Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
NordreSving skrev (3 minutter siden):

Han stod under kategorien «Kongefamilien», den kategorien som nå er fjernet. Interessant hvordan tråden har diskutert nettopp begrepene Kongehus og kongefamilie. 

Dette må være for å distansere seg. Jeg tenkte faktisk på det, at Durek ville bli kategorisert som Kongefamilie, men med et «pennestrøk» var det løst. 

Ja, så lettvint! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg har faktisk ikke vært inne på den siden før idag - sto Marius oppført under kongefamilien før disse endringene ble gjort? 

Ja martha louise og barna hennes , marius , ingrid og sverre magnus, sto som familie. Konge huset var kun kongen og dronningen  og kronprinsparet.  

Så prinsesse ingrid Alexandra  er oppgradert til  kongehuset.

Sverre magnus må vel velge rolle senere, sa håkon i det omtalte intervjuet.

(Er linket til  flere ganger tidligere her)

• Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Det er ikke usant det jeg skrev. Hun er i offentlig  tjeneste når hun drar til  balkan. Det medfører også at de skal oppføre seg korekt i tjeneste. 

Marius er ikke offentlig  eller i offentlig  tjeneste. Og har ingen krav eller retningslinjer som han må følge iht rollen han har som seg selv. Men det påvirker  omdømme i større  grad på hans familie  enn det som er normalt. 

Skal vel være glad han ikke er kongelig  da, slik at han også kan motta straff for sine handlinger. 

Det var en gang diskusjoner om ha skulle  bli prins. Det var veldig delte meninger iht det. Men resultatet ble at at han ikke skulle være prins. Som særskulls barn har han ikke noen arverett til tronen. Husker ikke helt begrunnelsen til at han ikke ble det. 

I dag er jeg veldig glad for det.

Resultatet ble at hans bestefar laget barnebok  om gutten som ikke fikk være prins...

Det å være i offentlig tjeneste, i fylkeskommune, kommune, stat eller virksomhet regulert i særlov ha ikke noe med det å være offentlig å gjøre. 

Som er poenget mitt. Du og noen andre skriver mye rart uten kontakt med virkeligheten i denne tråden. En kvinne som jobber 20 % som vaksedame i et kommunalt badeanlegg, eller den kommende kongens stesønn... 

Kan du ikke bare akseptere at Marius er enn offentlig person... 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Tidligere stod denne teksten øverst:

Kongefamilien

Det norske kongehuset tilhører fyrsteslekten Glücksburg og består av Deres Majesteter Kong Harald og Dronning Sonja og Deres Kongelige Høyheter Kronprins Haakon og Kronprinsesse Mette-Marit og Hennes Kongelige Høyhet Prinsesse Ingrid Alexandra. Kongefamilien omfatter i tillegg Prins Sverre Magnus, Marius Borg Høiby, Prinsesse Märtha Louise, Maud Angelica Behn, Leah Isadora Behn, Emma Tallulah Behn og Prinsesse Astrid, fru Ferner.

Skjermbilde av hvordan siden så ut 11. august (bildene mangler, da jeg har brukt et arkivverktøy som ikke lagrer alle bilder).

Skjermbilde 2024-09-03 kl. 17.29.42.png

Åh, nydelig oversikt. Takk!

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (25 minutter siden):

De andre med tittel 

Er et helt nytt begrep som kommunikasjonsavdelingen til kongen fant på nå... 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Ja martha louise og barna hennes , marius , ingrid og sverre magnus, sto som familie. Konge huset var kun kongen og dronningen  og kronprinsparet.  

Så prinsesse ingrid Alexandra  er oppgradert til  kongehuset.

Sverre magnus må vel velge rolle senere, sa håkon i det omtalte intervjuet.

(Er linket til  flere ganger tidligere her)

Fikk det med meg 👌

Skrevet
Bestemoren skrev (2 minutter siden):

Som jeg skriver i tråden om ML og DV (der diskuteres også dette) -  jeg tipper ML beholder tittelen. På meg virker dette som en grei og egentlig elegant opprydding og presisering, men kan også sees på som en avledningsmanøver… 

https://www.kongehuset.no/seksjon.html?tid=27163&sek=26940

"Dei kongelege prinsessene og prinsane skal for sine personar ikkje svare for andre enn kongen eller den han set til dommar over dei." 

ML er kongelig prinsesse uansett. Må en grunnlovsendring til for å forendre det. 

• Liker 2
Skrevet
NordreSving skrev (13 minutter siden):

Han stod under kategorien «Kongefamilien», den kategorien som nå er fjernet. Interessant hvordan tråden har diskutert nettopp begrepene Kongehus og kongefamilie. 

Dette må være for å distansere seg. Jeg tenkte faktisk på det, at Durek ville bli kategorisert som Kongefamilie, men med et «pennestrøk» var det løst. 

