Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noe jeg har fundert på:
Når jeg leste om MMs forlover (hun som ber for dem), så syntes jeg ikke hun passet inn med mitt inntrykk av MM og hennes "utsvevende" liv på den tiden de skal å ha blitt "bestevenninner".
Hun er jo en politiker tilhørende de konservative kristne. Ville hun ha blitt bestevenninne med en som tilhørte et miljø der det ble "testet og gått utover grenser"?
https://www.dagbladet.no/kjendis/mette-marits-forlover-jeg-ber-for-marius/81826926

Nå har jeg levd noen år, og dette skurrer litt synes jeg.

Så tenker jeg på det jeg har lest om at kronprinsparets vennekrets skal ha blitt "håndplukket" blant personer tilhørende de rette ("finere"?) kretser.
https://www.budstikka.no/nyheter/nyheter/fikk-nye-venner/s/2-2.310-1.3534906
https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2006/12/bygget-ny-vennekrets-rundt-kronprinsparet

Så da lurer jeg på om forloveren også var "håndplukket", fordi noen fra den gamle vennekretsen ikke var "bra nok"? 
De hadde ikke vært "bestevenninner" så lenge, litt over 5 år står det. Det vanlige er vel gjerne at man velger noen man kjenner godt fra før?

• Liker 7
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Caissa skrev (19 minutter siden):

Noe jeg har fundert på:
Når jeg leste om MMs forlover (hun som ber for dem), så syntes jeg ikke hun passet inn med mitt inntrykk av MM og hennes "utsvevende" liv på den tiden de skal å ha blitt "bestevenninner".
Hun er jo en politiker tilhørende de konservative kristne. Ville hun ha blitt bestevenninne med en som tilhørte et miljø der det ble "testet og gått utover grenser"?
https://www.dagbladet.no/kjendis/mette-marits-forlover-jeg-ber-for-marius/81826926

Så tenker jeg på det jeg har lest om at kronprinsparets vennekrets skal ha blitt "håndplukket" blant personer tilhørende de rette ("finere"?) kretser.
https://www.finansavisen.no/nyheter/politikk/2006/12/bygget-ny-vennekrets-rundt-kronprinsparet

Så da lurer jeg på om forloveren også var "håndplukket", fordi noen fra den gamle vennekretsen ikke var "bra nok"? 
De hadde ikke vært "bestevenninner" så lenge, litt over 5 år står det. Det vanlige er vel gjerne at man velger noen man kjenner godt fra før?

Joda, helt rimelig å anta, ut fra det at Mette Marit har gjennomgått en klassereise vi knapt har sett maken til i Norge i nyere tid. Denne reisen dreier seg nok like mye om ting som kulturell/sosial "smak" i venner og nettverk, som om blant annet økonomi. Ved å velge en forlover skulle hun vise oss, ikke bare at hun var "verdig som prinsesse", men at hun mestret kodene og normene i sin nye sosiale posisjon, og da passet nok Linda Tånevik bedre inn enn mange andre av vennene hun hadde hatt.

Endret av Søgni
  • Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet
Caissa skrev (17 minutter siden):

Noe jeg har fundert på:

Bestevenninnen til MM var jo personen som solgte helt uskyldige bilder av henne pga handlinger fra MM som var dypt illojale.

Kongehuset har i lange tider vært veldig beskyttet og saken mot Marius har vel gjort dette veldig klart.

• Liker 10
Gjest Kattedama
Skrevet
Søgni skrev (7 minutter siden):

Joda, helt rimelig å anta, ut fra det at Mette Marit har gjennomgått en klassereise vi knapt har sett maken til i Norge i nyere tid. Denne reisen dreier seg nok like mye om ting som kulturell/sosial "smak" i venner og nettverk, som om blant annet økonomi. Ved å velge en forlover skulle hun vise oss, ikke bare at hun var "verdig som prinsesse", men at hun mestret kodene og normene i sin nye sosiale posisjon, og da passet nok Linda Tånevik bedre inn enn mange andre av vennene hun hadde hatt.

Fra utagerende atferd til salmesang, veving og kors i monitor. Hvis man ikke ser at dette er merkevarebygging, da er man kanskje litt vel naiv? 

IMG_2382.jpeg

Skrevet
caremore skrev (14 minutter siden):

Fra utagerende atferd til salmesang, veving og kors i monitor. Hvis man ikke ser at dette er merkevarebygging, da er man kanskje litt vel naiv? 

IMG_2382.jpeg

Merkevarebygging?!? Har du hørt om å bli eldre, få ny impulser? 

• Liker 12
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Jeg syns du skriver mange gode innlegg i denne tråden. En herlig motvekt til majoriteten av det alle andre mener og synser. Man kan faktisk ha to tanker i hodet samtidig,  uten at man skal bli beskyldt for å forsvare MBH:)

Har ikke sett beskyldninger om å forsvare MBH. Har heller ikke noe inntrykk av at noen her inne forsvarer han. 

• Liker 4
Skrevet
cerruti skrev (Akkurat nå):

Merkevarebygging?!? Har du hørt om å bli eldre, få ny impulser? 

skulle akkurat til å si det samme. Er det vanlig å stå helt stille og ikke utvikle seg på 30 år, slik at folk som endrer seg må mistenkeliggjøres?

