Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 hours ago, Krokenguri said:

Siste sprørreundersøkelse  sa vel noe om at over 80 % ønsket å beholde monarkiet 

Refererer du til den undersøkelsen som er 7 år gammel?
2017: 81% oppgir i en undersøkelse at de ønsker å beholde monarkiet i Norge
https://www.statista.com/statistics/780256/survey-on-attitude-towards-norway-being-a-monarchy/

Det har jo vært undersøkelser etter dette, som viser at oppslutningen om monarkiet er stadig synkende i Norge.

image.png.54f619253b6a8c13bbb54be386a1a9dc.png

Det som er spesielt oppsiktsvekkende synes jeg er nedgangen i oppslutning om monarkiet blant "unge voksne":
"82 prosent av de spurte i alderen 18–29 år støttet monarkiet i 2017, mot 62 prosent nå*." ("nå" =  februar 2024)
https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Det blir interssant og spennende å se hvilken påvirkning de siste tiders hendelser vil få på oppslutningen framover!

(Jeg personlig vil nok "bytte side" ja.)

Edit: Det er også interessant å se at nedgangen i oppslutning synes å gå raskere og raskere.
De første fem årene sank den med 3 prosentpoeng, og på de neste to årene sank den med hele 5 prosentpoeng.

(Det er vel noe som heter "å grave sin egen grav"..?)

Endret av Caissa
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
- Brian skrev (1 minutt siden):

Ganske sterkt å kalle en voksen, 27-årig mann "gutten", og gjøre ham til et hjelpeløst offer.

Men jeg går ut fra at hensikten med kronikken er å sette ting på spissen, og provosere på et felt man vanligvis ikke tar sjansen på å snakke så mye om; jeg er ikke den rette til å dømme noen, men alt rotet og kaoset man ser nå, har tross alt en årsak - hvem sørget for eksempel for å utstyre en mann med store rusproblemer med diplomatpass ...?

Det er så spinnvilt at en manusforfatter hadde aldri klart å hoste opp noe lignende. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, Kønn said:

Han skriver også: Og nå den stakkars sønnen. Hvilken oppvekst er han gitt i et vakuum mellom øverste kongehus og et sivilt liv. Sjansen for at han ville få en vanskelig tilværelse var overhengende. Og nå, gutten må ha det skrekkelig vondt og får skylden for det hele når den etter min mening primært ligger to generasjoner tilbake. 

Det er tragisk komisk an noen velger å kalle en voksen mann på snart 30år for «gutten». Som om det er et frikort..

Dette gjenspeiler også noe av de sjokkerende kommentarene jeg har lest. Mennesker som skriver «nok nå» «la gutten få fred» når det kommer mer og mer grums frem i lyst.

Bagatellisering av oppførselen hans er grunnen til at han fortsatt med vold forhold etter forhold, det har gått nok av tid her for han å få «hjelp» samt ta ansvar for egne handlinger.
Trist hvordan enkelte gir han sympatien fremfor ofrene..   

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kønn skrev (39 minutter siden):

Han skriver også: Og nå den stakkars sønnen. Hvilken oppvekst er han gitt i et vakuum mellom øverste kongehus og et sivilt liv. Sjansen for at han ville få en vanskelig tilværelse var overhengende. Og nå, gutten må ha det skrekkelig vondt og får skylden for det hele når den etter min mening primært ligger to generasjoner tilbake. 

Endret av SagaP
Slettet innhold
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Yoolanda skrev (1 time siden):

Faktisk helt enig i Nettavisens debattinnlegg i dag. Håkon skulle aldri ha valgt Mette Marit. Høres så kynisk ut å si det, men NOEN restriksjoner for valg av partner må man nesten ilegges i kraft av å være tronarving. Som det står i innlegget, Håkon kunne velge på øverste hylle. Så velger han "kjærligheten". Nei, den holder ikke. Han skulle "let her go". Hadde kanskje vært litt trist og leit noen uker, men så hadde de begge gått videre med sitt. Sånn som vi alle må i løpet av livet. Så vet man jo aldri hva livet bringer selvfølgelig. Men å velge en alenemor er kanskje det dummeste valget han kunne tatt. De må jo ha sett hvor vanskelig det kom til å bli for Marius. Ikke at det unnskylder noe, men altså ærlig talt...så mye slottet har måttet tåle pga Mette Marits valg og familie...Sven O og alt det der...kjære vakre vene...Håkon da, altså...

