt total bilde iht det jeg har sett i media, er at han ser ut til å ha litt sjalusi problemer og stort behov for kontroll.  Som mulig en årsak til  oppførsel. (Dette er mitt intrykk og min mening, iht bildet jeg har dannet  meg iht helheten. Bygget på tlf til siste ex bla og det som har stått ang båttur pg det lille nora har sagt)

Skrevet
Stargaze skrev (1 minutt siden):

100% enig.

Marius har tydeligvis dalt i rang blant den sosiale elite, om det stemmer at han ikke var ønsket i brullyp. Det er også nærliggende å tenke at mange ikke ønsker å assosieres med ham nå, da alt dette er skjedd. Det kalles en «sosial sanksjon».

Barn gjør dette mot hverandre hele tida; oppfører du deg helt jævlig risikerer du at de andre barna ikke vil leke med deg, sånn tilpasser du deg normene i samfunnet rundt deg.

Barn som jukser og ikke følger reglene i lek, de får ikke bli med før de lover å følge spillereglene.

Sånn oppdrar vi hverandre fra vi er født, og vi skjønner da hva som skal til for at vi får «være med i leken».

Noen barn sliter kanskje med å forstå spillereglene, da gjør vi dem ikke en tjeneste om vi går inn som voksne og endrer reglene slik at «Ola kan jukse men dere andre kan ikke» eller «Ola må kunne få slå litt når han blir sint, også må dere andre bare tolerere det». Slik skaper man tyranner.

Mange tyranner er nettopp blitt behandlet slik; de har «Yes-men» stående rundt seg som bare gjør det de vil. De får ikke den motstanden som skal til for at de skjønner hvordan DE må tilpasse SEG samfunnet rundt.

Disse blir til slutt ganske virkelighetsfjerne : «let them eat cake».

Marius fremstår for meg som virkelighetsfjern, og han må ha fått masse drahjelp med å utvikle seg til å bli sånn: HA medlemmer på fest, kjøre ned gardister, «King of Coke», tre kjærester har han mishandlet, til sammen gjennom en ÅRREKKE.

Mora «står støtt» hun. Også drar de på shopping. 

Virkelighetsfjerne, begge to. Konturene var allerede i brevet hun skrev for 7 år siden. Det er bare nå vi folket ser dette så krystallklart.

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (47 minutter siden):

Jeg dømmer også folk etter hva de gjør og ikke sier. Å kjøpe madrass sier ingenting,  å bryte besøksforbud sier mye.

Det sier mye om folk som legger mye i bagateller også.

dette!

• Liker 9
Skrevet (endret)
Sweetheaven skrev (17 minutter siden):

Det er heller ingen indikator på mangel på ansvarlighet eller respekt for den juridiske prosessen som foregår

Nei vel? 

Lørdag ettermiddag ble kronprinsesse Mette-Marits sønn Marius Borg Høiby (27) løslatt fra arresten i Oslo. Da var siktelsen mot ham utvidet med flere punkter, og ytterligere én person har fått status som fornærmet i saken.

– Han ble løslatt etter at det ble konstatert at han ikke ønsket å forklare seg for politiet, sier politiadvokat Andreas Kruszewski i Oslo politidistrikt til NRK senere lørdag ettermiddag.

https://www.nrk.no/norge/hoiby-nektet-a-la-seg-avhore_-ifolge-politiet-1.17043550

Bistandsadvokatene til Haukland og Snekkestad har reagert på at avhøret lar vente på seg.

Vi venter på hans forklaring, og det er leit at saken drar ut i tid, sier Nora Hauklands bistandsadvokat, John Christian Elden.

- Nå er det viktige for min klient å få klarhet i om Høiby vil forklare seg, eller ikke, sier Snekkestads bistandsadvokat Petter J. Grødem.

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-rettighet-han-har/81988123

MBH har altså trenert avhørsprossessen i månedsvis. Han har i tillegg brutt et besøksforbud som ble ilagt ham. Hvordan er dette å vise respekt for den juridiske prossessen? 

Edit: selvfølgelig er det isolert sett helt normalt å shoppe og le sammen med moren sin. Man kan selvfølgelig velge å se på den hendelsen som fullstendig revet ut av absolutt all kontekst, som er at han er en kriminell kvinnebanker som stadig utsetter ønskede politiavhør, mens moren hans er Norges fremtidige dronning, samt oppnevnt beskytter for voldsutsatte kvinner.

