Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 minutter siden, SagaP said:

I følge Bild så er dette konteksten: 

«Dette bildet av Marius Borg Høiby har nå dukket opp. Det viser Mette-Marits sønn på en fest høsten 2023. Marius poserer med pistol, en Dom Pérignon-champagne og Daytona Rolex. I buksene sine har han stappet nedi 1000- og 500-lapper», hevder det tyske ukebladet»

Ikke for å forsvare ham - men det er jo klart at det er forskjell hvis pistolen er av leketøytypen og anledningen er kostymeparty. Men det ser jo mer ut som at han liker å tøffe seg og at han ser opp til Exit-miljøet.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (26 minutter siden):

Du bekrefter poenget mitt.

Du får nesten forklare meg, for jeg ser fremdeles ikke humoren i dette bildet. Det hadde vært interessant å høre dine meninger for en gangs skuld, i stedet for de evinnelige one-linerne hvor du irettesetter andre brukere.

Kanskje fordi jeg har sittet i motsatt ende av et slikt våpen, mens en lignende mann holdt i det. Å tøffe seg med skytevåpen vitner om manglende respekt for menneskeliv. Det er faktisk et VÅPEN, det er ment for å drepe mennesker. Det er ikke morsomt, uavhengig av hvor ungdommelig du er i topplokket. Når vi nå setter det i kontekst hvor vi vet at Marius bagatelliserer volden han utsetter andre for (jeg bare slo deg med flat hånd litte grann) og at han også spøker med å nesten ta livet av unge mennesker som gjør plikten sin (forutsatt at det var en spøk), så tenker at man skal legge veldig mye godvilje til for å se humoren i dette.

• Liker 31
  • Hjerte 5
  • Nyttig 12
Skrevet
Andrea59 skrev (Akkurat nå):

Ikke for å forsvare ham - men det er jo klart at det er forskjell hvis pistolen er av leketøytypen og anledningen er kostymeparty. Men det ser jo mer ut som at han liker å tøffe seg og at han ser opp til Exit-miljøet.

Mulig pistolen er uekte. Det gjør bildet bare enda mer harry. Kan også være et kostymeparty, men det stiller ikke Marius akkurat i et bedre lys, da det i så fall kan se ut som om han har kledd seg ut i henhold til den livsstilen han fører

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Felis skrev (10 minutter siden):

Det hadde vært interessant å høre dine meninger for en gangs skuld, i stedet for de evinnelige one-linerne hvor du irettesetter andre brukere.

Godt skrevet. Helt enig 

Endret av SagaP
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Det er allikevel en markant nedgang - spesielt de unge er mer negative til fortsatt monarki. I motsetning til 2017 hvor de unge var de som var mest positive.

Nesten hver dag kommer det nye negative opplysninger angående kongehusets medlemmer - så jeg tror nok oppslutningen minsker omtrent hver dag. 

Dersom oppslutningen nærmer seg 50% vil en folkeavstemming tvinge seg fram. 

Man må se kontekst. 

Det er ikke noe offentlig ordskifte der dette faktisk diskuteres fra ulike perspektiver. 

Monarkiet har fordelen med status quo bias. 

Kongehuset har med god hjelp fra media en godt finansiert markedsføring av seg selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Felis skrev (13 minutter siden):

Du får nesten forklare meg, for jeg ser fremdeles ikke humoren i dette bildet. Det hadde vært interessant å høre dine meninger for en gangs skuld, i stedet for de evinnelige one-linerne hvor du irettesetter andre brukere.

Kanskje fordi jeg har sittet i motsatt ende av et slikt våpen, mens en lignende mann holdt i det. Å tøffe seg med skytevåpen vitner om manglende respekt for menneskeliv. Det er faktisk et VÅPEN, det er ment for å drepe mennesker. Det er ikke morsomt, uavhengig av hvor ungdommelig du er i topplokket. Når vi nå setter det i kontekst hvor vi vet at Marius bagatelliserer volden han utsetter andre for (jeg bare slo deg med flat hånd litte grann) og at han også spøker med å nesten ta livet av unge mennesker som gjør plikten sin (forutsatt at det var en spøk), så tenker at man skal legge veldig mye godvilje til for å se humoren i dette.

