Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har tenkt på det, og tror nok det kan henge sammen med siktelsen som ikke innebærer salg, oppebavring eller bruk av narkotika. Hadde siktelsen gått på det hadde det nok vært nærliggende å ransaket boligen. Hvis de skulle ransaket boligen med den siktelsen som er må det være at de kunne finne noe som underbygget påstandene om vold og trusler, og det er det er vel ikke sannsynlig. 

Politiet hadde hjemmel til å ransake boligen til Marius og de kunne pågrepet ham. 
I stedet valgte de å ringe ham og avtalte oppmøte på Jansløkka skole. 

En vanlig borger hadde fått slått inn døra med rambukk og blitt lagt i jern mens ransakelse av bolig pågikk. Kjenner selv til flere tilfeller som har opplevd det, og på tynnere grunnlag enn dette. 

Forskjellsbehandling fordi moren er gift med Haakon og han selv er medlem av kongefamilien. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (4 minutter siden):

Politiet hadde hjemmel til å ransake boligen til Marius og de kunne pågrepet ham. 

En vanlig borger hadde fått slått inn døra med rambukk og blitt lagt i jern mens ransakelse av bolig pågikk. Kjenner selv til flere tilfeller som har opplevd det, og på tynnere grunnlag enn dette. 

Forskjellsbehandling fordi moren er gift med Haakon og han selv er medlem av kongefamilien. 

Nettopp!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo virkelig dumt at han ikke benyttet anledningen for å se seg om etter nye venner🫣 

Virker som han er dypt i avhengigheten egentlig. Håper han er på avrusing i Italia nå men har mine tvil. Eneste som kan forsvare at han er der. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (31 minutter siden):

Alt tyder på at Marius har forstått seg selv som spesielt privilegert. Selv om han ikke virker oppegående, så later det til at akkurat dét har gått inn. 
Marius har skrytt til vennene sine over at politiet beskytter ham:

»Blant de mest bekymringsfulle påstandene i tillegg til straffesaken vi alle kjenner, er at han både skal ha misbrukt sitt diplomatpass på verste vis – og at han i sine kretser skal ha skrytt åpenlyst av å være «beskyttet av politiet»»

https://www.seher.no/kongelig/marius-far-saerbehandling/81917171

Joda, men denne typen privilegier beskytter ikke et individ mot andre opplevelser og reaksjoner, det er ikke et en-til-en-forhold i dette. Så man kan jo ha privilegier på en del områder, men samtidig kjenne voldsomme negative følelser. Det har med personlige egenskaper å gjøre, medfødte personlighetstrekk og temperament som ikke privilegier har noen en-til-en-innvirkning på. Jeg er på ingen måte noen apologet for Marius eller hans handlinger, men det er mer komplekst enn at det kun er snakk om en priviligert overklassegutt som ble en gigantisk drittsekk som slår damene sine.

Egentlig vil jeg heller si at det krever noe helt spesielt av oppdragelse og grenser når man har barn som vokser opp med høy status og alt tilgjengelig. Det er ingen automatikk i seg selv i at enkeltindividet forstår eller ser seg selv utenfra av den grunn. Det kommer an på hvordan miljøbetingelsene treffer det som bor i enkeltindividet. Det hjelper ikke å tenke hvordan det «burde» vært håndtert av Marius, dette har veldig mye med hvordan situasjonen har blitt håndtert fra starten av. Det virker som han kan ha en utfordrende personlighet, og da hadde han hatt behov for svært tydelige grenser og oppdragelse, for å bli en dugelig fyr. All verdens privilegier har ikke nødvendigvis noen positiv innvirkning på personlighetsutviklingen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (32 minutter siden):

Enig i at se og hør kan tøye strikke litt (for å si det mildt),  men det her er såpass alvorlige anklager at hvis de ikke har gode kilder og et godt grunnlag for å påstå hva de gjør risikerer de både det ene og det andre. 