Jeg synes alle skal få være sammen med dem de elsker. Dersom ikke det kan være slik for kongelige, så understreker det hvor utdatert systemet er. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (3 timer siden):

Det er allikevel en markant nedgang - spesielt de unge er mer negative til fortsatt monarki. I motsetning til 2017 hvor de unge var de som var mest positive.

Nesten hver dag kommer det nye negative opplysninger angående kongehusets medlemmer - så jeg tror nok oppslutningen minsker omtrent hver dag. 

Dersom oppslutningen nærmer seg 50% vil en folkeavstemming tvinge seg fram. 

Naturlig at det går litt opp og ned i kriser i kongehuset. 

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (1 time siden):

Tja, vi har følgende faktabaserte kontekst: En mann som har et rusproblem, inkludert bruk av kokain som selv innrømmer å ha blitt aggressiv nok i kokainrus til å bedrive vold. Vi vet også at han kan opptre truende, men ikke hvorvidt det er i kokainrus eller i upåvirket tilstand. (Hvorvidt alle i tråden enes om tilknytning til kriminelle miljøer, slik at vi er omforent om at dette er fakta er usikkert, men vi vet i alle fall at mannen har kjøpt kokain og dermed pr definisjon har kontakt med kriminelle). 

Dette er også konteksten som vi tolker bildet av samme mann i. Så er spørsmålet hvorvidt det er urimelig kan tolkes i den retning at dette er karakteristisk oppførsel. Jeg tenker at gitt det vi vet fra før så er tolkingen ikke urimelig. Det kan ha vært en utkledningsfest, men da er det rart at det som fremvises ligger svært nært det inntrykket som nå har dannet seg. 

Jeg håper jeg tar feil, for dersom han er i besittelse av en ekte pistol, en gjenstand som er ulovlig i Norge, så har man enda flere spørsmål som bør luftes. Sikkerheten til kongefamilien inkludert.

Jeg kommenterer til det jeg har uthevet: sikkerheten til kongefamilien. Jeg er enig med deg i at dette er et tema som bør løftes fem nå. For hvor sikkert er det og har det vært rundt kongefamilien med alt som skjer nå? Med Marius selv, med vennene han har i det kriminelle nettverket og med Durek (og Märta) som kommer med trusler over en lav sko. Og via kongefamilien, kan de nå andre som politikere og høytstående ledere? Jeg spør fordi jeg ikke vet. 

Endret av LullaSkrulla
  • Liker 8
Skrevet
Nemigirl skrev (1 time siden):

Saken du linker til er fra februar og dreier seg vel i hovedsak om hvorvidt man er fornøyd med Harald og Sonja som dagens konge og dronning. Personlig tror jeg mange er i en endringsfase når det gjelder tanker rundt monarkiet om dagen. Selv har jeg nok likt tanken rundt det å ha et monarki, men med nåværende kongefamilie ser det ut til at kronen byttes ut med hatten til en hoffnarr når kong Harald abdiserer eller går bort. Synes den norske kongefamilien fremstår som et sirkus om dagen og jeg ser dessverre ikke at dette vil endre seg fremover. Det er på tide å avskaffe monarkiet her i landet etter kong Harald og dersom arvtagerne til tronen har den minste respekt for det norske folk må det avholdes folkeavstemming i.f.t. dette. Det koster mer enn det smaker slik det (ikke) fungerer i dag, dessverre. Det er ihvertfall min mening.

Nei du tenker på den fra nå i august. Dem handler om mam støtter kongen. Den jeg linket til handler om monarkiet

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Naturlig at det går litt opp og ned i kriser i kongehuset. 

Et kongehus kan aldri overleve med lav oppslutning. Det betyr at folk ikke har tillitt til dem og da er det ikke liv laga lenger. 

Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Du får nesten forklare meg, for jeg ser fremdeles ikke humoren i dette bildet. Det hadde vært interessant å høre dine meninger for en gangs skuld, i stedet for de evinnelige one-linerne hvor du irettesetter andre brukere.

Kanskje fordi jeg har sittet i motsatt ende av et slikt våpen, mens en lignende mann holdt i det. Å tøffe seg med skytevåpen vitner om manglende respekt for menneskeliv. Det er faktisk et VÅPEN, det er ment for å drepe mennesker. Det er ikke morsomt, uavhengig av hvor ungdommelig du er i topplokket. Når vi nå setter det i kontekst hvor vi vet at Marius bagatelliserer volden han utsetter andre for (jeg bare slo deg med flat hånd litte grann) og at han også spøker med å nesten ta livet av unge mennesker som gjør plikten sin (forutsatt at det var en spøk), så tenker at man skal legge veldig mye godvilje til for å se humoren i dette.