Endret av Rastebenk
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
TrineTrollet skrev (7 minutter siden):

Stilleleken fremstår nå som en total ansvarsfraskrivelse, de velger strutsens løsning. MBH lever på kronprinsparets økonomiske velvilje som medhjelpere til hans livsførsel. 
Spørsmålet er om de er voksne. 

Nei, MBH har ansvaret. De er I sin fulle rett til å henvise til advokatene til de involverte partene i den pågående straffesaken. De har heller ikke noe ansvar for å bekrefte eller dementere påstander om forhold som ikke har direkte tilknytning til siktelsen, spredt av sladrebladet Se og Hør, etter tips fra ukjente, anonyme kilder. Skulle det være hold i at rikets sikkerhet er truet, må også dette granskes og ivaretas av andre enn i uttalelser fra Kongehuset. 

Kronprinsparet har ikke vært helt stille, HM gikk tidlig ut og kommenterte saken. Han og MM har bare ikke sagt det som ønskes. Jeg registrerer at det provoserer, og sammen med en langdryg etterforskning (les:sene avhør av siktede og div.eskapader underveis), så opprører det ytterligere. Det er nå allikevel slik at det å måtte vente ikke gir frikort til å ta saken i egne hender. Man må bare ha litt tålmodighet, reguleringskapasitet og impulskontroll.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Det er så man nesten ikke vet om man skal le eller gråte. Folk her inne omtaler altså i fullt alvor det Marius holder på med som at han «har gjort noe galt». Da må man visst bare støtte og gå videre  og leve livet som om ingenting har hendt. Gå på shopping og le og kose seg. «Gå i dialog».

Å banke forskjellige kvinner gjennom ti år, stjele, trakassere, rasere andres leiligheter, la noen av de tyngste kriminelle i landet få fritt leide til en av landets best bevoktede eiendommer der de fester og stjeler og kjører Segway inne, misbruke narkotika, antakeligvis også være involvert i distribusjon og salg, det er faktisk ikke en liten glipp. Da er man en alvorlig fare for samfunnet.

Og da har man som forelder feilet så fundamentalt i oppdrager-rollen. En normal forelder ville gått totalt i kjelleren, blitt rasende og kastet ut avkommet, tatt offentlig avstand fra alt han har gjort og insistert på at «barnet» tar fullt og helt ansvar.

Det begynner å bli veldig klart hvorfor MM og HM ikke har uttalt seg om sjokket de har fått og hvor stor avstand de tar fra alt M har gjort. Det er jo selvsagt fordi de har visst hele tiden. De har visst, dekket over, tilrettelagt, feid under teppet, ja til og med har de tillatt seg å offentlig irettesette alle som har vært kritiske, inkludert lærerne til M. Alle har visst stilt for høye krav til ham. For man kan jo selvsagt ikke forvente normal oppførsel fra kronprinsessens sønn.

Mens vi andre bare må sitte og se på dette sirkuset.

👏🏼👏🏼👏🏼 obs obs, du må jo ikke si at det å ta avstand fra en 30 år gammel voldsutøvende kriminell ikke er «barnemishandling» 🤪🤪🤪

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (12 minutter siden):

Og da har man som forelder feilet så fundamentalt i oppdrager-rollen. En normal forelder ville gått totalt i kjelleren, blitt rasende og kastet ut avkommet, tatt offentlig avstand fra alt han har gjort og insistert på at «barnet» tar fullt og helt ansvar.

I alle dager! Det er umulig å følge med på hva barnet ditt driver med når hen har flyttet ut av barndomshjemmet. Du holder ikke på med overvåkning 24/7. Du stoler på det barnet sier, så lenge det ikke er grunn til noe annet. Dukker det opp mistanker om diverse ulumskheter, skal du vite at barnet ditt har opparbeidet stor kompetanse på manipulering og løgn. Og lært å pynte på utskeielsene slik at mor og far ikke skal være bekymret. Et menneske er ikke BARE rusmisbruker, eller BARE psykisk syk eller BARE voldelig. Det finnes verken enkle forklaringer eller enkle løsninger i denne saken.

• Liker 13
Skrevet
ella morax skrev (18 timer siden):

Plot twist:

Madrassen er til Mette Marit.

🤣🤣 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...