Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
tenker skrev (1 minutt siden):

Men en forsikring om AT noe skjer (som selvsagt er superduperhemmelig), ja, det har både jeg og det norske folk definitivt krav på. 

Du har IKKE krav på noenting 🤣 Synes du skal tenke gjennom hva du skriver her, det blir altså for dumt. Du kan ikke kreve noe som helst 😡

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
tenker skrev (20 minutter siden):

Jeg savner egentlig bare info om en plan for Marius og sikkerheten til kronsprinsparet framover. 

• Når skal han flytte fra Skaugum (merk "når", noe annet er helt på viddene)
  • Når skal han dra på rehab
  • Hvilke rutiner skal PST/garden endre på slik at en likende sikkerhetsskandale ikke oppstår igjen. 
  • Hvilke rutiner skal kronprinsparet selv endre på når det gjelder å støtte opp under et tydeligvis omfattende rusmisbruk

At MM skal fortelle gråtkvalt til hele Norge om hvor tungt det har vært å ha en sønn som Marius håper jeg vi slipper. 

Hun skylder absolutt ikke det norske folk å fortelle disse personlige opplysningene som du nevner her. Ærlig talt.

Skrevet
Malmfrid skrev (11 minutter siden):

Hun kunne snakket fra et menneskelig perspektiv. Hvordan det er for en mor og ha et barn som strever med rus. Hvordan det påvirker henne i hennes hverdag og hvordan det påvirker en familie. 

Det er mitt synspunkt for jeg har sett med egne øyne hva det gjør med mor og far og ikke minst - hvordan det påvirker søsken. 

Svært mange pårørende ender opp uføre og det er søsken som strever resten av livet. Det krever stor styrke å stå i dette og jeg synes det er synd at det så skambefengt.

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Men så lenge fokuset til Mette Marit skiller seg vesentlig fra andre foreldre i samme situasjon, så vil det ikke fremstå som ektefølt. Mette Marits fokus har, helt siden det berømmelige brevet på sønnens 20 års dag, vært å feie det under teppet og beskylde pressen for å bedrive urett. Samtidig som hun har tilrettelagt for denne livsstilen for sin voksne sønn. Vanlige folk har nok et helt annet fokus.

Hvis man velger å være talsmann for noen som helst, må man også tåle at det stilles kritiske spørsmål ved din egen rolle. Og de fleste kan tenke seg at Mette Marit ikke har noen gode svar på disse spørsmålene. Og da blir bare fokuset dratt vekk fra den viktige saken.

Jeg er enig i at hvis Mette Marit hadde fulgt generelle råd, tatt et oppgjør med sin sønn og ikke tilrettelagt for livsstilen, så kunne dette vært en fantastisk mulighet til å være en talsmann for foreldre til rusmisbrukere. Men slik er det tilsynelatende ikke.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (13 minutter siden):

Hun kunne snakket fra et menneskelig perspektiv. Hvordan det er for en mor og ha et barn som strever med rus. Hvordan det påvirker henne i hennes hverdag og hvordan det påvirker en familie. 

Det er mitt synspunkt for jeg har sett med egne øyne hva det gjør med mor og far og ikke minst - hvordan det påvirker søsken. 

Svært mange pårørende ender opp uføre og det er søsken som strever resten av livet. Det krever stor styrke å stå i dette og jeg synes det er synd at det så skambefengt.

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette skulle foregå uten å skape økt aggresjon og motstand i befolkningen?:

- Kronprinsessen dekker over voldsanklager, dreier fokuset over på rus og psykiatri

-Rus og psykiske vansker er ingen unnskyldning for å utøve vold

-Mette Marit bagatelliserer partnervold

-Kronprinsessen inntar offerrolen

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Really skrev (4 minutter siden):

Du har IKKE krav på noenting 🤣 Synes du skal tenke gjennom hva du skriver her, det blir altså for dumt. Du kan ikke kreve noe som helst 😡

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Hun skylder absolutt ikke det norske folk å fortelle disse personlige opplysningene som du nevner her. Ærlig talt.

