Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Eyr skrev (Akkurat nå):

Med tilståelse er det mulig å gjenvinne litt ære i det minste. 

Ja, men hvorfor tror du han vil det?

Tilståelse vil være rasjonelt for han hvis hans advokat vurderer bevisene slikt at påtalemakten kommer vinne frem med det som etterhvert han blir tiltalt for uansett. Da vil det gi strafferabatt.

Men hvis advokaten vurderer at det er bedre å kjempe, så blir det kamp. 

Tenker jeg. Det at Marius skal vinne så mye på å åpent og ærlig fortelle om all fysisk og psykisk vold han har utsatt disse tre kvinnene for, det er litt langsøkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BLOMSTERKVAST skrev (Akkurat nå):

Hvem er den 4 fornærmede?

Marius har kommet med (draps)trusler mot en ukjent person. Mulig det er han som er nummer 4. 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Ja, men hvorfor tror du han vil det?

Tilståelse vil være rasjonelt for han hvis hans advokat vurderer bevisene slikt at påtalemakten kommer vinne frem med det som etterhvert han blir tiltalt for uansett. Da vil det gi strafferabatt.

Men hvis advokaten vurderer at det er bedre å kjempe, så blir det kamp. 

Tenker jeg. Det at Marius skal vinne så mye på å åpent og ærlig fortelle om all fysisk og psykisk vold han har utsatt disse tre kvinnene for, det er litt langsøkt.

I mine øyne er det det eneste rette å gjør med tanke på selvrespekt og ofrene. Hvis man ønsker å endre seg for å bli et bedre menneske må det starte med erkjennelse og ansvarliggjøring.

Men så er jeg heller ikke kriminell og kunne ikke funnet på å gjøre noe sånt i utgangspunktet så da har vi sikkert veldig ulikt verdigrunnlag. 
 

Edit: Å gjøre det rette er rasjonelt for meg, ikke prøve å komme unna med straff man fortjener.

Endret av Eyr
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 minutter siden):

Marius har kommet med (draps)trusler mot en ukjent person. Mulig det er han som er nummer 4. 

Er dette "nye" trusler? Mener jeg leste om dette for noen uker siden, er det dette du mener her? At han ikke har truet enda fler siden sist, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (4 minutter siden):

Marius har kommet med (draps)trusler mot en ukjent person. Mulig det er han som er nummer 4. 

«Etter det Se og Hør vet, er nå er fjerde person fornærmet i saken - i tillegg til hans tre eks-kjærester. 

Marius skal ha fremsatt drapstrusler mot denne personen. Se og Hør kjenner vedkommendes identitet, og har tatt kontakt for en kommentar»

https://www.seher.no/kongelig/anmeldt-for-drapstrusler/81923326

Tipper politiet først fikk tak i Marius i går, siden anmeldelsen kom den 10. september 

Endret av SagaP
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Er dette "nye" trusler? Mener jeg leste om dette for noen uker siden, er det dette du mener her? At han ikke har truet enda fler siden sist, mener jeg?

Ikke nye trusler men de har nå tatt ut siktelse for det. Bare politiet som henger etter tror jeg😬

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (42 minutter siden):

Jeg tror dessverre han er skadet av å vokse opp i kongefamilien. Fra tidlig har han blitt bortskjemt med at alfor mange har vist dem ufortjent stor respekt - helt uten annen grunn enn at de tilhører kongefamilien. 

Han har omtrent fått gjøre som han vil og fått hva han vil hele livet.

Jeg tror han er skadet før han kom inn i kongefamilien, jfr. foreldre med utsvevende, utprøvende og eksperimenterende ung voksentid. Arv spiller inn og selvfølgelig påfølgende miljø hvor det kan tyde på store privilegier og få konsekvenser grunnet skjerming.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 minutter siden):

I mine øyne er det det eneste rette å gjør med tanke på selvrespekt og ofrene. Hvis man ønsker å endre seg for å bli et bedre menneske må det starte med erkjennelse og ansvarliggjøring.

Men så er jeg heller ikke kriminell og kunne ikke funnet på å gjøre noe sånt i utgangspunktet så da har vi sikkert veldig ulikt verdigrunnlag. 

Helt enig. Men den advokaten han har valgt peker ikke den veien, jeg tror det er et veldig dårlig valg av MBH. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Er dette "nye" trusler? Mener jeg leste om dette for noen uker siden, er det dette du mener her? At han ikke har truet enda fler siden sist, mener jeg?

Ikke som jeg vet. Det står at det er fire fornærmede i saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (Akkurat nå):

Ikke nye trusler men de har nå tatt ut siktelse for det. Bare politiet som henger etter tror jeg😬

Virker som de henger etter med mye, hvis M har vært i landet lenge nok til å komme seg til Innlandet før de pågrep ham...

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 minutter siden):

I mine øyne er det det eneste rette å gjør med tanke på selvrespekt og ofrene. Hvis man ønsker å endre seg for å bli et bedre menneske må det starte med erkjennelse og ansvarliggjøring.

