Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
tirben skrev (3 minutter siden):

Burde gjort som i Storbritannia,  synes du? Hvor Charles ble nektet å gifte seg med sin store kjærlighet Camilla, og valgte fornuftsekteskap med Diana. Det var jo stor suksess!!

Han kunne ha gjort som onkelen og trukket seg. Han hadde faktisk 3 yngre søsken.

Ingen kan pålegges å ta over tronen i et monarki. Hvis man ikke liker forpliktelsene som følger med så trer man til side. 

Det som kommer til å undergrave monarkiet er at folk vil ha privilegiene samtidig som de krever å velge hvilke forpliktelser som passer dem.

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Man sier at hun ikke passer til rollen som kronprinsesse og kommende dronning. Det er ikke til å stikke under en stol at hun jobbet svært lite før hun ble syk også. Det var mer skriverier om spinndyre shoppingturer til Italia enn hennes prestasjon som kronprinsesse.

For ikke å glemme ferieturen på svinedyr yatch hvor de nektet å oppgi hvem som eide båten de fikk låne.

MM og Epstein. Helt ufattelig at hun møtte ham flere ganger ETTER at han var straffedømt.
Jeg synes at denne familien viser gang på gang at de synes det er ok å omgås straffedømte.

  • Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Det er medlem av kongefamilien og om ikke så lenge sønn av landets dronning du snakker om - så slike skandaler må man venne seg til dersom man ønsker å beholde monarkiet. 

Ja. Veldig dumt  han drar sin mor, stefar, og søster ned i dritten. Men jeg tenker de fleste klarer å skilke mellom en kriminell og de andre som tar rollene sine seriøst.  

De fleste skjønner vel at om en i en familue er disfunksjonell, så betyr det ikke at resten ikke klarer å gjøre jobben sin. 

  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (5 minutter siden):

For ikke å glemme ferieturen på svinedyr yatch hvor de nektet å oppgi hvem som eide båten de fikk låne.

MM og Epstein. Helt ufattelig at hun møtte ham flere ganger ETTER at han var straffedømt.
Jeg synes at denne familien viser gang på gang at de synes det er ok å omgås straffedømte.

MM hadde en tvilsom omgangskrets allerede før hun møtte kronprinsen. Hun har vel bare byttet ut hvor i det sosioøkonomiske sjiktet de ligger. 

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Caissa skrev (49 minutter siden):

Refererer du til den undersøkelsen som er 7 år gammel?
2017: 81% oppgir i en undersøkelse at de ønsker å beholde monarkiet i Norge
https://www.statista.com/statistics/780256/survey-on-attitude-towards-norway-being-a-monarchy/

Det har jo vært undersøkelser etter dette, som viser at oppslutningen om monarkiet er stadig synkende i Norge.

image.png.54f619253b6a8c13bbb54be386a1a9dc.png

Det som er spesielt oppsiktsvekkende synes jeg er nedgangen i oppslutning om monarkiet blant "unge voksne":
"82 prosent av de spurte i alderen 18–29 år støttet monarkiet i 2017, mot 62 prosent nå*." ("nå" =  februar 2024)
https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Det blir interssant og spennende å se hvilken påvirkning de siste tiders hendelser vil få på oppslutningen framover!

(Jeg personlig vil nok "bytte side" ja.)
 

Edit: Det er også interessant å se at nedgangen i oppslutning synes å gå raskere og raskere.
De første fem årene sank den med 3 prosentpoeng, og på de neste to årene sank den med hele 5 prosentpoeng.

(Det er vel noe som heter "å grave sin egen grav"..?)

 

Jeg velger å ikke svare på dette  denne tråden.  Og oppfordrer til å flytte denne delen av diskusjonen i rett tråd. "Om du støtter fortsatt monarkiet"

Dette er fortsatt tråden om marius.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (24 minutter siden):

Et kongehus kan aldri overleve med lav oppslutning. Det betyr at folk ikke har tillitt til dem og da er det ikke liv laga lenger. 

Denne diskusjonen hører ikke hjemme i marius sin tråd 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (På 24.8.2024 den 9.03):

Det håper jeg da virkelig ,  den dagen handler selvsagt om brudeparet

Jeg hadde ikke klart å smile bredt hvis det var min sønn det stormet rundt pga vold og annen kriminalitet. Men klart, det er brudeparets dag, har aldri ment noe annet.

