Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Det har sikkert vært en vanskelig balansegang med oppdragelsen av M kontra småsøsknene. Hvis resten av familien, MM og barna har luksusartikler, skulle da MBH ikke få?

Løsningen hadde vært om kronprinsparet ikke hadde hatt en fullt så overdådig livsførsel. Kjøpt kvalitetsmerker (som Oslo middelklasse flest) - men droppet ekstravagante plagg, vesker, klokker osv? Kunne fint ha begynt med MM. Ref reisen til Afrika med luksusveske…

Tror dere de hadde blitt sett ned på av fiffen, eller hadde de blitt hyllet for å ikke sløse? Tror i alle fall det norske folk hadde hatt sansen, både for måtehold og gjenbruk. Og kanskje det hadde vært litt mindre kult å slippe inn i kretsen?

Tvilsomt at det handler om materielle ting. Han har vokst opp i samme hjem og de har nok ikke blitt forskjellsbehandlet på det. 
tenker det handler om mors angst for at M skulle føle seg mindre verdt siden han ikke var kongelig. Så har hun pakket han inn i bobleplast og unnskyldt all hans dårlige oppførsel for å få bukt med sin egne dårlige samvittighet. 

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Missy1 skrev (8 minutter siden):

Tvilsomt at det handler om materielle ting. Han har vokst opp i samme hjem og de har nok ikke blitt forskjellsbehandlet på det. 
tenker det handler om mors angst for at M skulle føle seg mindre verdt siden han ikke var kongelig. Så har hun pakket han inn i bobleplast og unnskyldt all hans dårlige oppførsel for å få bukt med sin egne dårlige samvittighet. 

Nei, de har sikkert ikke blitt forskjellsbehandlet, jeg mener ikke det. Men de kunne jo gjort det ved å tone ned luksusen for alle i stedet for å kjøre full pakke for alle, var poenget mitt. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (21 minutter siden):

Det kan ikke være fordi hun jobber så mye, for det har hun aldri gjort. 

Hun har ikke frontet norsk design slik hun burde. Istedet har hun hatt utallige shoppingturer til Italia og kjøpt italiensk design.

Hun har ikke prestert noe enestående på utdanningsfronten. Måtte ta studie sammen med en slottsansatt. I tillegg var det stor uenighet om hun kvalifiserte til master-utdanning - uten en bachelor. 

Den gang hun reiste til Afrika for å hjelpe fattige - med en diger, spinndyr designveske på armen. 

Og mye, mye mer. 

Og mye, mye mer. Det finnes mer en nok av eksempler. Man kan vel kanskje heller spørre seg om hva hun har gjort som har bidratt til noe spesielt bra? Som er genuint? Og Haakon også for den saks skyld, selv om han sikkert har jobbet mer i det siste pga Harald. Inntrykket er likevel et meget privilegert liv på samfunnets regning.

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Justlooking skrev (4 minutter siden):

Og mye, mye mer. Det finnes mer en nok av eksempler. Man kan vel kanskje heller spørre seg om hva hun har gjort som har bidratt til noe spesielt bra? Som er genuint? Og Haakon også for den saks skyld, selv om han sikkert har jobbet mer i det siste pga Harald. Inntrykket er likevel et meget privilegert liv på samfunnets regning.

Jeg måtte i et møte så hadde ikke tid til å skrive mer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantorangen-Oslo skrev (På 22.9.2024 den 22.09):

En tankevekker! Godt skrevet! 

Tusen takk. 

Eyr skrev (På 23.9.2024 den 8.44):

Har gutter som snart begynner på u.skolen. Der har det florert i flere år, de sliter sånn med å få det under kontroll. Så her har vi snakket om at man får det gratis til å begynne med og hvordan det ruller på. Snakket om indrejustis osv. Synd å skremme de men føler jeg må gjøre alt for å få de til å forstå konsekvensene langsiktig. Frontallappen er ikke akkurat ferdig utviklet. Så gjelder det å holde de opptatt og i aktivitet. 😅 Jeg synes de er bra gutter så har trua men man vet jo aldri… 

Høres ut som du gjør en god jobb, og de fleste gjør jo det. Når det kommer til stykket, så kan man veilede og formidle så mye man vil som foreldre, uten at det betyr man ikke har vært omsorgsfulle, ansvarlige foreldre om det voksne barnet trår feil og i verste fall havner i kriminelt miljø eller velger å avslutte livet sitt. Sårt er det jo uansett. 