Men så er jeg heller ikke kriminell og kunne ikke funnet på å gjøre noe sånt i utgangspunktet så da har vi sikkert veldig ulikt verdigrunnlag. 

Håper gangsteradvokaten er helt ubrukelig, hadde vært nydelig å se rutinerte Elden (ikke fan av han vanligvis) lage hakkemat av forsvaret. 
For en flott jobb - å skulle så tvil om voldsutsattes troverdighet. Jeg vet alle har krav på et forsvar, men noen jobber må vel føles mer skitne enn andre.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Ikke som jeg vet. Det står at det er fire fornærmede i saken.

Begynner å lukte en fengselsdom her, jeg...

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Han kommer vel å prøve å gjøre jobben sin. 

Det vil si å prøve å skape tvil om bevisene mot Marius. Som nok vil bety angrep mot eksene til han, der mye nok vil handle om deres troverdighet. 

Prøve å få nedskalert hvilken paragraf som skal bli brukt i de to forhold som er mest alvorlige. 

Så føre bevis som skal kunne gi Marius et så lavt straff som mulig.

Løpet er kjørt for en mild tilståelsedom.

Han er flink i jobben sin. Jeg tror ikke løpet er kjørt. De vil vise til uttalelsen han kom med. Så spørs det på bevisbildet i de andre sakene. Mulig alt blir henlagt, med unntak av kroppskrenkelse og skadeverk, hvor han uoffisielt har erkjent straffskyld, men  der vil de mulig vinkle det opp mot "problemkompleksene". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Virker som de henger etter med mye, hvis M har vært i landet lenge nok til å komme seg til Innlandet før de pågrep ham...

Tenker at det kanskje er påskudd for å få han avhørt, eller ihvertfall avklart om han kommer til å la seg avhøre eller ikke. Tror kanskje Politiet er lei av treneringen også…

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det NH som er det sterkeste kortet i forhold til vold i nære relasjoner, det alvorligste punktet i siktelsen. Hun tok vare på materiale fra samboerperioden og har overlevert det til politiet, og dette forholdet har vært nyere tid. 

«– Hun har forklart seg om sine opplevelser med fysisk og psykisk vold fra Marius Borg Høiby fra den tiden de var sammen, sier advokat John Christian Elden som er oppnevnt som bistandsadvokat for Haukland.

– Haukland har også overlevert materiale hun har vært i besittelse av som supplerer hennes forklaring, sier han videre.»

https://www.tv2.no/nyheter/nora-haukland-har-vaert-i-avhor-hos-politiet/16935923/

  • Liker 6
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at de har satt han inn, men det er ikke vanlig med slike «små» lovbrudd. Tenker at det er mer, og/eller at politiet vil verne han mot seg selv. Han utgjør også en fare for kongehuset, på flere plan. 

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jadaomatte skrev (Akkurat nå):

Det er flott at de har satt han inn, men det er ikke vanlig med slike «små» lovbrudd. Tenker at det er mer, og/eller at politiet vil verne han mot seg selv. Han utgjør også en fare for kongehuset, på flere plan. 

Tror du ikke at de vil prøve å få han avhørt da? At de er lei av treneringen?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke at de vil prøve å få han avhørt da? At de er lei av treneringen?

Jo, det også. Skamløst av han å trenere saken sånn. Men han har vel retten på sin side?

Endret av Jadaomatte
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (3 timer siden):

Han er flink i jobben sin. Jeg tror ikke løpet er kjørt. De vil vise til uttalelsen han kom med. Så spørs det på bevisbildet i de andre sakene. Mulig alt blir henlagt, med unntak av kroppskrenkelse og skadeverk, hvor han uoffisielt har erkjent straffskyld, men  der vil de mulig vinkle det opp mot "problemkompleksene". 

Hvis disse problemkompleksene (det var vel kronprinsens formulering) er diagnoser og rusbruk, så er de vel uansett ikke formildende, iallfall ikke rusbruk. Og hvilken diagnose, short of full blown psycopath, skulle være tilstrekkelig til å redusere noen straffeutmåling eller tippe saken i tiltaltes favør?

Endret av JustAsking
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (4 minutter siden):

Kanskje er det NH som er det sterkeste kortet i forhold til vold i nære relasjoner, det alvorligste punktet i siktelsen. Hun tok vare på materiale fra samboerperioden og har overlevert det til politiet, og dette forholdet har vært nyere tid. 

 

«– Hun har forklart seg om sine opplevelser med fysisk og psykisk vold fra Marius Borg Høiby fra den tiden de var sammen, sier advokat John Christian Elden som er oppnevnt som bistandsadvokat for Haukland.

– Haukland har også overlevert materiale hun har vært i besittelse av som supplerer hennes forklaring, sier han videre.»

https://www.tv2.no/nyheter/nora-haukland-har-vaert-i-avhor-hos-politiet/16935923/

De andre kan ha gjort både det og mer til, bare at advokatene deres ikke sier det. I denne saken er det bare Elden av de fire advokatene som har vært uvanlig snakkesalig. Smart valg av NH.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...