  • Liker 8
Skrevet
VXL100 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke alle som trenger banklån for å bla opp 3-4 mill. Står det noe sted at han trengte lån? I så tilfelle så kanskje mor sto som kausjonist og medlåntaker? Hvem vet, og hva så?

https://www.seher.no/kongelig/mrthas-inntekt-stuper/71783569

ifølge denne artikkelen hadde han ikke særlig formue eller inntekt i 2018. Mulig noen var kausjonist el medlåntakere. Men om han ikke betalte sin del av huset kontant ( eller at andre har betalt) , har han som  alle andre vært nødt å vise til sikker inntekt for å få et lån. Veldig påfallende at han blir ansatt i to mnd på en markedsavdeling i Selvaag Bolig som 22-åring uten utdannelse. Det lukter privilegier her som «vanlige unge folk i gata» ikke får. 

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (44 minutter siden):

Jeg synes alle skal få være sammen med dem de elsker. Dersom ikke det kan være slik for kongelige, så understreker det hvor utdatert systemet er. 

Helt enig med det første du sier, men mener at det kan vi leve fint med innenfor systemet.

Det er noen kongelige som har gjort mer kontroversielle valg av partner enn andre, som kong Charles, Håkon og Carl Phillip i Sverige. Jeg tenkte mitt om alle tre, og det var ikke positivt, men når jeg ser på bildene av disse parene mange år senere, der man kan observere samspillet mellom dem, og hvordan disse kvinnenes personlighet får tre frem, så tenker jeg at de alle tre har gjort gode valg.

Camilla fremstår som en skikkelige kul dame, og selv om jeg hadde absolutt ingen ting til felles med de ungjentene Mette Marit og Sofia var, så synes jeg som voksen at de er langt mer relaterbare enn en typisk vestkantberte eller trophy wife fra Frogner, som jeg antar er den hylla folk mener prinser skal velge fra.

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Skrevet
Zenhouse skrev (1 minutt siden):

ifølge denne artikkelen hadde han ikke særlig formue eller inntekt i 2018. Mulig noen var kausjonist el medlåntakere. Men om han ikke betalte sin del av huset kontant ( eller at andre har betalt) , har han som  alle andre vært nødt å vise til sikker inntekt for å få et lån. Veldig påfallende at han blir ansatt i to mnd på en markedsavdeling i Selvaag Bolig som 22-åring uten utdannelse. Det lukter privilegier her som «vanlige unge folk i gata» ikke får. 

Det å få selge hus er en jobb alle kan få, det har selv jeg forsøkt. Skikkelig drittjobb, og jeg fikk jobb uten å ha salgserfaring eller greie på hus i det hele tatt. Må følge opp noen i tre år før du får lønn for salget. Er ikke gull alt som glitrer. 

  • Liker 3
Skrevet
Yoolanda skrev (1 time siden):

Faktisk helt enig i Nettavisens debattinnlegg i dag. Håkon skulle aldri ha valgt Mette Marit. Høres så kynisk ut å si det, men NOEN restriksjoner for valg av partner må man nesten ilegges i kraft av å være tronarving. Som det står i innlegget, Håkon kunne velge på øverste hylle. Så velger han "kjærligheten". Nei, den holder ikke. Han skulle "let her go". Hadde kanskje vært litt trist og leit noen uker, men så hadde de begge gått videre med sitt. Sånn som vi alle må i løpet av livet. Så vet man jo aldri hva livet bringer selvfølgelig. Men å velge en alenemor er kanskje det dummeste valget han kunne tatt. De må jo ha sett hvor vanskelig det kom til å bli for Marius. Ikke at det unnskylder noe, men altså ærlig talt...så mye slottet har måttet tåle pga Mette Marits valg og familie...Sven O og alt det der...kjære vakre vene...Håkon da, altså...

Jeg er helt uenig i dette debattinnlegget. Å legge skylden på Kongeparet for barnas valg av livsledsagere, blir feil. Vi vet alle at Kong Harald slet med å få sin Sonja og at dette har gjort noe med Kongen som menneske. Han har ikke ønsket at sine barn skulle oppleve det samme, og det er i grunn helt greit. Uansett rolle, så burde man få gifte seg med den man elsker. (Jeg er f.eks ikke motstander av selve forholdet til Märtha og Durek, men jeg er motstander av hvordan de holder på og hvordan de b.la skal tjene penger på det. Hadde Märtha sagt fra seg prinsessetittelen og holdt lav profil, så hadde jeg ikke ofret det en tanke. Kunne sikkert skrevet en hel avhandling om dette, men nok om dét.) 

Det å gi alle andre skylden for hvor Marius har endt opp i dag, blir også helt feil. Marius har hatt et så privilegert liv og har kunnet velge og vrake fra øverste hylle. Han sier (eller hans mor sa det for han), at han ikke ønsket å være en offentlig person. Hadde dette ønsket vært reelt, så hadde han gjort mer for å ligge lavt. Privat IG-konto hadde f.eks vært en god start. 
Det virker som at han ønsker å være offentlig når det gagner han, og privat når det passer seg best. Vel, man kan ikke alltid få i pose og sekk. 