Dere har fått med dere at Sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien ?

Jeg forundrer meg stort over at det kan opprøre slik at jeg krever at det blir gjort endringer i den forbindelse. Så lenge Marius ikke får hjelp, blir boende, og PST/Politiet/Garden whoever ikke uttaler seg, virker det som alt skurer og går som før.

MM trenger ikke å være den som informerer om endringene, det vil være bedre om Kongen/HM tar delen om Marius sin tilknytning til Skaugum og kongefamilien. Pluss en eller annen sikkerhetsfaglig person, om myndighetenes ansvar og rutinger. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
3 minutter siden, Felis said:

Men så lenge fokuset til Mette Marit skiller seg vesentlig fra andre foreldre i samme situasjon, så vil det ikke fremstå som ektefølt. Mette Marits fokus har, helt siden det berømmelige brevet på sønnens 20 års dag, vært å feie det under teppet og beskylde pressen for å bedrive urett. Samtidig som hun har tilrettelagt for denne livsstilen for sin voksne sønn. Vanlige folk har nok et helt annet fokus.

Hvis man velger å være talsmann for noen som helst, må man også tåle at det stilles kritiske spørsmål ved din egen rolle. Og de fleste kan tenke seg at Mette Marit ikke har noen gode svar på disse spørsmålene. Og da blir bare fokuset dratt vekk fra den viktige saken.

Jeg er enig i at hvis Mette Marit hadde fulgt generelle råd, tatt et oppgjør med sin sønn og ikke tilrettelagt for livsstilen, så kunne dette vært en fantastisk mulighet til å være en talsmann for foreldre til rusmisbrukere. Men slik er det tilsynelatende ikke.

Godt poeng. Hun er blitt stilt (har stilt seg selv) i en umulig situasjon. Men, det var vel aldri om denne saken kunne få noen «vinnere». Det beste vi kan håpe på er etterpåklokskap om «how NOT to» for fremtidens videre drift av monarkiet.

• Liker 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
Felis skrev (4 minutter siden):

Hun kunne pratet om det på generelt grunnlag - og delt av sine erfaringer så langt hun hadde ønsket. Dersom du ser linken min til NRK-programmet med Mary så ser du at hun snakker om sin egen sorg ved å miste moren sin - og hvordan hun taklet det og fremdeles jobber med det. 

Det går an å få folk til å snakke, dele det man ønsker selv og få løftet opp temaer som er tabu og skambelagt. Det er SÅÅ viktig.

Skrevet
Oida skrev (43 minutter siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Trådens beste innlegg!!!!

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg at dette skulle foregå uten å skape økt aggresjon og motstand i befolkningen?:

- Kronprinsessen dekker over voldsanklager, dreier fokuset over på rus og psykiatri

-Rus og psykiske vansker er ingen unnskyldning for å utøve vold

-Mette Marit bagatelliserer partnervold

-Kronprinsessen inntar offerrolen

Se filmen jeg har lagt ved link til ... der tar Mary opp tabubelagte temaer på en kjempefin måte.

https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Skrevet
tenker skrev (2 minutter siden):

Dere har fått med dere at Sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien ?

Jeg forundrer meg stort over at det kan opprøre slik at jeg krever at det blir gjort endringer i den forbindelse. Så lenge Marius ikke får hjelp, blir boende, og PST/Politiet/Garden whoever ikke uttaler seg, virker det som alt skurer og går som før.

MM trenger ikke å være den som informerer om endringene, det vil være bedre om Kongen/HM tar delen om Marius sin tilknytning til Skaugum og kongefamilien. Pluss en eller annen sikkerhetsfaglig person, om myndighetenes ansvar og rutinger. 

Så fordi sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien så  krever du alle disse personlige opplysningene??

Jeg har ikke ord... Du kan ikke kreve noenting som helst !

