Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Ninaen skrev (4 minutter siden):

Jepp. Skårderud ble jo ikke identifisert før avgjørelse fra tilsynsmyndighetene forelå, selv om «alle» visste hvem det var snakk om, og han kan i alle fall sies å være en offentlig person, som har valgt den posisjonen helt selv. Og det var snakk om dels grove ting, selv om det ikke var en straffesak, men en tilsynssak. Han var satt på pidestall i åresvis og uangripelig. Først da en turte å si noe høyt raste alle andre fram (litt som i MBH-saken). 

Interessant parallell. Svein Brurås viser i Aftenposten-artikkelen til at en offentlig person i motsetning til en kjent person har en "samfunnsbærende rolle", og det synes jeg dekker posisjonen Skårderud hadde i norsk offentlighet godt, særlig mht hvordan han ble brukt av media som en ledende autoritet innen sitt fagfelt.

Når han ble skånet fra identifisering til siste slutt mens Borg Høiby ble identifisert umiddelbart er det vanskelig å forklare det med noe annet enn klikkpotensiale. Se og Hør har feks i ukene etter arrestasjonen og knivbildet fått et voldsomt oppsving i salg og klikk iflg Arena-podkasten (har ikke de presise tallene i hodet) - ingen grunn til å tro at noe annet enn dette er styrende for valgene de tar som publisist.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordreSving skrev (1 time siden):

Aha, så du er selektiv og trekker frem det som støtter ditt ståsted. Bernt Olufsen trekker i alle fall frem både de valgene som ble gjort for Marius, og de valgene han selv har tatt som voksen. 

(Det er faktisk ikke mulig å både ha «hørt det dere sier» og være «selektiv på hvilke innlegg du leser» / ha «sluttet å lese de aller fleste innlegg»). Det betyr jo i klartekst at du utelukkende er her for å ytre deg, men har liten interesse for andres mening. Greit å vite. 

Jo, det er fullt mulig, for her går diskusjonen i sirkel og alle gnåler på det samme omatt og omatt. Jeg er helt sikker på at de personene jeg ikke leser grundig lenger,  ikke har kommet med noe essensielt som jeg ikke kunne lest om i en avis.

Jeg har fått med meg at folk fremhever at MM skrev et brev i 2017, jeg har hørt om balkonger, brylluper og familieanledninger, jeg vet han har gått på røde løper, jeg vet han har hatt kjærester som er influencere, jeg vet han har en IG-konto med 70 000 følgere, jeg vet at han har nesten kjørt ned en gardist, jeg vet om artikkelen fra 20-fuckings-17 om et arrangement for kirkens bymisjon og jeg vet han spiller fotball og ser på barnetoget på Skaugum, og jeg vet han har to medaljer.

Hva er dette nye og  essensielle som jeg har gått glipp av?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke synes det er tilstrekkelig redegjort for (jeg synes det er det), så kan du lese og høre andres innspill til tematikken om privat/offentlig i de lenker som relativt nylig er lagt ut her (jeg har ikke selv rukket å høre podkasten det ble tipset om i dag, men det er opplyst at også den er innom problemstillingen).

Nei, det har jeg absolutt ikke fått - men innser at jeg aldri kommer til å få det heller. Helt greit for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (56 minutter siden):

Men du svarte ikke på resten, at da han var liten var det mor og kongefamilien som  tok det aktive valget og la ham bli en offentlig person. Er du ikke enig i det?

Han har ikke bare tilknytning til kongefamilien - han er et fullverdig medlem av kongefamilien. Er du uenig?

Familien hans får millioner i støtte fra norske skattebetalere hvert år - han er vokst opp på apanasjen (våre skattepenger). Selvsagt har hans (dårlige) oppførsel interesse for det norske folk (skattebetalerne) Mener du at folk ikke har rett på å vite om hans oppførsel?

jeg sa i går at jeg har sagt det jeg mener om dette spørsmålet, og at jeg ikke kommer til å endre mening selv om dere gjentar gamle, kjente ting.

Det du kommer med her er gamle, kjente ting.

Hvis du finner ut noe helt og nytt og ukjent, skal jeg ta det opp til ny vurdering.

Og så gjentar jeg for gud vet hvilken gang at jeg kun stiller et spørsmål og forsøker å peke på at det spørsmålet ikke har et åpenbart svar.