Teksten gir inntrykk av at det er noe som har pågått over flere år, og ikke kun denne ene samtalen som er litt vanskelig å få tak på. De skriver at de har gode kilde, så får jo håpe for deres egen del at de har det. 

Jeg har aldri kjøpt se og hør jeg heller, men i sakene om Martha og Durek, og Marius har de vært en pådriver og sagt mye som resten av pressekorps ikke har turt, og så har resten av pressen kommet etter. Noe syns jeg har vært for mye, og over streken, mens annet syns jeg har vært viktig at har kommet frem. 

Tja turt eller ikke ville dele.  Der andre medier har valgt å ikke publisere bildene av marius, så er det oppgitt grunn iht at de ikke har klart å verifisere hvilken setting  bildene er tatt. De oppgir at de har fått mange forskjellige tilbakemelding  om settingen som spriker for mye.  Selv om bildene  er kjent i andre medier. Og at de også har tilgang til bildene. 

Se og hør  kjører jo sjokk versjon  på dem. Men som andre medier sier, noen av ryktene sier at det var halloween. Effekten på bildene ville hatt en annen betydning  om feks se og hør hadde skrevet at det var halloween. Som de mener, også se og hør har hørt iht en av ryktene. 

Så da stoler jeg litt mer på andre medier som ikke publiserer verifiserte storyer.

I denne saken sier de på en side at de besitter dokumenter,  på en annen side sier de også at det ikke er verifisert  fordi ingen har svart på henvendelser fra se og hør. 

Sååå kanskje  burde de ha ventet litt, evnt valgt å ordlegge seg litt mindre dramatisk,  til noen har gitt de svar på det de  lurer på.

Uansett ikke uvanlig kontakt dette nødvendigvis.  Også for andre vanlige folk

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krinoline skrev (1 minutt siden):

Egentlig vil jeg heller si at det krever noe helt spesielt av oppdragelse og grenser når man har barn som vokser opp med høy status og alt tilgjengelig. Det er ingen automatikk i seg selv i at enkeltindividet forstår eller ser seg selv utenfra av den grunn. Det kommer an på hvordan miljøbetingelsene treffer det som bor i enkeltindividet. Det hjelper ikke å tenke hvordan det «burde» vært håndtert av Marius, dette har veldig mye med hvordan situasjonen har blitt håndtert fra starten av. Det virker som han kan ha en utfordrende personlighet, og da hadde han hatt behov for svært tydelige grenser og oppdragelse, for å bli en dugelig fyr. All verdens privilegier har ikke nødvendigvis noen positiv innvirkning på personlighetsutviklingen.

Dette er jeg enig med deg i. Tror det er lettere å være takknemlig når man har lite kontra mye feks. 

Jeg blir mest frustrert over at de kunne brukt statusen sin til så mye godt men bare kaster bort mulighetene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (5 minutter siden):

Det var jo virkelig dumt at han ikke benyttet anledningen for å se seg om etter nye venner🫣 

Virker som han er dypt i avhengigheten egentlig. Håper han er på avrusing i Italia nå men har mine tvil. Eneste som kan forsvare at han er der. 

Tror du ikke han er fraktet til et sted hvor han får behandling for de psykiske lidelsene han sa han hadde, via sin advokat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (14 minutter siden):

I vanlige saker om vold, så kan det kanskje  hende de gidder å ta en tlf. Og henlegger innen et par dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (18 minutter siden):

De må han god grunn til å ransake i den konkrete saken - det holder ikke med en generell hjemmel for å ransake. De kan ikke bare ransake fordi han er siktet for noe. Da må det være at de antar å finne noe som er relevant for saken, og det er ikke sikkert de hadde gjort her. Hadde siktelsen gått på noe med narkotika tenker jeg det ville vært mye mer nærliggende å ransaket boligen. 

Jeg tvil ikke på at det er noe forskjellsbehandling ute å går her, absolutt ikke, men akkurat når det gjelder ransaking av boligen er jeg ikke sikkert på det ville gått igjennom her fordi siktelsen handler om vold og trusler, og ikke narkotika.

