Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Ble delt bilde av ham i hettegenser og «slitent utseende» da han egentlig skulle ha vært i 50-årsdag. MM har vel heller ikke sagt noe til pressen ang MBH siden 2017? (Og da hadde de faktisk hengt på ham etter han fylte 18). De sa noe angående kjæreste JS i 2018(?), det var vel siste gang?

Ikke sikker  på siste gang. Men de hang på han og overvåket hans bolig fra han var 18 til 20 og mor ba om ro.

Da hadde han og julianne bla måtte avbryte en norges ferie, pga  journalister hang på slep og tok svært private  bilder  av dem i skjul. En stor bildeserie i se og hør, der de bla  klinte på en strand et eller annet sted. De publiserte nange saker på den turen og hang etter hvorhen de dro. En slags jakt på dem.

Jeg ser ikke helt samfunnsinteressen for sånne oppslag. Og å henge på folk 24/7 365dager i året i to år. Syntes jeg blir et unødvendig press. For de de det måtte gjelde. Da også ikke bare marius men også julianne 

De gjorde det samme ovenfor mettemarit i 3-4år også. Som resulterte i at hun knakk  sammen ved bildøra til se og hør  og gråt for å være litt i fred. Noe journalisten har fortalt om selv, at det var for mye. Så han valgte å dra og la henne værei fred i noen dager iallefall.  

Jeg syntes  iallefall  at sånt like gjerne kan kalles stalking. Nesten værre også. Fordi du hver gang du går ut døra til hjemmet ditt risikerer du å bli hengt ut i hele landet.  For vinklingen var ofte ikke positiv.

Det var på klær, hår , sko etc og alt var selvsagt feil. For gamle klær, siden hun var opptatt av gjebruk, hm klær, for dyre klær. Ukjent venninde etc. 

Generelt mye på utseende. Og endel negativt iht forholdet med håkon. 

100% sikker på at jeg hadde endt opp som et nervevrak i eget hjem. Dekket til alle vinduer og ikke turt å leve et fritt liv iallefall 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reisejenta skrev (15 minutter siden):

Gud bedre. Tror du virkelig på dette våset selv? 

Det handler ikke om hva jeg tror. Det handler om hva vi vet og ikke vet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Buxus skrev (24 minutter siden):

En ting som plutselig slo meg: vi har egentlig ikke visst hvordan Marius ser ut, før nå. Joda, vi har kanskje sett ham avbildet i smoking ved høytidelige anledninger, men det er få/ingen bilder av ham slik han ser ut privat. Så dette med at pressen "jager" ham så fælt og at han har et så fryktelig liv i offentlighetens lys....stemmer det egentlig da? Syns pressen har vært veldig snill med ham, jeg! (særlig ettersom de må ha visst om endel av disse tingene som har skjedd rundt ham)

Spot on! 

«Men nå kan spørsmålet reises om norsk presses forsiktighet og anstendighet faktisk kan ha bidratt til den uheldige utviklingen hos en ung mann. 

Det er ingen hemmelighet at norske medier har fått atskillige tips om Marius Borg Høibys oppførsel og livsstil de siste åra. 

Det gjelder både ham selv og vennekretsen, tips om både utagerende festing, rus og kontakt med kriminelle miljøer»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sjokk-bilder-av-marius-borg-hoiby-har-norsk-presse-vart-for-snille/o/5-95-1980952

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Dolce skrev (1 time siden):

Kan vi stoppe denne utrolig kjedelige og uaktuelle greia om at han dro til Italia på heisatur? Alle vet, eller burde vite, at årsaken til at han dro dit var at han var invitert i et bryllup og dermed hadde allerede booket flybilletter. Alle vet, eller burde vite, at skal man på en heisatur er ikke Pisa det naturlige valget. 

Nå er det 10 timer siden jeg skrev innlegget du linket til. Men jeg forstår ikke hvorfor du ska gå inn i en tråd og be folk slutte å snakke om et emne hvis det er noen som har lyst å snakke videre om akkurat dette temaet. 

Pisa er ikke en liten by - den er en viktig universitetsby i Italia og har omtrent like mange innbyggere som Oslo. 

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Nå er det 10 timer siden jeg skrev innlegget du linket til. Men jeg forstår ikke hvorfor du ska gå inn i en tråd og be folk slutte å snakke om et emne hvis det er noen som har lyst å snakke videre om akkurat dette temaet. 