Det er alt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 minutter siden):

Interessant parallell. Svein Brurås viser i Aftenposten-artikkelen til at en offentlig person i motsetning til en kjent person har en "samfunnsbærende rolle", og det synes jeg dekker posisjonen Skårderud hadde i norsk offentlighet godt, særlig mht hvordan han ble brukt av media som en ledende autoritet innen sitt fagfelt.

Når han ble skånet fra identifisering til siste slutt mens Borg Høiby ble identifisert umiddelbart er det vanskelig å forklare det med noe annet enn klikkpotensiale. Se og Hør har feks i ukene etter arrestasjonen og knivbildet fått et voldsomt oppsving i salg og klikk iflg Arena-podkasten (har ikke de presise tallene i hodet) - ingen grunn til å tro at noe annet enn dette er styrende for valgene de tar som publisist.

Jepp. Jeg synes Skårderud ble skjermet altfor lenge mtp den posisjonen han har hatt, og mest av alt TATT. Han gjorde seg selv til halvgud og guru i sf-behandling. Noen av oss har aldri falt for det der, men skremmende mange lå nesegrus i åresvis. Det er jo derfor han fikk holde på. Og kan banne på at han ble skjermet helt til siste runde fordi medie-Norge har hatt for stor respekt for ham+medavhengige (apropos liksom…). I så måte er faktisk MBH «bare» en guttunge som blir smurt utover alle medieflatee uten å ha gjort så mye mer enn å bli født av «feil» mor mtp å få den offentlige oppmerksomheten. (Setter dette veldig på spissen nå, for å få fram poenget mtp VVP, hva som er need to know vs nice to know, og offentlig interesse.) Snakker da ikke om handlingene som er gjort, men det å bli offentliggjort. Skårderud har i praksis utnytta sårbare, syke mennesker i åresvis. Han angra fint lite, fortsatte å være arrogant som faen osv. Han var godt voksen da den saken sprakk, han hadde aktivt valgt å leve i «rampelyset» i flere tiår. Hvorfor skulle ikke han eksponeres/offentliggjøres tidligere, når det er en selvfølge at MBH skal det fra første stund? 
Jeg vil påpeke at jeg ikke mener at det har vært feil at denne saken blir offentlig kjent. Jeg vil bare prøve å vekke enkelte fra blodtåka mtp å skille snørr og bart, og få litt perspektiv på ting. Så håper jeg alle som har vært i tråden til nå vet utmerket godt at jeg ikke forsvarer MBH på noen som helst punkter når det gjelder det han har gjort, tvert imot. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Jepp. Jeg synes Skårderud ble skjermet altfor lenge mtp den posisjonen han har hatt, og mest av alt TATT. Han gjorde seg selv til halvgud og guru i sf-behandling. Noen av oss har aldri falt for det der, men skremmende mange lå nesegrus i åresvis. Det er jo derfor han fikk holde på. Og kan banne på at han ble skjermet helt til siste runde fordi medie-Norge har hatt for stor respekt for ham+medavhengige (apropos liksom…). I så måte er faktisk MBH «bare» en guttunge som blir smurt utover alle medieflatee uten å ha gjort så mye mer enn å bli født av «feil» mor mtp å få den offentlige oppmerksomheten. (Setter dette veldig på spissen nå, for å få fram poenget mtp VVP, hva som er need to know vs nice to know, og offentlig interesse.) Snakker da ikke om handlingene som er gjort, men det å bli offentliggjort. Skårderud har i praksis utnytta sårbare, syke mennesker i åresvis. Han angra fint lite, fortsatte å være arrogant som faen osv. Han var godt voksen da den saken sprakk, han hadde aktivt valgt å leve i «rampelyset» i flere tiår. Hvorfor skulle ikke han eksponeres/offentliggjøres tidligere, når det er en selvfølge at MBH skal det fra første stund? 
Jeg vil påpeke at jeg ikke mener at det har vært feil at denne saken blir offentlig kjent. Jeg vil bare prøve å vekke enkelte fra blodtåka mtp å skille snørr og bart, og få litt perspektiv på ting. Så håper jeg alle som har vært i tråden til nå vet utmerket godt at jeg ikke forsvarer MBH på noen som helst punkter når det gjelder det han har gjort, tvert imot. 

Det er viktig at folk er klar over at det har vært mange hendelser med MBH som er blitt lagt lokk på. At det sprakk nå skyldes ene og alene at venninnen kontaktet politiet. Dette hadde mest sannsynlig gått under radaren som alt annet. 