Veving er jo komplekst og tidkrevende, og ikke noe man kan fake. Samme med litteraturinteressen hennes, jeg er overhodet ikke i tvil om at den er reell. Nå vet jeg ingenting om MMs religiøse tro, men jeg vet at salmene er en musikalsk kulturskatt som man kan verdsette uten det religiøse aspektet, hvis det er det som gjør at folk tviler. Men salmer er musikk, og vi vet jo at hun er interessert i musikk, så jeg ser ikke helt hvorfor det er så vanskelig å kjøpe heller.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
26 minutter siden, caremore said:

IMG_2382.jpeg

Her ser hun rett og slett skakk ut. Men skjønner henne godt. Veving er en ulidelig kjedelig hobby.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Mr.buksa skrev (4 minutter siden):

Har ikke sett beskyldninger om å forsvare MBH. Har heller ikke noe inntrykk av at noen her inne forsvarer han. 

jeg er enig med deg  i at ingen her inne forsvarer ham.

Men jeg opplever at jeg selv, og et par andre, som jevnt over tar avstand fra endel  - eh - *innspill* som går i svært negativ retning, blir mistrodd, mistenkeliggjort og med litt varierende beskrivelser anklaget for å sympatisere/forsvare/synes synd på. Det kan være helt åpent, og da blir det fort slettet som brukerangrep, eller det kan være litt mer skjulte antydninger. Det er såpass at det kan være ubehagelig å åpne tråden og se at man er sitert, og den tendensen til meningspoliti synes jeg er så ugrei at jeg fortsetter å delta her nesten på trass.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (15 minutter siden):

skulle akkurat til å si det samme. Er det vanlig å stå helt stille og ikke utvikle seg på 30 år, slik at folk som endrer seg må mistenkeliggjøres?

Veving er jo komplekst og tidkrevende, og ikke noe man kan fake. Samme med litteraturinteressen hennes, jeg er overhodet ikke i tvil om at den er reell. Nå vet jeg ingenting om MMs religiøse tro, men jeg vet at salmene er en musikalsk kulturskatt som man kan verdsette uten det religiøse aspektet, hvis det er det som gjør at folk tviler. Men salmer er musikk, og vi vet jo at hun er interessert i musikk, så jeg ser ikke helt hvorfor det er så vanskelig å kjøpe heller.

Betyr det at dere ikke tenker at det forekommer merkevarebygging blant våre kongelige? De er liksom bare seg selv hele tiden?

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
caremore skrev (4 timer siden):

Den Eva Sannum? Hun som var i bryllupet til haakon og MM?

En aldri så liten binding det ja…

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Sgirl skrev (3 minutter siden):

Betyr det at dere ikke tenker at det forekommer merkevarebygging blant våre kongelige? De er liksom bare seg selv hele tiden?

Nei, det kan godt være de driver med det. Det vet jeg ingenting om.

Jeg sier bare at MMs interesse for litteratur og veving fremstår som helt genuin.

Hun er ingen litteraturviter, men jeg hører jo på det hun sier om det hun leser, at hun er en interessert  og engasjert leser.

Og veving er jo ekstremt uegnet for fake merkevarebygging. Det er bare å lese intervjuet i husflidsmagasinet, der hun beskriver det halve året hun sto på venteliste for vevkurs, turen til Sverige for å hente en 3 meter bred vev, de nye venninnene på 70-80 år, og fortellingen om det store teppet hun vevde til hallen på Skaugum og et annet hun ga dronningen i gave, og hvilke tekniske feil hun gjorde underveis. Det er ikke merkevarebygging. Det er ekte.

• Liker 9
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Kønn skrev (58 minutter siden):

En aldri så liten binding det ja…

Hun uttaler seg i kraft av at hun er medierådgiver og medlem i PFU gjennom nærmere 20 år, og hun var neppe i det bryllupet i kraft av seg selv, så den bindingen du "ser" er særdeles svak.

Endret av MissLucy
korrigert antall år
  • Liker 10
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Jeg sier bare at MMs interesse for litteratur og veving fremstår som helt genuin.

Hun er ingen litteraturviter, men jeg hører jo på det hun sier om det hun leser, at hun er en interessert  og engasjert leser.

Og veving er jo ekstremt uegnet for fake merkevarebygging. Det er bare å lese intervjuet i husflidsmagasinet, der hun beskriver det halve året hun sto på venteliste for vevkurs, turen til Sverige for å hente en 3 meter bred vev, de nye venninnene på 70-80 år, og fortellingen om det store teppet hun vevde til hallen på Skaugum og et annet hun ga dronningen i gave, og hvilke tekniske feil hun gjorde underveis. Det er ikke merkevarebygging. Det er ekte.