Pisa er ikke en liten by - den er en viktig universitetsby i Italia og har omtrent like mange innbyggere som Oslo. 

Akkurat det samme tenkte jeg. Bidrar jo bare med å dra opp temaet igjen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Pisa er mye mindre en Oslo. 

Og tror du at Marius helt tilfeldig valgte seg Pisa for å dra på "heisatur"?

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Det handler ikke om hva jeg tror. Det handler om hva vi vet og ikke vet.

Vi vet veldig mye faktisk. Vi vet han dro på ferie i Italia etter å ha banket flere kvinner og midt i en politietterforskning. Han er medlem av kongehuset og driter helt åpenbart hvordan dette ser ut både for familien sin og for ikke å snakke om skattebetalerne og ikke minst ofrene i saken. Null formildende omstendigheter. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Dolce skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært i Pisa og ditt utsagn fattet litt interesse. Regnet ut innbyggertallet nå og Pisa har like mange innbyggere som Trondheim og Bergen til sammen. Byen har et stort, kjent universitet så der er nok av liv. 

Han reiste vel dit for å gå i bryllup - men måtte finne noe annet å gjøre siden han ikke var velkommen dit allikevel. 

Skrevet
Dolce skrev (5 minutter siden):

Nei, han skulle i bryllup i Toscana. Men ble avinvitert og endte på heisatur i Pisa. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i Pisa og ditt utsagn fattet litt interesse. Regnet ut innbyggertallet nå og Pisa har like mange innbyggere som Trondheim og Bergen til sammen. Byen har et stort, kjent universitet så der er nok av liv. 

Han reiste vel dit for å gå i bryllup - men måtte finne noe annet å gjøre siden han ikke var velkommen dit allikevel. 

Dette

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Reisejenta skrev (11 minutter siden):

Vi vet veldig mye faktisk. Vi vet han dro på ferie i Italia etter å ha banket flere kvinner og midt i en politietterforskning. Han er medlem av kongehuset og driter helt åpenbart hvordan dette ser ut både for familien sin og for ikke å snakke om skattebetalerne og ikke minst ofrene i saken. Null formildende omstendigheter. 

Enig. Når du ramser det opp slik, så ser vi alle hvor sprøtt dette er.

En ung mann, oppfostret på skattepenger aka apanasje, har begått voldskriminalitet og skadeverk, samt kommet med alvorlige trusler. Det er ikke til å tro

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
SagaP skrev (7 minutter siden):
Endret av Ninaen
Feilsitering
Skrevet
SagaP skrev (3 minutter siden):

Nei, han skulle i bryllup i Toscana. Men ble avinvitert og endte på heisatur i Pisa. 

Flyplassen ligger i nordvestlige delen av toscana. Ved kysten. Fra flyplassentil sentrum av pisa er det noen få km.

Så kunne du tenke deg at han i utgangspunktet skulle kanskje  bo i pisa under evnt bryllupet? 

Skrevet
Dolce skrev (2 minutter siden):

Dette

Som siktet i en alvorlig voldssak, burde MBH reist hjem da det var klart at han ikke fikk komme i bryllupet likevel. 
I stedet valgte han å bli igjen for å feste. Satte vel alle i forlegenhet med det «stuntet» inkludert seg selv, kongefamilien, brudeparet, familie og venner. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Man flyr til Pisa (eller Firenze) om man skal til Toscana, direktefly til Pisa fra Gardis. Han fløy sammen med kompisene (som skulle i bryllup). 

Ja, det er riktig

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Hva er det du snakker om? Moren hans har da ingenting med saken å gjøre. Hun har derimot en jobb å gjøre.

Det er ingenting å bite på her.

Hun var ikke på jobb i Geiranger - det var en privat tur. 

Skrevet (endret)

Synes det er morsomt denne diskusjonen om han har vært på heisatur.  Hvordan definerer man heisatur ? 

Jeg reiser ofte til utlandet, og det er da naturlig for meg at jeg sitter på et utested med vin eller øl i glasset . Noen ganger har jeg en drink i glasset også.  Men jeg har aldri vært på heisatur, mener jeg selv i hvertfall. Er heisatur det samme som å gå på bar? Sitte på en uterestaurant? 