Jeg er nok også enig her nå. Har alltid hatt stor respekt for debattanten, har selvsagt det fortsatt. Det har vært mange svært godt formulerte innlegg gjennom årene.  Men nå har det blitt til at man "krymper" seg når man ser at man er sitert. Forstår ikke vitsen med å "henge her" kun for å irettesette andre brukere. 

• Liker 14
Skrevet
Yoolanda skrev (1 time siden):

Faktisk helt enig i Nettavisens debattinnlegg i dag. Håkon skulle aldri ha valgt Mette Marit. Høres så kynisk ut å si det, men NOEN restriksjoner for valg av partner må man nesten ilegges i kraft av å være tronarving. Som det står i innlegget, Håkon kunne velge på øverste hylle. Så velger han "kjærligheten". Nei, den holder ikke. Han skulle "let her go". Hadde kanskje vært litt trist og leit noen uker, men så hadde de begge gått videre med sitt. Sånn som vi alle må i løpet av livet. Så vet man jo aldri hva livet bringer selvfølgelig. Men å velge en alenemor er kanskje det dummeste valget han kunne tatt. De må jo ha sett hvor vanskelig det kom til å bli for Marius. Ikke at det unnskylder noe, men altså ærlig talt...så mye slottet har måttet tåle pga Mette Marits valg og familie...Sven O og alt det der...kjære vakre vene...Håkon da, altså...

Burde gjort som i Storbritannia,  synes du? Hvor Charles ble nektet å gifte seg med sin store kjærlighet Camilla, og valgte fornuftsekteskap med Diana. Det var jo stor suksess!!

• Liker 15
Skrevet
**Marshmallow** skrev (24 minutter siden):

Det er tragisk komisk an noen velger å kalle en voksen mann på snart 30år for «gutten». Som om det er et frikort..

Dette gjenspeiler også noe av de sjokkerende kommentarene jeg har lest. Mennesker som skriver «nok nå» «la gutten få fred» når det kommer mer og mer grums frem i lyst.

Bagatellisering av oppførselen hans er grunnen til at han fortsatt med vold forhold etter forhold, det har gått nok av tid her for han å få «hjelp» samt ta ansvar for egne handlinger.
Trist hvordan enkelte gir han sympatien fremfor ofrene..   

Jeg mener ikke at noe M har gjort skal unnskyldes eller bagatelliseres. Imidlertid mener jeg media og diskusjonsforum må være bevisst det mediepresset som nå rettes mot ham, han er tross alt et menneske til tross for alt det alvorlige som avdekkes. 

At han er en offentlig person er en ekstrabelastning slik situasjonen er nå. At han har dratt nytte av det fram til nå, er en annen sak. På et eller annet tidspunkt må kronprinsparet stå fram og mene noe, men akkurat nå er nok det vanskelig av hensyn til politiets etterforskning. 

• Nyttig 1
Skrevet

Å bruke "gutten" er vel langt på vei en måte å gjøre Marius "mindre" på som person, ikke et forsvar
- det er heller ikke automatisk en negativ greie at hans mor reagerte som en mor og ikke som en kommende dronning, selv kongelige har følelser uten at jeg på noen måte forsvarer henne som uten tvil i kraft av rollen burde visst at denne hendelsen nok ville slå tilbake og bli snudd til noe annet enn omsorg om det var det hun hadde i tankene.
Og om hun ikke hadde omsorg i tankene men kun et ønske om å begrense skaden i rollen som mor; vel mange her inne har jo skrevet at de ville brukt merkelige midler selv, som å forby sine voksne barn osv som jeg kanskje med velvilje kan skjønne om enn ikke deler meningen ..
Kanskje det er på tide for alle som engasjerer seg å tenke litt lengre enn nesen rekker og innse at mennesker, kongelige eller ikke noen ganger handler uklokt, det som gjenstår nå er å se om konsekvensene følger handlingene og i så fall hvordan de møtes. Eller om mange som mener dette vil bli "begrenset" og "skjult" osv får rett.. 

