Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):
  • Mener kanskje at man er private mens man denger kjæresten og knuser leiligheten?
  • Eller når man kjører i 90 km/t opp mor Skaugum og sneier en gardist - samt legger filmen ut på instagram?
  • Kanskje det var telefonsamtalen med trusler som var privat? (joda, pressen kunne gjengitt samtalen skriftlig for det gjør de jo mange ganger?
  • Mulig at det var da han stakk til Italia på ferie og ble foreviget på flyplassen?

Vet ikke helt, jeg - men det jeg vet er at vi kan takke pressen for at dette kom fram.

Vet ikke helt hvorfor  du drar inn dette i et svar jeg gir på hvorvidt man skal se marius som offentlig eller ikke. 

Spm dine  passer dårlig  til svaret mitt. Så prøv igjen. 

Dette  blir som å si at jordbær er røde også svarer sidemann, hæ sukkererter er ikke røde.

Her kaller vi det "godagmann økseskaft" svar eller spørsmål.  Spør iht  det folk svarer på. Så blir det lettere å gi et svar

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Vet ikke helt hvorfor  du drar inn dette i et svar jeg gir på hvorvidt man skal se marius som offentlig eller ikke. 

Spm dine  passer dårlig  til svaret mitt. Så prøv igjen. 

Dette  blir som å si at jordbær er røde også svarer sidemann, hæ sukkererter er ikke røde.

Her kaller vi det "godagmann økseskaft" svar eller spørsmål.  Spør iht  det folk svarer på. Så blir det lettere å gi et svar

Jeg forstod ikke helt hva du mente med "Ikke helt enig med Se og Hør her".

Det er vel ingen som forstår hva MM mener her. 

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Jo det skjønner jeg veldig godt. Men jeg har lest det hun har sagt. Og ingen steder jeg har lest har hun bedt noen om å ikke skrive om han. Så jeg vet ikke  helt hvor det kommer fra. Hun har bedt de om å roe seg. Og gitt noen overflatiske svar iht hvorfor. 

Jeg syntes det er stor det forskjell på å be noen roe seg ned å nekte noen noe. Men jeg er også 100% for at det også må være lov å si fra.

Hvis media mener det skal være lov å se på mennesker for fritt villt og at det må de tåle. Må media også tåle å få beskjed om at de går litt langt

• Liker 1
Skrevet
Malmfrid skrev (14 minutter siden):

Det var jo et bedre spm. Husker ikke helt i detalj nå hva jeg svarte på. Men er ikke enig med se og hør sitt syn på marius som en ofisiell person

• Liker 1
Skrevet
NordreSving skrev (27 minutter siden):

«Mette-Marit kalte på privatlivets fred da sønnen fylte 20 år, men Marius torpederte selv denne bønnen da han oppsøkte et glamorøst kjendisliv»

Nettopp! Noe mer er det rett og slett ikke å diskutere.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
SagaP skrev (8 timer siden):

Det er helheten jeg reagerer på. Marius har nå vært i aviser verden over nettopp pga manglende stil og klasse. 
Hvor kult er det at sønnen til vår neste dronning truer med bensinbrann og er siktet for skadeverk og vold mot kvinner? 
Gangsterstilen hans på denne famøse Italia-turen understreker nokså mye, slik jeg det det. 
Jeg forstår ikke hvorfor man prøver å strupe debatten? Man burde stått fritt til å dele hva bildene her signaliserer. Eller ønsker man å skyve dette under teppet? 

Har han vært i aviser verden over nettopp pga manglende stil og klasse?

Trodde de skrev om han pga at han har vært voldelig jeg? 

• Liker 8
Skrevet
tirben skrev (3 minutter siden):

Har han vært i aviser verden over nettopp pga manglende stil og klasse?

Trodde de skrev om han pga at han har vært voldelig jeg? 

Ja, sånn er det når man kun klarer ta inn tekst og ikke begge deler; altså både bilder og tekst 🙂 

• Liker 4
Skrevet
Malmfrid skrev (45 minutter siden):
  • Mener kanskje at man er private mens man denger kjæresten og knuser leiligheten?
  • Eller når man kjører i 90 km/t opp mot Skaugum og sneier en gardist - samt legger filmen ut på instagram til over 70.000 følgere?
  • Kanskje det var telefonsamtalen med trusler som var privat? (joda, pressen kunne gjengitt samtalen skriftlig for det gjør de jo mange ganger?
  • Mulig at det var da han stakk til Italia på ferie og ble foreviget på flyplassen?

