Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Malmfrid
Skrevet
SagaP skrev (4 minutter siden):

MM har vel kommunefarget hår som er bleket?

Cathrine Knudsen som var sammen med Haakon i flere år, er stunning. En prisbelønt kunstner (har faktisk vært innom atelieret hennes). Vennlig og velutdannet. Vakker på en sval og nordisk måte, hvis det er viktig for noen å være blond. Hun er gift og har to sønner.

Samme med Mona Voll Håland - en mørkhåret skjønnhet fra Haugesund. Jobber som fysioterapeut og er tidligere modell.

Jeg vet ikke hva som eventuelt skulle være forfriskende med å ha knapt jobbet, ha særkullsbarn etter en meget kort affære (som nå minner mer om MMs far enn noen annen) og slite med å gjennomføre utdanning

Tenker at valg av partner sier noe om Haakon også, ikke bare MM. Foreldrene sa til Haakon at han var en ung mann og ikke hadde det travelt. Men det hørte han ikke på. Fornuftige og intelligente mennesker som står i en spesiell stilling må bruke hodet og hjertet når det kommer til partnervalg, ikke bare hjertet. 

Støtter alt du sier her.

Skrevet
1 hour ago, Isild said:

Absolutt ikke umulig. Fikk bare en sånn "Nå lager dere nye sjokkbilder"-følelse av akkurat dette. Men det kan gjerne være ekte dette også, ingenting overrasker meg lenger ;)

Det er vel nettopp det Bild vet å sko seg på - når først noen har en så stor skandale på gang som dette allerede var med kokainrus og partnervold, så er det i utenlandske tabloider som å sette døra vidåpen. Det blir utfordrende å skille mellom fakta og fiksjon. Det kan like gjerne være sant. 

Jeg mener å huske samme blad en gang påstå Mette-Marit hadde fått tvillinger, noe som man vel må kunne si er lett å motbevise, men det sier litt om nivået. Vi skal være glad mediene i Norge er strengere regulert, selv om det må graves litt ekstra for å få frem i lyset når maktpersoner havner utpå.

• Liker 4
Skrevet
Anonio skrev (7 minutter siden):

Han bor på Skaugum og har diplomatpass. Han bor altså i eiendommer du og jeg betaler vedlikeholdet for, og som HM i tillegg tjener penger på å dra inn leie fra. Du kaller han voksen, jeg synes ikke det er å være voksen å leve hos mamma og pappa når man er 27, og fortsatt ikke ha noe jobb.

Ta fra han det, og sørg for at han ikke får lommepenger som finansieres, så kan vi slutte å snakke om familien hans.

Det er ganske latterlig at det Norske folk finansierer en kokainfylt livsstil som i tillegg bringer tunge kriminelle på skudd-distanse til vår fremtidige konge og dronning.

Fyren har altså truet med å brenne en av jentenes eiendeler på nettopp Skaugum, du betaler altså for at Marius skal ha et sted å utføre kriminelle handlinger og holde fester for Foxtrot og Kinehan-kriminelle.

Han bor pp skaugum. Som konge familien betaler selv vedlikehold på ut fra lønn de får fra Norge iht private  penger.  

Han bor ikke hos mamma eller pappa  han bor for seg selv. Uansett hvor du bor er du  fra dagen du fyller 18 år voksen og fullt ut strafferetslig og  fullt ansvar for deg selv og egne handlinger.  Så lenge han ikke er handikappet  eller tilvakestående på noe vis. Så han må ha verge. Det har ikke Marius.  

Jeg bor på landet. Og  gårdsbruk fungerer ganske likt som skaugum. Bortsett ra at skaugum er større. Men man har som regel minst to boliger eller fler. Der barna av gårdeier bor. Så at marius bor på skaugum er ikke så rart. Har gården en bolig, heter det stort sett småbruk. De som bor på gården til foreldrene sine. Er ikke mer barn eller har mindre ansvar for egne handlinger  her heller.

At han ikke har jobb. Er ikke uvanlig iht diagnoser eller rusmisbruk. Hva som er årsak for at han ikke jobber er ikke noe vi har rettigheter til å vite detaljer om. Men han har jo prøvd å være i jobb. Det har tydeligvis ikke fingert så bra. 

Familien har lov og bryter ingen lover med å velge å hjelpe et famimiemedlem. Så kritikk iht det er for meg tåpelig. De fleste som bryr seg om barna sine gir den hjelpen de selv syntes er ok. Mine er også voksne og får hjelp av og til. Selv om Msrius er ansvarlig for seg selv. Så er han fortsatt  bror til to kongelige barn og sønn av kronprinsessen og bonus barnet til fremtidens konge i Norge.  En ganske moderne familie vil jeg si. Og veldig  vanlig i så måte. 