Jeg er ikke den du siterer, men jeg oppfatter det ikke som at vi finner det morsomt og humoristisk, men han selv (liksom du nevner til slutt). Eller tolker du det som intenderte trusler?

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Man må se kontekst. 

Det er ikke noe offentlig ordskifte der dette faktisk diskuteres fra ulike perspektiver. 

Monarkiet har fordelen med status quo bias. 

Kongehuset har med god hjelp fra media en godt finansiert markedsføring av seg selv. 

Har du prøvd å se noe uten kontekst? 

Skrevet
1 minutt siden, SagaP said:

Mulig pistolen er uekte. Det gjør bildet bare enda mer harry. Kan også være et kostymeparty, men det stiller ikke Marius akkurat i et bedre lys, da det i så fall kan se ut som om han har kledd seg ut i henhold til den livsstilen han fører

Forsåvidt ikke uenig - jeg bare forklarte hva jeg ville ha ment med begrepet kontekst i denne sammenheng.

Det påstås å være fra i fjor - og da betyr det jo litt at han allerede hadde kriminelle «venner» og vanket i den slags miljøer.

• Liker 4
Skrevet

Man kan ikke avslutte monarkiet ved folkeavstemning før folk vet hva de stemmer for og imot. Stortinget har så langt stemt nei til utrede republikk som styreform i Norge. SV fremmer forslaget jevnt og trutt, så vi  kan jo håpe at saken nå får uventet og utilsiktet drahjelp fra kongefamilien.

• Liker 9
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke den du siterer, men jeg oppfatter det ikke som at vi finner det morsomt og humoristisk, men han selv (liksom du nevner til slutt). Eller tolker du det som intenderte trusler?

Jeg vet ikke hva hun mener, det er derfor jeg ber om en oppklaring.

@Aricia skriver Jeg ser (selv)ironi og dårlig humor av samme type som kom til uttrykk i gardist-posten på IG. Pluss noen dårlige venner som har solgt et internt patetisk tøysebilde til tysk sladderpresse.

Jeg ser verken ironi, humor eller tøys i et bilde hvor en mann poserer med et dødelig våpen, men jeg er kanskje heller ikke så morsom på fest. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet

Tja, vi har følgende faktabaserte kontekst: En mann som har et rusproblem, inkludert bruk av kokain som selv innrømmer å ha blitt aggressiv nok i kokainrus til å bedrive vold. Vi vet også at han kan opptre truende, men ikke hvorvidt det er i kokainrus eller i upåvirket tilstand. (Hvorvidt alle i tråden enes om tilknytning til kriminelle miljøer, slik at vi er omforent om at dette er fakta er usikkert, men vi vet i alle fall at mannen har kjøpt kokain og dermed pr definisjon har kontakt med kriminelle). 

Dette er også konteksten som vi tolker bildet av samme mann i. Så er spørsmålet hvorvidt det er urimelig kan tolkes i den retning at dette er karakteristisk oppførsel. Jeg tenker at gitt det vi vet fra før så er tolkingen ikke urimelig. Det kan ha vært en utkledningsfest, men da er det rart at det som fremvises ligger svært nært det inntrykket som nå har dannet seg. 

Jeg håper jeg tar feil, for dersom han er i besittelse av en ekte pistol, en gjenstand som er ulovlig i Norge, så har man enda flere spørsmål som bør luftes. Sikkerheten til kongefamilien inkludert.

Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Sa for høyt tall. 72% ønsker fortsatt monarki.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Saken du linker til er fra februar og dreier seg vel i hovedsak om hvorvidt man er fornøyd med Harald og Sonja som dagens konge og dronning. Personlig tror jeg mange er i en endringsfase når det gjelder tanker rundt monarkiet om dagen. Selv har jeg nok likt tanken rundt det å ha et monarki, men med nåværende kongefamilie ser det ut til at kronen byttes ut med hatten til en hoffnarr når kong Harald abdiserer eller går bort. Synes den norske kongefamilien fremstår som et sirkus om dagen og jeg ser dessverre ikke at dette vil endre seg fremover. Det er på tide å avskaffe monarkiet her i landet etter kong Harald og dersom arvtagerne til tronen har den minste respekt for det norske folk må det avholdes folkeavstemming i.f.t. dette. Det koster mer enn det smaker slik det (ikke) fungerer i dag, dessverre. Det er ihvertfall min mening.

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet
NordreSving skrev (Akkurat nå):

Tja, vi har følgende faktabaserte kontekst: En mann som har et rusproblem, inkludert bruk av kokain som selv innrømmer å ha blitt aggressiv nok i kokainrus til å bedrive vold. Vi vet også at han kan opptre truende, men ikke hvorvidt det er i kokainrus eller i upåvirket tilstand. (Hvorvidt alle i tråden enes om tilknytning til kriminelle miljøer, slik at vi er omforent om at dette er fakta er usikkert, men vi vet i alle fall at mannen har kjøpt kokain og dermed pr definisjon har kontakt med kriminelle). 

Dette er også konteksten som vi tolker bildet av samme mann i. Så er spørsmålet hvorvidt det er urimelig kan tolkes i den retning at dette er karakteristisk oppførsel. Jeg tenker at gitt det vi vet fra før så er tolkingen ikke urimelig. Det kan ha vært en utkledningsfest, men da er det rart at det som fremvises ligger svært nært det inntrykket som nå har dannet seg. 

Jeg håper jeg tar feil, for dersom han er i besittelse av en ekte pistol, en gjenstand som er ulovlig i Norge, så har man enda flere spørsmål som bør luftes. Sikkerheten til kongefamilien inkludert.

Bildet kan kanskje sammenlignes med bildet av prins Harry i nazi-uniform? Det ble en enorm skandale og førte til store omveltninger i den unge prinsens liv. På tross av at det åpenbart var tatt på et karneval, mannen hadde aldri utvist nazi-sympatier tidligere (eller etter at bildet var tatt) og han ba veldig pent om unnskyldning.

Her har vi en mann som innrømmer bruk av narkotika, som innrømmer bruk av vold og som "kler seg ut" som en gangster. Uansett om bildet er tatt på et kostymeparty, så er det ekstremt upassende. Og da legger jeg ikke engang til alle elementene som har kommet frem i media, kun de få tingene han selv har innrømmet.

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet
SagaP skrev (12 minutter siden):

Har du prøvd å se noe uten kontekst? 

Gjør det hele tiden, der jeg av ulike grunner ikke har konteksten som gjør at jeg kan forstå fenomenet jeg observerer. 

Bildet på Marius, tulle bilde fra fest? 

Betydelig mengder kontanter. Forteller at dette er folk involvert i den kriminelle økonomien. Er vel ikke sort byggearbeid, men vil gjette at det er koblet til narkotika.

Flaske med dyr sjampanje, folk som liker å sløse og har økonomi til det. 

Våpenhåndtering som er uforsvarlig.

Om det er et airsoft eller annet våpen, så er det rimelig å tro at våpenet i normal bruk skal brukes til noe som er koblet til den kriminelle økonomien, eller at det kun er teit "tøft med airsoft pistol".

Samlet sett så er det ikke noe nytt i dette bildet, men gir i et bilde en grei beskrivelse. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Felis skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ikke hva hun mener, det er derfor jeg ber om en oppklaring.

