Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke MM som skal uttale seg om marius.  Det er marius selv som slal utale seg om marius.  Hvis marius vil at mora skal utale seg om han. Må hun vurdere om hun ønsker det eller ikke.

Han er en voksen mann på 27år. Så mora hans har ingen ansvar for hva han gjør lengre. Begynner å bli noen år suden hun hadde det ansvaret. 9år siden faktisk 

Dette er hva kongehuset selve skriver at kongefamilien skal gjøre hver dag:

• å utføre konstitusjonelle oppgaver
• å skape møter med mennesker som gjenspeiler 
landets mangfold
• å styrke andres verdighet gjennom handlinger
• å være bærer av grunnleggende verdier som står seg 
over tid
• å forvalte og formidle vår nasjonale kulturarv
• å være en verdifull bidragsyter på den globale arena

Kongefamilien, ikke kun noen som Kongen eller Kronprinsen skal gjøre dette hver dag. Er familiens oppdrag. 

Marius er en del av kongefamilien. Hadde han idag vært nyutdannet lege, forlovet med en studiekamerat og nettopp startet i en stipendiatstilling på Radiumhospitalet, så hadde kongehuset pushet Marius historier ut i media. 

Dette er en slekt og familie som styrer og har ansvar for monarkiet. Da kan man forvente at familien forteller om avvik mot det dem selve sier at dem skal være, og hva dem gjør for å rette opp på avvikene. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
6 hours ago, SagaP said:

Det er jobben hans som han får fett betalt for. Du kan være trygg på at han har blitt briefet i denne saken. Synes han var ganske kvass mot ene journalisten i forbindelse med spørsmål om bildet av Marius. 
Hvis det blir for vanskelig å stå i, så har Haakon en hel kommunikasjonsavdeling som kan bistå ham. Kanskje finne en annen strategi?  

Ja, han endret tonen drastisk da de spurte om bildet/bildene - nesten agressiv…

• Liker 16
  • Hjerte 1
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (5 timer siden):

ja, det siste der har jeg og stusset over. Denne tråden er mer polarisert enn noen annen tråd jeg har vært med i på rampelys. 

Enig med deg i det med kontekst. Eller forutinntatthet er det vel kanskje heller. Jeg vrangleste @Justasking delvis fordi jeg blandet henne med en annen bruker i farten, lskummet teksten for overfladisk, og hoppet for fort til en konklusjon om at det var den gamle påstanden om at han nekter å la seg avhøre som dukket opp nok en gang.

Polariseringen har mange årsaker tenker jeg. Som jeg har snakket om i andre tråder er mange følelsesmessig engasjert på et personlig plan gitt egne erfaringer. Alt som lukter av forsvar treffer på er dypt psykologisk plan. Polariseringen økes når temperaturen blir høy og det hjelper ikke når man i «blodtåka» begynner med sarkasme og blir nedlatende og ufin på brukernivå. Min tanke etter slike bataljer er at jeg jo bare ødelegger for meg selv. Hvis målet mitt er at innleggene mine skal ha mulighet til å faktisk endre noens mening, så er det fullstendig umulig dersom jeg har provosert folk såpass mye at hver gang brukernavnet mitt dukker opp så er folk allerede forutinntatt (bra ord) og negativt innstilt. Hva er vitsen med å bruke masse tid, hvis jeg har null sjanse for å bli hørt?

Hvis vi ønsker mindre polarisering så kan vi starte med å bidra med et respektfullt debattklima. 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (6 timer siden):

Siden han i pressemeldingen erkjente hva han har gjort mot sin nåværende kjæreste, tror jeg han kommer til å erkjenne hva han har gjort mot de to tidligere kjærestene sine også. I dag har han stilt i avhør, så jeg har inntrykk av at han samarbeider med politiet 

Har ikke peiling hvilken strategi han har nå. Akkurat som jeg ikke vet detaljer rundt hva han har gjort mot disse kvinnene, og hvilke bevis politiet har. 

Tror jeg skjønner målet han hadde når pressemeldingen om at han hadde utført kroppskrenkelse etter en krangel kom. 

Da var målet å slippe en ordinær rettsak å få en mild tilståelsedom. En slik dom blir avgitt uten normal bevisførsel. Personen tilstår. Påtalemakten har skrevet hvilket straff dem ser for seg, den som har tilstått kommenterer forslaget på straff og så blir det dom med betydelig strafferabatt. Systemet er begrunnet i prosessøkonomiske hensyn. 

Som jeg skjønner det, så vil det nå ikke lengre være et reelt alternativ med en slik tilståelsedom (men fortsatt et teoretisk alternativ). 