Det er heller ikke slik at politiet slår ned alle dører til voldsutøveren med rambukk altså. De fleste pågripelser innebærer ikke så mye dramatikk. Det betyr ikke at det er utelukket at det er noe forskjellsbehandling her på andre måter. 

Endret av pop up bruker
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 time siden):

Men da må folk få vite om det er politiet eller kongefamilien som har tatt denne avgjørelsen. 

Jeg sa: Alle fakta må på bordet - og det mener jeg selvsagt fremdeles. 

Det var da du begynte med at man ikke må henge ut noen.

Allmenheten har ikke noe krav til å få "alle fakta på bordet" det er en intern sak hos eksempelvis politiet osv, det er fint at Se&Hør tar på seg rollen som varsler for å få frem at ting kanskje ikke har vært så bra, men som vanlig mann i gata har ikke jeg eller du noe krav på å få vite fakta i det som er en rettsprosess som må kjøres. 
Ei heller har vi noe rett til å vite om det var en spaner som på eget initiativ tok praten eller om det var en etat som bestemte dette osv osv.
På samme måte som vi ikke har noe rett til å fo vite når Marius evt stiller til nye avhør, hva resultatet er, hvorda rettssaken evt går, hva dommen evt blir osv. Alle har krav på et rettsvern slik samfunnet er i bygget. 

Man kan sitte å ønske detaljene så mye man vil, men er du ikke part i saken har man heller ikke noe krav på informasjon. Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er slik vi ønsker det skal fungere eller ikke - men jeg personlig har ikke noen sans for "offentlig gapestokk" hverken for offer eller eventuelle tiltalte, og i allefall ikke før saken er avgjort i rettsapparatet.

Pressen gjør en formidabel jobb med å få ting frem i lyset etter sine presseetiske rettningslinjer - ut over det har ikke folk flest noe "krav" på informasjon selv om de ønsker den. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (Akkurat nå):

Tror du ikke han er fraktet til et sted hvor han får behandling for de psykiske lidelsene han sa han hadde, via sin advokat?

🤷🏻‍♀️ Who knows. Kan spekulere i det så klart. Hvis så er tilfelle så blir det nok kjent til slutt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krinoline skrev (9 minutter siden):

Joda, men denne typen privilegier beskytter ikke et individ mot andre opplevelser og reaksjoner, det er ikke et en-til-en-forhold i dette. Så man kan jo ha privilegier på en del områder, men samtidig kjenne voldsomme negative følelser. Det har med personlige egenskaper å gjøre, medfødte personlighetstrekk og temperament som ikke privilegier har noen en-til-en-innvirkning på. Jeg er på ingen måte noen apologet for Marius eller hans handlinger, men det er mer komplekst enn at det kun er snakk om en priviligert overklassegutt som ble en gigantisk drittsekk som slår damene sine.

Tipper at oppdragelsen har bestått i å sy puter under armene på denne karen fra han var liten, siden han ikke har tittel som søskenene. Grenser har kanskje også vært mangelvare.
Husker godt at Marius sto som liten gutt og sparket i en av de A-registrerte bilene (tror dette var gjengitt i VG for mange år siden), uten at noen grep inn.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (6 minutter siden):

De må han god grunn til å ransake i den konkrete saken - det holder ikke med en generell hjemmel for å ransake. De kan ikke bare ransake fordi han er siktet for noe. Da må det være at de antar å finne noe som er relevant for saken, og det er ikke sikkert de hadde gjort her. Hadde siktelsen gått på noe med narkotika tenker jeg det ville vært mye mer nærliggende å ransaket boligen. 

Jeg tvil ikke på at det er noe forskjellsbehandling ute å går her, absolutt ikke, men akkurat når det gjelder ransaking av boligen er jeg ikke sikkert på det ville gått igjennom her fordi siktelsen handler om vold og trusler, og ikke narkotika.

Det er heller ikke slik at politiet slår ned alle dører til voldsutøveren med rambukk altså. De fleste pågripelser innebærer ikke så mye dramatikk. Det betyr ikke at det er utelukket at det er noe forskjellsbehandling her på andre måter. 