Kongehuset er ikke nevnt i Grunnloven, kun kongefamilie. Er ikke noen annen europeisk monarki som har gjort det meget spesielle som ble gjort nå i Norge. 

Jeg tror personlig at det er en vei på rett vei hvis monarkiet skal overleve. Det å avskaffe disse rare tingene som kongefamilie. 

Kongen og som nå når han er så syk og i dårlig form også kronprinsen. Men de øvrige skal være privatpersoner. Så nedskallere den voldsomme økonomiske støtten til denne familien. Kronprinsen tjener mer enn USA sin president... Tenk på det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Offentlig  tjeneste person.  Er de som mottar lønn fra staten for jobber  for staten. 

Marius mottar ikke slik lønn og har ikke offentlig arbeid  for kongehuset. 

Nei du har rett i at han ikke er en del av kongehuset, men han er en del av kongefamilien og han er en offentlig person enten han liker det eller ikke på grunn av de valg han tar om å ha en offentlig profil osv.. 

Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Hvis min datter hadde valgt å dra til Baltikum etter førstegangstjenesten istedenfor å dra rett tilbake til universitetet så hadde hun vært ansatt i staten. Men det hadde ikke gjort henne til en offentlig person. Kan dere ikke bare slutte å diskutere begreper som dere ikke skjønner??? 

Det hadde gjort henne til det man kaller en offentlig tjenesteperson - det er tydeligvis vanskelige begreper å skille for noen og enhver i en sak som denne, når er man en offentlig representant og når er man en privatperson? Om hun gikk i uniform var hun en offentlig representant uansett setting hun er i egentlig, gikk hun i sivile klær men handlet på vegne av det offentlige var hun en offentlig tjenesteperson, dersom hun satt i stua hjemme hos deg var hun privatperson..

https://snl.no/offentlighet

den formateringen er noe "dritt" men altså:

Sitat

Ordet offentlighet brukes derimot ikke om at noe er offentlig i betydningen at det er drevet av statenkommunene og fylkeskommunene. Denne delen av samfunnet kalles derimot ofte for offentlig sektor.

Sitat

En handling er offentlig når den er foretatt i nærvær av et større antall personer, eller når den lett kunne iakttas og er iakttatt fra et offentlig sted.

Man kan ikke leve livet sitt ute i det offentlige med en herskare følgere uten å akseptere at man er en offentlig person som en konsekvens av dette. Marius er en offentlig person siden han velger leve offentlig og dele / selge seg for oppmerksomhet - lik det eller ikke, spiller ingen rolle.. MEN han er ikke en kongelig selv om han mor er inngiftet kronprinsesse og ergo er det vel ikke riktig at han skal vernes som en kongelig heller når det kommer til stykket, og selv ikke kongelige er fritatt for loven, heldigvis og kanskje tvert imot. De kongelige strever for å etterleve loven de er satt til å verne om i sin rolle, og med kongelige mener jeg da altså kongen og dronningen og kronprinsen og tildels kronprinsessen siden vi ikke VET om hun har brutt noen lover ved å forsøke verne sin sønn best mulig i rollen som mor.

Det vi derimot får vite litt etter litt er at her er det mye grums som vaskes opp til overflaten og som engasjerer.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

"Dei kongelege prinsessene og prinsane skal for sine personar ikkje svare for andre enn kongen eller den han set til dommar over dei." 

ML er kongelig prinsesse uansett. Må en grunnlovsendring til for å forendre det. 

Viktig presisering. 
Problemet her er vel også at hvilke sanksjonsmuligheter har egentlig Kongehuset/Kongen overfor ML når hun bryter avtalen? Det er vel kanskje noe av problemet? De kan ikke bøtelegge henne. Hun har ikke apanasje lenger, som man kunne strupet. Man kan ikke fjerne henne fra arverekken fordi grunnloven. 

• Liker 2
Skrevet
Felis skrev (21 minutter siden):

Ja, og det har blitt brukt som argument av journalister og redaktører for at han er en offentlig person. Jeg tenker dette er like mye et ledd i å støtte Mette Marit i at Marius bare er en helt vanlig privatperson, som å hindre Durek i å gå "full kongelig". Men de slår to fluer i en smekk...

Tenkte det samme. 

• Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Viktig presisering. 
Problemet her er vel også at hvilke sanksjonsmuligheter har egentlig Kongehuset/Kongen overfor ML når hun bryter avtalen? Det er vel kanskje noe av problemet? De kan ikke bøtelegge henne. Hun har ikke apanasje lenger, som man kunne strupet. Man kan ikke fjerne henne fra arverekken fordi grunnloven. 

Vet ikke om det faktisk finnes en avtale. Har noen sett den. Så vil rettslig forfølgelse av den være ekstremt vanskelig juridisk da ML omfattes av paragraf 37 i Grunnloven.... Kan kongen dømme i en sak der han selv er part? 

Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

Viktig presisering. 