Når de nå visste at (sitat fra nettavisens innlegg) "sjansen for at han ville få en vanskelig tilværelse var overhengende", ja, hvorfor satte de ikke inn tiltak for å forebygge da? (Kan godt tenkes at de gjorde det, men poenget mitt står). Hvordan vet vi at Marius ikke ville havnet i en slik situasjon uansett hvem mor ville giftet seg med? Det å gi MM hele skylden for at han har "ramla utpå" blir for enkelt. Man er selv ansvarlig for eget liv, og mannen er 27 år gammel. Hadde han ønsket hjelp, så hadde han nok fått det beste som fantes av ekspertise.

Han kan riktignok ikke noe for at han ble en del av Kongefamilien, men norsk media har vært, i min mening, respektfulle og varsomme når det kommer til dekningen av Marius. De har, etter hans ønske, stort sett latt han være i fred. Frem til nå. Som jeg skrev tidligere, hadde han ønsket å leve et liv som privat person, så hadde han fått til det. Problemet er når han vil være privat, samtidig som han vil ha de privilegier som følger ved å IKKE være privatperson - f.eks det å bruke diplomatpass for å komme seg unna trøbbel. Ja, og så kunne han jo fulgt norsk lov, da. De aller fleste klarer det - til tross for psykisk sykdom og vanskelig barndom. 

Jeg syns hele innlegget som er publisert i nettavisen fratar Marius ansvaret i saken. "Hadde det ikke vært for at Kong Harald sa ja til at Haakon kunne gifte seg med Mette-Marit, så hadde ikke Marius havnet i denne situasjonen, og da hadde han ikke hatt en så vanskelig barndom, og da er det ikke sikkert at han hadde vært der han er i dag."  Dét er slik jeg leser budskapet, og for meg så blir det helt feil! 

Legger ved link til nevnte debattinnlegg

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/verst-er-kronprins-haakons-valg-mette-marit-holder-ikke-mal/o/5-95-1977872

 

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
- Brian skrev (1 time siden):

Ganske sterkt å kalle en voksen, 27-årig mann "gutten", og gjøre ham til et hjelpeløst offer.

Men jeg går ut fra at hensikten med kronikken er å sette ting på spissen, og provosere på et felt man vanligvis ikke tar sjansen på å snakke så mye om; jeg er ikke den rette til å dømme noen, men alt rotet og kaoset man ser nå, har tross alt en årsak - hvem sørget for eksempel for å utstyre en mann med store rusproblemer og kontakter i kriminelle miljøer med diplomatpass ...?

Like "sterkt" som at hans offer gjennomgående i denne tråden blir omtalt som tøffe "jenter"? For her snakker vi om kvinner i slutten av tjueårene.

Å ja, før noen klikker og blodtåka tar helt over, jeg ser på dem som offer og omtaler dem som offer for psykisk og fysisk vold. Men for meg er dette tøffe sterke kvinner som står opp for seg selv.

En smule dobbeltmoralsk, eller?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (36 minutter siden):

Han kunne ha gjort som onkelen og trukket seg. Han hadde faktisk 3 yngre søsken.

Ingen kan pålegges å ta over tronen i et monarki. Hvis man ikke liker forpliktelsene som følger med så trer man til side. 

Det som kommer til å undergrave monarkiet er at folk vil ha privilegiene samtidig som de krever å velge hvilke forpliktelser som passer dem.

Dette!

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
19 minutter siden, Krokenguri said:

Jeg velger å ikke svare på dette  denne tråden.  Og oppfordrer til å flytte denne delen av diskusjonen i rett tråd. "Om du støtter fortsatt monarkiet"

Dette er fortsatt tråden om marius.

Ser du er ute med "pekefingeren" til både meg og andre, og "forviser" våre svarinnlegg til andre tråder.
Hva forventer du da, når det du hevder ikke stemmer? At vi bare skal la det stå (som sannheter)?

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
tirben skrev (7 minutter siden):

Burde gjort som i Storbritannia,  synes du? Hvor Charles ble nektet å gifte seg med sin store kjærlighet Camilla, og valgte fornuftsekteskap med Diana. Det var jo stor suksess!!

Vel, dronning Elisabeth hadde kanskje Edvard VIII i tankene. Han fikk ikke gifte seg med Wallis Simpson da hun var fraskilt. Han valgte da kjærligheten og absiserte. 

Dronning Elisabeth var av den gamle sorten  så ekteskap med en fraskilt med to barn var uaktuelt for en tronfølger den gang. 