Politiet har hjemmel både for å ransake og pågripe når en person som bor på eiendommen truer med bensinbrann og nettopp har utført skadeverk og vold. 

Er ingenting å diskutere egentlig. Poenget er at politiet valgte å ikke gjøre det. Det er det interessante her

Endret av SagaP
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 minutter siden):

Allmenheten har ikke noe krav til å få "alle fakta på bordet" det er en intern sak hos eksempelvis politiet osv, det er fint at Se&Hør tar på seg rollen som varsler for å få frem at ting kanskje ikke har vært så bra, men som vanlig mann i gata har ikke jeg eller du noe krav på å få vite fakta i det som er en rettsprosess som må kjøres. 
Ei heller har vi noe rett til å vite om det var en spaner som på eget initiativ tok praten eller om det var en etat som bestemte dette osv osv.
På samme måte som vi ikke har noe rett til å fo vite når Marius evt stiller til nye avhør, hva resultatet er, hvorda rettssaken evt går, hva dommen evt blir osv. Alle har krav på et rettsvern slik samfunnet er i bygget. 

Man kan sitte å ønske detaljene så mye man vil, men er du ikke part i saken har man heller ikke noe krav på informasjon. Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er slik vi ønsker det skal fungere eller ikke - men jeg personlig har ikke noen sans for "offentlig gapestokk" hverken for offer eller eventuelle tiltalte, og i allefall ikke før saken er avgjort i rettsapparatet.

Pressen gjør en formidabel jobb med å få ting frem i lyset etter sine presseetiske rettningslinjer - ut over det har ikke folk flest noe "krav" på informasjon selv om de ønsker den. 

Det er godt vi har Se og Hør - tror vi skal få det meste på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (5 minutter siden):

🤷🏻‍♀️ Who knows. Kan spekulere i det så klart. Hvis så er tilfelle så blir det nok kjent til slutt.

Se og Hør vet nok. Men velger å ikke skrive noe. Tenker Marius skal prise seg lykkelig for at hans mamma ikke giftet seg med prinsen av Wales i sin tid. 
Da hadde the Sun og de andre sladreavisene allerede stått å skrapet på døra til der hvor han befinner seg nå, og bildene ville gått verden rundt. Så brutalt er det der

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SagaP skrev (5 minutter siden):

Tipper at oppdragelsen har bestått i å sy puter under armene på denne karen fra han var liten, siden han ikke har tittel som søskenene. Grenser har kanskje også vært mangelvare.
Husker godt at Marius sto som liten gutt og sparket i en av de A-registrerte bilene (tror dette var gjengitt i VG for mange år siden), uten at noen grep inn.

Tenker  det er lite relevant heg. Hadde noen slike dritt  unger i klassen min jeg også,  som har vokst opp og blitt lovlydige  borgere som alle andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (5 minutter siden):

Den man elsker, tukter man (ikke bokstavlig). Tror MM har valgt den totalt motsatte måten og oppdra ham på. Dårlig samvittighet for å ha dratt han inn i kongehuset, kan være en av grunnene - men det er ren gjetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (3 timer siden):

Om hun har bidratt til å finansiere/dekke over en høyt flyvende livsstil med frie ressurser til å holde på slik det nå kommer fram er hun (og H) definitivt medansvarlig.

Det er å stille midler til disposisjon til en mann som ikke er i stand til å ta kloke valg for seg selv;

Muliggjøring.

Enablers uten tvil. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Den man elsker, tukter man (ikke bokstavlig). Tror MM har valgt den totalt motsatte måten og oppdra ham på. Dårlig samvittighet for å ha dratt han inn i kongehuset, kan være en av grunnene - men det er ren gjetting. 

Sikkert riktig, men vi må ikke glemme at også MM hadde et kraftig ungdomsopprør som varte lenge. Hvor hadde hun vært hvis hun ikke møtte Haakon? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...