Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Doris Becker skrev (19 minutter siden):

Det er riktig. Nå vet vi at kronprinsparet har hatt HA inne i privat bolig. Tunge kriminelle har fått filme der inne, og det er stjålet verdier. Dette handler om rikets sikkerhet. At tunge kriminelle, tilknyttet store nettverk, organiserte kriminelle, kan sitte på masse info  kan skape høyrisikosituasjoner. Det gjør dem sårbare for  feks utpressing.
Og som Farahmand sier: "Noen av disse menneskene har gjennom sine handlinger påført mangfoldige mennesker skade og et ødelagt liv. Det norske kongehuset og kronprinsfamilien nyter stor respekt og tillit i det norske samfunnet. Det er nærmest på det rene at disse kriminelle har fått økt sosial kapital ved å være en del av nettverket og omgangskretsen til Borg Høiby."

Godt oppsummert. Det er så ille å lese at det nesten ikke kan bli stort verre nå. Både kongehuset og rådgiverne rundt må ha sovet konstant i timen de siste årene. Det er ikke til å tro den dumskapen og grenseløse naiviteten vi er vitne til. Det må være så ydmykende for kongeparet å være vitne til at bonusbarnebarnet setter hele omdømmet i vanry med sin tungt kriminelle omgangskrets og avskyelige og kriminelle atferd. 

• Liker 32
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (32 minutter siden):

Og bensinkortet ble brukt i ett år! Uten at det ble sperret/oppdaget at det var stjålet. Altså- jeg kan nesten ikke tro det. 

Er ikke det hyggelig da at det norske folk har sponset drivstoff til kriminelle i et år? 

Kan nesten ikke tro det jeg heller, galskapen vil ingen ende ta! Avsløring etter avsløring om Norges mest prominente familie. For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

Endret av K_mb
  • Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
K_mb skrev (9 minutter siden):

For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

Sant! Hver dag tenker man at nå kan ikke idiotien og galskapen øke, eller tåkeleggingen skjule mer, men jo da, så sannelig! 

Endret av Momma
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Drapstrusler, omgang med tunge kriminelle miljø, mishandling av kvinner. Alt dette er skjedd innenfor gjerdene på Skaugum. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er dette noe som kongefamilien har fasilitert, ved at de ikke har grepet inn tidligere. Hvordan oppfattes dette, blant oss vanlige borgerlige? Vi som jobber og lever våre liv etter beste evne, som søker å være lovlydige, som blir straffet hardt for langt mindre enn det Marius har begått av kriminalitet. Det skurrer så jævlig, og ødelegger rettsfølelsen hos folk. Og det er selve kongehuset som står for dette. Jeg mener vi må avvikle monarkiet grunnet dette. Det har gått altfor langt. 

• Liker 35
  • Nyttig 11
Skrevet

Det er så smålig å kritisere kronprinsparet og forbruket deres på detaljnivå. Det vet vi ingenting om. Vi vet ikke hva de har visst om MBH, og vi vet ikke hva de har brukt SINE penger på. Utifra den hyppige deltakelsen og kunnskapsnivå til mange i tråden, så ser vi at nivået er lavt. Men kjør på.

• Liker 9
Skrevet
K_mb skrev (31 minutter siden):

Er ikke det hyggelig da at det norske folk har sponset drivstoff til kriminelle i et år? 

Kan nesten ikke tro det jeg heller, galskapen vil ingen ende ta! Avsløring etter avsløring om Norges mest prominente familie. For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

«Stjålet» av MBH himself kanskje? Eller har han eget bensinkort fra det Kongelige hoff?

Spekulerer…

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Oppfordrer til å lese hva Svein Tore Bergestuen og ikke minst Henrik Syse sier om omfanget av medieomtalen av denne saken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Conradi skrev (14 minutter siden):

Vi vet ikke hva de har visst om MBH, og vi vet ikke hva de har brukt SINE penger på.

Dersom kronprinsparet ikke har visst noe særlig, selv om sønnen bor vegg i vegg, er dette like betenkelig som at de har visst det meste. Og begge deler er helt uakseptabelt når man har fått tildelt rollen som landets kronprinspar.

Endret av Momma
  • Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
Conradi skrev (3 minutter siden):

Oppfordrer til å lese hva Svein Tore Bergestuen og ikke minst Henrik Syse sier om omfanget av medieomtalen av denne saken.

Linker er fint når du henviser til noe konkret.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Conradi skrev (5 minutter siden):

Og så? Medieomtalen er helt på sin plass. Og jeg mener faktisk det skrives for lite kritisk og med et blikk mot den større betydningen denne saken har for monarkiet. Mitt ønske etter at alt har kommet fram, og fram skal det, er at vi får en ordentlig debatt blant folk og politikere, om monarkiet og dets videre framtid. Men du er muligens av den oppfatning at medietrykket bør dempes? Hvorfor det, om jeg tør spørre? Hvem er det du da vil beskytte, og på bekostning av hvem?

• Liker 19
  • Nyttig 15
Skrevet
Zenhouse skrev (1 time siden):

Og bensinkortet ble brukt i ett år! Uten at det ble sperret/oppdaget at det var stjålet. Altså- jeg kan nesten ikke tro det. 