Lykkelia skrev (10 timer siden):

Mette Marit uttrykte bekymring for at folket hadde forventninger til Marius. Ja, jeg skal glatt innrømme at jeg hadde det. Jeg forventer at han:

Lærer seg å si «hei», «takk» og «unnskyld», altså normal høflighet. 

Ikke mobber, slår, stjeler, bruker narkotika eller begår annen kriminalitet. 

Finner seg en jobb han trives med. 

Hvis jeg legger til «hjelper til hjemme», er det akkurat samme forventninger som jeg har til sønnen min. 

Marius har mye å jobbe med, og har ikke gjort det lett for seg selv. Tar han et oppgjør med seg selv, gjør en innsats for (i den grad det er mulig) å få tilgivelse fra sine ofre, og finner tilbake til punktene over, tror jeg folket kan legge dette bak seg. Det må starte med åpenhet, ærlighet og en vilje til å ordne opp/ta den straffen han fortjener. Det synes han dessverre ikke å ha, og advokaten hjelper på ingen måte til. 

Som mennesker har vi alle forventninger til de rundt oss og til oss selv. Vi håper at våre etiske verdier styrer oss i livet, og at vi klarer å lære våre barn moral og empati. Samtidig er det lett å overse våre egne feil når vi kritiserer andres. Som det ofte sies, det er lettere å se splinten i andres øyne enn bjelken i vårt eget. 

Et lite barn så en gang til meg: Vi er bare mennesker. Dette synes jeg synliggjør hvor enkelt barn ser på ting, men likevel så effektivt. Mennesker gjør feil, tar dårlige valg, og ingen av oss er perfekte - noe som burde huskes når vi diskutere denne saken som omhandler andres personlige liv og de involverte rundt. Tenk på alle som sitter med forventninger til denne familien nå, på alle som mener de skal gjøre det ene eller det andre. Til de som sitter der med skadefryd og venter på at de skal tråkke feil igjen, og på det uutholdelige presset det må være å stå i som foreldre/ familie og som pårørende til ofrene. Hvilken belastning dette er, slik jeg har nevnt her tidligere, for alle involverte. 

Jeg er forøvrig enig i at det hadde vært lurt med en pressemelding, gjerne av personlig art som fikk folk til å forstå, en slags forklaring, men nå som det ser ut at det ikke gjør det, tenker jeg at det likså greit - og kanskje en grunn til det. Så er spørsmålet: trenger vi egentlig å vite, og har vi krav på det?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (2 timer siden):

Poenget var vel at jeg tenker infoen din ikke var riktig.

Om han fikk boligen på Skaugum på slutten av 2021, slik VG sier, eller begynnelsen av 2022 da nyheten om at det var slutt mellom dem ble offentliggjort, som du sier, - det spiller jo liten rolle. Han har uansett hatt den enebolig i snart 3 år.

Ja, han og Nora Haukland har bodd sammen siden det, men det har tydeligvis vært delvis i hennes leilighet og delvis i hans bolig - slik man jo ofte gjør i begynnelsen av forhold.

Desember 2021 flyttet han inn, slutten av januar flyttet han ut og i bolig med julinne. I ett år. Er psr mnd senere  ble han sammen med nora. Som han også på et tidspunkt flyttet sammen med. Og de gikk fra hverandre i ca august i fjor. Forstått det slik at de har bodd litt sammen på skaugum og annet sted. 

Så i bunn og grunn har han bodd der i ett år etter det bruddet. Har iallefall ikke fått med meg noe samboerskap med siste ex

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (5 minutter siden):

MBH sitt personlige rusproblem og hans "problemkomplekser"  trenger vi ikke vite noe om.
Men hans omgang med tunge kriminelle, observasjoner gjort av politiet der de mener han har hatt så store mengder kokain at det er mer  enn til eget bruk, hvorfor han ble advart midt under et spaningsoppdrag, og hvorfor han har blitt særbehandlet i 10 år, når det gjelder forhold som kanskje skulle gitt strafferettslige konsekvenser, det mener jeg vi har krav på å vite. Det har med hvem han er å gjøre, og rikets sikkerhet. 
I tillegg er han en voldsmann, som har mishandlet sine tre kjærester gjennom 10 år både psykisk og fysisk. Hvem han er gjør det riktig at han identifiseres i disse sakene.