Ikke sant. Dette er nok det beste vi får.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om det faktisk finnes en avtale. Har noen sett den. Så vil rettslig forfølgelse av den være ekstremt vanskelig juridisk da ML omfattes av paragraf 37 i Grunnloven.... Kan kongen dømme i en sak der han selv er part? 

Patria Familias er basis for paragraf 37. Ideen om at eldste mann var diktator internt i familien...

Skrevet

Nå begynner jeg å skjønne litt…. Hvorfor denne tråden går i runddans. Å være en offentlig person er ikke det samme som å være i offentlig tjeneste. Her blandes begreper og en misforstår hverandre. 

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Felis skrev (24 minutter siden):

Ja, og det har blitt brukt som argument av journalister og redaktører for at han er en offentlig person. Jeg tenker dette er like mye et ledd i å støtte Mette Marit i at Marius bare er en helt vanlig privatperson, som å hindre Durek i å gå "full kongelig". Men de slår to fluer i en smekk...

Jeg håper dette er begynnelsen på noe mer fra slottet (men jeg tviler) Dette var å markere `hvem som er hvem` i dette utvannede monarkiet, men de må rydde opp i vesentlig mer enn det. Vi har fortsatt en kriminell fyr som lever på medlemmer av kongehuset, og vi har  prinsesse som selger Hèstgensere på `lanseringsfesten` til henne og ektemannen (omtalt som "Royal wedding" i Hello! Magazine)  Det er vel faktisk ikke mulig å utnytte en prinsessetittel MER i kommersiell sammenheng enn det de to gjør. 

Jeg venter på hva kongehuset kommer til å gjøre med dette (venter ikke veldig i spenning da, for jeg tror på en måte det blir med det de har gjort) 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
Felis skrev (29 minutter siden):

Vidt og godt resonnert, @Felis. I forhold til MBH kan det ha tilbakevirkende kraft/hjelp, og for DV begrenser det (forhåpentligvis) i framtida. 

Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (5 timer siden):

Pressen i Norge er altfor snill mot de kongelige. Kongefamilien har alltid vært i en særstilling når det gjelder å bruke pressen akkurat som det passer dem og ellers nekte å svare. Politikere kan ikke holde på sånn. 
Mette-Marit sine møter med Epstein for eksempel - hvorfor? Hva var det de to måtte ha flere møter om? Nei, det vil slottet ikke svare på. En pedofili-dømt forbryter. Mette-Marit «visste ikke» det. Tror folk virkelig på det? Som Kjetil Alstadheim skrev: Har de ikke Google på slottet?

Kronprinsbarna får være fullstendig i fred. Ingen hadde skrevet et ord om Sverre Magnus sin kjæreste før kronprinsparet selv trakk henne frem i rampelyset. Pressen har visst om Marius sin livsstil og kriminelle nettverk i mange år. 

Kronprinsparet bruker visstnok rundt en million kroner i året bare på private reiser og klær, selv om de nesten ikke har noen oppdrag. 

Men de vil bare ha spørsmål av typen: Hva synes dere om Ålesund?

….og folket ser på med stjerner i øynene.

Dette var en veldig god oppsummering av kongehuset/familien. Noe av det verste ved denne skandalen, er at et opplyst, moderne demokrati som Norge velger å ha et kongehus. De kongelige og deres familier bruker media bevisst for å skape et glansbilde som ikke er i nærheten av virkeligheten. Det blir sjeldent fokusert på noe negativt. Hvorfor var ikke pressen mer pågående angående Mette-Marit sine møter med Epstein? Hvorfor stilles det få kritiske spørsmål til at vi har et «deltidskongehus» som ikke lenger har mange offisielle oppdrag? 

«I Sverige og Danmark lar monarkene seg feire av folket på fødselsdagene sine hvert år. Vår beskjedne konge reiser bort.» Sitat: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

Monarkiet koster Norge over 300 millioner kroner, men kritikken stilner og tausheten brer seg etter hvert blant publikum. Hvorfor skal Norge bruke flere millioner i året på en slekt som ikke bidrar til et velfungerende samfunn?

Endret av Callista
  • Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Isild skrev (18 minutter siden):

Jeg håper dette er begynnelsen på noe mer fra slottet (men jeg tviler) Dette var å markere `hvem som er hvem` i dette utvannede monarkiet, men de må rydde opp i vesentlig mer enn det. Vi har fortsatt en kriminell fyr som lever på medlemmer av kongehuset, og vi har  prinsesse som selger Hèstgensere på `lanseringsfesten` til henne og ektemannen (omtalt som "Royal wedding" i Hello! Magazine)  Det er vel faktisk ikke mulig å utnytte en prinsessetittel MER i kommersiell sammenheng enn det de to gjør. 

Jeg venter på hva kongehuset kommer til å gjøre med dette (venter ikke veldig i spenning da, for jeg tror på en måte det blir med det de har gjort) 

Jeg synes ikke det er nok for å være helt ærlig. Aldri vært inne på den siden før.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...