Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (35 minutter siden):

Iht der beg skrev er en  bok skrevet av en tidligere se og hør journalist,  som skriver i bunn og grunn om hvordan se og hør jobber. Og i samme slengen tar opp div saker som har vært. Mye iht mettemarit  og svenno. Da det var denne journalisten som hadde mest kontakt med svenno

Kan høres  på lydbok, om du vil få den med deg

Den boken ble også filmatisert. "En helt vanlig dag på jobben", mener jeg den heter. Journalisten heter Håvard Melnæs.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (1 time siden):

Nora er ferdig med inspilling og  hjemme igjen foresten. Hun har lagt ut på insta

Nora var ferdig med intervju for lengst, selv om folk liker å bruke dette som et påskudd for å forsvare at Marius koser seg på ferie i Italia mens ofrene hans sitter hjemme i elendigheten.

Nå er vi tilbake i territorie hvor folk (du) har begynt å forsvare at Marius er på ferie. Det er visstnok bra at han er i Italia og ikke tar ansvar for det han har gjort.

Vi går i sirkler, det hadde vært lettere om du bare kom ut med støtten istedenfor å gjemme det bak 'Nora har vært vekk, det er faktisk bra at Marius er på ferie dere!'.

Det var litt som da du sa at diagnoser ikke har noe å si, for så å bruke flere dager på å skyve diagnosene opp og frem i annenhvert innlegg her.

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (5 minutter siden):

Den boken ble også filmatisert. "En helt vanlig dag på jobben", mener jeg den heter. Journalisten heter Håvard Melnæs.

Da var Knut Haavik redaktør. 

Endret av Kønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært en god anledning for MM til å forklare hvorfor hun «står godt i denne kritikken». En begrunnelse hadde gjort seg. 

De «skjønner at vi har mange spørsmål», men har ikke noen større forståelse for at noen av spørsmålene da kanskje fortjener et svar fra folket som betaler lønnen deres. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige Ærna skrev (32 minutter siden):

Hørte lydopptaket nå…altså, de politispanerne fremsto ikke som de skarpeste typene. Hvis de virkelig skal hjelpe Marius må de sørge for å sende noen bedre kvalifiserte. Virker som Marius nærmest avkledde dem i den samtalen.

Lydopptaket beskriver noe av serviliteten de kongelige og medlemmer av kongefamilien møtes med. Folk bukker og skraper for dem, uansett hva. 
Det er ikke noe galt med spanerne. De gjorde jobben de ble satt til av sjefene sine, og visste nok ikke at det ble gjort opptak av samtalen.

De skal berømmes for å orke å gå i dialog med en bortskjemt dagdriver som gjør hva han vil. Og hvem betaler for livsstilen til MBH?  

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
NordreSving skrev (2 minutter siden):

Det hadde jo vært en god anledning for MM til å forklare hvorfor hun «står godt i denne kritikken». En begrunnelse hadde gjort seg. 

De «skjønner at vi har mange spørsmål», men har ikke noen større forståelse for at noen av spørsmålene da kanskje fortjener et svar fra folket som betaler lønnen deres. 

Alt er bare innøvde replikker som går på repeat. Meningsløse ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Tråden her er jo netopp et eksempel på lynsje stemning. Her er visst alt lov å si, uten hold i det som blir ytret. 

Dog har jeg notert meg at komentarfelt på fb bla, har begynt å si fra at media går for langt og bør roe seg litt  ned. Så ser ut som det begynner å snu litt.  Ser også media minus noen, har roet litt ned egne meninger i artikler. 

Jeg tror ikke helt du forstår hva lynsjing er.

Du mistolker at folk er skuffet over denne sagaen med at de vil lynsje Marius, jeg har sett null personer i denne tråden som sier de vil banke Marius, som lynsjing er.

Usaklig som vanlig. Det beste med de som forsvarer kongehuset her er at de liker å påkalle seg en slags form for seriøsitet, mens de selv bruker ord som 'lynsjestemning' og 'hatprat' når folk stiller her kredible spørsmål om noe vi alle betaler skatt for.

Endret av Anonio
  • Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (33 minutter siden):

Det merkeligste i denne tråden er all klagingen på pressen. Tror virkelig folk at norsk presse setter bedriften sin på spill og publiserer usannheter uten dekning? Det vil å såfall gi dem millionsøksmål. Ingen ting av det som er kommet frem hadde vi visst om ikke pressen og da særlig Se og Hør i denne saken hadde gjort jobben sin. Er der sensurregime ala Nord Korea dere ønsker dere? Vi lever faktisk i et demokrati og makta skal ettergås. Så kan vi selvfølgelig diskuterer om det blir for massivt eller ei. Kongefamilien er den mest beskytta familien i dette landet og de lever av apanasje. De skal representere OSS. Selge OSS i utlandet og fremstå som bedre enn OSS, fordi de er vår førstefamilie. Det gjør de ikke nå. De representerer også lite i forhold til andre kongefamilier og mindre enn før. Det burde vært i deres interesse å snakke til folket så tidlig som mulig. Dette som kommer frem nå har de visst om lenge, og burde hatt strategien klar. Det kom ikke som julekvelden på kjærringa på dem som det har gjort på mange andre i dette landet. Og når hun sier at hun STÅR STØTT i dette, da mister jeg alt håp altså. 