Vet ikke helt, jeg - men det jeg vet er at vi kan takke pressen for at dette kom fram.

Helt riktig. Faktisk så var det Se og Hør som valgte å publisere først, de andre mediene kom nølende etter. De har vært vant til å tie om eldstesønnen på Skaugum i årevis. Man ser jo tendensen ellers i samfunnet vedrørende denne familien - aller helst skal de hylles fordi de er så fantastiske. 
Men sannheten er at de er like mangefasetterte som oss andre; med positive og negative sider, men de har et rettsvern som vi andre mangler, og de er satt på pidestall. 
Jeg ser allerede tendensen i forhold til Durek nå. Som prinsessens ektemann, så ligger det an til at også han får mer vern

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kongehuset-far-stotte-i-hoiby-saken/16971688/

Artikkel om håndtering fra Kongehuset angående Høiby saken. Må si jeg er i nederste pulje.

Men mange er fornøyde med tausheten. 😬🫨

IMG_4510.png

Tja 40% svarer ganske dårlig/svært dårlig. Det synes jeg er oppsiktsvekkende høye tall, gitt at mange i Norge har høy tillit til kongehuset, og at flere og flere ikke bryr seg. Interessant. Vi får se om disse tallene korrelerer med tall fra andre meningsmålinger.

• Liker 9
Skrevet
Malmfrid skrev (2 timer siden):

Du gjentar deg selv stadig med at han ikke er en offentlig person.

Fint om du forklarer oss hvorfor han ikke er en offentlig person - hva er det som gjør han til en privatperson som meg og deg?

MissLucy skrev (På 3.9.2024 den 10.07):

Jeg synes han stiller et veldig godt spørsmål.

En ting er at det her i tråden fremstilles som opplest og vedtatt at han er en offentlig person, men at media ikke problematiserer spørsmålet synes jeg er svakt.

De begrunner dekningen med at han er en offentlig person, men sier ingenting om hvilke vurderinger som ligger til grunn for den underliggende vurderingen.

Jeg tror ikke jeg har sett spørsmålet berørt mer enn en gang eller to, og da ble denne offentligheten basert på lettvintheter som følgerantall på instagram, og det at han har gått på en rød løper en gagn.

Det er ikke bra nok.

MissLucy skrev (På 3.9.2024 den 11.56):

jeg vet ikke hva du mener med det du "skrev over her". Jeg har sluttet å lese de aller fleste innleggene i tråden.

Et bedre sted å starte når du svarer på noe du siterer, er med å lese det som faktisk ble sagt.

Det jeg sa var at Svein Brurås, professor i journalistikk, stiller et godt spørsmål, og at jeg savner at spørsmålet blir problematisert.

Jeg sa ikke at jeg har et svar på dette spørsmålet.

Jeg sa heller ikke at noen andre har et godt svar.

Jeg sa at jeg savner debatten, og at jeg synes argumentet om IG-følgere er et svakt argument.

Jeg endrer ikke mening om det argumentet bare fordi du gjentar det, eller insisterer. Jeg er uenig med deg. Godta det.

At folk går på en rød løper, eller har en kjæreste som er influencer, betyr etter min mening ikke at de har oppsøkt offentligheten på en måte som rettferdiggjør det medietrykket som er i denne saken. 

Jeg gidder ikke å bli med dere inn i en flisespikkerloop om medaljer eller røde løpere eller bryllup i Italia.

Dette er det jeg mener, og de argumentene som har kommet opp hittil, er etter min personlige mening ikke gode argumenter.

Jeg er åpen for å revurdere mitt standpunkt hvis noen kan vise at MBH aktivt har oppsøkt offentligheten på en måte som gjør at vi kan stille høyere krav til ham enn til andre privatpersoner, f.eks gjennom å ta tillitsverv eller innta en offentlig posisjon som er direkte i konflikt med det han er siktet for.

MissLucy skrev (På 3.9.2024 den 12.02):

Jeg har ikke høvlet noen ned. Jeg har sagt at jeg er uenig.

Utgangspunktet er at vi blir født som private personer som ikke er offentlige. Det er noen ytterst få unntak fra den regelen, men MBH er ikke ett av dem. Det er derimot hans søsken og stefar.

Jeg mener at det skal mye til å tre ut av det private og inn i det offentlige, og det krever som hovedregel et aktivt valg.

Jeg mener at det å poste fjas på IG eller posere på en rød løper ikke er nok til å trø over den terskelen, på en måte som åpner opp for offentlig debatt om alt man foretar seg. Det åpner kun for debatt om det man poster på IG, eller det man har på seg på den røde løperen. 