Hvordan han finansierer kokain bruken sin. Vet vi absolutt ingenting om. Og alt iht det er kun rene spekulasjoner.  Å påstå at det  er Norge som gjør det. Tja da kan vi  jo si at norge sponser alle  som går  på trygd og ruser seg. Så det blir litt  feil fokus. Riktig fokus er at han bruker oenger han får ta i på rus. Han som gjør og hans ansvar. På lik linje med alle andre som ruser seg 

Siste der er svært uheldig  iht at slik skjer der de kongelige  bor. Og kan ansees som en sikkerhets risiko.

I Norge  er det ingen hjemel å kaste noen ut av boliger om du drapstruer og begår vold mot naboen din. Det er ikke mulig med tvangsflytting av folk. 

Så lenge  Maris "leier"(?) Kan de på skaugum nekte han å bo der. Spm er jo om de ønsker det. Fordi det er nok lettere å ha en viss kontroll med han, når han bor der. Enn andre steder. Dette er nok detaljer de velger selv å vurdere ut fra

På sikt vil jeg tro det ikke går i lengden. 

Men vi får se. Hvordan det går med behandling etc.

• Liker 1
Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-svare-om-avhor/81859802

Her svarer forsvarer at MHB ikke har tatt stilling enda. 

Jeg mener at det eneste rette er å legge alle kortene på bordet, full tilståelse. Eneste måten å berge noe verdighet for han og kongehuset. Hvis det må en rettsak til hvor han tilstår litt men ikke alt, er det mye verre for ofrene og ekstra ressursbruk for det offentlige Norge. 

Bare bli ferdig med det…

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
lajlaj skrev (37 minutter siden):

Ofret livet? Er han død?

He, he… sjekk side 349😊

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, NordreSving said:

Raskt søk viser i alle fall at skjorten er å få kjøpt. Enig i at det ser fotoshopet ut. 

Tilføyelse: Kanskje kan noen med større analysekunnskap sammenlikne bildet med feks noen av disse produktbildene? 

https://teehex.com/product/t-shirt/1690936-the-line-king-fuck-the-kingdom

Jeg orker bare ikke å forholde meg til at dette er et ekte bilde. 

Du kan si mye om Bild, men de fotoshopper ikke bilder på den måten, så da er de enten blitt lurt (men de har gode folk til å sjekke sånt). Når man ser hvilke andre bilder de har fått tilgang til er det veldig sannsynlig at også dette er ekte, noen har jo åpenbart gitt/solgt dem bilder av Marius.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
lajlaj skrev (35 minutter siden):

Både Nora og Snekkestad har fått status som fornærmet, står det jo. Skjønner ikke hvorfor dere snakker om at de "ikke har anmeldt" når de har status som fornærmet. De kan også få oppnevnt bistandsadvokat når de har den statusen.

Fordi man kan ha status som fornærmet selv om man ikke anmelder. Begge har engasjer advokater. Nora har fortalt at faren hennes kontaktet advokat Elden for henne. Det ene utelukker ikke det andre. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Eyr said:

https://www.dagbladet.no/nyheter/nekter-a-svare-om-avhor/81859802

Her svarer forsvarer at MHB ikke har tatt stilling enda. 

Jeg mener at det eneste rette er å legge alle kortene på bordet, full tilståelse. Eneste måten å berge noe verdighet for han og kongehuset. Hvis det må en rettsak til hvor han tilstår litt men ikke alt, er det mye verre for ofrene og ekstra ressursbruk for det offentlige Norge. 

Bare bli ferdig med det…

Det er ikke så rart folk blir provoserte, synes jeg. Kommentatorer, PR-folk, kongehuseksperter og journalister har ment sitt i flere uker nå, men ikke én person rundt Marius har PR-erfaring nok til å tipse advokaten om hva dette gjør med omdømmene til samtlige involverte? Selv ikke advokaten selv kommer godt ut av dette, synes jeg. Det hadde ikke trengt å være lange uttalelser med masse floskler, men korte, presise kommentarer bare for å demonstrere vilje til samarbeid og allmenn rettsoppfatning, noe liknende det Elden har gjort underveis.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (35 minutter siden):

HM har boliger på Skaugum som han leier ut. Det er han som er eier av Skaugum og ikke MM.

Litt usikker på hvordan eierskap etc er på skaugum. Mener å huske at de måtte kjøpe ut martha i egen bolig på skaugum.  Når hun flytter derifra. 

Så hvem som eier hvilken bygning etc. Om noe er felles og ikke har jeg ikke oversikt over. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Krokenguri said:

Litt usikker på hvordan eierskap etc er på skaugum. Mener å huske at de måtte kjøpe ut martha i egen bolig på skaugum.  Når hun flytter derifra. 