Tror vel at folk flest i slike situasjoner vil ha en dialog med sin advokat kring hva som er lurt å gjøre med mål å få en så mild straff som mulig. Hvis advokaten vurderer at staten kan bevise noe uten en tilståelse, er det vel lurt å tilstå hvis man faktisk er skyldig. På grunn av at det vil kunne gi en strafferabatt. 

• Liker 8
Skrevet
Skrottefar skrev (6 timer siden):

Som f.eks å la MM stå i det, for det er hun som er Marius sin forelder, ikke Håkon Magnus

Kongen er familiens overhode, med kronprinsen som stedfortreder. Jepp, litt umoderne, men sånn er det. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Andrea59 skrev (26 minutter siden):

Ja, han endret tonen drastisk da de spurte om bildet/bildene - nesten agressiv…

"Dette bildet er ikke noe som hverken jeg eller kronprinsessen setter noe pris. Er smakløst, det tror vel de fleste kan være enig om."

Et eller annet hadde han nok sagt hvis han faktisk hadde sett bildet og vært forberedt på å få spørsmål om dette. Akkurat dette bildet syns jeg ikke det kan ha vært vanskelig å kommentere. 

Så tenker at det du opplevde som aggressivt, var den ubevisste reaksjonen på å bli overrasket av noe som han ikke viste noe om. "Faen, et bilde... Hva er det på det bildet???!!!!". 

• Liker 11
Gjest Malmfrid
Skrevet
JustAsking skrev (7 timer siden):

Hadde ikke fått med meg at faren også var dømt for vold. Sven O, altså? Det er da 3 generasjoner menn, i tillegg til to ekser, med mindre-enn-plettfritt rulleblad. Det er overveldende. 

Allikevel er flere som har hevdet at det var så bra med nytt blod inn i kongefamilien og de priset seg lykkelige at det ikke ble alvor med Oslo-vest-bertene han var sammen med tidligere. 

Beklager, men jeg orker ikke begynne å lete opp de sitatene.

Skrevet
1 hour ago, Fremmed fugl said:

Marius er en del av kongefamilien. Hadde han idag vært nyutdannet lege, forlovet med en studiekamerat og nettopp startet i en stipendiatstilling på Radiumhospitalet, så hadde kongehuset pushet Marius historier ut i media. 

Dette hadde jeg ikke tenkt på engang, egentlig, sikkert fordi IA og SM foreløpig skjermes pga alder. Det er antagelig rett, og et godt poeng - klart han hadde vært overalt hvis han hadde vært etter oppskriften. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Tyske tabloidavisen Bild publiserer nå enda et bilde av MBH ikledd en T-skjorte med bilde og tekst - THE LINE KING - og hvor man kan lese i noe mindre bokstaver i midten av bildet - fuck the kingdom 

Hvorfor han velger å fremstå på denne måten må man virkelig undre seg på. Hvor er forstanden på hva som passer seg og ikke. En rekke spørsmål av denne typen stiller seg opp på en lang rekke, og summen av mulige svar ender opp i de til nå kjente episodene som er ubetinget negative. Han har åpenbart vært, og er, en løs kanon på dekk, og kongehuset blir i målskiven hans.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Han har åpenbart vært, og er, en løs kanon på dekk, og kongehuset blir i målskiven hans.

Det er/har jo vært flere løse kanoner på dekk i den familien.

• Liker 13
Skrevet
Momma skrev (16 minutter siden):

Det er mulig, men heller ikke umulig ut fra det han til nå har vist av dømmekraft.

Absolutt ikke umulig. Fikk bare en sånn "Nå lager dere nye sjokkbilder"-følelse av akkurat dette. Men det kan gjerne være ekte dette også, ingenting overrasker meg lenger ;)

• Liker 1
Skrevet
Momma skrev (8 minutter siden):

Det er/har jo vært flere løse kanoner på dekk i den familien.

Korrekt. Mentaliteten synes fortsatt å være at «det vil gå seg til», dvs. det gjøres ingenting/lite aktivt. Det ser vi tydelig i begge skandalesakene som pågår. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (På 25.8.2024 den 13.03):

(...)  selv om jeg hadde absolutt ingen ting til felles med de ungjentene Mette Marit og Sofia var, så synes jeg som voksen at de er langt mer relaterbare enn en typisk vestkantberte eller trophy wife fra Frogner, som jeg antar er den hylla folk mener prinser skal velge fra.

Malmfrid skrev (29 minutter siden):

Allikevel er flere som har hevdet at det var så bra med nytt blod inn i kongefamilien og de priset seg lykkelige at det ikke ble alvor med Oslo-vest-bertene han var sammen med tidligere. 

Beklager, men jeg orker ikke begynne å lete opp de sitatene.