Det høres helt vilt ut! Men her burde det vel være videoopptak på ulike bensinstasjoner som kunne avsløre hvem som har brukt det? Burde ikke være for vanskelig med tanke på at tidspunktet for bruk registreres?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Sgirl skrev (5 minutter siden):

Og så? Medieomtalen er helt på sin plass. Og jeg mener faktisk det skrives for lite kritisk og med et blikk mot den større betydningen denne saken har for monarkiet. Mitt ønske etter at alt har kommet fram, og fram skal det, er at vi får en ordentlig debatt blant folk og politikere, om monarkiet og dets videre framtid. Men du er muligens av den oppfatning at medietrykket bør dempes? Hvorfor det, om jeg tør spørre? Hvem er det du da vil beskytte, og på bekostning av hvem?

https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville ikke tenke at kronprinsparet var medskyldig i dette før det var sikkert, men at de har latt ham feste med kriminelle og bli boende på Skaugum... Altså, ærlig talt. De må skjønne hva det å være kommende konge og dronning innebærer.

Min teori er at kronprinsessen har vært ekstremt opptatt av å være snill mot Marius og at han ikke skal havne i skyggen av de kongelige halvsøsknene. Og dermed ikke satt noen grenser. Og Håkon virker som en forsiktig type som også er stefar, og da er det vanskeligere å sette ned foten enn for egne barn.

Da Mette-Marit skrev brev til pressen om at de måtte skjerme Marius fra søkelyset, håper jeg saken var mindre ille enn nå. For formuleringen om at hennes eget ungdomsopprør ville sett mye verre ut enn Marius sitt, fremstår en smule spesiell  i dagens lys.

• Liker 21
  • Nyttig 8
Skrevet
Sgirl skrev (6 minutter siden):

Hvis du er i stand til å løfte blikket

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kongehuset har gått helt av skaffet. Ingen voksne hjemme. Monarkiet må avskaffes så snart som mulig. Dette vil jeg ikke skattepengene mine skal gå til. Kokain og kriminalitet på statens regning, hvis jeg kjører noen km/t for fort fyker mine hardt opptjent kroner opp i røyk og her beskytter politiet denne partyprinsen så han kan holde på med friplass på ærlige borgeres regning. Fy fader nå må noen våkne og få stoppet galskapen. Hvor er politikerene? Har de helt berøringsangst med hensyn til  Kongehuset?

PST må snarest gå igjennom Skaugum etter avlyttingsutstyr. Videokamera og mikrofoner. Hvem vet hva som kan ha blitt snappet opp. Kan de være i en utpressingsituasjon, og kan vi stole på kronprinsparet etter dette?

Jeg vil ikke ha noen tillit heretter. Aldri. Krompen bør skille seg fra MM. Lurer på hvorfor livvaktene ga så god tilgang på krompen på Quarten på slutten av 90 tallet ...

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Conradi skrev (1 minutt siden):

Hvis du er i stand til å løfte blikket

Det er snakk om Norges mektigste familie. Ikke hvermansen. Dermed er det helt innafor med medietrykk. Og kongehuset er skyld i dette selv, i og med at de har håndtert saken med å stikke hodet i sanden. De skylder folk en forklaring og kommunikasjon, ettersom de tross alt forsyner seg godt av skattepenger. Sorry, men dette er dealen de har inngått for å leve i luksus.

• Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet
Conradi skrev (6 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/OoExab/ekspert-om-mediedekningen-rundt-marius-borg-hoeiby-bekymret

Svein Tore Bergestuen har podkast sammen med Eva Sannum: Tut og mediekjør. Anbefales.

Lest, men synes innholdet er lite nyansert selv om det inneholder enkelte vettuge aspekter. 

Jeg tror for øvrig ikke at det ville blitt skrevet noe særlig om MBH dersom rusproblemer, eventuelle diagnoser og  eventuell behandling var det det var snakk om. Dette er privat og noe vi ikke har noe med. Det er den elleville, voldelige, utagerende og grenseløse oppførselen, sammen med en svært privilegert livsstil, og det hele utført med Skaugum som bopel, svært mange med rette reagerer på, og synes det er berettiget at skrives om og svares på. 

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Lest, men synes innholdet er lite nyansert selv om det inneholder enkelte vettuge aspekter. 

Jeg tror for øvrig ikke at det ville blitt skrevet noe særlig om MBH dersom rusproblemer, eventuelle diagnoser og  eventuell behandling var det det var snakk om. Dette er privat og noe vi ikke har noe med. Det er den elleville, voldelige, utagerende og grenseløse oppførselen, sammen med en svært privilegert livsstil, og det hele utført med Skaugum som bopel, svært mange med rette reagerer på, og synes det er berettiget at skrives om og svares på. 

Hadde han dratt rett på behandling, avhør, tilståelse etc hadde han nok også vært mer «fredet» enn han er nå. 
Hadde også hjulpet med en uttalelse fra Kongehuset. Så denne «krisehåndteringen» kan vi vell gi stryk. Men kanskje like greit. Får vi flere spøkelser ut av skapet med engang…

• Liker 25
  • Nyttig 9
Skrevet
Frisk Frosk skrev (15 minutter siden):

Det høres helt vilt ut! Men her burde det vel være videoopptak på ulike bensinstasjoner som kunne avsløre hvem som har brukt det? Burde ikke være for vanskelig med tanke på at tidspunktet for bruk registreres?

Godt poeng. Burde være smal sak å ettergå. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...