Vi har f.eks. fått vite at han ble tatt med kokain på festival i 2017 - dette ble aldri offentliggjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Det er viktig at folk er klar over at det har vært mange hendelser med MBH som er blitt lagt lokk på. At det sprakk nå skyldes ene og alene at venninnen kontaktet politiet. Dette hadde mest sannsynlig gått under radaren som alt annet. 

Vi har f.eks. fått vite at han ble tatt med kokain på festival i 2017 - dette ble aldri offentliggjort

men det er en bagatell som ikke rettferdiggjør 1900 artikler og det mest massive medietrykket vi har sett en privatperson bli utsatt for. Virkelig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har f.eks. fått vite at han ble tatt med kokain på festival i 2017 - dette ble aldri offentliggjort. 

Les det som er skrevet over på nytt. At han blir tatt med kokain i 2017 er faktisk ikke av offentlig interesse. Det er ikke sånn at alt «offentlige personer» gjør automatisk skal publiseres i pressen. Det er det som er poenget her. Skårderud var blitt klaget på før, likevel holdt man hans navn skjult helt til saken var avgjort, og hadde ikke VG da fått nok og gått ut hadde navnet hans kanskje aldri blitt offentliggjort. Han er et klasseeksempel på misbruk av offentlig tillit og posisjon. 
Det er det samme når noen hyler om hva IA skal ha gjort på fest og hvorfor ikke pressen skriver om det. Det er faktisk ikke det som er pressens oppgave. Om arveprinsessen derimot skulle dra med seg helle angels-lederen inn på Skaugum, eller komme rusa til representasjonsoppdrag, da er det en sak for pressen. Skjønner du forskjellen?

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
MissLucy skrev (Akkurat nå):

men det er en bagatell som ikke rettferdiggjør 1900 artikler og det mest massive medietrykket vi har sett en privatperson bli utsatt for. Virkelig.

Det var ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på Ninaen som mente at eks Skårderudble skjermet mye lenger før det ble offentliggjort. MBH har også holdt på mye lenger enn de siste hendelsene - mange år, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Les det som er skrevet over på nytt. At han blir tatt med kokain i 2017 er faktisk ikke av offentlig interesse. Det er ikke sånn at alt «offentlige personer» gjør automatisk skal publiseres i pressen. Det er det som er poenget her. Skårderud var blitt klaget på før, likevel holdt man hans navn skjult helt til saken var avgjort, og hadde ikke VG da fått nok og gått ut hadde navnet hans kanskje aldri blitt offentliggjort. Han er et klasseeksempel på misbruk av offentlig tillit og posisjon. 
Det er det samme når noen hyler om hva IA skal ha gjort på fest og hvorfor ikke pressen skriver om det. Det er faktisk ikke det som er pressens oppgave. Om arveprinsessen derimot skulle dra med seg helle angels-lederen inn på Skaugum, eller komme rusa til representasjonsoppdrag, da er det en sak for pressen. Skjønner du forskjellen?

Jeg synes det er av interesse at et medlem av kongefamilien blir for bruk av kokain i det offentlige rom. Det er et lovbrudd. Det er blitt skrevet når kongen ble tatt i fartskontroll - og slapp unna bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at han ble tatt med kokain i 2017 er fortsatt en ulovlig handling og med tanke på hans egne innrømmelser gir det også en tidslinje over hvor lenge hans problemer kan ha vart?

I det minste at det som skjedde i kokainrus i leiligheten ikke var en tilfeldig «stripe på lørdagen»?

Endret av Glufseguri
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det var ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på Ninaen som mente at eks Skårderudble skjermet mye lenger før det ble offentliggjort. MBH har også holdt på mye lenger enn de siste hendelsene - mange år, faktisk. 

Du må lese det folk faktisk skriver. Ikke sammenlikne epler og ananas 🤦🏻‍♀️Ta fram tekstanalyse og retorisk analyse fra grunnskolen. Hovedstikkord:sammenliknbare saker.

P.S. Tror du oppriktig at ikke det har gått rykter om Skårderud i åresvis? At han ikke er blitt skjerma lenge før den tilsynssaken kom på ordet igjen? Fader så naive folk er.

P.S.P.S. Anfall kokain i 2017: da må pressen slå opp hver gang en stortingspolitiker drar inn ulovlig rusmiddel også. Det er en godt kjent offentlig «hemmelighet» at det er dratt ting inne på Stortinget, hvorfor har ikke pressen skrevet om det tror du?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (1 minutt siden):

Men at han ble tatt med kokain i 2017 er fortsatt en ulovlig handling og med tanke på hans egne innrømmelser gir det også en tidslinje over hvor lenge hans problemer kan ha vart?