Skrevet
Zenhouse skrev (41 minutter siden):

Så han har betalt kontant da mener du? Jeg har formue, men veldig lav inntekt nå. Og jeg får ikke et banklån pr dags dato. Spiller ingen rolle hvor mye jeg har i banken. De ser på inntekt. 

Det er ikke alle som trenger banklån for å bla opp 3-4 mill. Står det noe sted at han trengte lån? I så tilfelle så kanskje mor sto som kausjonist og medlåntaker? Hvem vet, og hva så?

• Liker 3
Skrevet
tirben skrev (3 minutter siden):

Burde gjort som i Storbritannia,  synes du? Hvor Charles ble nektet å gifte seg med sin store kjærlighet Camilla, og valgte fornuftsekteskap med Diana. Det var jo stor suksess!!

Han kunne ha gjort som onkelen og trukket seg. Han hadde faktisk 3 yngre søsken.

Ingen kan pålegges å ta over tronen i et monarki. Hvis man ikke liker forpliktelsene som følger med så trer man til side. 

Det som kommer til å undergrave monarkiet er at folk vil ha privilegiene samtidig som de krever å velge hvilke forpliktelser som passer dem.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Man sier at hun ikke passer til rollen som kronprinsesse og kommende dronning. Det er ikke til å stikke under en stol at hun jobbet svært lite før hun ble syk også. Det var mer skriverier om spinndyre shoppingturer til Italia enn hennes prestasjon som kronprinsesse.

For ikke å glemme ferieturen på svinedyr yatch hvor de nektet å oppgi hvem som eide båten de fikk låne.

MM og Epstein. Helt ufattelig at hun møtte ham flere ganger ETTER at han var straffedømt.
Jeg synes at denne familien viser gang på gang at de synes det er ok å omgås straffedømte.

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Det er medlem av kongefamilien og om ikke så lenge sønn av landets dronning du snakker om - så slike skandaler må man venne seg til dersom man ønsker å beholde monarkiet. 

Ja. Veldig dumt  han drar sin mor, stefar, og søster ned i dritten. Men jeg tenker de fleste klarer å skilke mellom en kriminell og de andre som tar rollene sine seriøst.  

De fleste skjønner vel at om en i en familue er disfunksjonell, så betyr det ikke at resten ikke klarer å gjøre jobben sin. 

• Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (5 minutter siden):

For ikke å glemme ferieturen på svinedyr yatch hvor de nektet å oppgi hvem som eide båten de fikk låne.

MM og Epstein. Helt ufattelig at hun møtte ham flere ganger ETTER at han var straffedømt.
Jeg synes at denne familien viser gang på gang at de synes det er ok å omgås straffedømte.

MM hadde en tvilsom omgangskrets allerede før hun møtte kronprinsen. Hun har vel bare byttet ut hvor i det sosioøkonomiske sjiktet de ligger. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Caissa skrev (49 minutter siden):

Refererer du til den undersøkelsen som er 7 år gammel?
2017: 81% oppgir i en undersøkelse at de ønsker å beholde monarkiet i Norge
https://www.statista.com/statistics/780256/survey-on-attitude-towards-norway-being-a-monarchy/

Det har jo vært undersøkelser etter dette, som viser at oppslutningen om monarkiet er stadig synkende i Norge.

image.png.54f619253b6a8c13bbb54be386a1a9dc.png

Det som er spesielt oppsiktsvekkende synes jeg er nedgangen i oppslutning om monarkiet blant "unge voksne":
"82 prosent av de spurte i alderen 18–29 år støttet monarkiet i 2017, mot 62 prosent nå*." ("nå" =  februar 2024)
https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Det blir interssant og spennende å se hvilken påvirkning de siste tiders hendelser vil få på oppslutningen framover!

(Jeg personlig vil nok "bytte side" ja.)

Edit: Det er også interessant å se at nedgangen i oppslutning synes å gå raskere og raskere.
De første fem årene sank den med 3 prosentpoeng, og på de neste to årene sank den med hele 5 prosentpoeng.

(Det er vel noe som heter "å grave sin egen grav"..?)

Jeg velger å ikke svare på dette  denne tråden.  Og oppfordrer til å flytte denne delen av diskusjonen i rett tråd. "Om du støtter fortsatt monarkiet"

Dette er fortsatt tråden om marius.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (24 minutter siden):

Et kongehus kan aldri overleve med lav oppslutning. Det betyr at folk ikke har tillitt til dem og da er det ikke liv laga lenger. 

Denne diskusjonen hører ikke hjemme i marius sin tråd 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...