Men, som sagt, jeg vil ikke konkludere, men jeg synes det kan problematiseres. 

MissLucy skrev (På 3.9.2024 den 14.07):

Ja, for all del 🙂

Jeg tenker at situasjonen hans er så uvanlig, at det er litt vanskelig å bruke vanlige "regler" på denne vurderingen, uansett hvilken vei man heller.

Jeg ser absolutt argumentene som taler for at han er offentlig.

Men jeg synes ikke svaret er så åpenbart at det ikke er verd å stille noen kritiske spørsmål rundt det, og reflektere over hva det egentlig betyr å være "offentlig", og hvilke konsekvenser man aksepterer ved de ulike måter å tre inn i rampelyset på.

MissLucy skrev (På 3.9.2024 den 14.25):

Jeg tenker at jeg har sagt det jeg mener om dette spørsmålet, og jeg kommer ikke til å endre mening før det evt kommer et argument som jeg ikke hadde sett før jeg kom til det standpunktet jeg har. Og det har det ikke gjort i deres innspill.

Jeg har ikke dårlige argumenter. Dere har ikke dårlige argumenter.

Vi er bare ikke enige. Aksepter det.

Kravet om konsensus i denne tråden er ganske trykkende.

Jeg svarte deg på nøyaktig det samme spørsmålet i går, @Malmfrid. Jeg siterer mine egne innlegg fra i går, da jeg ikke har skiftet mening siste døgn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Kønn skrev (1 time siden):

Han er offentlig når han er nykter og i jobb, men når han ruser seg og går løs på kjærestene sine er han privat. 

Nettopp

Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (22 minutter siden):

Jeg svarte deg på nøyaktig det samme spørsmålet i går, @Malmfrid. Jeg siterer mine egne innlegg fra i går, da jeg ikke har skiftet mening siste døgn.

Du svarte aldri på hvordan han kan være privatperson til tross for alt det folk har sagt til deg ... absolutt ikke vits å diskutere dette mer med deg. 

Skrevet
Kønn skrev (1 time siden):

Han er offentlig når han er nykter og i jobb, men når han ruser seg og går løs på kjærestene sine er han privat. 

Pussig at det er skrevet 1900 saker om det sistnevnte i løpet av de tre siste ukene da. Siden det er privat, mener jeg.

(Nei, ikke så morsomt).

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (6 minutter siden):

Du svarte aldri på hvordan han kan være privatperson til tross for alt det folk har sagt til deg ... absolutt ikke vits å diskutere dette mer med deg. 

Det støtter jeg deg fullt og helt i, @Malmfrid❤️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (5 timer siden):

Nå har han jo klart å gjøre alt mye verre for seg selv.

Hadde han stått fram, angret - vist tydelig anger, gått rett i rusbehandling, uttalt seg til politiet og selvsagt ikke dratt på heisatur til Italia - så hadde ting stilt seg helt annerledes. Nå har han greid - helt på egenhånd og rasere seg selv og et helt kongehus. Tviler på om dette kan rettes opp igjen. 

Hvor « heisa» var den italiaturen egentlig? Har det kommet fram noe annet at han var på en bar som luktet alkohol ? 

• Liker 1
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (28 minutter siden):

Jeg leste gjennom innleggene dine som du siterte, og la merke til at du både etterlyser gode argumenter samtidig som du skriver at du har sluttet å lese «de aller fleste innleggene i tråden». 

Nå siterte du jo Bengt Olufsens artikkel, der han konkluderer med at Marius er offentlig. Hva tenker du om hans argumenter? 

Skrevet
Aricia skrev (22 minutter siden):

Pussig at det er skrevet 1900 saker om det sistnevnte i løpet av de tre siste ukene da. Siden det er privat, mener jeg.

(Nei, ikke så morsomt).

Pussig at en privatperson sender ut en pressemelding også. Massivt trykk som han selv kunne bidra til å strupe. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (13 minutter siden):

Hvor « heisa» var den italiaturen egentlig? Har det kommet fram noe annet at han var på en bar som luktet alkohol ? 

Nei, det var sikkert brus i glasset - eller kanskje vann?

Gjest NordreSving
Skrevet
Aricia skrev (22 minutter siden):

(Nei, ikke så morsomt).

Jeg tror det var helt vanlig ironi. (Ikke sånn som man trenger mangfoldige studiepoeng i retorikk eller litteraturvitenskap for å forstå) 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...