I den minste at det som skjedde i kokainrus i leiligheten ikke var en tilfeldig «stripe på lørdagen»?

Det er ikke automatikk i at ulovlig handling=offentliggjøring. Det skal gjøres en totalvurdering. Og uttalelsen fra pressen nå om «når rusbruken skader andre» er en god grensedragning. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (6 minutter siden):

Har Borg Høiby vært under politietterforskning i mange år?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er av interesse at et medlem av kongefamilien blir for bruk av kokain i det offentlige rom. Det er et lovbrudd. Det er blitt skrevet når kongen ble tatt i fartskontroll - og slapp unna bot. 

At du synes det er en god illustrasjon på «nice to know». Pressen skal primært styre etter «need to know», særlig der enkeltpersoner er saken. Se også annen kommentar om at det ikke er automatikk i at lovbrudd=offentliggjøring, og skal ikke være det. Og ærlig talt, det er en ganske grei forskjell på Kongen og MBH i så måte.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Ja, pressen har skjermet Marius i årevis. Se og hør henger tett på kongefamilien - de har vel en sånn tipstelefon som folk kan ringe inn tips og få honorar. Arkivene til sladrebladet er utrolig rikholdige. Kjenner en som har jobba der, ikke én ting den blekka ikke vet om kjendiser. Men skriver de om alt? Nei. 
Marius ville fortsatt å denge og true, hadde det ikke vært for at venninnen kontaktet offeret, slik du skriver. 
Ser det trekkes paralleller til Skårderud, men der var det lenge påstand mot påstand - ingen erkjennelse og ingen vitner. Etterhvert så ble det klart at det var flere offer, tenker at det da var riktig å identifisere Skårderud, mulig man skulle gjort det før. 
Men saken mot MBH er annerledes på mange måter, han tilhører Norges førstefamilie, han bor på stefars eiendom mens han har truet med bensinbrann, nesten meid ned en gardistene, utøvd skadeverk og partnervold. Han har erkjent og det er vitner.

Generelt når det kommer til kjendiser, så gjør folk seg utrolig servile og logrende. Mange blir redde for å si fra, og godtar nær hva som helst. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malmfrid
Aricia skrev (Akkurat nå):

Det vet ingen - men han ble tatt i 2017 for bruk av kokain på en festival i Kristiansand. 
Nå kan folk bare lure på hvor mange ganger han er blitt tatt - uten at det er kommet fram.

Håper det kommer fram hvem som legger lokk på alvorlige hendelser blant kongefamiliens medlemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 minutter siden):

Han kan ha vært spanet på. Vi vet at han bruker dop, noe som er ulovlig. Han har kontakt med kriminelle.
Politiet har for øvrig også mulighet til å drive skjult etterforskning. 
Du kan jo sende en mail til politiet å spørre der. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (3 minutter siden):

Ja, pressen har skjermet Marius i årevis. Se og hør henger tett på kongefamilien - de har vel en sånn tipstelefon som folk kan ringe inn tips og få honorar. Arkivene til sladrebladet er utrolig rikholdige. Kjenner en som har jobba der, ikke én ting den blekka ikke vet om kjendiser. Men skriver de om alt? Nei. 
Marius ville fortsatt å denge og true, hadde det ikke vært for at venninnen kontaktet offeret, slik du skriver. 
Ser det trekkes paralleller til Skårderud, men der var det lenge påstand mot påstand - ingen erkjennelse og ingen vitner. Etterhvert så ble det klart at det var flere offer, tenker at det da var riktig å identifisere Skårderud, mulig man skulle gjort det før. 
Men saken mot MBH er annerledes på mange måter, han tilhører Norges førstefamilie, han bor på stefars eiendom mens han har truet med bensinbrann, nesten meid ned en gardistene, utøvd skadeverk og partnervold. Han har erkjent og det er vitner.

Generelt når det kommer til kjendiser, så gjør folk seg utrolig servile og logrende. Mange blir redde for å si fra, og godtar nær hva som helst. 

Ja, ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (3 minutter siden):

Han kan ha vært spanet på. Vi vet at han bruker dop, noe som er ulovlig. Han har kontakt med kriminelle.
Politiet har for øvrig også mulighet til å drive skjult etterforskning. 
Du kan jo sende en mail til politiet å spørre der. 

Det er jeg ganske sikker på at han har blitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...