Og vi kan faktisk ikke ha det slik at Skaugum er frisone for kriminellaktivitet. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (19 minutter siden):

Det er riktig. Nå vet vi at kronprinsparet har hatt HA inne i privat bolig. Tunge kriminelle har fått filme der inne, og det er stjålet verdier. Dette handler om rikets sikkerhet. At tunge kriminelle, tilknyttet store nettverk, organiserte kriminelle, kan sitte på masse info  kan skape høyrisikosituasjoner. Det gjør dem sårbare for  feks utpressing.
Og som Farahmand sier: "Noen av disse menneskene har gjennom sine handlinger påført mangfoldige mennesker skade og et ødelagt liv. Det norske kongehuset og kronprinsfamilien nyter stor respekt og tillit i det norske samfunnet. Det er nærmest på det rene at disse kriminelle har fått økt sosial kapital ved å være en del av nettverket og omgangskretsen til Borg Høiby."

Godt oppsummert. Det er så ille å lese at det nesten ikke kan bli stort verre nå. Både kongehuset og rådgiverne rundt må ha sovet konstant i timen de siste årene. Det er ikke til å tro den dumskapen og grenseløse naiviteten vi er vitne til. Det må være så ydmykende for kongeparet å være vitne til at bonusbarnebarnet setter hele omdømmet i vanry med sin tungt kriminelle omgangskrets og avskyelige og kriminelle atferd. 

• Liker 35
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (32 minutter siden):

Og bensinkortet ble brukt i ett år! Uten at det ble sperret/oppdaget at det var stjålet. Altså- jeg kan nesten ikke tro det. 

Er ikke det hyggelig da at det norske folk har sponset drivstoff til kriminelle i et år? 

Kan nesten ikke tro det jeg heller, galskapen vil ingen ende ta! Avsløring etter avsløring om Norges mest prominente familie. For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

Endret av K_mb
  • Liker 34
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (9 minutter siden):

For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

Sant! Hver dag tenker man at nå kan ikke idiotien og galskapen øke, eller tåkeleggingen skjule mer, men jo da, så sannelig! 

Endret av Momma
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drapstrusler, omgang med tunge kriminelle miljø, mishandling av kvinner. Alt dette er skjedd innenfor gjerdene på Skaugum. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er dette noe som kongefamilien har fasilitert, ved at de ikke har grepet inn tidligere. Hvordan oppfattes dette, blant oss vanlige borgerlige? Vi som jobber og lever våre liv etter beste evne, som søker å være lovlydige, som blir straffet hardt for langt mindre enn det Marius har begått av kriminalitet. Det skurrer så jævlig, og ødelegger rettsfølelsen hos folk. Og det er selve kongehuset som står for dette. Jeg mener vi må avvikle monarkiet grunnet dette. Det har gått altfor langt. 

• Liker 35
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så smålig å kritisere kronprinsparet og forbruket deres på detaljnivå. Det vet vi ingenting om. Vi vet ikke hva de har visst om MBH, og vi vet ikke hva de har brukt SINE penger på. Utifra den hyppige deltakelsen og kunnskapsnivå til mange i tråden, så ser vi at nivået er lavt. Men kjør på.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (31 minutter siden):

Er ikke det hyggelig da at det norske folk har sponset drivstoff til kriminelle i et år? 

Kan nesten ikke tro det jeg heller, galskapen vil ingen ende ta! Avsløring etter avsløring om Norges mest prominente familie. For dette har gått langt forbi i å kun handle om vold i nære relasjoner som i seg selv er ille nok.

«Stjålet» av MBH himself kanskje? Eller har han eget bensinkort fra det Kongelige hoff?

Spekulerer…

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordrer til å lese hva Svein Tore Bergestuen og ikke minst Henrik Syse sier om omfanget av medieomtalen av denne saken.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...