Til slutt. Det er ikke pressen som er det største problemer her, det er MBH. Og det faktum at ingen har klart å stoppe dette for lenge siden. 

Det er mange måter å formidle et budskap på, da. Språket i tabloidene er primitivt og sensasjonspreget, og overskrifter er i beste fall blåst opp, i verste fall direkte villedende, og det er tettpakket med dramatiske adjektiver i selv de minst dramatiske saker. De graver dypt selv, men oppmuntrer ikke til at leseren skal gå særlig i dybden. Selv om de er først til mølla, så er det lett å gjennomskue virkemidlene hvis man gidder. Jeg synes ikke de skal løftes til gullstandard for pressen, akkurat. 
Det har likevel satt søkelys på kontrastene mellom dem og det som anses for seriøs presse, for det kan se ut som i dette tilfellet at det sitter langt inne å skrive negativt om kongefamilien. Hyggelig nok det, men i dette tilfellet er det alvorlige ting som kommer frem, og ikke minst har det pågått i mange år. Folk føler seg lurt, virker det som. Slottet har også etter min mening sovet i timen når de ikke har vært tidligere ute med å tydeliggjøre rollene på nettsidene og ift hvor og når MBH er profilert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (2 minutter siden):

Det er mange måter å formidle et budskap på, da. Språket i tabloidene er primitivt og sensasjonspreget, og overskrifter er i beste fall blåst opp, i verste fall direkte villedende, og det er tettpakket med dramatiske adjektiver i selv de minst dramatiske saker. De graver dypt selv, men oppmuntrer ikke til at leseren skal gå særlig i dybden. Selv om de er først til mølla, så er det lett å gjennomskue virkemidlene hvis man gidder. Jeg synes ikke de skal løftes til gullstandard for pressen, akkurat. 
Det har likevel satt søkelys på kontrastene mellom dem og det som anses for seriøs presse, for det kan se ut som i dette tilfellet at det sitter langt inne å skrive negativt om kongefamilien. Hyggelig nok det, men i dette tilfellet er det alvorlige ting som kommer frem, og ikke minst har det pågått i mange år. Folk føler seg lurt, virker det som. Slottet har også etter min mening sovet i timen når de ikke har vært tidligere ute med å tydeliggjøre rollene på nettsidene og ift hvor og når MBH er profilert.

Helt enig. Det er klikk som teller og det gjelder ikke bare Se og Hør. Trodde aldri jeg skulle forsvare det bladet i den grad jeg gjør det da😅 Det er nok viktigere for Aftenposten for eksempel å levere etterrettelig enn å være først ute. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (1 time siden):

Tipper Marius er tilbake i Sveits nå, jeg. Det er ingenting som tar seg bedre ut i en straffesak enn at han har tatt dette på alvor, søkt hjelp for sitt rusproblem, leverer rene rusprøver på eget initiativ og angrer alt det forferdelige han gjorde fordi kokain er et forferdelig stoff som han aldri skal røre igjen. Så blir det et par timers samfunnsstraff og ferdig med den saken. 

Hadde han vært det ville vi ha hørt om det, nettopp fordi det ville sette han i et litt bedre lys.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (28 minutter siden):

Har ikke fått med meg at det er filmatisert.  Takker for tips. Skal se on den ligger tilgjengelig et sted

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kønn skrev (Akkurat nå):

Ups, takk🙈 

Nelvik var sidestilt med Haavik fra 1985. Selv om Haavik var medredaktør fram til 2004, så var det Nelvik som styrte skuta de siste årene. Melnæs skrev en del om det i boka, som jeg også oppfattet som kritikk mot lederstilen til Nelvik

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (18 minutter siden):

De mest ryddige artiklene jeg har lest, var faktisk i People.  Ryddig og informativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Det er jo monarkistene som burde være forbannet på kongehuset nå. Vi andre bare ler.

Words

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (36 minutter siden):

Nora var ferdig med intervju for lengst, selv om folk liker å bruke dette som et påskudd for å forsvare at Marius koser seg på ferie i Italia mens ofrene hans sitter hjemme i elendigheten.

Nå er vi tilbake i territorie hvor folk (du) har begynt å forsvare at Marius er på ferie. Det er visstnok bra at han er i Italia og ikke tar ansvar for det han har gjort.

Vi går i sirkler, det hadde vært lettere om du bare kom ut med støtten istedenfor å gjemme det bak 'Nora har vært vekk, det er faktisk bra at Marius er på ferie dere!'.