Skrevet

Det er mye jeg ikke forstår, men ift denne saken er det noen som tar utgangspunkt i at de er en familie på lik linje som alle andre familier. Det er de ikke. Da kan jeg nevne privilegier og ikke minst plikter. Ordinære familier har også utfordringer og det kan virke som noen tenker at det som er kommet frem nærmest er dagligdags rundt omkring i det ganske land. I den grad disse sakene som kommer rammer bredt i befolkningen er det virkelig bekymringsfullt. Jeg vil påstå at dette er ekstraordinært. De fleste i kongerike klarer å forholde seg til lover og regler. Gjør din plikt, krev din rett. Som noen her skrev så kan det hende at kongehuset eller kongefamilien ser seg nødt til å være tause inntil politiet har ferdigbehandlet saken. For som borger i Norge forventer jeg faktisk noe annet enn ‘ingen kommentar’. Kunne de kommunisert nettopp det jeg skrev, at de ikke kan uttale seg før politiet har gjort jobben? 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (26 minutter siden):

Vel, dronning Elisabeth hadde kanskje Edvard VIII i tankene. Han fikk ikke gifte seg med Wallis Simpson da hun var fraskilt. Han valgte da kjærligheten og absiserte. 

Dronning Elisabeth var av den gamle sorten  så ekteskap med en fraskilt med to barn var uaktuelt for en tronfølger den gang. 

Camilla var ikke fraskilt med to barn da de ikke giftet seg på 70-tallet. Det var andre ting som spilte inn, som gjorde at det ble sett som umulig den gang, men jeg har aldri hørt at det var dronningen som satte foten ned.

"Problemet" var at hun ikke var jomfru, og derfor var det liksom umulig. Men vi vet ikke hvordan det hadde gått om de hadde slåss for å få gifte seg, for det som antagelig er sannheten er at hun var forelsket i ham hun giftet seg med, så hun var vel ikke motivert til å ta den kampen. Den gang,

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kønn skrev (3 minutter siden):

Det er mye jeg ikke forstår, men ift denne saken er det noen som tar utgangspunkt i at de er en familie på lik linje som alle andre familier. Det er de ikke. Da kan jeg nevne privilegier og ikke minst plikter. Ordinære familier har også utfordringer og det kan virke som noen tenker at det som er kommet frem nærmest er dagligdags rundt omkring i det ganske land. I den grad disse sakene som kommer rammer bredt i befolkningen er det virkelig bekymringsfullt. Jeg vil påstå at dette er ekstraordinært. De fleste i kongerike klarer å forholde seg til lover og regler. Gjør din plikt, krev din rett. Som noen her skrev så kan det hende at kongehuset eller kongefamilien ser seg nødt til å være tause inntil politiet har ferdigbehandlet saken. For som borger i Norge forventer jeg faktisk noe annet enn ‘ingen kommentar’. Kunne de kommunisert nettopp det jeg skrev, at de ikke kan uttale seg før politiet har gjort jobben? 

Langt på vei var det vel det kronprinsen gjorde da han kommenterte saken i Paris?

Han sa at det var en alvorlig sak når politiet var involvert, men at det ikke var riktig av ham å kommentere detaljene i saken "nå" (underforstått: mens det er en pågående straffesak), derfor henviste han til advokaten.

Jeg hørte senest i går en professor i medievitenskap kommentere denne uttalelsen som god krisehåndtering. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Camilla var ikke fraskilt med to barn da de ikke giftet seg på 70-tallet. Det var andre ting som spilte inn, som gjorde at det ble sett som umulig den gang, men jeg har aldri hørt at det var dronningen som satte foten ned.

Hun var gift  og det var jo enda verre om hun skulle skilles for å gifte seg med Charles. Hun giftet seg i 1973 og hadde to barn, født i 1974 og 1978 - så hun var gift og hadde to barn da Charles giftet seg med Diana. 

Hvorfor Charles og Camilla ikke gikk videre fra kjærester til ektepar aner ikke jeg. 

Endret av Malmfrid
Gjest NordreSving
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Langt på vei var det vel det kronprinsen gjorde da han kommenterte saken i Paris?

Han sa at det var en alvorlig sak når politiet var involvert, men at det ikke var riktig av ham å kommentere detaljene i saken "nå" (underforstått: mens det er en pågående straffesak), derfor henviste han til advokaten.

Jeg hørte senest i går en professor i medievitenskap kommentere denne uttalelsen som god krisehåndtering. 

På det tidspunktet og med den informasjonen som da var tilgjengelig, greit.
 

Men slik det har utviklet seg nå har jo saken antatt nye dimensjoner. Tid har gått, han har fått tid til å områ seg. Omdømmet til institusjonen har fått seg en trøkk og han må rykke ut. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...