@Aricia skriver Jeg ser (selv)ironi og dårlig humor av samme type som kom til uttrykk i gardist-posten på IG. Pluss noen dårlige venner som har solgt et internt patetisk tøysebilde til tysk sladderpresse.

Jeg ser verken ironi, humor eller tøys i et bilde hvor en mann poserer med et dødelig våpen, men jeg er kanskje heller ikke så morsom på fest. 

Jeg ser heller ikke humoren I det, men så har jeg neppe de samme preferansene som de som står bak dette, ei heller samme interesser som sladderpressen.

• Liker 2
Skrevet
Felis skrev (9 minutter siden):

Uansett om bildet er tatt på et kostymeparty, så er det ekstremt upassende.

Veldig enig. Men merk deg at det er ingenting i rommet som er pyntet til fest

• Liker 19
Skrevet

Faktisk helt enig i Nettavisens debattinnlegg i dag. Håkon skulle aldri ha valgt Mette Marit. Høres så kynisk ut å si det, men NOEN restriksjoner for valg av partner må man nesten ilegges i kraft av å være tronarving. Som det står i innlegget, Håkon kunne velge på øverste hylle. Så velger han "kjærligheten". Nei, den holder ikke. Han skulle "let her go". Hadde kanskje vært litt trist og leit noen uker, men så hadde de begge gått videre med sitt. Sånn som vi alle må i løpet av livet. Så vet man jo aldri hva livet bringer selvfølgelig. Men å velge en alenemor er kanskje det dummeste valget han kunne tatt. De må jo ha sett hvor vanskelig det kom til å bli for Marius. Ikke at det unnskylder noe, men altså ærlig talt...så mye slottet har måttet tåle pga Mette Marits valg og familie...Sven O og alt det der...kjære vakre vene...Håkon da, altså...

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
16 hours ago, Labello said:

Enig med deg!

Til sammenlikning har vi prins Sverre Magnus som, i motsetning til Marius, er forventet å være og er en offentlig person. Sverre Magnus har søkt 0 ekstra oppmerksomhet utenfor den slottsbalkongen og viser at det er mulig å leve et ganske privat/nedpå liv utenfor - han søker ikke oppmerksomhet på røde løpere og med åpen Instagram, og får leve mer eller mindre i fred 

Det er et godt poeng :) 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
7 minutter siden, Yoolanda said:

Faktisk helt enig i Nettavisens debattinnlegg i dag. Håkon skulle aldri ha valgt Mette Marit. Høres så kynisk ut å si det, men NOEN restriksjoner for valg av partner må man nesten ilegges i kraft av å være tronarving. Som det står i innlegget, Håkon kunne velge på øverste hylle. Så velger han "kjærligheten". Nei, den holder ikke. Han skulle "let her go". Hadde kanskje vært litt trist og leit noen uker, men så hadde de begge gått videre med sitt. Sånn som vi alle må i løpet av livet. Så vet man jo aldri hva livet bringer selvfølgelig. Men å velge en alenemor er kanskje det dummeste valget han kunne tatt. De må jo ha sett hvor vanskelig det kom til å bli for Marius. Ikke at det unnskylder noe, men altså ærlig talt...så mye slottet har måttet tåle pga Mette Marits valg og familie...Sven O og alt det der...kjære vakre vene...Håkon da, altså...

Er det virkelig gått så langt nå at man i "debattinnlegg" direkte skriver at Mette-Marit et et for dårlig menneske? Det er helt absurd og vanvittig stygt.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Yoolanda skrev (8 minutter siden):

Harald burde sagt NEI og da hadde Haakon trekt seg som tronarving og vi hadde fått storesøster inn som tronfølger 🙈 Alt vi vet til nå gjør meg bare mer og mer sikkert på at monarkiet bør legges ned, og det bør starte nå. Det er en lang prosess. Og, tenk bare på alt vi ennå ikke vet og vi sikkert ikke trenger å vite heller. 

• Liker 21
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...