Hvis det er sitatet over du mener, så handler det ikke om nytt blod, men om at MM er relaterbar.

Vestkantberter ville jo og tilført nytt blod, og de kommer vel heller ikke med en garanti for at ingen i slekta er voldelige?

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
Reg1 skrev (På 11.8.2024 den 14.10):

Vi skal være glad Haakon ikke gikk for typiske modellkjærester han hadde før MM. Marte Krogh, Cathrine Knudsen, Celine Midelfart (før hun arvet kosmetikkimperiet) etc. Alle fra Oslo, typisk snobbish vestkant Oslogirls. 
Istedet gikk han for ei vaskeekte budeie fra Sørlandet. Joda, hun deltok på et sjekkeprogram på tvn, Lysthuset, som var temmelig uskyldig. Men absolutt ikke noen typisk modellberte. Modellvakker bevares, men hellet litt keitete og jordnær.
Jeg tror Haakon fant henne veldig forfriskende, annet enn det han hadde vært borti før. 
Ikke for å virke rasistisk her. Men kongefamilien hadde kanskje godt av å få noe vaskeekte pur nordisk blod inn i årene. MM og hennes ætt er jo fullblond alle sammen. 
Kostnader kongehuset? Haha. Ligget på 250-400 mill i året (avhengig av renovering av de kongelige residenser, som ville ha gjennomgått renovering uansett om kongelige bodde der eller ei). 
Men når veiprosjekter hvert eneste år blir overskridet med milliarder er det pyttpytt. 

Det var bla dette innlegget jeg tenkte på.

Skrevet
PusheenPusheen skrev (7 timer siden):

Siden saken går direkte på omdømmet til institusjonen Kongehuset, er det vel ikke så rart at en representant derfra uttaler seg uansett. Marius er vel midt i en siktelse og bør ikke si noe i det hele tatt hvis advokaten hans gir ham gode råd. Det han sendte til pressen var nok det eneste man får høre fra ham pr nå. 

Han er en del av kongefamilien. Han er ikke,  har ikke vært eller kommer noensinne til å bli en kongelig.

Jeg skjønner virkelig ikke hvirfor en manns handling sjak gå utover fanilien? Klaree ikke folk  å skille mellom marius  og de andre?

Han er for 9 år siden en mann å betrakte som voksen i tillegg.   

Så jeg skjønner  ikke, hvis min sønn i fremtiden slår ned noen, skal jeg straffes for det.  

Nå syntes jeg folk må slutte å skrive om marius som en liten gutt som bor hjemme og oppdras av sin mor fortsatt.  Hun har faktisk ingen ansvar for han lengre.

Hva,skal hun gjøre? Gi han husarest og ta fra han mobil til han oppfører seg bra igjen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
21 minutter siden, TrineTrollet said:

Tyske tabloidavisen Bild publiserer nå enda et bilde av MBH ikledd en T-skjorte med bilde og tekst - THE LINE KING - og hvor man kan lese i noe mindre bokstaver i midten av bildet - fuck the kingdom

I motsetning til de andre bildene har i alle fall dette en viss humoristisk og selvironisk snert, ikke langt unna Knut Almaas-territorie. Joda, monarkiet er en selvhøytidelig institusjon som ikke tåler å spøkes så mye med, og da er dette per definisjon over kanten, men som monarki-motstander synes jeg denne var innafor.

• Liker 1
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Isild skrev (42 minutter siden):

Tror ikke helt på det siste `sjokkbildet` - det tror jeg er fotoshoppa... 

https://www.seher.no/kongelig/fuck-the-kingdom/81853740

Raskt søk viser i alle fall at skjorten er å få kjøpt. Enig i at det ser fotoshopet ut. 

Tilføyelse: Kanskje kan noen med større analysekunnskap sammenlikne bildet med feks noen av disse produktbildene? 

https://teehex.com/product/t-shirt/1690936-the-line-king-fuck-the-kingdom

Jeg orker bare ikke å forholde meg til at dette er et ekte bilde. 

Endret av NordreSving
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (32 minutter siden):

Raskt søk viser i alle fall at skjorten er å få kjøpt. Enig i at det ser fotoshopet ut. 

Alle vet hvordan tyske aviser opererer. MBH har lagt opp til dette selv ved å velge den livsstilen han har. Hadde han vært lege-student som noen her sa så hadde vi bare ristet på hodet av sånne bilder. Omtrent alle kongelige har vært utsatt for fake bilder og livlige historier i tyske medier. 

Nå vil alle tenke at bildene er ekte utifra den livsstilen som vi vet at han foretrekker. Og det er et stort problem for det norske kongehuset.

Endret av Malmfrid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...