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Så godt skrevet, og så riktig. Utrolig hva folk tenker , og skriver. 

MissLucy skrev (6 minutter siden):

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det virker som enkelte oppriktig mener at landets statsoverhode og den mest privilegerte familien i Norge skal ha et særskilt vern mot kritikk og negativ omtale. Det er absurd. 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Really skrev (5 minutter siden):

Så fordi sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien så  krever du alle disse personlige opplysningene??

Jeg har ikke ord... Du kan ikke kreve noenting som helst !

Jeg synes det er gøy å diskutere, men det blir ikke mye til diskusjon når du bare gjentar det samme hele tiden. 

• Liker 5
Skrevet
Oida skrev (55 minutter siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Fantastisk godt skrevet. 

• Liker 5
Skrevet
xemiliex skrev (3 minutter siden):

Det virker som enkelte oppriktig mener at landets statsoverhode og den mest privilegerte familien i Norge skal ha et særskilt vern mot kritikk og negativ omtale. Det er absurd. 

fint hvis du kan vise til noen innlegg der dette hevdes

• Liker 5
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Malmfrid said:

Se filmen jeg har lagt ved link til ... der tar Mary opp tabubelagte temaer på en kjempefin måte.

https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Enig i at man kommer langt med litt kløkt. Også enig på generelt grunnlag i at det er viktig med åpenhet, og MBH har absolutt ingen enerett på narrativet her, den retten vet de fleste mennesker i 2024 at man mer eller mindre gir fra seg når man frivillig søker offentlighetens lys og nyter godt av medfølgende privilegier. Private detaljer kan man til en viss grad skjerme, men han kan ikke lenger på dette tidspunktet selv kontrollere hva han har forårsaket for andre.
Selv om MM skulle velge taushet, så er alle hans 3 ofre, for eksempel, fullstendig frie til å fortelle sine egne historier. Vi kan mislike det, men det endrer ikke fakta. Med sine handlinger har han både direkte og indirekte sagt fra seg noen kontroll over egen historie, slik medielandskapet ser ut i dag. 

Endret av JustAsking
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
xemiliex skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er trist å se med tanke på at saken er så alvorlig.

Drapstrusler, kvinnemishandling, rasering av leiligheter, narkotikalovbrudd, posering med våpen, tyveri og omgang med tungt kriminelle er bare noe av det som er kommet frem. For det er mer. Det vet vi alle. 

Vi kan faktisk ikke bare skyve dette under teppet og late som ingenting. Marius tilhører en familie som får millioner av kroner av staten hvert eneste år. Det er penger som burde kommet mange andre grupper i samfunnet til gode. På tide å få frem alt av lovbrudd i lyset, og så etterhvert slutte med dette monarkitullet.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Oida skrev (58 minutter siden):

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Bra skrevet!!!!

• Liker 4
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Ja, og det er trist å se med tanke på at saken er så alvorlig.

Drapstrusler, kvinnemishandling, rasering av leiligheter, narkotikalovbrudd, posering med våpen, tyveri og omgang med tungt kriminelle er bare noe av det som er kommet frem. For det er mer. Det vet vi alle. 

Vi kan faktisk ikke bare skyve dette under teppet og late som ingenting. Marius tilhører en familie som får millioner av kroner av staten hvert eneste år. Det er penger som burde kommet mange andre grupper i samfunnet til gode. På tide å få frem alt av lovbrudd i lyset, og så etterhvert slutte med dette monarkitullet.

det er da virkelig ingen som har sagt at det skal skyves under teppet. Det er gjenstand for en straffesak som blir behandlet i et voldsomt stort antall presseoppslag.

Å hevde at det skyves under teppet eller ikke snakkes om er fullstendig absurd.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

fint hvis du kan vise til noen innlegg der dette hevdes

Fint hvis du kan lese det jeg skriver. Jeg sier ikke at noen har "hevdet" dette, jeg sier at det er sånn enkeltes resonnering og argumentasjon fremstår. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...