Så vidt jeg har fått med meg,  ble ikke Marius avbildet mens han var full. Men ja, han hadde et glass i hånda.  Og ikke usannsynlig at det var alkohol, men han har vel ikke fått noe forbud mot hverken å reise til utlandet eller drikke alkohol? Hvis det var fare for at han skulle unndra seg rettsforfølgelse,  hadde politiet tatt passet hans.  Tror nok ikke det var noen fare for at han skulle rømme til et annet land for å unndra seg straff. 

For politiet er nok ikke dette en hastesak. Norsk rettsvesen er kjent for å ta seg god tid og saker blir ofte liggende i måneder, og til og med år før det blir tatt ut tiltale. 

Tiltalen vil komme når politiet er ferdig med den, og  innen det skjer, må de involverte fortsette livene sine på best mulig måte. Det gjelder både de fornærmede og siktede. 

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ser utallige innlegg her som påpeker at det er lovlig, men det er ikke poenget. Folk bør kunne forstå at det handler om noe mer enn lovlighet når han velger å reise på ferie midt i en etterforskning med alvorlige anklager.

Det finnes mye i verden som ikke nødvendigvis er ulovlig, men som likevel er dypt respektløst og lite smart å gjøre.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
tirben skrev (6 minutter siden):

Så vidt jeg har fått med meg,  ble ikke Marius avbildet mens han var full. Men ja, han hadde et glass i hånda.  Og ikke usannsynlig at det var alkohol, men han har vel ikke fått noe forbud mot hverken å reise til utlandet eller drikke alkohol? Hvis det var fare for at han skulle unndra seg rettsforfølgelse,  hadde politiet tatt passet hans.  Tror nok ikke det var noen fare for at han skulle rømme til et annet land for å unndra seg straff. 

For politiet er nok ikke dette en hastesak. Norsk rettsvesen er kjent for å ta seg god tid og saker blir ofte liggende i måneder, og til og med år før det blir tatt ut tiltale. 

Tiltalen vil komme når politiet har prioriterer den,  innen det skjer, må de involverte fortsette livene sine på best mulig måte. Det gjelder både de fornærmede og siktede. 

Jeg postet en lenke til en kommentarartikkel i Kampanje i morges som kritiserer filmingen på flyplassen og på bar i Pisa: https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

Knut Kristian Hauger konkluderer med at det ikke er berettiget å reise etter Borg Høiby for å filme ham idet han lander på flyplassen i Pisa, og så videre fotfølge og filme ham i en privat setting på bar. Det hverken belyser eller angår saken:

Sitat

Politiet har uttalt at de er kjent med reisen og at det ikke har vært planlagt nye avhør av Borg Høiby mens han er ute av landet. Siktede i straffesaker har som hovedregel heller ingen reiserestriksjoner.

Det er betimelig å spørre hva bildene av Borg Høiby i Italia bringer til torgs. Hadde Borg Høiby vært etterlyst og hans opphold i Italia vært ukjent, hadde dette vært en kjempesak. Dessverre for Se og Hør og Dagbladet, er ikke det tilfelle.

Kanskje utviser Borg Høiby dårlig dømmekraft og lite respekt for sakens alvorlighet ved å reise bort. Eller kanskje gjør hans advokat det, siden han oppga å være den som rådet den siktede til å reise bort.  Men dekningsgraden og virkemidlene  som brukes i dekningen av Italia-reisen står ikke i forhold til sakens relevans og nyhetsverdi, som Hauger påpeker. Derfor må pressen utstyre oppslagene med overskrifter filmsnuttene ikke gir dekning for: Marius er på "heisatur", eller "fester i Italia". 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Daisy_B skrev (12 minutter siden):

Ser utallige innlegg her som påpeker at det er lovlig, men det er ikke poenget. Folk bør kunne forstå at det handler om noe mer enn lovlighet når han velger å reise på ferie midt i en etterforskning med alvorlige anklager.

Det finnes mye i verden som ikke nødvendigvis er ulovlig, men som likevel er dypt respektløst og lite smart å gjøre.

Godt poengtert. Har tenkt det samme. Det handler om anstendighet, moral og respekt. Gammeldagse ord i vårt samfunn, som mange har glemt betydningen av, eller kanskje ikke lært hjemme?

Vi snakker kanskje om mennesker som heller er oppfostret på L’Oréal mentaliteten; fordi jeg fortjener det

Endret av SagaP
  • Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...