Så hvem som eier hvilken bygning etc. Om noe er felles og ikke har jeg ikke oversikt over. 

I følge wikipedia (husker ikke i farten hvem her som besvarte/lenket, det er 4692 sider siden 😅) så er Skaugum i Kronprinsens private eie.

(Edit, tilføyer at jeg ikke vet hvorvidt det betyr at alt på, rundt og vedrørende eiendom og drift dermed er finansiert av HM privat (i den grad noe er det) eller om det driftes av Statsbygg elns.)

Endret av JustAsking
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Skaugum har i alle år gått til kronprinsene.

Kong Haakon til kronprins Olav til kronprins Harald til kronprins Haaakon Magnus

De har hatt Skaugum som særeie så går utifra at det er sånn fremdeles. 

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Krokenguri said:

Han bor pp skaugum. Som konge familien betaler selv vedlikehold på ut fra lønn de får fra Norge iht private  penger.  

Den Norske stat betaler for vedlikeholdet av Skaugum.

Vi betaler også for at 15 personer vedlikeholder, vasker og er tjenere for bla. a. Marius.

Slutt å snu om på ting.

Fakta om Skaugum

Staben på Skaugum utfører administrasjon og vaktmestertjenester på utleieobjektene. De er lønnet av det kongelige hoff (post 50) som forutsatt.

- Hvor store kostnader i lønn har hoffet hatt til vedlikeholdsarbeidet av hans utleide bygg og eiendom de siste årene?

De tallene har vi ikke registrert, men det er gjort rede for hvordan vi jobber med utleide boenheter over. Vi har gjort et anslag for antall arbeidsdager brukt av staben på Skaugum på de utleide boenhetene i 2015.  Vi anslår dette til å være 15 dagsverk.

På mitt lokale sykehjem jobber det 6.5 årsverk, de tar vare på rundt 30 gamle mennesker, til sammenligning. Kommunen min har ikke råd til flere årsverk.

Endret av Anonio
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (41 minutter siden):

Det var @Felis som mente bildet av Harry i nazi-kostyme var relevant for diskusjonen i går, så om noen må svare for og utdype det er det henne.

Og hvis man leser de innleggene, så ser man at det absolutt ikke er et forsvar av Marius. Tvert imot poengterer jeg hvor forskjellig de to sakene ble handtert, og det norske kongehuset står til stryk...

Lyst til å svare på spørsmålene mine denne gangen??

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Stargaze skrev (35 minutter siden):

Hive ham ut fra Skaugum og ta fra ham diplomatpasset i hvert fall.

Han er dullet med fra dag en. En konsekvens av dulling er at man forventer at man kan gjøre som man vil, uten konsekvenser. Det er mange tilfeller hvor mor/sønn blir til usunne relasjoner og hvor mødre er for snille og ikke våger å konfrontere.

En 27-årig burde vært i gang med et selvstendig liv for lenge siden. Ikke bo i hagen til mor på Skaugum og nyte godt av de privilegiene han har hatt, men med en mor som på den andre siden oppfordret pressen til å la ham være. Han var da 20 år.

Det virker nå som om MM hadde en god grunn til at hun ville at pressen skulle la ham være.

Ja du får lese uttalelsen hennes som ligger som åpent brev på de kongelige sider. Hun har ikke bedt de heller om å ikke om å skrive om han. Men roe det ned. Og at marius skal anseees som en privat person 

Men  som familie av kongefamilien følger det med noen rettigheter. Som feks diplomatpass. Jeg prøvde å finne ut om det var regler som kunne inndra slike pass. Det fant jeg ikke.  Dette er uansett ikke kongehusets oppgave og vurdere. Det er politiet og norsk lov som har noe med. 

Har han brukt diplomat passet  ulovlig er også det evnt en rettslig sak. Ikke kongehusets sak. Frem til han er 18år. Er det foreldrene til et barn, som ordner pass. De som bestemmer om man kan få reise alene til utlandet etc. Etter fylte 18 år. Er det den som skal ha pass som må søke og politiet avviser eller invilger slikt. 

Å nekte pass,  er det vel kun få og veldig spesielle grunner til. 

Uansett et diplomatpass, beskytter ikke marius mot straff i utlandet. Det gir ikke immunitet.  Det er kun kongen og fungerede  diplomat i utlandet som har. 

At han har diplomat pass  er fordi han etter norsk lov har rett på å ha det. Hva som er loven iht å miste det eller ikke få det  vet jeg ikke

Skrevet
PusheenPusheen skrev (38 minutter siden):

Han er ikke en del av Kongehuset, og det er deres omdømme som nå svekkes fordi dusten ikke har klart å oppføre seg. 