Det var litt som da du sa at diagnoser ikke har noe å si, for så å bruke flere dager på å skyve diagnosene opp og frem i annenhvert innlegg her.

Ver du hva. Nå har jeg tatt opp flere ganger her om vrenging av det andre her har skrevet. Og du er en av de jeg da sikter til. 

Har ikke hverken forsvart han eller kommet med noen påstander om det.

Noen påsto at marius var i utlandet ulovlig. Jeg svarte det er han ikke.

Etterhvert ble jeg spurt om hva jeg mente om at han var i utlandet . Da svarte jeg ingenting,  jeg har ikke  noe behov for å mene noe om det. Så lenge han ikke gjør noe ulovlig på turen. Så gidder jeg ikke bry meg om det.

Dette anser jeg først og fremst som en sak mellom hans, advokat, marius og politet 

Så at jeg ikke har noe behov for å ha noen mening om det, vrir du da til at det er å forvare marius sine handlinger. 

Jeg syntes ikke den turen har noe som helst med marius sine handlinger han er siktet for.

At andre føler på at det er å gi beng. Det må de få lov å mene, på lik linje som jeg har lov  å mene ingenting  om saken.

Det jeg vet om den turen, er vel at det kunne se ut som han skulle i et bryllup som var planlagt  for lenge siden, ble ikke noe av. Og den ofisielle storyen er at han dro på ferie.

I dont know, and i dont care

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 time siden):

Det merkeligste i denne tråden er all klagingen på pressen. Tror virkelig folk at norsk presse setter bedriften sin på spill og publiserer usannheter uten dekning? Det vil å såfall gi dem millionsøksmål. Ingen ting av det som er kommet frem hadde vi visst om ikke pressen og da særlig Se og Hør i denne saken hadde gjort jobben sin. Er der sensurregime ala Nord Korea dere ønsker dere? Vi lever faktisk i et demokrati og makta skal ettergås. Så kan vi selvfølgelig diskuterer om det blir for massivt eller ei. Kongefamilien er den mest beskytta familien i dette landet og de lever av apanasje. De skal representere OSS. Selge OSS i utlandet og fremstå som bedre enn OSS, fordi de er vår førstefamilie. Det gjør de ikke nå. De representerer også lite i forhold til andre kongefamilier og mindre enn før. Det burde vært i deres interesse å snakke til folket så tidlig som mulig. Dette som kommer frem nå har de visst om lenge, og burde hatt strategien klar. Det kom ikke som julekvelden på kjærringa på dem som det har gjort på mange andre i dette landet. Og når hun sier at hun STÅR STØTT i dette, da mister jeg alt håp altså. 

Til slutt. Det er ikke pressen som er det største problemer her, det er MBH. Og det faktum at ingen har klart å stoppe dette for lenge siden. 

Se og Hør er selve kroneksemplet på "Evig eies kun et dårlig rykte"😅

Uansett hva de graver opp og hvilke kilder de hevder å ha, så kan kritikerne bare grave frem den gamle Svenno-tiden og slå ihjel alt de kommer med, virker det som. Det er akkurat som om de ikke har fått med seg at det er ny redaktør og nye arbeidsmetoder.

Selvfølgelig lever de av klikk, i likhet med alle andre redaksjoner som lever av klikk. NRK (og til dels TV2) er de eneste mediene som ikke trenger klikkåte for overlevelsens skyld, likevel er det NRK som har vært arbeidsgiveren til Tore Strømøy og Sophie Elise, sånn bare for å understreke hvor seriøse de er. Det har resultert i klagestorm.  NRK er dømt for flest brudd i PFU i 2023, mens Se og Hør hadde ingen, men likevel er det Se og Hør som er den store stygge ulven.

Se og Hør har en journalistisk stil som ikke tiltaler alle. Men å undergrave hver eneste sak de publiserer, bare fordi de er Se og Hør, blir for dumt. De er faktisk et redaktørstyrt medie, som må forholde seg til de samme reglene som alle andre redaktørstyrte medier. De har vært nærmest alene om å belyse prinsessen og hennes utvalgte opp mot bryllupet, og fikk dermed mange nye lesere. Jeg leste en sak her om at trofaste lesere nå er forbannet fordi Se og Hør har distribusjonsprobleaer, pga økt pågang. Jeg tror faktisk ikke Se og Hør vil sette den veksten i fare ved å publisere usanne historier. Tvert imot tror jeg de er ekstra påpasselige med å kvalitetssikre informasjonen de går ut med i denne saken. Og så kan vi jo håpe at kvaliteten på det journalistiske arbeidet også får en oppsving, selv om jeg tror de trives godt med den litt røffe stilen.

• Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (20 minutter siden):

Nei, hun er nok isteden så rasende at hun rister. Håper hun er mest rasende på sønnen sin. 

Det tror jeg og.

Uansett er det neppe hun som bestemmer kongehusets mediestrategi i denne saken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...