Greit, jeg ser poenget. Men det er liten tvil om at litteratur og veveinteressen ( som vi kan være enige i er genuin) pushes veldig av kongehuset, for alt det er verd. Og jeg mener dette gjøres for at vi ikke skal rette fokus mot noe langt mer ubehagelig; nemlig at mm har vært mye i utlandet med jetsetten, handlet dyre designerklær og generelt alltid har jobbet og representert lite. Tenk hvordan hun kunne ha fylt rollen, bidratt til noe virkelig meningsfylt i samfunnet. Men nei: der har hun virkelig falt helt gjennom. Og det sier litt om hennes karakter spør du meg. Så når dette med Marius har kommet fram, så underbygger det et inntrykk av mm som en nokså sløv og likegyldig person. 

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet
7 minutter siden, MissLucy said:

Hun uttaler seg i kraft av at hun er medierådgiver og medlem i PFU gjennom over 15 år, og hun var neppe i det bryllupet i kraft av seg selv, så den bindingen du "ser" er særdeles svak.

Hæ? Helt uenig.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest lavmålet
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Dette teppet som nevnes vevde hun på ingen måte alene ... Like lite som hun skrev master alene.

Skrevet
3 minutter siden, Sgirl said:

Greit, jeg ser poenget. Men det er liten tvil om at litteratur og veveinteressen ( som vi kan være enige i er genuin) pushes veldig av kongehuset, for alt det er verd. Og jeg mener dette gjøres for at vi ikke skal rette fokus mot noe langt mer ubehagelig; nemlig at mm har vært mye i utlandet med jetsetten, handlet dyre designerklær og generelt alltid har jobbet og representert lite. Tenk hvordan hun kunne ha fylt rollen, bidratt til noe virkelig meningsfylt i samfunnet. Men nei: der har hun virkelig falt helt gjennom. Og det sier litt om hennes karakter spør du meg. Så når dette med Marius har kommet fram, så underbygger det et inntrykk av mm som en nokså sløv og likegyldig person. 

Der ser man hvilke verdier hun (ikke) videreformidlet til sønnen sin. Både sønnen og MM virker svært selvsentrerte og lite opptatt av samfunnsspørsmål-og engasjement. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Sgirl skrev (20 minutter siden):

Tildels enig, tildels ikke. Jeg er enig i at jetsetlivet og designerklærne og de internasjonale partyvennene ikke var bra, og jeg har vært veldig kritisk til det, både fordi det fremsto som misbruk av en unik mulighet til å være en god rollemodell, fordi jeg tenkte at hun skuslet vekk gode muligheter til å promotere norsk design, og fordi det alvorlige  problemet med gaver med bindinger lå under. Så der er jeg helt enig.

Men jeg er ikke helt enig i at hun har falt fullstendig gjennom. For det første har hun jo utviklet seg veldig i positiv retning de siste årene, til tross for sykdommen. For det andre så har jeg inntrykk av at hun gjorde en god jobb på de jobbene hun gjorde i de årene vi snakker om, for hun fremstår som en veldig utadvendt og karismatisk person, som ser ut til å være god til å få kontakt med folk, og det er jo absolutt en fordel i den rollen, og de er jo på en del oppdrag til verdige formål som sånn kirkens bymisjon og krisesenter og den type ting.

Sløv og likegyldig vet jeg ikke om jeg vil kalle det, men hun beskriver seg selv som litt tiltaksløs, og det sa jo kronprinsen om henne i bryllupstalen og. Det er jo en egenskap som må være vanskelig å håndtere i en sånn rolle, så der har jeg sympati, og jeg synes jo egentlig hun har tatt en del initiativ som mange tiltaksløse folk ikke ville giddet. F.eks Litteraturtoget. 

Summa summarum tenker jeg at folk som utvikler seg og gjør positive endringer, fortjener å bli sett for det positive, uten at vi må gå rundt og huske det gamle så veldig godt hele tiden.

Tilføyer: Det at de "gode" interessene pushes av kongehuset. Ja, de gjør kanskje det. Men det å inspirere folk til å lese i en digital verden, er jo en bra ting i seg selv da. Og både lesingen og dette med vevingen synes jeg funker veldig godt som et engasjement for kulturarven, som hun kan kombinere med sykdommen sin. Så akkurat det der synes jeg de løser bra, når forholdene er som de er.

Endret av MissLucy
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Gjest Bestemoren
Skrevet

Oppdatering fra Elden advokatfirma ang. Nora Hauklands forklaring til politiet. Utdrag:

«Haukland har også overlevert materiale hun har vært i besittelse av som supplerer hennes forklaring, sier advokat John Christian Elden som er oppnevnt som bistandsadvokat for Haukland.»

«Haukland har forklart seg om hendelser som har funnet sted både i det offentlige rom, og i deres felles hjem. Ved enkelte hendelser har det også vært tredjeparter tilstede.»
https://www.elden.no/aktuelt/oppdatering-vedrørende-nora-haukland-2

Skrevet
lavmålet skrev (15 minutter siden):

Dette teppet som nevnes vevde hun på ingen måte alene ... Like lite som hun skrev master alene.

hvem er det som har vevet da? og hvor mye av det har disse andre vevd? hvem har valgt fargene? hvordan delte de på arbeidet? flyttet de veven, eller kom disse hjelperne hjem til Skaugum og satt i den private leiligheten der veven står, mens de jobbet?

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...