Akkurat han er en del av kongefamilien men ikke konge huset. Hvorfor  de andre skal dras inn i hans handlinger skjønner  ikke jeg. Så i mitt syn ramnes omdømme fordi folk ikke klarer å skille mellom et familiemedlem som i praksis er en privat person.  Og kongehuset som en institusjon.  

Hadde han nå vært under 18 år. Hadde jeg hatt  litt mer forståelse for det. For da er man under foreldrene sine verge og ansvar. 

Det er 9 år siden han passerte voksen grensen. Og fikk 100% ansvar for seg selv.

• Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (2 minutter siden):

Den Norske stat betaler for vedlikeholdet av Skaugum.

Vi betaler også for at 15 personer vedlikeholder, vasker og er tjenere for bla. a. Marius.

Slutt å snu om på ting.

Apanasjen går til privat forbruk. Man kan ikke ha f. eks ansettelser knyttet til den. 
Så det er riktig at vi v/staten betaler for tjenerskap og vedlikehold 

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/kongehuset-bruker-hoffets-penger-pa-privat-vedlikehold/s/12-95-3423232639

• Liker 9
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Ja du får lese uttalelsen hennes som ligger som åpent brev på de kongelige sider. Hun har ikke bedt de heller om å ikke om å skrive om han. Men roe det ned. Og at marius skal anseees som en privat person 

Men  som familie av kongefamilien følger det med noen rettigheter. Som feks diplomatpass. Jeg prøvde å finne ut om det var regler som kunne inndra slike pass. Det fant jeg ikke.  Dette er uansett ikke kongehusets oppgave og vurdere. Det er politiet og norsk lov som har noe med. 

Har han brukt diplomat passet  ulovlig er også det evnt en rettslig sak. Ikke kongehusets sak. Frem til han er 18år. Er det foreldrene til et barn, som ordner pass. De som bestemmer om man kan få reise alene til utlandet etc. Etter fylte 18 år. Er det den som skal ha pass som må søke og politiet avviser eller invilger slikt. 

Å nekte pass,  er det vel kun få og veldig spesielle grunner til. 

Uansett et diplomatpass, beskytter ikke marius mot straff i utlandet. Det gir ikke immunitet.  Det er kun kongen og fungerede  diplomat i utlandet som har. 

At han har diplomat pass  er fordi han etter norsk lov har rett på å ha det. Hva som er loven iht å miste det eller ikke få det  vet jeg ikke

Et diplomatpass gir immunitet for den som har passet, det er nettopp derfor det heter diplomatpass. Så jo det beskytter "lille Marius" i utlandet og dette er trolig grunnen til at han har beholdt dette. Kronprinsfamilien har visst om utfordringene, han kan ikke ha vært på behandling uten, så her har det vært lagt lokk på mye.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Et diplomatpass gir immunitet for den som har passet, det er nettopp derfor det heter diplomatpass. Så jo det beskytter "lille Marius" i utlandet og dette er trolig grunnen til at han har beholdt dette. Kronprinsfamilien har visst om utfordringene, han kan ikke ha vært på behandling uten, så her har det vært lagt lokk på mye.

Fant dette.

Screenshot_20240828_095504_Chrome.jpg

• Liker 4
Skrevet
Isild skrev (41 minutter siden):

Dette blir unødvendig "flisespikkeri" slik jeg ser det altså. Hvis en av mine voksne barn bor i leiligheten i garasjen her hjemme, så er det å bo HJEMME. 

Marius bor hjemme. Han har slik jeg ser det aldri blitt voksen (bare i alder) Hvorfor han ikke har kommet lenger vet man ikke, men veldig ofte så har det jo noe med det man kommer fra å gjøre. 

Det er et særdeles problem at man ser en voksen mann som et barn. 

Uansett om du ser han som et barn. Forndrer ikke det faktum at mannen er voksen og har ansvar for seg selv som alle andre på 27år. 

Og velger han å oppføre seg som et barn. Så er det ingen andre som kan gå inn å bestemme noe over han. Da må det et værege til, og det foreligger ingen grunnlag for at Marius skal ha noe verge. 

Hva mener du de skal gjøre?  Gi han husarrest og ta fra han mobilen?  Det går ikke etter man er fylt 18år. Det skjønner vel du også

Skrevet
Malmfrid skrev (36 minutter siden):

Det skyldes ofte at man slipper å ta ansvar. Tipper at de fleste vennene hans fra skoletiden har valgt utdannelse, jobb og familie fremfor rus og kriminelt nettverk. Han får bo hjemme, ikke jobbe - mest sannsynlig ikke betale for seg. Da har man ikke mye til felles med de som valgte utdannelse, jobb og familie lenger.

Nettopp! Det er det de fleste av oss tenker. 

• Liker 11
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...